داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

فواید شبدر قرمز برای یائسگی، استخوان ها و سلامت قلب

تقویم فارسی اندروید

تحقیقات نشان می‌ دهد که بزرگسالانی که شبدر قرمز مصرف می‌ کنند، اغلب در مقایسه با دارونماها و حتی داروهای معمولی، رضایت کلی را در مورد بسیاری از «علائم پیری» متفاوت تجربه می‌ کنند. در طی چند دهه گذشته، شبدر قرمز به عنوان یک گیاه شفابخش برتر و همچنین مکمل گیاهی شناخته شده است. مزایای مصرف شبدر قرمز چیست؟

به طور سنتی برای متعادل کردن هورمون ها و کاهش تجمع مخاط در مجرای دهان و بینی استفاده می شود. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ایزوفلاون های شبدر قرمز ممکن است به درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه، بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و مشکلات مرتبط با قلب، مانند کلسترول بالا و علائم فشار خون کمک کند.

با توجه به اینکه شبدر قرمز عموماً برای اکثر افراد بی‌ خطر است و ممکن است نسبتاً سریع عمل کند – به طور بالقوه منجر به تغییرات مثبت در میل جنسی، خلق و خو، خواب، سلامت پوست و استخوان در طی چند ماه استفاده می‌ شود – ارزش امتحان کردن را دارد.

شبدر قرمز

شبدر قرمز چیست؟

شبدر قرمز (Trifolium pratense L.) گیاهی از خانواده گیاه‌شناسی Fabaceae است. از آن برای ساختن یک مکمل گیاهی استفاده می شود که ممکن است برخی اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی و هورمونی مثبت داشته باشد، به ویژه برای زنان یائسه.

گیاه شبدر قرمز در واقع به خانواده گیاهان حبوباتی تعلق دارد (درست مانند بادام زمینی و لوبیا)، به همین دلیل است که حیوانات اغلب آن را در طبیعت چرا می کنند. در حالی که از نظر تاریخی گیاه شبدر قرمز به شکل چای و تنتور مصرف می شده است، امروزه اغلب از آن برای تهیه عصاره هایی مانند محصولات با نام های تجاری Promensil و Menoflavon استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد شبدر قرمز مانند یک ادرارآور طبیعی عمل می کند، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می دهد و سطح مایعات را در بدن متعادل می کند. همچنین اعتقاد بر این است که با کمک به بدن برای خلاص شدن از شر مواد زائد اضافی، مخاط (که مانند خلط آور عمل می کند) و سمومی که می توانند در بدن تجمع کنند، عملکرد ایمنی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، ممکن است به حمایت از عملکرد کبد، ریه ها، سیستم اسکلتی و اندام های گوارشی کمک کند.

همانطور که گفته شد، شبدر قرمز یک دارو نیست و برای هر فردی که از آن استفاده می کند مؤثر نیست. همچنین ممکن است در میزان جذب در بین افراد تفاوت هایی وجود داشته باشد که بر نحوه عملکرد آن تأثیر می گذارد.

آیا شبدر قرمز استروژن را افزایش می دهد؟ مزایای شبدر قرمز به دلیل ترکیبات شیمیایی فعال آن است، به ویژه ایزوفلاون ها که مواد شیمیایی گیاهی هستند که اثرات استروژن مانند در بدن ایجاد می کنند.

ایزوفلاون های اصلی موجود در شبدر قرمز عبارتند از جنیستئین، دایدزن، فورمونونتین و بیوچانین. آنها از نزدیک اثرات استروژن طبیعی را که هم مردان و هم زنان تولید می کنند، تقلید می کنند.

اگرچه استروژن بیش از حد ناشی از اختلال غدد درون ریز امروزه برای بسیاری از افراد یک نگرانی بزرگ است، استروژن بسیار کم نیز مشکل ساز است.

همراه با ترکیباتی به نام کومسترول ها و فلاونوئیدها، ایزوفلاونوئیدهای شبدر قرمز مواد فعال اصلی فیتواستروژن ها هستند که تحقیقات نشان داده است که با استخوان های قوی تر در افراد مسن تر و کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از “سرطان های زنانه” و همچنین حمایت از سلامت پروستات در مردان مرتبط است.

ایزوفلاون ها به دلیل فعال کردن گیرنده های استروژن دارای خواص استروژن مانند هستند. آنها در بسیاری از جمعیت های سالم به مقدار زیاد مصرف می شوند، مانند آنهایی که در ژاپن زندگی می کنند که مقدار زیادی ایزوفلاون های طبیعی را از محصولات تخمیر شده سویا و سایر غذاهای تخمیر شده می خورند.

برخی مطالعات نشان داده‌ اند که ممکن است شبدر قرمز برای مردان نیز مزایایی داشته باشد، زیرا مردانی با سطوح آنتی‌ ژن خاص پروستات بالا/پروستات بزرگ شده که مکمل عصاره شبدر قرمز مصرف کرده اند، بهبود در عملکرد کبد، عملکرد جنسی و کیفیت زندگی را تجربه می‌ کنند.

اگرچه معمولاً برای تأمین مقادیر بالایی از مواد مغذی ضروری استفاده نمی شود اما Trifolium pratens همچنین منبع بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت های مختلف از جمله کلسیم، کروم، منیزیم، ویتامین های B، ویتامین C و غیره است.

فواید سلامتی

1. ممکن است به کاهش علائم یائسگی کمک کند

چگونه شبدر قرمز می تواند به تسکین علائم یائسگی کمک کند؟ ایزوفلاون ها می توانند اثرات مثبتی در کاهش علائم مربوط به از دست دادن استروژن داشته باشند – مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، مشکلات خواب، افزایش وزن، کاهش استخوان، شکستگی استخوان یا پوکی استخوان، مشکلات قلبی عروقی و التهاب مفاصل.

نتایج مطالعه بررسی اثرات شبدر قرمز در درمان علائم یائسگی تا حدودی متفاوت بوده است اما بسیاری از آنها طی چند ماه بدون عوارض جانبی ناخواسته، بهبودی در علائم نشان داده‌ اند.

گزارش چاپ شده در مجله بین المللی انجمن غدد درون ریز زنان توضیح داد که یک نتیجه غیرمنتظره از مطالعه ابتکار سلامت زنان این بود که محققان دریافتند اکثر درمان های هورمون درمانی مرسوم که به زنان یائسه داده می شود با عوارض جانبی همراه است.

بنابراین در نتیجه علاقه به گزینه های طبیعی و جایگزین برای تسکین عوارض یائسگی افزایش یافته است.

یکی از محبوب ترین کاربردهای شبدر قرمز درمان گرگرفتگی است. یک متاآنالیز در سال 2016 به این نتیجه رسید که “مصرف شبدر قرمز ممکن است دفعات گرگرفتگی را کاهش دهد، به خصوص در زنان مبتلا به گرگرفتگی شدید.

یک مطالعه تصادفی دوسوکور، اثرات استروژن‌ های گیاهی، از جمله ایزوفلاون‌ های شبدر قرمز (80 میلی‌ گرم در روز)، را بر روی زنان یائسه در مقایسه با دارونما به مدت 90 روز ارزیابی کرد. پس از تکمیل درمان گروه‌ های اولیه، زنان به مدت 90 روز دیگر برای مقایسه نتایج، درمان مخالف را دریافت کردند.

نتایج نشان داد که مکمل شبدر قرمز به طور قابل توجهی میزان بسیاری از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را کاهش داد و تأثیر مثبتی بر سیتولوژی واژن، میانگین کلسترول کل، لیپوپروتئین با چگالی کم-کلسترول و سطوح تری گلیسیرید داشت. کلسترول و تری گلیسیرید در مقایسه با دارونما فقط اندکی کمتر بود اما علائم آنقدر کاهش یافت که کیفیت زندگی زنان را تحت تأثیر قرار داد.

محققان دریافته‌ اند که به‌ طور میانگین، زنان میانسالی که از عصاره شبدر قرمز استفاده می‌ کنند، طی 90 روز پس از استفاده، پیشرفت‌ های قابل‌ توجهی در سلامت پوست سر، مو و پوست خود تجربه می‌ کنند، از جمله کاهش علائم پیری، ریزش کلاژن و نازک شدن مو.

مطالعه دیگری منتشر شده در Obstetrics and Gynecology International نشان داد که Trifolium pratens می تواند به کاهش علائمی مانند کاهش میل جنسی، خلق و خو، خواب و خستگی کمک کند.

این یکی از مکمل های توصیه شده یائسگی است. سایر گیاهانی که برای تسکین یائسگی استفاده می شوند عبارتند از دونگ کوآی، کوهوش سیاه و گیاه پنج انگشت.

2. می تواند به حفظ استحکام استخوان کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که شایع ترین نوع پوکی استخوان نوعی است که با کمبود هورمون تخمدان در دوران یائسگی همراه است. بنابراین، شبدر قرمز یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی پوکی استخوان به شمار می رود.

خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان در دوران یائسگی افزایش می یابد زیرا استروژن برای معدنی شدن استخوان مهم است. زنان قبل از یائسگی با سطوح پایین استروژن یا تراکم استخوان پایین نیز ممکن است از مکمل شبدر قرمز بهره مند شوند.

مطالعاتی که روی موش‌ ها انجام شد نشان داد که مکمل‌ های ایزوفلاون‌ ها به طور قابل‌ توجهی به بهبود محتوای مواد معدنی استخوان، گردش استخوان، استحکام مکانیکی استخوان درشت نی، وزن استخوان ران و تراکم استخوان ران کمک می‌ کند و از افزایش سطح آلکالین فسفاتاز سرم که می‌ تواند به ضعف استخوان کمک کند، جلوگیری می‌ کند.

3. کمک به بهبود سلامت قلب و عروق

سطوح پایین استروژن غیرطبیعی نه تنها احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به ویژه در میان زنان یائسه افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که شبدر قرمز برای سلامت عروق مفید است، خطر تصلب شرایین (سخت شدن یا ضخیم شدن شریان ها) را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، می تواند به مدیریت کلسترول بالا کمک کند و حتی ممکن است به پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب کمک کند.

در حالی که بیشتر مطالعاتی که به بررسی اثرات RC بر سلامت قلب می‌ پردازند با استفاده از حیوانات و نه انسان‌ ها انجام شده‌ اند، تحقیقات نشان می‌ دهد که شبدر قرمز ممکن است به لطف ایزوفلاون‌ های خود در برابر بیماری‌ های قلبی محافظت کند که می‌ تواند کلسترول «خوب» HDL را افزایش داده، از تشکیل و تولید لخته‌ های خون و انعطاف پذیری بیشتر در شریان ها جلوگیری کند.

4. ممکن است خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش دهد

دو مورد از قدیمی ترین کاربردهای شبدر قرمز در سیستم های طب سنتی مانند طب سنتی چینی، شامل کمک به پیشگیری از سرطان و “تصفیه خون” است.

محققان دریافته‌ اند که به نظر می‌ رسد ایزوفلاون‌ های موجود در Trifolium pratens به جلوگیری از تکثیر یا رشد سلول‌ های سرطانی در موش کمک می‌ کند و همچنین ممکن است بتواند آپوپتوز (خود تخریبی سلول‌ های سرطانی) را القا کند. انواع سرطان هایی که به احتمال زیاد تحت تأثیر استفاده از شبدر قرمز قرار می گیرند، شامل مواردی هستند که به تغییرات هورمونی مربوط می شوند، مانند سرطان پروستات، سینه و آندومتر.

از سوی دیگر، هنوز چیزهای بیشتری در مورد چگونگی ارتباط شبدر قرمز و ایزوفلاون ها با پیشگیری از سرطان طبیعی وجود دارد. در حال حاضر، کارشناسان عنوان می کنند که هنوز اطلاعات ناشناخته‌ ای در مورد درک تمام اثرات استروژن بر سرطان سینه وجود دارد، بنابراین به افرادی که سابقه سرطان سینه دارند یا در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، توصیه می‌ شود تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام نشده است از شبدر قرمز استفاده نکنند.

5. می تواند به درمان التهاب پوست کمک کند

شواهدی وجود دارد که ایزوفلاون ها ممکن است برای کاهش علائم پیری روی پوست و همچنین کاهش بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس، اگزما و بثورات مختلف مفید باشند.

مطالعات در چندین دهه گذشته نشان می دهد که اثرات شبدر قرمز بر سطح استروژن، بیشترین پتانسیل ضد التهابی، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، تقویت کننده کلاژن و التیام زخم را به آن می دهد. در افراد مسن، شبدر قرمز اثرات پیری پوست ناشی از کمبود استروژن را کاهش می دهد و می تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند.

گزارش‌های دیگر نشان داده‌ اند که مزایای شبدر قرمز برای پوست شامل درمان بالینی زخم‌ ها یا سوختگی‌ ها و بهبود خاصیت ارتجاعی، ضخامت و هیدراتاسیون پوست – به علاوه احتمالاً کاهش ظاهر و کاهش ظاهر منافذ و اندازه منافذ و علائم پیری است.

آیا شبدر قرمز برای رشد مو مفید است؟ بر اساس برخی تحقیقات، نشان داده شده است که نه تنها فولیکول های پوست، بلکه پوست سر و ناخن ها را نیز تقویت می کند. در حالی که مطالعات محدود است، برخی یافته‌ ها نشان می‌ دهند که استفاده از محصولات حاوی عصاره شبدر قرمز روی پوست سر ممکن است رشد مو را در افراد مبتلا به ریزش مو (آلوپسی)، به‌ ویژه زنان یائسه، افزایش دهد.

6. ممکن است با عفونت های تنفسی مبارزه کند

عصاره و چای Trifolium pratens برای پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی مانند سیاه سرفه، سرماخوردگی، آسم و برونشیت استفاده می شود. این گیاه ممکن است به کاهش ناراحتی در هنگام بیماری کمک کند و توانایی شل کردن خلط را دارد.

از آنجایی که به طور بالقوه می تواند اسپاسم برونش ها را آرام کند، کیفیت خواب را بهبود بخشد و به تخلیه مخاط و مایعات اضافی از سیستم تنفسی کمک کند، مفید است به محض اینکه احساس کردید یک بیماری شروع می شود، آن را امتحان کنید.

خطرات و عوارض جانبی

عوارض جانبی شبدر قرمز چیست؟ از آنجایی که شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون است که اثرات هورمون استروژن را پس از ورود به بدن تقلید می کند، ایمنی شبدر قرمز در بیماران مبتلا به سرطان سینه یا آندومتر بحث برانگیز است. این امکان وجود دارد که این گیاه ممکن است این شرایط را پیچیده کند و با درمان ها تداخل داشته باشد یا حتی بدتر از آن خطر ابتلا به آنها را در وهله اول افزایش دهد.

با این حال، یک بررسی سیستماتیک در سال 2013 به این نتیجه رسید که “مصرف سویا ممکن است با کاهش خطر بروز سرطان سینه، عود و مرگ و میر مرتبط باشد… مصرف سویا مطابق با رژیم غذایی سنتی ژاپنی برای بازماندگان سرطان سینه بی خطر به نظر می رسد.”

برخی از افراد هنگام مصرف آن عوارض جانبی مشابه استروژن مانند نفخ، حساس شدن سینه ها، تغییر در دوره های قاعدگی، تغییرات خلق و خو و سردرد را گزارش می دهند.

از سوی دیگر، شبدر قرمز برای اکثر افراد خنثی، بی خطر یا حتی مفید به نظر می رسد. شواهد اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه یک عصاره شبدر قرمز خاص (Promensil) به مدت یک سال، تراکم بافت سینه را افزایش نمی دهد یا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد، همچنین به نظر نمی رسد که احتمال ابتلا به سرطان مخاط رحم (سرطان آندومتر) را افزایش دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد ایزوفلاون‌ ها می‌ توانند به مشکلات تولید مثل در برخی از حیوانات کمک کنند. چندین مطالعه مقادیر بالای ایزوفلاون ها را با نارسایی تولید مثل و عوارضی مانند بیماری کبدی ناشی از فعالیت های شبه استروژن مرتبط دانسته اند. با این حال، به نظر می رسد در دوزهای کوچکتر برای اکثر بزرگسالانی که باردار نیستند، شیرده نیستند یا در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، بی خطر است.

شبدر قرمز همچنین ممکن است به دلیل اثرات رقیق کننده خون در افرادی که لخته شدن خون غیرطبیعی دارند یا به تازگی جراحی شده اند، خطر برخی از اختلالات خونریزی را افزایش دهد. در این موارد باید از مصرف این گیاه خودداری شود.

دوز مناسب

مکمل های شبدر قرمز را می توان به شکل عصاره استاندارد یا کپسول یافت. ایزوفلاون های موجود در مکمل های شبدر قرمز بسیار قوی هستند، بنابراین دوزهای بسیار کمتری نسبت به مصرف کامل این گیاه مورد نیاز است.

کارآزمایی‌ های بالینی، از جمله آن‌ هایی که با زنان یائسه انجام شده‌ اند، از دوزهای متفاوت شبدر قرمز برای ایجاد ایمن اثرات مثبت استفاده کرده‌ اند. در حالی که دوز بستگی به آنچه از آن استفاده می کنید دارد، توصیه ها به شرح زیر است:

  • به نظر می رسد تا ۸۵ میلی گرم ایزوفلاون یک بار در روز برای اکثر بزرگسالانی که از شبدر قرمز برای کمک به جایگزینی هورمونی استفاده می کنند، بی خطر است. با این حال، دوز می تواند از 40 تا 160 میلی گرم ایزوفلاون در روز متغیر باشد.
  • دو کپسول حاوی 20 تا 40 میلی گرم برگ خشک شبدر قرمز که یک تا دو بار در روز مصرف می شود، دوز شروع معمول است. (مطالعات نشان داده اند که مصرف 40 میلی گرم به مدت 12 هفته برای علائم یائسگی و سلامت پوست موثر است و 20 گرم مصرف آن به مدت 12 هفته برای بهبود تراکم استخوان موثر است.)
  • به شکل تنتور (1 به 5، 30 درصد الکل)، با مصرف 60 تا 100 قطره یک تا سه بار در روز شروع کنید.
  • برای پوست (مثلاً درمان های موضعی پسوریازیس یا اگزما)، از پماد حاوی 10 تا 15 درصد سر گل استفاده کنید و بدون راهنمایی مستقیماً روی زخم باز مالیده نشود.
  • به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده روزانه از شبدر قرمز ممکن است تا سه ماه یا 12 هفته طول بکشد تا نتایج کامل را نشان دهد.

طرز تهیه چای شبدر قرمز:

  • می‌ توانید کیسه‌ های چای شبدر قرمز را از فروشگاه‌ های مواد غذایی سالم خریداری کنید یا خودتان در خانه با استفاده از گیاهان خشک، چای درست کنید.
  • برای تهیه چای شبدر قرمز، از یک تا دو قاشق چای خوری گل های خشک شده را به 240 میلی لیتر آب داغ اضافه کنید.
  • این مقدار را می توان تا سه بار در روز مصرف کرد.

کلام آخر

  • شبدر قرمز (Trifolium pratense) یک درمان گیاهی است که معمولاً برای کمک به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خستگی، ریزش مو و کاهش میل جنسی استفاده می شود.
  • ممکن است به حفظ استحکام استخوان ها، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص، درمان التهاب پوست و مبارزه با عفونت های تنفسی کمک کند.
  • برخی از راه هایی که شبدر قرمز به مبارزه با التهاب، عفونت ها و عدم تعادل هورمونی کمک می کند شامل تقلید از اثرات استروژن است.
  • راه های مختلفی برای استفاده از شبدر قرمز وجود دارد، از جمله عصاره، تنتور، کرم های موضعی و چای.
  • اکثر مردم هیچ عارضه جانبی جدی از آن را تجربه نمی کنند اما خطراتی وجود دارد، به ویژه برای زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، زنان باردار یا کسانی که شیر می دهند. مانند همیشه، در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکلی که پیش از مصرف آن پیش می آید، به خصوص اگر سابقه سرطان یا اختلال خونریزی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی