خواص مواد غذايي دسته‌بندی نشده سلامت

چرا مصرف نمک بیش از اندازه مضر است؟

تقویم فارسی اندروید

مصرف نمک
ما همیشه در خصوص مضر بودن مصرف نمک بیش از اندازه و ضرر و زیان های آن شنیده ایم. اما آیا می دانید که نمک چرا برای سلامتی مضر است؟ اطلاعی از میزان نمک مصرفی روزانه ی خود دارید؟ نمک بخش جدایی ناپذیر زندگی ماست. این ماده می تواند جز تمام وعده های غذایی ما باشد. البته ما به نمک برای حفظ تعادل مایعات بدن نیاز داریم اما مقداری که از این ماده مصرف می کنیم خیلی بیشتر از مقداری است که بدن ما به آن نیاز دارد.

بزرگسالان باید چه مقدار نمک مصرف کنند؟

مقدار نمکی که در هر ماده ی غذایی موجود است با عنوان سدیم در کادر تغذیه ی روی برچسب هر خوراکی نوشته شده است. دستورالعمل های رژیمی توصیه می کنند که کل مقدار مصرفی نمک از 2300 میلی گرم در روز فراتر نرود. این مقدار تقریبا برابر یک قاشق چایخوری است. یک آمارگیری در آفریقای جنوبی نشان داد که مقدار مصرفی روزانه ی هر فرد تقریبا دو برابر مقدار استاندارد تعیین شده است. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی از خطرات مصرف بالای نمک مطلع نیستند.

اثرات بهداشتی مصرف بیش از حد نمک چیست؟

مصرف بیش از حد نمک باعث فشارخون بالا بوده و کار قلب را سخت تر می کند. این مقدار مصرف نمک ممکن است باعث بیماری های قلبی و کلیوی شود. تحقیقات جدید نشان داد که تنها یک ساعت و نیم بعد از مصرف مقدار زیاد نمک در کار شریان ها برای پمپاژ خون خلل ایجاد می شود. مصرف بیش از حد نمک باعث کم شدن حجم مایعات بدن و سخت تر شدن خون و مشکل تر شدن کار قلب می شود. همچنین میزان زیاد نمک در رژیم غذایی باعث بروز سرطان معده، پوکی استخوان، چاقی، سنگ کلیه و بیماری های کلیوی می شود.

چگونه می توان فهمید که مقدار نمک در مواد غذایی کم است؟

برچسب تغذیه ای که روی مواد غذایی حک شده است، میزان سدیم کلرید را با “% Daly Value” نشان می دهد. برای مخفف این عبارت از “% DV” استفاده می کنند. مواد غذایی که 5% یا کمتر سدیم داشته باشند یعنی نمک کمی دارند. آن هایی که 6% تا 20% سدیم دارند از میزان متوسط نمک برخوردار بوده و آن هایی که بیشتر از 20 درصد سدیم داشته باشند مواد غذایی پر نمک محسوب می شوند.

چه اقداماتی برای کاهش نمک مصرفی می توان انجام داد؟

  • خوردن میوه و سبزیجات بیشتر
  • استفاده از مواد غذایی یا ادویه های جایگزین به جای نمک
  • مصرف تنقلات بدون نمک
  • انتخاب مواد غذایی که برچسب کم نمک دارند
  • جلوگیری از اضافه کردن نمک به غذا
  • تمرکز روی میزان نمک مصرفی روزانه ی خود و کنترل آن
  • مصرف کمتر غذاهای پردازش شده و بسته بندی شده
  • درخواست حذف نمک از غذای مصرفی در رستوران ها
  • انتخاب مواد غذایی که در هر 120 میلی گرم خود 100 میلی گرم یا کمتر نمک دارند.
  • اجتناب از غذاهایی که در هر 500 میلی گرم خود 100 میلی گرم یا بیشتر نمک داشته باشند.
  • مصرف غذاهای خانگی تازه به جای غذاهای آماده و از قبل پخته شده
  • جایگزین کردن غذاهای بدون نمک مثل گوشت بدون چربی یا ماهی به جای سوسیس و کالباس

 

مزایای پرهیز از نمک چیست؟

آزمایش ها و  مطالعات جدید نشان داد که کاهش متوسط مصرف نمک باعث کاهش فشار خون می شود. همانطور که می دانید فشار خون بالا یکی از عوامل بیماری های قلبی عروقی است. در نتیجه کاهش فشار خون به کاهش بیماری های قلبی عروقی منتهی می شود. کاهش مصرف نمک روزانه تا 6 گرم می تواند از 2.5 میلیون مرگ و میر در سراسر جهان جلوگیری می کند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی