خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص میگو

تقویم فارسی اندروید

مردم به اندازه کافی میگو و غذاهای دریایی مصرف نمی کنند اما چرا؟ این ممکن است به این دلیل باشد که مردم به طور کامل از مزایای بهداشتی که ممکن است مصرف منظم این غذاها به دنبال داشته باشند خبردار نیستند یا فقط به این دلیل که نمی دانند از کجا آنها را تهیه کنند اما با توجه به این که اگر شما به میگو حساسیت ندارید، می توانید خواص میگو را بدست آورید. اضافه کردن آن به رژیم غذایی و در وعده های غذایی متعدد بسیار آسان است کافیست بدانید که آن را سرخ کرده دوست دارید یا پخته اش را ترجیح می دهید.

خواص میگو

میگو ممکن است کوچک باشد اما مقدار زیادی مزایای سلامتی دارد و خواص میگو سر به فلک می گذارد اگر به رژیم غذایی شما اضافه شود. میگو یک گزینه محبوب، سالم و خوشمزه برای کسانی است که می خواهند کربوهیدرات های اضافی را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

وقتی مردم غذاهای سالم را جستجو می کنند، میگو معمولا نادیده گرفته می شود. اگر شما به دنبال یک وعده غذای خوشمزه و یا شام دلخواه هستید، میگو انتخابی ایده آل با ویتامین ها و مواد مغذی مفید است. دفعه بعد که شما در جستجوی یک غذای سالم جدید هستید، خواص میگو این غذای دریایی را در نظر بگیرید.

این یک غذای کاملا مغذی است و مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص مانند ید را فراهم می کند که در بسیاری از غذاها به راحتی یافت نمی شود و برای کنترل عملکرد تیروئید و سلامت مغز لازم است. از سوی دیگر، بعضی از مردم ادعا می کنند که میگو به علت محتوای کلسترول بالای آن ناسالم است. این مقاله شواهدی را برای تعیین اینکه آیا میگو یک غذای سالم است که در رژیم غذایی شما وجود دارد، بررسی می کند. میگو کم کالری است و غنی از مواد مغذی است.

میگو تنها 84 کالری در یک وعده 3 اونس (85 گرم) عرضه می کند و کربوهیدرات ندارد. تقریبا 90٪ کالری در میگو از پروتئین می آید و بقیه از چربی می آیند. علاوه بر این، همان مقدار بیش از 20 ویتامین و مواد معدنی مختلف را شامل می شود، از جمله 50٪ نیاز روزانه سلنیوم، ماده ای معدنی که می تواند باعث کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب شود.

در اینجا یک مرور کلی از مواد مغذی در یک وعده ی غذایی 3 اونس (85 گرم) میگو ارائه شده است:

کالری: 84
پروتئین: 18 گرم
سلنیوم: 48 درصد از نیاز روزانه
ویتامین ب12: 21 درصد از نیاز روزانه
آهن: 15درصد از نیاز روزانه
فسفر: 12 درصد از نیاز روزانه
نیاسین: 11 درصد از نیاز روزانه
روی: 9 درصد از نیاز روزانه
منیزیم: 7 درصد از نیاز روزانه

میگو همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 است، علاوه بر آنتی اکسیدان های استاتسانانت، که ممکن است دارای مزایای سلامتی مختلف باشد.

خواص میگو

خواص میگو

جلوگیری از ریزش مو

بسیاری از مردان و زنان ریزش مو را تجربه می کنند که در واقع نباید وجود داشته باشد زیرا آنها هیچ گونه صفات ژنتیکی ندارند. در این موارد، می توان این مشکل را به رژیم غذایی ضعیف و محیط زیست نسب داد. به طور خاص، کمبود روی یک عامل موثر در ریزش مو محسوب می شود که ممکن است کمبود آن به شدت تاثیر گذار باشد. با افزایش مصرف میگو در رژیم غذایی، نیازهای روی یا زینک بدن شما به راحتی تامین می شود زیرا غذاهای دریایی یکی از غنی ترین منابع روی در این سیاره هستند.

بهبود تعداد سلول های سرطانی

از خواص میگو وجود آهن است و  آهن اولین ماده معدنی مورد نیاز بدن به نظر می رسد. در حالی که آهن برای تشکیل هموگلوبین ضروری است، مواد مغذی مهم تری وجود دارد که به طور مستقیم باعث افزایش تولید گلبول های قرمز می شود. این شامل ویتامین A و ویتامین B12 می باشد. ویتامین A نقش مهمی در کمک به سلول های بنیادی دارد. ویتامین B-12 در ارتباط با آهن به شکل هموگلوبین عمل می کند و پتانسیل حمل اکسیژن را ارتقا می دهد.

بهبود عملکرد تیروئید

غده تیروئید نقش کلیدی در متابولیسم کل بدن را بازی می کند. هورمون تیروئید برای سنتز کافی نیاز به ید دارد، اما هنوز میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان از این ماده معدنی حیاتی به اندازه کافی مصرف نمی کنند. این ضعف در هورمون تیروئید باعث کاهش مصرف کالری می شود زیرا متابولیسم دچار اختلال می شود. این یک سناریو برای افزایش وزن است، حتی اگر رژیم غذایی تان بسیار کالری دقیقی داشته باشد. میگو حاوی میزان زیادی ید است تا بتواند عملکرد تیروئید را بهینه سازی کند.

سلامت استخوان

هنگامی که صحبت از غذاهایی می شود که باعث افزایش قدرت استخوانی و بازسازی آن می شوند، خواص میگو اولین چیزی نیست که به ذهن می آید. مردم در ابتدا به غذاهای لبنی فکر می کنند اما این واقعا می تواند اشتباه باشد. خواص میگو شامل تقریبا تمام مواد مغذی ضروری برای ساخت استخوان، از جمله کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و ویتامین D می شود. این مواد مغذی مانع از دست رفتن استخوان و رشد بافت استخوانی جدید می شود.

خواص میگو

کاهش شدت درد قاعدگی

در حالی که عوامل متعددی وجود دارد که می تواند شدت درد قاعدگی را تعیین کند، التهاب نقش مهمی در این مورد ایفا می کند. میگو حاوی اسیدهای چرب امگا -3 بسیار زیاد است که در طبیعت ضد التهابی هستند و اثرات متعادل کننده روی امگا 6 دارند. غذاهای دریایی به طور کلی در چربی های امگا 3 بیشتر از گوشت ها غنی هستند، بنابراین به خودتان احترام بگذارید و امگا 3 بیشتری بخورید. بدن شما بهتر عمل می کند زمانی که بیشتر چربی های امگا 3 را مصرف می کنید.

سلامت پروستات

غده پروستات در معرض بیماری های مختلف است که از بیماری BPH به طور کلی بی ضرر (اما هنوز مزاحم) و حتی سرطان پروستات را شامل می شود. لز خواص میگو این است که غنی از دو ماده معدنی است که برای سلامت پروستات مهم هستند و احتمالا خطر این شرایط فوق را کاهش می دهد. این مواد معدنی عبارتند از روی و سلنیوم که آنتی اکسیدان قوی هستند، در حالی که در عین حال تاثیرات نظارتی تستوسترون و DHT دارند. DHT متابولیت آندروژنیک تستوسترون است که نقش بزرگی در رشد بیش از حد غده پروستات دارد.

سلامت چشم

اگر چه به طور چشمگیری با بهبود سلامت چشم همراه نیست، مصرف منظم میگو اثر محافظتی روی چشم هم دارد. چشم ها در معرض انحطاط و انقراض هستند و این مساله با بالا رفتن سن و آسیب های محیطی سرعت می گیرد. میگو حاوی ضد اکسیدان های مختلف است اما به طور خاص یکی از آن ها آستاکسانتین نام دارد. آستاکسانتین یکی از چند آنتی اکسیدان است که به طور خاص برای حفظ سلامت چشم، کاهش خستگی و کمک به جلوگیری از آسیب و از دست دادن بینایی است.

کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی

میگو دارای یک آنزیم فیبرینولیت نادر است که سبب جلوگیری از لخته شدن خون می شود. بدین شکل افرادی که از یک سکته رنج می برند فرصت خوبی برای بهبودی پیدا می کنند، اگر آنها در زمان مناسب به بیمارستان برسند. این آنزیم بسیار مفید است، زیرا داروهایی که باعث جلوگیری از لخته شدن می شوند، کافی نیستند زیرا میگو می تواند قبل از اینکه آنها به اندازه ای که خطرناک است برسند، به از بین بردن لخته ها کمک کند.

خواص میگو

حفظ سلامت پوست

علت اصلی پیری زودرس پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد است. یکی از بهترین راههای مقابله با این مشکل چیست؟ مواد غذایی با مقدار زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با تاثیرات تولید رادیکال های آزاد در پوست کمک می کنند. با این وجود، چیزی که خواص میگو را بالا می برد حضور آستاکسانتین است. این یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید منحصر به فرد است که می تواند منعکس کننده اشعه ماوراء بنفش باشد و عملا اثر آن بر روی پوست شما را از بین می برد. هیچ چیزی بهتر از داشتن یک مانع بر روی پوست شما نیست که همین نکته باعث می شود که میگو برای پوست شما عالی باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

میگو مخلوطی از چندین آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که دو نوع قوی آن آساتکسانتین و سلنیوم می باشد. سلنیوم در مسیرهای مختلف آنزیم چندگانه نقش جدایی ناپذیر دارد و می تواند رشد تومور یا تکثیر آن را کاهش دهد. این امر به جلوگیری از سرطان کمک می کند.

کاهش وزن

از جمله خواص میگو این است که از طریق مکانیسم های مختلف  مانند ید باعث کاهش وزن می شود. وجود ید باعث افزایش میزان متابولیسم می شود که سطح لپتین را بهینه می کند. لپتین گرسنگی را تنظیم می کند و در تقسیم مواد مغذی به سلول های عضلانی به عنوان چربی کمک می کند. بسیاری از مردم مقاومت به لپتین را به نحوی مشابه با انسولین ایجاد می کنند و به نوعی دیابت “اشتها” را تجربه می کنند. اگر تمایل به کاهش وزن دارید، میگو غذایی مهم است که باید در رژیم غذایی شما قرار گیرد.

ترویج سنتز پروتئین عضله

به منظور کمک به بدن برای تولید بیش از حد عضلات، شما باید میزان مصرف غذاهای غنی از پروتئین خود را افزایش دهید. در حالی که پروتئین را می توان از گوشت ها و غذاهای دیگر به دست آورد، میگو بهترین انتخاب است زیرا نسبتا کم چرب است و همچنین ارزش غذایی زیادی فراهم می کند. میزان زیاد روی و سایر مواد مغذی تستوسترون هم باعث می شود شما یک غذای مناسب برای ساخت عضلانی قوی داشته باشید.

خواص میگو

حفظ سلامت مغز

بیماری های عصبی عضلانی شایع، غیر قابل درمان هستند و عمدتا به عنوان یک نتیجه از محرک های التهابی رخ می دهند. آنتی اکسیدان ها در میگو از مغز حمایت می کنند، آنها را از التهاب بیش از حد محافظت می کنند و حتی می توانند حافظه را بهبود بخشند. هنگامی که شما برای دریافت یک مدرک جدید یا برای مدرسه و دانشگاه مطالعه می کنید، خواص میگو می تواند مغز را تقویت کند.

کنترل دیابت و مشکلات کلیوی

در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شده بود کشف شد که میگو فعالیت آنزیمی آنتی اکسیدان را بهبود می بخشد و در موش های دیابتی سطح MDA در کلیه کاهش می یابد. تجزیه و تحلیل بافت شناسی کلیه آنها نشان داد که هیپرتوفیزی بزرگ گلومرول و انقباض لوله ای در موش ها کمتر دیده می شود. این نشان می دهد که آستاکسانتین میگو می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب اکسیداتیو داشته باشد. همچنین می تواند از مشکلات کلیه ناشی از دیابت جلوگیری کند.

محافظت از کبد

آستاکسانتین 100 تا 500 برابر موثرتر از ویتامین E در جلوگیری از پراکسیداسیون لیپید و کاهش تجمع چربی در کبد است. در آزمایش بر روی موش ها نیز گزارش شده است که آستاکسانتین می تواند ژن های دخیل در جذب لیپوژنز و چربی بدون تغییر در ژن های مربوط به اکسیداسیون اسید های چرب در کبد را کاهش دهد. موجودات دریایی مانند میگو دارای آستاکسانتین هستند. مصرف آنها به میزان مناسب می تواند کبد شما را از سیروز، بیماری کبد چرب غیر الکلی و سایر اختلالات ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند. جدا از آستاکسانتین، لوتئین و دیگر مواد مغذی، آیا میگو هر چیز دیگری را برای سلامتی دارد؟ خوب. جواب مثبت است.

کاهش التهاب

اگر شما از گرفتگی عضلات قلب یا هر علامت التهابی دیگری رنج می برید، در نظر بگیرید که میگو برای خارج شدن از این وضعیت می تواند انتخاب مناسبی باشد. مواد مغذی ضد التهابی در میگو، مانند اسیدهای چرب امگا 3، می توانند باعث کاهش التهاب، درد پس از تمرین و بسیاری از انواع دیگر درد شوند.

خواص میگو

خطرات احتمالی

آلرژی: بسیاری از مردم آلرژی به میگو دارند. میگو، به عنوان یکی از هشدارهای غذایی در هشت غذا در ایالات متحده، همراه با ماهی، بادام زمینی، دانه درخت کاج، گندم، شیر و سویا طبقه بندی می شود. شایع ترین عامل آلرژی میگو، تروپومیوئین است که پروتئینی است که در غذاهای دریایی یافت می شود. دیگر پروتئین های میگو که ممکن است واکنش های آلرژیک را باعث شوند عبارتند از: آرژنین کیناز و هموسیانین.

علائم آلرژی های میگو متفاوت هستند و ممکن است شامل سوزش در دهان، مسائل گوارشی، گرفتگی بینی و یا واکنش های پوستی پس از خوردن آن شود. برخی از افراد مبتلا به آلرژی میگو ممکن است واکنش های آنافیلاکتیک داشته باشند. این یک واکنش خطرناک و ناگهانی است که در نهایت منجر به تشنج و حتی مرگ می شود اگر بلافاصله درمان نشود. اگر شما به میگو آلرژی دارید، تنها راه جلوگیری از واکنش های آلرژیک این است که از خوردن آن اجتناب کنید. در برخی موارد، حتی بخارات ناشی از پخت و پز میگو می تواند یک واکنش ایجاد کند. بنابراین، کسانی که با آلرژی های میگو دست و پنجه نرم می کنند باید از موقعیت هایی که ممکن است با آنها به طور غیر مستقیم تماس داشته باشند هم اجتناب کنند.

جیوه: مانند بسیاری از انواع غذاهای دریایی، میگو دارای مقدار کمی از جیوه است که برای سلامت انسان خطرناک می باشد و مسمومیت جیوه می تواند منجر به مشکلات بینایی و کاهش سلامت جنین شود. با این حال، این نگرانی های بهداشتی ناشی از فراوانی جیوه در رژیم غذایی شما است، تا زمانی که رژیم غذایی خود را با مقدار کنترل شده میگو حفظ کنید، می توانید از خطرات مسمومیت جیوه جلوگیری نمایید.

پورین ها: اگرچه پورین ها یک عنصر طبیعی و ضروری از بدن ما هستند، سطوح بیشمار آنها می تواند خطرناک باشد به ویژه در افرادی که قبلا شرایطی مانند نقرس داشتند. وقتی که سلول ها می میرند، پورین ها به اسید اوریک می رسند و کلیه مدیریت و هدایت جریان اسید اوریک را در اطراف یا خارج از بدن هدایت می کنند. میگو دارای سطوح متوسطی از پورین است که برای اکثر مردم مناسب است اما اگر شما در حال حاضر از نقرس رنج می برید که یک بیماری ناشی از سطح بالای اسید اوریک است، میگو بیش از حد می تواند این موضوع را تشدید کند.

چند دستور پخت آسان با میگو

خواص میگو

میگو با سیر و کره

مواد لازم:

روغن زیتون: 1/2 قاشق غذا خوری
میگو: 1 پوند، پوست کنده و پاک
نمک به میزان لازم برای طعم دادن
سیر: 6 حبه ریز شده
فلفل قرمز: ¼ قاشق چای خوری
آب لیمو: 3 قاشق غذا خوری
زیتون ریز خرد شده: 1 قاشق غذا خوری
کره سرد: 3 قاشق چای خوری
جعفری: ⅓ فنجان، خرد شده
آب: در صورت نیاز

طرز تهیه:

روغن زیتون را در یک ظرف بریزید و حرارت آن را بالا ببرید.
میگو را در ظرف بریزید و تنها یک دقیقه سرخ کنید.
نمک را روی میگو بریزید و هم بزنید تا شروع به صورتی شدن کند که حدود 1 دقیقه طول می کشد.
سیر و فلفل قرمز را به میگو اضافه کنید. تقریبا 1 دقیقه دیگر طبخ کنید و هم بزنید.
در این مرحله، آب لیمو و 1/2 قاشق چای خوری کره سرد و نیمی از جعفری خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید.
بپزید تا زمانی که کره ذوب شود (حدود 1 دقیقه) و سپس حرارت را کم کنید.
بقیه (1/2 قاشق غذاخوری) کره سرد اضافه کنید. بپزید و هم بزنید تا تمام کره ذوب شود تا یک سس غلیظ به دست آید.
در حال حاضر، میگو باید به رنگ صورتی و مات (از 2 تا 3 دقیقه پخت در کره) تغییر رنگ داده باشد.
میگوی پخته شده را با قاشق به یک کاسه منتقل کنید.
پخت سس کره را ادامه دهید و هر زمان احساس کردید سس زیادی غلیظ شد 1 قاشق چای خوری آب اضافه کنید و حدود 2 دقیقه دیگر بپزید. برای طعم دادن نمک بزنید و سس کره را روی میگو بریزید.

میگو را گرم و با سس سویا سرو کنید. با باقیمانده برگ های جعفری غذا را تزئین نمایید.
شما می توانید این میگو را با برنج، رشته فرنگی، نودل و یا نان میل نمایید.

ماکارونی میگو

به جای اسپاگتی و گوشت در یک سس قرمز، ماکارونی میگو با سس آلفردو را امتحان کنید. به راحتی میگو را در یک تابه بپزید و سپس آن را روی پاستای خود قرار دهید تا یک جایگزین سالم به جای گوشت داشته باشید.

کباب میگو

اگر به شدت به کباب علاقه دارید اما به دلیل مشکلاتی نمی توانید گوشت قرمز بخورید می توانید میگو ها را با آبلیمو و سیر و در صورت تمایل کمی هم زعفران و نمک و فلفل مزه دار کنید و سپس آنها را روی ذغال کباب کنید تا هم کبابی سالم داشته باشید و هم از خواص میگو بهره مند شوید.

نکته: پخت و پز میگو زمان بسیار کمی طول می کشد، بنابراین بیش از حد آنها را نپزید.

راهنمای خرید و پخت میگو

خواص میگو

نکات مهم درباره خرید:

ترجیحا از خرید میگوی یخ زده اجتناب کنید زیرا آنهایی که یخ زده اند، طعم و بافت مناسبی ندارند.
میگو نباید لکه های سیاه و سفید یا ملانوز را بر روی پوسته خود داشته باشد، زیرا نشان می دهد که خراب شدن گوشت آن شروع شده است.
از خرید میگو با پوسته ی زرد خودداری کنید زیرا ممکن است از بیسولفیت سدیم استفاده شده باشد که یک عامل سفید کننده است و گاهی اوقات برای حذف ملانوز استفاده می شود.
میگوی پوست کنده را منجمد نکنید زیرا تمیز کردن قبل از انجماد ممکن است باعث از دست دادن عطر و طعم و بافت آن شود.
از خرید میگوی قهوه ای اجتناب کنید به خصوص آنهایی که بزرگ هستند. آنها با ید نگهداری می شوند و برای سلامتی شما مناسب نیستند.
میگو می تواند در یخچال بین 1 تا 2 روز نگهداری شود و در فریزر برای 3 تا 12 ماه قابل نگهداری است.

نکات مهم درباره پخت:

میگو یخ زده را در یخچال یا آب سرد قرار دهید. در محل گرم و یا مایکروویو نمیتوان از یخ زدگی استفاده کرد زیرا ممکن است منجر به از دست دادن رطوبت و خواص میگو شود.
به محض خریداری میگو، عطر و طعم، بافت و طعم ید را بررسی کنید و چند عدد میگو را همان موقع بخورید. شما می توانید باقی مانده را در فریزر ذخیره و یا به فروشگاه بازگردانید و اطلاع دهید که میزان زیادی ید دارد.
سر و پوسته میگو را از بین نبرید. وقتی که آنها را طبخ کردید پوسته ها را جدا کنید.
اگر میگو را داغ سرو می کنید، قبل از آشپزی پوسته را بردارید و برای تهیه سس میگو از سر میگو استفاده کنید زیرا طعم فوق العاده ای دارند و سپس در نهایت سرها را دور بریزید.

خواص میگو

نتیجه گیری از خواص میگو

میگو ها بهترین منبع اسیدهای چرب ضروری و سلنیوم در غذاهای دریایی هستند پس بهتر است تنها به خاطر قیافه آنها از خوردنشان خود را محروم نکنید. آنها حدود 50 درصد از کلسترول توصیه شده در روز را تامین می کنند اما به یاد داشته باشید تعادل، کلید سلامت است تا همیشه بتوانید از خواص میگو لذت ببرید.

اطمینان حاصل کنید که نکاتی را که در بالا توضیح داده شد دنبال می کنید و اگر شما دارای تری گلیسیرید بالا یا LDL (کلسترول بد) هستید، باید میزان مصرف میگو خود را کاهش دهید. شما همچنین می توانید جایگزین های گیاهی مانند توفو، نخود و آجیل ها را وارد رژیم غذایی تان کنید. این ها ارزش تغذیه ای مشابه با خواص میگو دارند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی