دنياي موسيقي فرهنگ و هنر

كتك هايي كه سهراب سپهري براي نقاشي خورد

کتاب من باز بود. چیزی نمی‌خواندم. دفترچه‌ام را روی کتاب باز کرده بودم و نقاشی می‌کردم. درخت را تمام کرده بودم. رفتم بالای یک کوه یک تکه‌ ابر نشان بدهم...
تقویم فارسی اندروید

«کتاب من باز بود. چیزی نمی‌خواندم. دفترچه‌ام را روی کتاب باز کرده بودم و نقاشی می‌کردم. درخت را تمام کرده بودم. رفتم بالای یک کوه یک تکه‌ ابر نشان بدهم، داشتم یک تکه‌ ابر می‌کشیدم، رسیده بودم به کوه که باران ضربه بر سرم فرود آمد. فریاد معلم بلند بود: “کودن، همه‌ی درس‌هایت خوب است. عیب تو این است که نقاشی می‌کنی.” کاش زنده بود و می‌دید هنوز این عیب را دارم.»

سهراب سپهري

این‌ها بخشی از خاطرات «سهراب سپهری» از سال‌های مدرسه است که در کتاب «اتاق آبی» به کوشش خواهرش پروانه منتشر شده است. علاقه‌ی سهراب به هنر و بخصوص نقاشی از همان سال‌های کودکی شکل گرفت، علاقه‌ای که بعدها در سایه‌ی شعرهایش قرار گرفت و در محاق ماند.

0037

15 مهرماه سال‌روز تولد سهراب سپهری است. نقاشی که بیشتر، او را با شعرهایش می‌شناسند. شاگرد اول مدرسه‌ای که همه‌ی درس‌هایش را از حفظ بود و به نقاشی عشق می‌ورزید و معلمش این علاقه را تنها عیب او می‌دانست.

asare sohrab - 7ganj (4)
اثر سهراب سپهری

سهراب وقتی می‌خواهد از خودش بگوید، حتی در شعر هم، پیشه‌اش را نقاشی معرفی می‌کند. به گفته‌ی خودش، این پدرش بود که او را به نقاشی عادت داد و آن را در دانشکده دنبال کرد. وقتی هنوز به عالم شعر و شاعری وارد نشده بود که از نقاشی‌هایش چند نمایشگاه برگزار شده بود. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌ی هنرهای زیبا، به تدریس هنرش پرداخت.

 asare sohrab - 7ganj (2)

تابلوهای نقاشی سهراب مانند شعرهایش مملو از عناصر طبیعت است. در آثار آبستره‌اش هم این عناصر حضور خود را با سبک تازه‌ای حفظ می‌کنند؛ درختان به خطوط تیره‌ای تبدیل می‌شوند که از طول صفحه‌ی نقاشی می‌گذرند و لکه‌های رنگ به رنگ میان آن‌ها یادآور گل و ماهی و سبزه است. سپهری در سفرهایش به اروپا و نیویورک، سبک‌های مختلف نقاشی مدرن را تجربه و در نمایشگاه‌هایی شرکت کرد.

asare sohrab - 7ganj (3)

از معروف‌ترین تابلوهای این شاعر و نقاش می‌توان به «طبیعت بیجان»، «علف‌ها و تنه درخت»، «شقایق‌ها، جویبار و تنه درخت» و «منظره کویری» اشاره کرد. همچنین نمایشگاه‌های بسیاری از آثار او برپا شد که از آن‌ها حضور در دوسالانه‌ی ونیز، دوسالانه‌ی تهران، دوسالانه‌ی سن‌پائولو، جشنواره‌ی بین‌المللی نقاشی در فرانسه و نگارخانه‌های مختلف تهران را می‌توان برشمرد.

asare sohrab - 7ganj (1)

سهراب در ادامه خاطراتش پس از تنبیه شدن به‌خاطر نقاشی می‌گوید: «نقاشی هنر است. هنر نفی عیب است. نمی‌توان به کسی گفت: عیب تو این است که هنر داری …»

گردآوری و تنظیم:گروه 7 گنج

 www.7ganj.ir

منبع: ایسنا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی