روانشناسي و سلامت روان سلامت

كيفيت روابط در كودكي و بروز افسردگي در بزرگسالي

هر چقدر رابطه ی یک کودک با خواهر و برادرهایش بهتر باشد، احتمال این که در بزرگسالی به بیماری افسردگی مبتلا شود، کمتر است...
تقویم فارسی اندروید

در این مطالعه ی جدید که در نشریه” روانپزشکی عمومی ” منتشر شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هر چقدر رابطه ی یک کودک با خواهر و برادرهایش بهتر باشد، احتمال این که در بزرگسالی به بیماری افسردگی مبتلا شود، کمتر است.

1384637485-1384515030-iStock_000010092030XSmall_zps4ffb17a5

به گزارش رویترز، در این مطالعه ، محققان بیمارستان بوستون، بیش از ۲۰۰ مرد بین ۲۰ تا ۵۰ ساله را بررسی کردند. میزان افسردگی‌شان را با آزمون های استاندارد سنجیدند و پرسشنامه ای را در مورد رابطه‌شان با خواهر و برادرها و همچنین پدر و مادرشان پر کردند، نتایج به این ترتیب بود که ۲۶درصد از کسانی که رابطه ی پرتنش و غیردوستانه‌ای با خواهر و برادرشان داشتند ، تا سن ۵۰ سالگی به افسردگی دچار شدند.
حتی داشتن ارتباط خوب با یکی از خواهر و برادرها در این مطالعه برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی موثر شناخته شده است.

افسردگی در بزرگسالی :

جالب این که بین کسانی که با پدر و مادرشان رابطه خوبی داشتند و نداشتند، هیچ تفاوت معنی‌داری از این لحاظ وجود نداشت. به عبارت دیگر، احتمال ابتلای هر دو گروه به افسردگی در بزرگسالی یکسان بود. این نشان می‌دهد ارتباط با خواهر و برادر، به نسبت رابطه با پدر و مادر، نوع دیگری از نیازهای روحی و روانی کودک را تامین می‌کند که تامین‌نشدنش می‌تواند زمینه ی ابتلای او را به افسردگی فراهم کند.

البته پیش از این در تحقیقات روانشناسان رشد مشخص شده بود کودکانی که خواهر یا برادر دارند، بیشتر و بهتر از کودکان در خانواده‌های تک‌فرزندی می‌توانند مهارت‌های اجتماعی و زندگی را بیاموزند و از این لحاظ از بقیه هم سن و سال‌هایشان جلوتر هستند.
شاید کم‌شدن احتمال ابتلاء به افسردگی هم با همین نکته در ارتباط باشد.
کودکان در خانواده امکان این را پیدا می‌کنند که زندگی جمعی و کنارآمدن با افراد را تمرین کنند و همین باعث می‌شود بهتر بتوانند احساساتشان را بیان کنند و در مواقع لزوم از دیگران کمک بخواهند . ضمن این که فضایی برای رقابت‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که کودک در آن می‌تواند تلاش برای موفقیت را از موقعیت‌های کوچک‌تر و سالم‌تر آغاز کند.

البته یک نکته دیگر در این مطالعه وجود دارد و این که پدر و مادر افسرده، احتمال ابتلای فرزندان را به افسردگی بالا می‌برد. این همان نقش ژنتیک در بیماریهای مثل افسردگی است که محققان پیش از این به آن رسیده‌ بودند.

گردآوري: گروه هفت گنج

منبع : فرزند پروري

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی