تغذيه سالم سلامت

همه چیز درباره ارتورکسیا یا وسواس غذایی

تقویم فارسی اندروید

انتخاب کینوا به جای پاستا و سبزیجات به جای سیب زمینی سرخ کرده و در نهایت خواندن برچسب غذا و رد شکر تصفیه شده بسیار خوب است. طی چند سال گذشته، تغییری در نگرش ما نسبت به غذا ایجاد شده است. بسیار آهسته اما بیشتر ما در حال انتخاب غذاهای سالم و توجه بیشتر به آنچه که «جنبش تغذیه پاک» نامیده می‌شود، می‌ کنیم و این یک خبر فوق العاده است. تمرکز بر یک برنامه غذایی تمیز که شامل غذاهای تازه است و حذف مواد بسیار فرآوری شده می تواند منجر به کاهش التهاب شود که علت اصلی بسیاری از بیماری ها است. این منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت و انواع خاصی از سرطان و به طور کلی یک احساس شادتر و سالم تر می شود. اما چیزی که برای بسیاری از افراد به عنوان میل واقعی به احساس بهتر در مورد خود و غذاهایی که به بدن شان وارد می کنند شروع می شود، این پتانسیل را دارد که به یک تثبیت خطرناک تبدیل شود که اغلب توسط رسانه های اجتماعی پیش می رود. با ارتورکسیا که عضو جدید خانواده بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی است آشنا شوید.

ارتورکسیا

پیدایش ارتورکسیا

“Orthorxia nervosa” توسط دکتر استیون براتمن در سال 1996 نامگذاری شد. در حالی که بیماران را در طب جایگزین خود می دید، متوجه شد که تعداد فزاینده ای از آنها به تغذیه سالم معطوف شده اند. او این عبارت را به عنوان راهی برای کمک به یک بیمار خاص ابداع کرد تا از نگرش افراطی خود در مورد غذا کمک کند. همانطور که دکتر براتمن توضیح می دهد، “در قیاس با بی اشتهایی عصبی شکل می گیرد اما از orthro به معنای “درست” برای نشان دادن وسواس در خوردن غذاهای مناسب استفاده می شود.

اما چیزی که به عنوان یک روش ساده برای حل رابطه مشکل بیمار با غذا و واداشتن “غذاهای بهداشتی بیش از حد وسواس به نگاه کردن به خود” شروع شد، به اصطلاحی تبدیل شده است که یک اختلال واقعی خوردن را توصیف می کند که برخی از زنان جوان و حتی مردان خود را بیش از حد با آن آشنا می یابند.

در حالی که سالم غذا خوردن، خواندن برچسب‌ ها و آگاهی از غذاهایی که مصرف می‌ کنیم (غذا خوردن آگاهانه یا غذا خوردن شهودی) چیز بدی نیست، به ویژه در جامعه‌ ای که میزان فزاینده چاقی را مشاهده می‌ کند، برای برخی، این تغذیه سالم به یک وسواس ناسالم تبدیل می‌ شود.

و در حالی که رسانه‌ های اجتماعی برای ارتورکسیا مقصر نیستند اما به هر حال، این عبارت در دهه 90، سال‌ ها قبل از وجود اینستاگرام و پینترست به وجود آمد. کارشناسان موافقند که دسترسی آسان به همه آن عکس‌ های زیبا از اسموتی‌ های کلم و سالادهایی که به دقت چیده شده‌ اند باعث می‌ شود احساس فشار برای سالم غذا خوردن راحت تر حس شود. دسترسی 24 ساعته ما به فیدهای غذایی محبوب و حساب‌ های افراد مشهور به این معنی است که رژیم‌ های غذایی را مقایسه می‌ کنیم یا «سبقت گرفتن» از رژیم‌ های دیگران («او گیاه‌خوار است؟ من هم می‌ توانم وگان شوم!») همیشه در دسترس ماست.

آیا ارتورکسیا یک اختلال خوردن واقعی است؟

در حالی که بسیاری از افراد، عمدتاً زنان سفیدپوست جوان، خود را مبتلا به ارتورکسیا می‌ دانند، این اصطلاح را به پزشک ذکر می‌ کنند اما پاسخ درستی دریافت نمی کنند به این دلیل که ارتورکسیا هنوز به عنوان یک اختلال خوردن در نظر گرفته نشده است.

برخی از متخصصان بر این باورند که ارتورکسیا به اندازه کافی با سایر اختلالات موجود، مانند بی اشتهایی یا اختلال وسواس فکری عملی (OCD) متفاوت نیست تا تعریف خود را تضمین کند. مانند افراد بی اشتها، افراد مبتلا به ارتورکسیا روی غذا و بدن خود متمرکز می شوند، اگرچه دغدغه کالری یا وزن نیست، بلکه توجه به نوع غذایی است که می خورند.

برای کسانی که با ارتورکسیا دست و پنجه نرم می کنند، بدون توجه به اینکه رژیم غذایی شان چقدر «سالم» باشد، دائماً احساس «ناسالم» بودن یا آسیب دیدن بدنشان به دلیل غذاهایی که می خورند وجود دارد. به گفته دکتر براتمن، بیماران بی اشتهایی در حال بهبودی گاهی اوقات به ارتورکسیا تغییر می کنند یا کلاً “فارغ التحصیل” می شوند. این افراد عادات غذایی نامناسب خود را حفظ می کنند اما به جای کاهش وزن، بر پاکی غذا تمرکز می کنند.

و مانند افراد مبتلا به OCD، ارتورکسی ها از عادات غذایی خود به عنوان راهی برای به دست آوردن کنترل استفاده می کنند. برای برخی، این واقعیت که این افراد روی چیزی وسواس دارند – نه چیزی که روی آن وسواس دارند – به این معنی است که ارتورکسیا نوعی OCD است.

البته، این نظریه ممکن است خود پیشگویی باشد، زیرا تحقیقات بیشتری در مورد ارتورکسیا به عنوان یک اختلال منحصر به فرد خوردن مورد نیاز است. همانطور که دکتر سینتیا بولیک، استاد اختلالات خوردن در دانشگاه کارولینای شمالی، چپل هیل گفت، تشخیص ارتورکسیا می تواند یک چرخه معیوب باشد.

“این یک تشخیص درست نیست، بنابراین هیچ تحقیقی در مورد آن وجود ندارد. با این حال، از آنجایی که هیچ تحقیقی در مورد آن وجود ندارد، ما در مورد اینکه آیا واقعاً باید یک اختلال باشد، اطلاعات کمی داریم.

با این حال، در نهایت، “ارتورکسیا” ممکن است به طور رسمی وارد فرهنگ لغت پزشکی شود. این به دلیل روشی است که تکامل اختلال خوردن اتفاق می افتد. پرخوری عصبی در سال 1979 به عنوان یک اختلال شناخته شد، برای مثال، پزشکان متوجه شدند که برخی از بیماران ابتدا پرخوری می کنند و سپس غذای خود را سالم می کنند یا فقط به طور کلی پرخوری می کنند. اما تا سال 2013 بود که اختلال پرخوری به DSM-5 اضافه شد.

در مورد ارتورکسیا، زمانی که دکتر براتمن برای اولین بار این نام را مطرح کرد، اکثر مراجعین او به پاکسازی، مد محبوب تغذیه سالم در آن زمان، توجه داشتند. امروزه، گلوتن را حذف می کند، لبنیات را حذف می کند یا کل گروه های غذایی را حذف می کند و در حالی که این تغییرات ممکن است برای برخی افراد مثبت و سالم باشد – مانند افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز – برای برخی افراد، وسواس در حذف برخی از غذاهای “بد” همه گیر می شود.

تجارت پیچیده: علائم ارتورکسیا

بنابراین آیا خواندن منوهای رستوران قبل از ملاقات با دوستان برای شام یا حذف پنیر از رژیم غذایی ارتورکسی است؟ لازم نیست. قدرت دادن به خود برای انتخاب های سالم یا محدود کردن غذاهایی که واقعاً برای بدن خاص شما جواب نمی دهند زیرا شما را بیمار می کنند یا به مشکلات سلامتی کمک می کنند چیز بدی نیست.

این همان چیزی است که تشخیص ارتورکسیا را دشوار می کند. سالم خوردن و انتخاب غذاهای سالم به طور کلی یک چیز مثبت است. شناسایی مشکل بسیار دشوارتر است زیرا در پوششی «سالم» پنهان شده است.

اما اگر به طور روزانه، فعالیت‌ های اجتماعی خود را حول محور غذا برنامه‌ ریزی می‌ کنید، عزت نفس خود را به میزان خوبی که می‌ توانید به رژیم غذایی خود پایبند باشید، وصل کنید یا متوجه شدید که غذاهای بیشتری را محدود می‌ کنید، زمان آن رسیده است که به دنبال کمک باشید. وقتی سالم غذا خوردن تبدیل به یک تثبیت می شود که بر زندگی شما مسلط است، مشکلی وجود دارد.

دکتر براتمن و همکارش اخیراً معیارهای رسمی را برای تشخیص ارتورکسیا منتشر کردند. این شامل دو مجموعه معیار است. معیار A شامل تمرکز وسواسی بر “تغذیه سالم” است. ترس اغراق آمیز از بیماری، احساس ناخالصی شخصی، اضطراب و شرم اگر فردی قوانین رژیم غذایی خود را نقض کند و افزایش محدودیت های غذایی در طول زمان.

در معیار B، رفتار اجباری منجر به سوء تغذیه ناشی از رژیم غذایی محدود می شود. اختلال در عملکردهای اجتماعی، تحصیلی یا شغلی به دلیل رفتار رژیم غذایی سالم و یک احساس مثبت از خود ارزشمندی که بیش از حد وابسته به رفتار غذایی “سالم” خود تعریف شده توسط شخص است.

به یاد داشته باشید، انتخاب غذاهای مفید برای شما چیز بدی نیست، درست مانند لذت بردن از پیتزا یا خوردن شکلات که پایان دنیا نیست. اما در مورد ارتورکسیا، واقعاً دیگر انتخابی برای خوردن «سالم» وجود ندارد. غذا به یک وسواس روانی تبدیل شده است.

آیا شما ارتورکسیا دارید؟

آیا فکر می کنید ممکن است از ارتورکسیا رنج ببرید؟ این سوالات ارائه شده توسط انجمن ملی اختلالات خوردن را در نظر بگیرید. هر چه بیشتر به سؤالات «بله» پاسخ دهید، احتمال ابتلا به ارتورکسیا بیشتر است.

  • آیا دوست دارید گاهی اوقات فقط غذا بخورید و نگران کیفیت غذا نباشید؟
  • آیا تا به حال آرزو کرده اید که زمان کمتری را صرف غذا و زمان بیشتری برای زندگی و عشق ورزیدن کنید؟
  • آیا این فراتر از توانایی شما به نظر می رسد که یک وعده غذایی را که با عشق توسط شخص دیگری تهیه شده است بخورید – یک وعده غذایی واحد – و سعی نکنید آنچه را که سرو می شود کنترل کنید؟
  • آیا دائماً به دنبال راه هایی هستید که غذاها را برای خود ناسالم طبقه بندی کنید؟
  • آیا برای شما عشق، شادی، بازی و خلاقیت برای پیروی از یک رژیم غذایی کامل عقب‌ نشینی می‌ کنند؟
  • آیا وقتی از رژیم غذایی خود دور می شوید احساس گناه می کنید یا از خود بیزار می شوید؟
  • آیا وقتی به رژیم غذایی “صحیح” پایبند هستید، احساس کنترل شدن می کنید؟
  • آیا خود را بر روی یک پایه تغذیه قرار داده اید و تعجب کرده اید که چگونه دیگران می توانند غذاهایی را که می خورند بخورند؟

اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی با ارتورکسیا داشته باشید، مهم است که کمک بخواهید. کار با یک متخصص که در زمینه اختلالات خوردن تخصص دارد می تواند به شما کمک کند تا در رابطه خود با غذا تجدید نظر کنید و به مسائل اساسی که به ارتورکسیا کمک می کند رسیدگی کنید.

در حالی که سالم غذا خوردن و تمرکز بر یک سبک زندگی سالم عالی است اما این تنها بخشی از زندگی ما است. غذا راهی برای تغذیه بدن ما، لذت بردن از وقت با دوستان و خانواده و احساس خوب است نه دشمن ما.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی