بیماری ها سلامت

غذاهای سالم و ناسالم برای تنگی نفس

تقویم فارسی اندروید

ریه ها نقش اساسی در کمک به عملکرد بدن دارند. مطابق با گفته سازمان بهداشت جهانی میلیون ها نفر از آسم و تنگی نفس رنج می برند اما غذاهای سالمی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا ریه های شما فعال و کارآمد شوند. برخی از غذاها نیز بهتر است در رژیم غذایی شما محدود شوند تا بتوانید با تنگی نفس راحت تر کنار بیایید.

تنگی نفس

لازم به گفتن نیست، ریه های ما نقش مهمی در کمک به عملکرد بدن دارند اما ریه های ما نه تنها در اثر هوا بلکه با بعضی از عناصر مضر مانند آلاینده های هوا و سیگار کشیدن تحلیل می روند. این آلاینده ها به احتمال زیاد باعث افزایش مشکلات سلامت تنفسی مانند آسم، برونشیت، فیبروز کیستیک و ذات الریه در بین افراد می شوند. یک راه خوب برای سالم نگه داشتن ریه های شما این است که درگیر ورزش های منظم و رژیم غذایی سالم شوید. یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند مسیری طولانی را طی کنید و شما را از هرگونه بیماری دور نگه دارد. در هند با افزایش آلودگی هوا و جمعیتی که بیش از پیش سیگاری می شوند، بیماری های تنفسی از همیشه بیشتر رشد داشته است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی WHO 235 میلیون نفر از بیماری آسم رنج می برند که این یک بیماری تحت تشخیص و تحت درمان نیست. بنابراین، اگر می خواهید سلامت ریه های خود را تقویت کنید، حتماً برخی غذاهای سالم را بکار ببرید که به شما در حفظ و کارکردن ریه ها کمک می کند.

مواد غذایی مناسب برای تنگی نفس

سیب

محققان عملکرد خوب ریه را با مصرف زیاد ویتامین های C ،E و بتاکاروتن مرتبط دانسته اند که همگی در سیب وجود دارند. سیب ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به سالم ماندن ریه های شما کمک می کنند.

گردو

گردو منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است. خوردن تعداد انگشت شماری از آنها در روز می تواند به مبارزه با آسم و سایر مشکلات تنفسی کمک کند. تصور می شود که اسیدهای چرب امگا 3 دارای مواد ضد التهابی با اثرات محافظتی در بیماری های التهابی هستند. گردو منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

انواع توت ها

میوه های آکایی و بلوبری دو نوع موثر در توت ها هستند که به سالم ماندن ریه های شما کمک می کنند. آنها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C هستند که به مبارزه با سلول های آسیب دیده در اثر رادیکال های آزاد کمک می کنند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی از ویتامین C، کاروتنوئیدها، فولات و فیتوشیمیایی ها که با عناصر مضر در ریه ها مبارزه می کنند، سرشار است. گفته می شود کلم بروکلی یک ماده تشکیل دهنده فعال به نام L-sulforaphane دارد که سلول ها را وادار می کند تا از ژن های ضد التهابی که بیشتر از مشکلات تنفسی جلوگیری می کنند، استفاده کنند.

فلفل کاین

کپسایسین موجود در فلفل کاین به تحریک ترشحات کمک می کند و از غشاهای مخاطی در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی محافظت می کند. بهتر است نوشیدن چای فلفل کاین که منبع خوبی از بتاکاروتن نیز هست را در پیش بگیرید که در کاهش بسیاری از علائم آسم و تنگی نفس اثرات بسیار خوبی دارد.

زنجبیل

زنجبیل نه تنها ضد التهاب است بلکه به سم زدایی نیز کمک می کند و باعث از بین رفتن آلاینده ها از ریه ها می شود. زنجبیل در تسکین گرفتگی، انسداد هوا از معابر و بهبود گردش خون به ریه ها کمک می کند و باعث تقویت بیشتر سلامت ریه ها می شود.

دانه های کتان

طبق مطالعه ای که در ژورنال سرطان BMC منتشر شده است، رژیم غذایی سرشار از بذر کتان داده شده به موش ها نه تنها از بافت های ریه قبل از قرار گرفتن در معرض تشعشع محافظت می کند، بلکه می تواند آسیب های قابل توجهی را پس از وقوع قرار گرفتن در معرض آنها کاهش دهد.

سیر

سیر شامل فلاونوئیدهایی است که تولید گلوتاتیون را تحریک می کند که به تقویت دفع سموم و عوامل سرطان زا کمک می کند و به ریه های شما نیز کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

آب

چه چیزی بهتر و مؤثرتر از آب است؟ آب بهترین راه برای سم زدایی فرآیندهای بدن است. علاوه بر این، ریه های خشک، مستعد تحریک و افزایش التهاب هستند. بنابراین، شما باید شش تا هشت لیوان آب به طور روزانه بنوشید تا خود را به خوبی هیدراته نگه دارید.

زردچوبه

زردچوبه به خاطر ترکیب کورکومین موجود در آن خاصیت ضد التهابی دارد. این ترکیب به تسکین التهاب مجاری هوایی و سفتی سینه در ارتباط با تنگی نفس کمک می کند.

اطمینان حاصل کنید که هر روز این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید تا از ریه های سالم اطمینان حاصل کنید!

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده حاوی زنجیره ای طولانی از مولکول های قند هستند. بدن برای تجزیه این مولکول ها زمان زیادی صرف می کند. به همین ترتیب، کربوهیدرات های پیچیده باعث انتشار نسبتاً پایدار انرژی می شوند.

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده عبارتند از میوه های تازه و سبزیجات نشاسته ای، غلات کامل، نان سبوس دار و ماکارونی، لوبیا و عدس.

اگر فردی مبتلا به COPD بخواهد وزن خود را افزایش دهد، خوردن انواع کربوهیدرات های پیچیده در کنار منابع سالم چربی و پروتئین می تواند به او کمک کند.

از طرف دیگر، اگر فرد مبتلا به COPD چربی اضافی بدن برای از دست دادن داشته باشد، جایگزین کردن منابع کربوهیدرات تصفیه شده با کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و چربی سالم می تواند باعث کاهش وزن شود.

غذاهای سرشار از فیبر

طبق گفته های انجمن ریه آمریکا، فرد مبتلا به COPD باید هر روز حدود 20 تا 30 گرم فیبر را هدف قرار دهد. غذاهایی که مقدار خوبی از فیبر دارند شامل لوبیا و عدس، میوه ها و سبزیجات، آجیل و دانه ها، غلات کامل مانند جو هستند.

پروتئین

یک مطالعه در ژورنال بین المللی بیماری انسدادی مزمن ریوی نشان داد که افراد دارای تنگی نفس نیاز به پروتئین بیشتری دارند. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین در وعده های غذایی و میان وعده ها ممکن است به بهبود وضعیت تغذیه ای و کیفیت زندگی کمک کند. غذاهایی که پروتئین بالایی دارند شامل گوشت و مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه ها، حبوبات، توفو، پنیر
و شیر هستند.

منابع پروتئین می توانند به افزایش حجم عضلات کمک کرده و در صورت لزوم به افراد در افزایش وزن کمک کنند. از طرف دیگر، افزودن منابع پروتئینی با کیفیت بالا به وعده های غذایی و میان وعده ها یا تعویض منابع کربوهیدرات تصفیه شده با پروتئین های سالم می تواند باعث کاهش وزن شود. البته شیر و پنیر باید در حد اعتدال مصرف شود مگر اینکه به آن حساسیتی نداشته باشید.

چربی های اشباع نشده

چربی های تک و اشباع نشده چربی های سالمی هستند که به کاهش کلسترول فرد کمک می کنند. برخی از غذاهای حاوی این چربی ها شامل روغن های گیاهی خاص مانند روغن زیتون و روغن آووکادو، ماهی خاصی از جمله ماهی سالمون، آجیل و دانه هاو آووکادو می شود.

طبق اعلام انجمن ریه آمریکا، فرد مبتلا به COPD که به دنبال افزایش وزن است باید سعی کند این چربی ها را به وعده های غذایی اضافه کند. اگر به دنبال کاهش وزن هستند، باید میزان مصرف همه چربی ها از جمله چربی های تک و اشباع نشده را محدود کنند.

بدترین مواد غذایی برای تنگی نفس

هنگامی که فرد به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) مبتلا شود، بسیاری از جنبه های زندگی او تغییر می کند. پزشکان برای کمک به جلوگیری از بیشتر شدن علائم و سایر عوارض، اصلاح برخی از شیوه های زندگی را توصیه می کنند. یکی از رایج ترین زمینه هایی که پزشکان توصیه می کنند بیماران در خود اصلاح کنند شامل موردی است که تقریبا همه در روز سه بار انجام می دهند – غذا خوردن. هر کسی با توجه به انگیزه مناسب می تواند عادت بد غذایی را تغییر دهد.

برای مبتلایان به COPD و سایر بیماری های مزمن ریه، برخی از غذاها می توانند باعث برافروختگی علائم شوند، بنابراین قبل از خوردن آنچه به نظر می رسد خوشمزه است، ممکن است بخواهید از این غذاها پرهیز کنید. در اینجا لیستی از غذاهای نامناسب برای تنگی نفس و ریه های شما آورده شده است به خصوص اگر به بیماری مزمن ریه مبتلا هستید.

غذاهای و نوشیدنی های اسیدی

در انتهای مری حلقه ای از عضله وجود دارد که دریچه ای را تشکیل می دهد. اگر دریچه به درستی بسته نشود یا بیش از حد باز شود، اسید معده می تواند به مری منتقل شود. این باعث سوزش سر دل می شود و سوزش مکرر – بیش از دو بار در هفته – نشانه بیماری رفلاکس معده است. افراد مبتلا به بیماری ریه ممکن است دریابند که رفلاکس اسید علائم بیماری ریه را افزایش می دهد. حذف یا محدود کردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی (مرکبات، آب میوه، سس گوجه فرنگی، قهوه و غذاهای پرادویه) باعث کاهش علائم ریفلاکس اسید و در نتیجه علائم بیماری ریه می شود.

نوشیدنی های گازدار

با کمال تعجب نوشیدنی های گازدار هم در لیست ما قرار دارند. آنها سرشار از قند، کالری خالی و مقدار زیادی کربنات هستند که باعث افزایش وزن و افزایش نفخ می شود. افزایش گاز و نفخ می تواند فشار بیشتری به ریه های شما وارد کند. نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه، آبجو، شراب گازدار و غیره همچنین در کم آبی بدن نقش دارند. بنابراین، هنگامی که تشنه هستید، خودتان را با آب هیدراته کنید.

گوشت های فرآوری شده

بیشتر گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، ژامبون و هات داگ حاوی مواد افزودنی به نام نیترات هستند. شرکت ها معمولاً نیترات ها را برای رنگ یا افزایش ماندگاری اضافه می کنند. یک مطالعه از مجله تنفسی اروپا نشان می دهد که نیترات های اضافی خطر بستری مجدد در بیمارستان مربوط به بیماری COPD را در افراد افزایش می دهد.

سبزیجات صلیبی

گاز و نفخ ناراحت کننده است و این علائم می تواند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کند. سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، تربچه و گل کلم همانطور که در بالا گفته شد پر از مواد مغذی و فیبر هستند اما اگر باعث ایجاد گاز اضافی در بدنتان می شوند سعی کنید آنها را محدود کنید.

محصولات لبنی

برای مبتلایان به بیماری ریه، محصولات لبنی می توانند علائم را بدتر کنند. در حالی که شیر مغذی و پر از کلسیم است، حاوی کازومورفین، “فرآورده تجزیه شیر” است که به افزایش مخاط در روده معروف است. افراد مبتلا به بیماری ریه اغلب افزایش مخاط را تجربه می کنند. گرچه این رابطه واضح نیست اما “دانشمندان با آزمایش کازومورفین در آزمایشگاه، شاهد تولید مخاط در سلول های تنفسی شدند.”

نمک بیش از حد

در حالی که ممکن است غذاهای نمکی بسیار خوشمزه باشند اما رژیم غذایی سنگین نمکی می تواند مشکل ایجاد کند. نمک باعث می شود افراد آب را حفظ کنند و آب اضافی می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. به جای استفاده از نمک یا جایگزین نمکی، گیاهان و ادویه جاتی را امتحان کنید تا عطر و طعم غذا را تقویت کنند.

غذاهای سرخ شده

مانند سبزیجات صلیبی، غذاهای سرخ شده با فشار آوردن به دیافراگم باعث نفخ و ناراحتی می شوند و نفس کشیدن را دشوار و ناراحت کننده می کند. غذای سرخ شده بیش از حد به مرور زمان می تواند باعث افزایش وزن شود و این باعث افزایش فشار روی ریه ها می شود. غذاهای سرخ شده مملو از چربی های ناسالم است که سطح کلسترول بد را بالا می برد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. دفعه دیگر که آن سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده یا حلقه های پیاز شما را فرا می خواند، از آنها دوری کنید و یک جایگزین سالم مانند غذاهای پخته شده را امتحان کنید.

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات های ساده مواد مغذی کمتری نسبت به کربوهیدرات های پیچیده فراهم می کنند. غذاهای متشکل از کربوهیدرات های ساده شامل شکر سفید، شکلات و آب نبات، کیک و سایر دسرهای شیرین، نوشیدنی های شیرین، غذاهای فراوری شده، نان سفید و ماکارونی می شود.

چربی های ناسالم

بسیاری از غذاهای پرچرب دارای مواد مغذی هستند و افراد می توانند آنها را در یک رژیم غذایی سالم بگنجانند. با این حال، بسیاری از غذاهای بسیار فرآوری شده پرچرب هستند و افراد مبتلا به COPD باید برای ارتقاء سلامت کلی از آنها خودداری کنند یا به طور محدود استفاده کنند.

افراد مبتلا به COPD باید از غذاهای پر چربی مانند فست فود، گوشت های فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، مارگارین و بستنی خودداری کنند.

نکاتی برای خوردن

برخی از افراد مبتلا به COPD ممکن است به دلیل مشکلات تنفسی و ناراحتی عمومی در قفسه سینه، کمبود اشتها را تجربه کنند. مشکلات تنفسی همچنین باعث افزایش تلاش جسمی مورد نیاز برای خوردن غذا می شود و این می تواند کار را برای فرد به پایان برساند.

در زیر نکاتی وجود دارد که ممکن است به بهبود سطح اشتها و انرژی یک فرد یا سهولت تلاش برای خوردن غذا کمک کند.

خوردن وعده های غذایی کوچکتر: به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز، بهتر است هدف شما خوردن چهار تا شش وعده غذایی کوچکتر باشد. این امر می تواند باعث پر شدن معده و فشار کمتر بر ریه ها شود.

خوردن زودتر وعده اصلی غذایی: فرد ممکن است در صورت خوردن غذای اصلی خود در اوایل روز متوجه شود که در طول روز انرژی بیشتری دارد.

نوشیدنی: یک بررسی در سال 2019 نشان داد که نوشیدنی های پر پروتئین در بدن، می توانند به تقویت تغذیه در افرادی که قادر به تحمل حجم بالای مواد غذایی نیستند، کمک کند.

تنگی نفس چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

تنگی نفس می تواند منجر به تغییر در متابولیسم بدن و ترکیب بدن شود.

تغییر در متابولیسم

متابولیسم فرایندی است که برای حفظ زندگی در بدن اتفاق می افتد، مانند تبدیل مواد غذایی که فرد می خورد به انرژی.

براساس مقاله ای در مجله ترجمه طب، بسیاری از مبتلایان به COPD دچار بیماری بیش فعالی هستند. اینجاست که بدن از انرژی بیشتری برای انجام عملکردهای اساسی بدن مانند تنفس استفاده می کند.

فردی که مبتلا به COPD و متابولیسم بیش از حد است، نسبت به کسی که این شرایط را ندارد، به کالری بیشتری نیاز دارد.

تغییرات در ترکیب بدن

حدود 25 تا 40 درصد از افراد مبتلا به COPD مبتلا به سندرم کاشیکسی ریوی (PCS) هستند. این یک وضعیت متابولیک است که باعث کاهش وزن و هدر رفتن عضلات می شود.

برخی از عواملی که ممکن است در PCS و COPD نقش داشته باشد عبارتند از:

  • التهاب گسترده یا سیستمیک
  • متابولیسم بیش از حد و ​​دریافت کالری ناکافی
  • افزایش سوخت انرژی به دلیل تنفس بیشتر
  • آتروفی عضلات ناشی از عدم تحرک
  • استفاده از داروهای گلوکوکورتیکوئید برای درمان COPD
  • افراد مبتلا به COPD و PCS معمولاً برای خنثی کردن PCS و جلوگیری از عوارض بیشتر سلامتی، به مداخلات رژیم غذایی نیاز دارند.

بیماری ریوی و وزن

افراد مبتلا به COPD که دارای اضافه وزن یا کمبود وزن هستند ممکن است با مشکلات بهداشتی دیگری روبرو شوند.

کمبود وزن بعضی اوقات می تواند نشان دهنده سوء تغذیه باشد. یک بررسی در سال 2019 خاطر نشان می کند که سوء تغذیه در کنار COPD ممکن است منجر به پیامدهای بهداشتی ضعیف از جمله افزایش خطر تشدید COPD یا بروز علائم شود.

طبق بررسی سال 2013، افرادی که مبتلا به COPD مبتلا به چاقی هستند، در مقایسه با افراد مبتلا به COPD بدون چاقی، تمایل به مشکلات تنفسی چشمگیرتری دارند. طبق بررسی ها، چربی اضافی یا بافت چربی، به دیواره سینه فشار می آورد و مشکلات تنفسی را تشدید می کند.

یک بررسی در سال 2014 نشان می دهد که کنترل چاقی ممکن است به جلوگیری و مدیریت اختلال ریه در افراد مبتلا به COP کمک کند.

اگر فردی مبتلا به COPD به دنبال افزایش وزن یا کاهش وزن است، باید در مورد شرایط لازم در مورد رژیم غذایی و ورزش با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کند.

بیماری ریوی و ورزش

طبق یک بررسی در سال 2016، ورزش می تواند عملکرد عضلات و تحمل ورزش در افراد مبتلا به این بیماری را بهبود بخشد.

یک مطالعه دیگر در سال 2016 نشان داد که ورزش و محدودیت در رژیم غذایی مزایای اضافی را برای شرکت کنندگانی که مبتلا به COPD و چاقی بودند فراهم کرد. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • بهبود وزن
  • تحمل ورزش را بهبود بخشید
  • بهبود وضعیت بسلامتی

افراد مبتلا به COPD که کمبود وزن دارند یا PCS دارند نیز خوب است از ورزش منظم بهره مند شوند.

اگر فردی مبتلا به COPD باشد و بخواهد ورزش کند، باید این موضوع را با تیم مراقبت بهداشتی خود در میان بگذارد.

خلاصه

مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی ممکن است برخی از مشکلات تنفسی را که مبتلایان به COPD دارند، کاهش دهد. همچنین ممکن است به جلوگیری از برخی از عوارض سلامتی کمک کند.

فرد مبتلا به COPD باید سعی کند مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و غذاهای سرشار از فیبر بخورد و منابع سالم چربی را به وعده های غذایی و میان وعده ها اضافه کند.

الگوهای غذایی این افراد به عوامل زیادی از جمله وزن بدن و سلامت کلی آنها بستگی دارد.

هنگام در نظر گرفتن تغییر در رژیم یا شیوه زندگی، برای مشاوره در مورد چگونگی انجام این کار با خیال راحت و مؤثر با پزشک مشورت کنید.

منبع:

ndtv

lunginstitute

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی