سلامت سلامت جسمي

مصرف روزانه آسپرین با بدن چه می کند؟

تقویم فارسی اندروید

ممکن است گزارش‌ های مختلفی را خوانده باشید یا شنیده باشید که مصرف روزانه آسپرین که ساکن قدیمی کابینت داروی مادربزرگتان بود ممکن است برای شرایط سلامت مدرن فوایدی داشته باشد. کنت پری، پزشک اورژانس در چارلستون، کارولینای جنوبی، می‌ گوید: «آسپرین یا اسید استیل‌ سالیسیلیک، دارویی است که برای موارد مختلف تجویز می‌ شود. از کنترل تب گرفته تا کنترل درد و حتی درمان حمله قلبی. گفته می شود، این داروی معمولی روزمره یک داروی قوی است و می تواند عوارض جانبی جدی در افراد خاص ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی ها و فواید آن و آنچه که مصرف روزانه آسپرین با بدن شما می کند، این مقاله را بخوانید.

مصرف روزانه آسپرین

1. آسپرین می تواند التهاب را کاهش دهد

آسپرین با مهار پروستاگلاندین ها، آنزیمی که به عنوان کلید خاموش و روشن برای درد و التهاب عمل می کند، کار می کند. به همین دلیل بیش از یک قرن است که از آن برای تب و درد استفاده می شود. امروزه، اغلب برای درمان یا پیشگیری از بیماری های ناشی از التهاب در بدن تجویز می شود.

2. می تواند باعث زخم معده شود

آسپرین یک داروی قوی است و برخی افراد نمی توانند آن را به خوبی تحمل کنند. دکتر لین پوستون می‌گوید: «مصرف مزمن آسپرین می‌ تواند به پوشش معده آسیب برساند و باعث زخم معده و درد شود.» این خطر در افراد بالای 65 سال، کسانی که سابقه زخم معده دارند و کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند یا الکل مصرف می کنند، افزایش می یابد.

اگر به این دارو حساس هستید، ممکن است پزشکتان مصرف یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) دیگر مانند ایبوپروفن را به جای آن توصیه کند.

3. ممکن است احتمال حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد

انجمن قلب آمریکا می‌ گوید: «اگر یک حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌ اید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که روزانه یک دوز کم آسپرین مصرف کنید تا از بروز یک حمله قلبی جلوگیری کنید.» آسپرین بخشی از یک برنامه درمانی تثبیت شده برای بیماران با سابقه حمله قلبی یا سکته است. اما AHA خاطرنشان می کند که نباید آسپرین را روزانه مصرف کنید مگر اینکه پزشک شما آن را تجویز کند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا خطرات و فواید آن را ارزیابی کنید و تعیین کنند که آیا آسپرین روزانه برای شما مناسب است یا خیر.

مصرف روزانه آسپرین

4. آسپرین می تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد

آسپرین یکی از شناخته شده ترین داروهای ضد انعقاد است، به این معنی که خون را رقیق می کند. این دارو مزایا (مانند کاهش خطر حمله قلبی یا سکته دوم که اغلب به دلیل لخته شدن خون ایجاد می شود) و خطراتی دارد.

دکتر نیکیل آگاروال می گوید: “در صورت آسیب، پلاکت های داخلی یا خارجی در محل تجمع می یابند تا به لخته شدن خون کمک کنند. وقتی این دارو را روزانه مصرف می کنید، این تجمع تحت تاثیر قرار می گیرد و منجر به کاهش انعقاد می شود. می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. به خصوص اگر مکمل‌ های خاصی مصرف می‌ کنید یا داروهای خاصی مصرف می‌ کنید.” دکتر بری گورلیتسکی، می‌گوید یکی از عوارض جانبی احتمالی خونریزی گوارشی است.

5. ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد

بر اساس یک متاآنالیز در سال 2016 که در مجله JAMA Oncology منتشر شد، افرادی که به مدت شش سال یا بیشتر آسپرین مصرف کردند، 19 درصد کمتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ و 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش از هر نوع قرار داشتند. محققان تخمین زدند که مصرف منظم آسپرین می تواند از تقریباً 11 درصد سرطان های روده بزرگ و 8 درصد سرطان های دستگاه گوارش که هر ساله در ایالات متحده تشخیص داده می شود، جلوگیری کند.

6. آسپرین می تواند باعث وزوز گوش شود

به گفته دکتر گای سیترین، استفاده روزانه از آسپرین می تواند باعث وزوز گوش شود که احساس صدا یا زنگ در گوش است. این معمولاً با قطع دارو از بین می رود.

7. آسپرین می تواند به کبد آسیب برساند

به گفته دکتر خاور صدیق، یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مصرف روزانه این قرص آسیب کبدی است. با توجه به مطالعات کلینیک کلیولند، یکی از علائم آسیب کبدی زردی است که در آن پوست، سفیدی چشم ها و غشاهای مخاطی زرد می شوند.

تب کودکان

8. ممکن است باعث ایجاد سندرم ری در کودکان شود

سندرم ری یک بیماری نادر است که باعث گیجی و تورم در مغز می شود. NHS می گوید: “علت دقیق سندرم ری ناشناخته است، اما بیشتر کودکان و بزرگسالان جوانی را که از یک عفونت ویروسی بهبود می یابند، تحت تاثیر قرار می دهد.” در بیشتر موارد، آسپرین برای درمان علائم آنها استفاده شده است، بنابراین آسپرین ممکن است باعث ایجاد سندرم ری شود. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند از دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان برای تب یا درد خودداری کنند.

9. آسپرین می تواند باعث تشنج شود

اگر فردی مبتلا به صرع است یا از داروهای پیشگیری کننده از تشنج استفاده می کند، مصرف این قرص ممکن است بر آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، از آنجایی که آسپرین یک رقیق کننده خون است، ممکن است مقدار دارو را در جریان خون تغییر دهد. بهتر است قبل از مصرف روزانه آسپرین با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

eatthis

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی