تغذيه سالم سلامت

فواید نوشیدن آب و تاثیر شگفت آور آن بر لاغری و کاهش وزن

تقویم فارسی اندروید

بیش از هفتاد درصد وزن یک انسان از آب تشکیل شده‌ است، این عنصر یکی از ارکان حیاتی برای بدن انسان می باشد و مصرف کافی آب و مایعات در طی روز اهمیت بسیاری بر سلامتی و کمک به کاهش وزن انسان دارد،بدون نوشیدن آب ادامه حیات برای انسان امکان پذیر نیست.

از انجا که آب برای حفظ سلامت مطلوب بدن ضروری و بسیار اهمیت دارد ولی میزان نیاز بین افراد مختلف نیز متفاوت است و نیاز به آب در بدن به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله وضعیت سلامت کلی بدن میزان فعالیت بدنی شما در طول روز و اینکه کجا زندگی می کنید جغرافیا و محیط زندگی نیز تاثیر زیادی بر این موضوع دارد.

بنابراین هیچ فرمول واحدی برای همه ی افراد صدق نمی کند و داشتن دانش و اطلاعات بیشتر در مورد میزان نیاز بدنتان به مایعات به شما کمک خواهد کرد که تخمین بزنید چه اندازه آب باید روزانه بنوشید.

نوشیدن آب و تاثیر آن بر کاهش وزن
نوشیدن آب و تاثیر آن بر کاهش وزن

عملکرد آب در بدن به گونه ای است که خیلی از فعالیتهای طبیعی به اب وابسته است برای مثال مواردی همانند دفع سموم از ارگان ها، حمل مواد مغذی به سلول های بدن و ایجاد محیطی مرطوب برای بافتهای گوش و حلق و گلو همگی از وظایف آب می باشند.

کمبود آب می تواند باعث دهیدراته شدن یا کم آبی بدن گردد، حالتی که که بدنتان آب کافی برای اجرای عملکرد های طبیعی راندارد. اگرچه کمبود آب بدن بویژه در کودکان می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیر و یا حتی مرگ گردد ولی کمبود آب و یا دهیدراته شدن ملایم نیز می تواند انرژی بدنتان را تحلیل برده و شما را بی حال کند . این حالت مخصوصا در فصلهای گرم سال بیشتر اتفاق می افتد .

انسان ها همه روزه در طی تنفس، تعریق و ادرار ، آب بدنشان را از دست می دهند بنابراین برای عملکرد مطلوب بدن باید ذخایر آبی بدن را با مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مایعات، تجدید و بازسازی کرد .

چه مقدار آب باید در طی روز بنوشید ؟

مصرف روزانه به این گونه است 8 لیوان آب که هر لیوان حاوی 240 سی سی آب باشد. البته منظور فقط نوشیدن آب نیست بلکه تمام مایعات مصرف شده در طی یک روز کامل را شامل میشود .در کل مردان باید نزدیک به 3 لیتر مایعات را از کل آشامیدنی های روزانه و زنان در حدود 2.2 لیتر مایعات را از کل آشامیدنی های روزانه شان دریافت نمایند. توجه داشته باشید که این میزان مصرف 6 تا 7 لیوان آب برای بدن ضروری می باشد.

چگونگی تاثیر آب بر لاغری بدن

از گذشته تا به حال درباره تاثیر اب بر لاغری مطالب زیادی گفته شده است. بسیاری از متخصصین تغذیه نوشیدن آب کافی را از توصیه‌های اصلی برای لاغری می‌دانند. وقتی از ما بپرسید چگونه لاغر بشوم تنها موردی که بدون فکر کردن به شما توصیه می‌کنیم نوشیدن آب است. تاثیر مستقیم اب بر دریافت میزان کالری است . چگونه ؟

اینگونه که آب به‌طور طبیعی بدون کالری است بنابراین به‌ صورت کلی می‌تواند با کاهش کالری دریافتی افراد ارتباط داشته باشد این یعنی اینکه شما وقتی آب بیشتری در طول روز مصرف می‌کنید، نوشیدنی‌های پرکالری دیگری که اغلب دارای قند هستند مثل نوشابه‌ها، آب‌ میوه‌ها و در نوشیدنی های پر کالری را کمتر مصرف می‌کنید و این باعث کاهش کالری دریافتی در بدن افراد می‌شود و می توان گفت این نیز خود به نوعی تاثیر اب بر لاغری است . افرادی که آب بیشتری می‌نوشند به‌طور میانگین 9% کالری کمتری نسبت به سایر افراد دریافت می‌کنند .

فواید نوشیدن آب و تاثیر آن بر کاهش وزن

فواید نوشیدن آب
فواید نوشیدن آب
– اضافه کردن یک لیوان آب بیشتر در طی طول روز

اگر دریافت روزانه آب خود را یک لیوان افزایش دهید، وزن شما 0.13 کیلوگرم کاهش می‌یابد.

– جایگزین کردن آب به‌ جای سایر نوشیدنی‌ها

جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین با یک لیوان آب، وزن شما را 0.5 کیلوگرم در 4 سال کاهش می‌دهد.

خواص و فواید نوشیدن آب به صورت ناشتا

نوشیدن آب به صورت ناشتا
نوشیدن آب به صورت ناشتا

– تاثیر نوشیدن آب بر بالا بردن متابولیسم بدن

اگر رژیم غذایی دارید نوشیدن آب با معده خالی می تواند به رژیم غذایی شما کمک شایانی کند، چگونه ؟ نوشیدن آب می تواند متابولیسم بدن را تا نزدیک به 25 درصد افزایش دهد، بالا بردن متابولیسم در بدن به هضم سریع تر غذا کمک می کند و این باعث کاهش وزن در دراز مدت میشود. ترجیحا ۲ لیوان اب ولرم بعد بیدار شدن از خواب به صورت ناشتا بنوشید.

– پاکسازی دستگاه گوارش

نوشیدن آب با معده خالی می تواند به تنظیم دستگاه گوارش کمک کند و هنگامی که مقدار زیادی آب بنوشید، نیاز به توالت رفتن و دفع مواد خواهید داشت . تکرار این کار روزانه می تواند به حرکت منظم روده کمک کند و همچنین می توانید به طور منظم از شر مواد زائد بدنتان خلاص شوید.

کاهش وزن

نوشیدن آب بیشتر در زمانی که رژیم دارید می تواند به شما کمک کند و وزن بیشتری کم کنید چون آب هیچ کالری ندارد و نوشیدن آن در فواصل زمانی مکرر به پر بودن شکم کمک می کند. همچنین، عواقب منفی نیز ندارد.

– پاکسازی و شفاف سازی پوست

نوشیدن مقدار زیادی آب بهترین گزینه برای داشتن پوست صاف و درخشان است. زیرا معمولا به خاطر تجمع سموم موجود در بدن، لکه های سیاه یا تیره روی پوست ایجاد می شوند که آب می تواند به دفع این سموم و خارج شدن از بدن کمک کند . اب باعث حرکات منظم روده خواهد شد و روده ی سالم به داشتن پوست تمیز و شفاف کمک خواهد کرد .

– فواید نوشیدن آب برای افزایش انرژی بدن

اگر احساس خواب الودگی یا کم حوصلگی می کنید ، نوشیدن آب با شکم خالی می تواند باعث رفع این مشکل شود . اینگونه که اب ، سلول های قرمز خون را تحریک می کند تا سریع تر در رگ ها در جریان باشند که منجر به رسیدن اکسیژن و انرژی بیشتر به قسمت های مختلف بدن میشود .

– خواص نوشیدن آب برای داشتن روده ی سالم

نوشیدن نهایتا یک لیوان آب با معده خالی می تواند به خلاص شدن از مواد زائد و سموم بدن کمک کند و جذب سریع تر مواد مغذی را ممکن می سازد. این منجر به داشتن روده و بدن سالم می شود.

– جلوگیری از سنگ کلیه و عفونت مثانه

هنگام نوشیدن آب با معده خالی باعث میشود تا اسیدهایی که باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند را از بین ببرد. هر مقدار که بیشتر آب بنوشید بیشتر در مقابل عفونت های مثانه ناشی از سموم در امان خواهید بود .

– تغذیه ی مو

از گذشتع تا کنون خواص آب برای پوست و مو ثابت شده است به خصوص به صورت ناشتا که برای موها بسیار مفید خواهد بود چون نوشیدن آب باعث تغذیه موها می شود. باید بدانیم که ¼ وزن موها را آب تشکیل می دهد بنابراین اگر به بدن آب کافی نرسد موها خشک و شکننده می شوند .

– کاعش اسید معده و سوء هاضمه

زمانیکه با معده خالی آب می نوشید این اسیدها رقیق شده و از بدن بیرون می روند. بنابراین مشکل سوزش معده رفع می شود و معده آماده صبحانه می شود.

– جلوگیری از میگرن و تشدید ان

یکی از دلایل اصلی سردردهای مکرر و حملات میگرن ناشی از عدم وجود آب و اب رسانی در بدن است . کبود اب علت اصلی سردرد است و نوشیدن آب در فواصل مکرر، به ویژه با معده خالی، می تواند به طور طبیعی از سردرد و میگرن جلوگیری کند.

– جلوگیری از رفلاکس معده

افرادی که مشکل رفلاکس معده دارند اگر هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب بنوشند می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

– پیشگیری از عفونت های بدن

توجه داشته باشید که آب به تنهایی می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک شود . کافیست هر روز صبح یک لیوان آب ولرم را با مقداری آب لیموی تازه بنوشید تا از تاثیر معجزه آسای آن بر بدن اگاه شوید.

– فواید نوشیدن آب برای داشتن حس شادابی و جلوگیری از خستگی

اگر هر روز ناشتا اب بنوشید چند روز پس از نوشیدن آب احساس شادابی بیشتری خواهید داشت و به‌خوبی حس می‌کنید که بدنتان سبک شده و همه گرفتگی‌ها و خستگی ها از بین خواهند رفت . این تاثیر در اولین روزها ممکن نیست چون بدن چندین روزبعد از آغاز این روند شروع به سم‌زدایی می‌کند.

مقدار و شیوه ی نوشیدن اب با شکم خالی

اگر نمی توانید 4 لیوان آب با شکم خالی بخورید میتوانید ابتدا با یک لیوان شروع کنید یا تا جایی که بدنتان توانایی خوردن اب را داشته باشد. می توانید به تدریج مقدار مصرف آب را روزانه بیشتر کنید تا این که به 640 میلی لیتر برسد. این مقدار اب برای یک فرد بالغ است .

-توجه داشته باشید تا تا ۴۵ دقیقه بعد از نوشیدن اب هیچ غذایی میل نکنید. پس از ۴۵ دقیقه روند عادی غذاخوردن خود را در پیش بگیرید.

همچنین توجه داشته باشید که ۲ ساعت پس از صرف ناهار و شام نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

کودکان نسبت به بزرگسالان روزانه چه مقدار آب باید بنوشند؟

از جمله مواردی که مادران باید برای حفظ سلامتی کودکان خود به آن توجه کنند، نوشیدن مقدار مناسب آب است. اگر کودک شما 5-8 ساله است، او نیاز به نوشیدن حدود پنج لیوان آب در روز دارد و این مقدار با توجه به سن و عوامل دیگر تغییر می کند. اینکه چه مقدار آب برای بدن کودکان لازم است، نیز به سن و جنسیت کودک شما بستگی دارد، همچنین میزان فعالیت فیزیکی او را نیز باید در نظر گرفت . همان گونه که گفته شد علاوه بر بزرگسالان نوشیدن اب در کودکان نیز به جلوگیری از چاقی کمک شایانی دارد .

ایا نوشیدن آب بهتر از آبمیوه و مایعات دیگر است؟

قطعا بله ، جایگزین کردن آبمیوه و مایعات دیگر به جای آب، برای افراد که آب بدنش را از طریق تنفس ، عرق کردن، دفع مدفوع و یا ادرار کردن از دست می دهد، برای رفع تشنگی بسیار کار اشتباهی است مخصوصا در کودکان و نوجوانان در حال رشد . آبمیوه ها و نوشیدنی های تجاری و آماده ، حاوی قند و کالری هستند که اگر به مقدار بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، میتواند اثر منفی در سلامت افراد داشته باشد و سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد.

عواقب خطرناک زیاده‌ روی در نوشیدن آب

البته توجه داشته باشید همانطور که نوشیدن اب برای بدن فواید زیادی دارد اما نوشیدن بسیار از حد اب نیز خطرناک است رسیدن حجم زیاد آب به بدن می‌تواند باعث «هیپوناترمی» شود. هیپوناترمی کاهش سطح یون سدیم در خون است. تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات و در نهایت تشنج و کما از پی‌آمدهای هیپوناترمی هستند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی