روانشناسي و سلامت روان سلامت

9 تکنیک مقابله با خشم و عصبانیت

تقویم فارسی اندروید

امروز میخواهیم در هفت گنج به شما تکنیک های مقابله با خشم و عصبانیت را یاد بدهیم. زمانی که شما احساس شکست یا بدبینی یا نفرت می کنید اصولا خشمگین شده و به نوعی دوست دارید خودتان را خالی کنید. در این مقاله قصد داریم نحوه مقابله با خشم و روبه رو شدن با آن را به شما یاد می دهیم. خبر خوب این است که خشم می تواند بازخورد مثبت هم داشته باشد. زمانی که شما راه های مقابله با خشم را بدانید بهتر می توانید با آن رو به رو شده و احساسات خود را کنترل کنید. ابتدا از خود بپرسید اصولا عکس العمل شما زمانی که خشمگین هستید چیست؟

آیا دوست دارید جیغ بکشید یا چیزی را پرتاب کنید یا خودتان را روی یک نفر دیگر خالی می کنید؟ آیا از کلمات زننده و ناراحت کننده استفاده می کنید یا اینکه حتی خشم تان را درون خودتان نگه می دارید و چیزی نمی گویید؟ در هر صورتی خشم هم می تواند یک احساس مثبت باشد اما هر بروز غلطی به شما و اطرافیان تان آسیب خواهد رساند. بهتر است راه های مقابله با خشم را بدانید تا از ایجاد ناراحتی های آینده پیشگیری کنید.

خشم یک احساس است که از داشتن ذهنیت یک قربانی بودن نشات می گیرد. زمانی که کسی کنترل زندگی ما را به دست می گیرد یا سعی می کند در کارهای ما دخالت کند یا خلاف خواسته مان عمل می کند ما خشمگین می شویم و البته حق هم داریم. اما قدم بعدی ابراز این خشم است که اگر به روش اشتباه بیان شود می تواند روز ما را خراب کند.

خشم می تواند به شما یاداوری کند که یک چیز اشتباست و باید کمی شرایط را به نفع خودتان یا عزیزانتان تغییر دهید. برای این تغییر لازم است ابتدا راه بروز درست احساسات تان را بدانید. به این ترتیب می توانید یک تغییر مثبت ایجاد کنید. در این مقاله برخی از تکنیک های مقابله با خشم ابراز شده که با کمک آن می توانید از خشم تان به جای نقطه ضعف به عنوان یک زنگ خطر به نفع خودتان استفاده کنید. با هفت گنج همراه باشید.

9 تکنیک مقابله با خشم

  1. خشم یک درب خروجی برای احساسات

با توجه به طب سنتی چین و هند احساسات در بدن ما گیر کرده اند و مدام به دنبال یک راه خروج هستند. اگر این احساسات به موقع تخلیه نشوند می توانند سبب بروز علائم جسمی منفی شوند. بنابراین دقت کنید که راه خروجی احساسات شما و در این زمینه نحوه تخلیه خشم تان کدام است؟ آیا نقاشی شما را آرام می کند؟ آیا یوگا را دوست دارید؟ البته نباید فراموش کرد که کیفیت روش هایی که به شما کمک می کنند هم مهم هستند. برای مثال جیغ زدن همیشه کاربرد ندارد یا شراب خوردن راه عاقلانه ای نیست. برای خود یک راه مخصوص پیدا کنید و همیشه خشم تان را به کمک آن تخلیه کنید. می توانید به کیسه بکس داخل اتاق تان مشت بزنید و یا به یک موسیقی تند گوش دهید.

  1. عصبانیت و بهبود صدا

بهبود صدا چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ در واقع ارتعاشات امواج صوتی شما می تواند احساسات فیزیکی بدن تان را تشدید کنند و یا کمتر نمایند. صدای شما منبعی برای بروز احساسات تان است. با بهبود صدای خود بهتر منظورتان را به دیگران می رسانید و کمتر دچار سوتفاهم می شوید. اگر صدای زادی بلند یا بسیار کمی داردی روی آن کار کنید.

  1. نفرت یا عشق

نفرت و عشق همیشه مکمل و همراه هم هستند و می توانند به جای هم قرار بگیرند. خشم معمولا بخشی از دوست داشتن است. ممکن است ما احساس خشم کنیم در خصوص کاری که کرده ایم و یا حرفی که زده ایم و شخص مورد علاقه مان را ناراحت کرده ایم. معمولا خشم از یک سرخوردگی یا از انتظارات براورده نشده نشات می گیرد. یا زمانی که همه چیز طبق برنامه ما پیش نمی رود ما خشمگین خواهیم شد.

در این مواقع کمی دید خود را عوض کنید. باید به جای غرق شدن در جزئیات مسائل را از بالا نگاه کنید و سعی کنید از دید دیگران همه چیز را ببینید. این کمک می کند تا اتفاقی که افتاده بهتر برای تان هضم شود. به این ترتیب دیگر شاید خشمگین و عصبانی نباشید.

  1. در مقابل خشم تان مقاوم باشید

یکی از معلم های من همیشه می گفت این احساسات هستند که به ما آدم ها لطمه می زندد پس سعی کن خودت را در مقابل احساسات خود مقاوم کنید. زمانی که احساس خستگی ناامیدی می کنید سعی می کنید با آن مقابله کنید اما وقتی احساس خشم می کنید باز هم مقابله می کنید؟

هر احساسی زمانی که در ما ایجاد می شوند ابتدا آن ها را می فهمیم و سپس تصمیم می گیریم که آیا آن را بروز بدهیم یا نه؟ و همچنین در خصوص چگونگی ابراز آن حس هم تصمیم می گیریم. در صورتی که این کار برای تان به عادت تبدیل شده باشد این کار به صورت ناخودآگاه انجام می شود اما در صورتی که بخواهید می توانید دوباره سرعت این تصمیم گیری ها را کند کنید.

زمانی که احساس خشم می کنید، بنشینید و با خود بگویید که من خشم را احساس می کنم. درجه حرارت بدن من بالا رفته و قلبم تند تر می زند. به این ترتیب اثرات خشم را زیر سلطه خودتان در می آورید. پس از آن می توانید به جای کارهای ناخواسته خودتان عکس العمل تان را انتخاب کنید.

بهتر است یک لیست از مواردی که شما را خشمگین می کند درست کرده و نام هر یک را روی کاغذ بنویسید و پیش روی تان قرار دهید. سپس به آن نگاه کنید و در صورتی که احساس خشم کردید آن را آتش بزنید و خاکستر شدنش را تماشا کنید و در صورتی که توانستید خشم تان را کنترل کنید اجزاه بدهید کاغذتان سالم بماند. به این صورت به ضمیرناخود آگاه خود یاد می دهید که خشم و عصبانیت می تواند یک احساس مخرب باشد و در صورتی که کنترل شود میتواند به یک نیروی مثبت محافظت کننده تبدیل شود.

  1. مقابله با خشم به کمک تنفس و کشش

من شنیده ام که خشم زیر دنده و در باسن ذخیره می شود. این به چه معناست؟ آیا سلول های بدن ما می توانند احساسات را در خود نگه دارند؟ شاید بتوانند. حتی گفته می شود که سلول ها انواع خاصی از احساسات مربوط به انواع خاصی از سرطان ها را در خود نگه می دارند. خشم مسبب سرطان معده است.

می دانید که برای تخلیه این احساسات باید چکار کنید؟ کافی است نفس عمیق بکشید و کمی بدن تان را کش و قوس دهید. هنگام دم در لگن خود کشش ایجاد کنید و هنگام بازدم ران خود را به صورت کشیده در آورید. گاهی بعد از این تمرین در کلاس یوگا برخی اشک می ریزند. هم اکنون می توانید دلیل این اشک را درک کنید؟

به علاوه اگر شما خشمگین باشید یا احساس صدمه دیدن بکنید و یا حالت تهاجمی داشته باشید کمی تنفس عمیق می تواند به شما احساس بهتری بدهد. اغلب احساسات منفی می توانند تنفس ما را آرام کرده و اکسیژن رسانی به بدن را کند کنند. تمرین تنفس در هنگام خشم این مشکل را رفع کرده و با اکسیژن رسانی بهتر شما می توانید به خوبی فکر کنید و در مقابله با خشم خود موفق شوید.

  1. اتصال به طبیعت

یک موضوع کلیشه ای و البته مهم نیز در اینجا حائز اهمیت است. اختلال کمبود طبیعت چیزی است که این روزها خیلی ها به آن مبتلا هستند. این روند می تواند مردم را افسرده کرده یا با کمبود ویتامین D مواجه کند. شما با در خانه ماندن خود را از نور مستقیم خورشد محروم می کنید. این کمبود می تواند باعث عدم تعادل عاطفی در انسان شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد ویتامین D این مقاله را مطالعه کنید:‌ ویتامین D ٬ فواید و خواص ویتامین D و عملکرد آن

  1. خیر  و نیکوکار باشید

گاهی نیاز دارید خودتان را با یک چیز مثبت سرگرم کنید تا از غالب احساسات شخصی و خشم های آنی خود بیرون بیایید. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید لطف کردن به دیگران است. شما با انجام کارهای عام المنفعه یا کمک به هم نوعانتان یاد می گیرید گاهی به مواردی بیش از خواسته های خودتان اهمیت بدهید.

زمانی که خودتان را با مشکلات دیگران درگیر می کنید برای اولین بار شفقت را برای کسی غیر از خودتان احساس می کنید. این یعنی کنار گذاشتن خودخواهی. این کار تمرین خوبی خواهد بود که دیگر خودخواه نباشید. زمانی که خودخواهی کنار رود بخش عظیمی از خشم تان هم رنگ باخته و دیگر اهمیت قبل را برای شما نخواهد داشت.

اگر نمی توانید نگران کسانی غیر از خودتان باشید شما دچار یک نوع خودشیفتگی هستید که حتما باید روی آن کار کنید. خودشیفتگی یک عامل مخرب است زیرا باعث می شود که ما همیشه فکر کنیم کار درست را انجام می دهیم. در حالی که ما اصلا متوجه جهانی که اطراف مان در حال حرکت است نمی شویم.

اگر شما عاشق هم نوعان تان هستید و می توانید کسانی غیر از خودتان را هم دوست بدارید کارتان آسان تر است و نوبت آن است که گام دوم را هم بردارید. باید سعی کنید خودتان را به دیگران نزدیک کرده و به آن ها کمک کنید. به این ترتیب می توانید کمی خودتان را فراموش کرده و فکر هم نوع بودن را تمرین کنید. در صورتی که انجام این کارها برای تان مشکل است لازم است خودشیفتگی را کنار گذارید و کمی خودتان را تغییر دهید.

  1. برای مقابله با خشم و عصبانیت سپاس گزار باشید

چه چیزی شما را عصبانی می کند؟ آیا سرقت از ماشین تان خشم تان را بر می انگیزد؟ یا زمانی که کسی با شما بد حرف بزند ناراحت و خشمگین می شوید؟ اصولا افراد برای چیزهای پیش پا افتاده و ساده عصبانی می شوند. گاهی باید روی این تمرکز کنیم که چقدر این موارد بی اهمیت و کوچک هستند. به این ترتیب خشم کمتری را در خود احساس خواهیم کرد. خشم و عصبانیت تنها می تواند مانع پیشترفت شما بوده و شما را از عشق ورزیدن منحرف کند.

در این مواقع بهترین کار این است که ذهن تان به مواردی که بابت آن ها شکر گذار هستید و برایتان مهم هستند منعطف کنید. زمانی که من خشمگین می شوم با خود می گویم که در هر حال هنوز هم مردم مهربانی در زندگی من هستند که بابت حضور آن ها همیشه شکرگزار خواهم بود. بابت سلامتی و شغلی که دارم شاکر هستم و از شانس هایی که در زندگی نصیبم شده خوشحال هستم. فکر کردن به چیزهای مثبت می تواند جای افکار ناراحت کننده را بگیرد و به سرعت شما را آرام کند و دیگر عصبانی نباشید .

  1. خودتان را جای دیگران قرار دهید

هرگاه از کسی عصبانی شدید و نتوانستید درکش کنید برای مقابله با خشم و عصبانیت ٬ خودتان را جای او قرار دهید. این روش برای مقابله با خشم واقعا معجزه آور و موثر است. سعی کنید شرایط یک نفر دیگر را درک کرده و احساسات او را بفهمید. به این ترتیب گاهی متوجه می شوید که چیزی که شما را عصبانی کرده یک قصد و عمد از طرف او نبوده و از دیدگاه او طور دیگری نمود داشته است.

سایر مطالب مرتبط:

ده راهکار برای کنترل خشم

۳ راه برای بدست آوردن آرامش ذهن

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی