روانشناسي و سلامت روان سلامت

علل و پیامدهای تنهایی بر سلامتی

تقویم فارسی اندروید

تنهایی یک احساس جهانی انسانی است که برای هر فرد پیچیده و منحصر به فرد است. از آنجا که این بیماری هیچ علت مشترکی ندارد، پیشگیری و درمان این وضعیت روحی که به طور بالقوه مخرب است می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک کودک تنها که برای پیدا کردن دوست در مدرسه تلاش می کند، نیازهای متفاوتی نسبت به بزرگسالان تنها دارد که همسرشان اخیراً فوت کرده است. در هر سنی پیامدهای تنهایی می تواند متفاوت باشد.

این مقاله درباره منظور ما از واژه “تنهایی” و همچنین علل مختلف، پیامدهای تنهایی بر سلامتی، علائم و درمان های احتمالی آن بحث می کند.

پیامدهای تنهایی

تعریف تنهایی

در حالی که تعاریف رایج از تنهایی آن را حالت تنهایی یا تنها بودن توصیف می کند، تنهایی در واقع یک حالت روحی است. تنهایی باعث می شود افراد احساس پوچی، تنهایی و طرد شدن کنند. افرادی که تنها هستند اغلب مشتاق تماس انسانی هستند اما وضعیت روحی آنها ایجاد ارتباط با دیگران را دشوارتر می کند.

محققان پیشنهاد می کنند که تنهایی با انزوای اجتماعی، مهارت های اجتماعی ضعیف، درون گرایی و افسردگی همراه است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تنهایی لزوماً تنها بودن نیست. در عوض، اگر احساس تنهایی و انزوا می کنید، اینگونه است که تنهایی بر وضعیت روحی شما تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، یک دانشجوی سال اول دانشگاه ممکن است با وجود احاطه شدن توسط هم اتاقی ها و سایر همسالان احساس تنهایی کند. سربازی که کار نظامی خود را آغاز می کند، ممکن است پس از اعزام به یک کشور خارجی، با وجود اینکه دائماً توسط سایر نیروهای نظامی احاطه شده است، احساس تنهایی کند.

تنهایی در برابر تنهایی

در حالی که تحقیقات به وضوح نشان می دهد که تنهایی و انزوا برای سلامت روحی و جسمی مضر است، تنها بودن با تنهایی یکسان نیست. در واقع، تنهایی تعدادی از مزایای مهم بهداشت روانی را در پی دارد، از جمله اینکه به افراد اجازه می دهد تمرکز و خلاقیت بیشتری داشته باشند.

  • احساس تنهایی با وجود تمایل به ارتباطات اجتماعی مشخص می شود. غالباً به عنوان جدایی غیر ارادی، طرد یا رها شدن توسط دیگران درک می شود.
  • تنهایی از سوی دیگر، داوطلبانه است. افرادی که از گذراندن وقت خود به تنهایی لذت می برند، روابط اجتماعی مثبتی را حفظ می کنند که وقتی هوس ارتباط می کنند، می توانند به آنها بازگردند. آنها هنوز وقت خود را با دیگران می گذرانند اما این روابط متقابل با دوره های زمانی تنهایی متعادل می شود.

خلاصه

تنهایی یک حالت روانی است که با خواستن تماس انسانی اما احساس تنهایی مرتبط است. افراد می توانند تنها باشند و احساس تنهایی نکنند یا می توانند با مردم تماس داشته باشند و همچنان احساس انزوا داشته باشند.

علل تنهایی

عوامل موثر بر تنهایی شامل متغیرهای موقعیتی مانند انزوای جسمی، نقل مکان به محل جدید و طلاق است.

علاوه بر این، می تواند نشانه ای از یک اختلال روانی مانند افسردگی باشد. افسردگی اغلب باعث عقب نشینی اجتماعی افراد می شود که می تواند منجر به انزوا شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که تنهایی می تواند عاملی باشد که باعث ایجاد علائم افسردگی می شود.

تنهایی را می توان به عوامل درونی مانند عزت نفس پایین نسبت داد. افرادی که اعتماد به نفس ندارند اغلب معتقدند که ارزش توجه دیگران را ندارند که می تواند منجر به انزوا و تنهایی مزمن شود.

عوامل شخصیتی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، افراد درون گرا احتمال کمتری برای پرورش و جستجوی ارتباطات اجتماعی دارند که می تواند به احساس انزوا و تنهایی کمک کند.

خطرات سلامتی مرتبط با تنهایی

تنهایی تأثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمی و روانی دارد، از جمله:

  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  • تغییر عملکرد مغز
  • پیشرفت بیماری آلزایمر
  • رفتار ضد اجتماعی
  • بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی
  • کاهش حافظه و یادگیری
  • افسردگی و خودکشی
  • افزایش سطح استرس
  • تصمیم گیری ضعیف

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده با شماره ملی پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزان خود در معرض خطر فوری هستید، با پلیس تماس بگیرید.

اینها تنها زمینه هایی نیستند که تنهایی به آنها صدمه وارد می کند و پیامدهای تنهایی بیش از اینهاست. به عنوان مثال، بزرگسالان تنها نسبت به کسانی که تنها نیستند ورزش کمتری انجام می دهند. رژیم غذایی آنها از نظر چربی بیشتر است، خواب آنها بی کیفیت تر است و خستگی بیشتری در طول روز گزارش می کنند. تنهایی همچنین تنظیم فرایندهای سلولی را در اعماق بدن مختل می کند و افراد تنهایی را مستعد پیری زودرس می کند.

سلامت روان

آنچه تحقیقات درباره تنهایی پیشنهاد می کند

افرادی که احساس تنهایی کمتری می کنند بیشتر احتمال دارد ازدواج کنند، درآمد بالاتری داشته باشند و از وضعیت تحصیلی بالاتری برخوردار باشند. سطوح بالای تنهایی با علائم سلامت جسمانی مرتبط است و زندگی به تنهایی، شبکه های اجتماعی کوچک و روابط اجتماعی با کیفیت پایین را به دنبال دارد.

دوستان نزدیک به مبارزه با تنهایی کمک می کنند

آمارها حاکی از آن است که تنهایی به طور فزاینده ای در حال شیوع است به ویژه در نسل های جوان. طبق یک نظرسنجی در سال 2019، 25 درصد از افراد بین 18 تا 27 سال گزارش کردند که هیچ دوست صمیمی ندارند، در حالی که 22 درصد از آنها هیچ دوستی ندارند.

ظهور اینترنت و از قضا رسانه های اجتماعی تا حدی مقصر هستند.

کارشناسان معتقدند که کمیت تعامل اجتماعی نیست که با تنهایی مبارزه می کند، بلکه کیفیت آن است.

داشتن چند دوست صمیمی برای دفع تنهایی و کاهش پیامدهای منفی سلامتی مرتبط با این وضعیت روحی کافی است. تحقیقات نشان می دهد که تجربه تماس حضوری واقعی با دوستان به افزایش حس رفاه افراد کمک می کند.

تنهایی می تواند مسری باشد

یک مطالعه نشان می دهد که تنهایی در واقع ممکن است مسری باشد. تحقیقات نشان داده است که افراد غیرتنهایی که وقت خود را با افراد تنها می گذرانند بیشتر در معرض احساس تنهایی هستند.

نکاتی برای پیشگیری و غلبه بر تنهایی

تنهایی قابل غلبه است. برای ایجاد تغییر نیاز به تلاش آگاهانه دارد. در درازمدت، ایجاد تغییر می تواند شما را شادتر و سالم تر کند و شما را قادر سازد تا بر اطرافیان خود تأثیر مثبت بگذارید.

در اینجا چند راه برای جلوگیری از تنهایی وجود دارد:

  • خدمات اجتماعی یا فعالیت دیگری را که از آن لذت می برید در نظر بگیرید. این موقعیت ها فرصت های بسیار خوبی برای ملاقات با افراد و ایجاد دوستی ها و تعاملات اجتماعی جدید ایجاد می کند.
  • انتظار بهترین ها را داشته باشید. افراد تنها اغلب منتظر طرد شدن هستند، بنابراین در عوض، سعی کنید بر افکار و نگرش های مثبت در روابط اجتماعی خود تمرکز کنید.
  • بر توسعه روابط با کیفیت تمرکز کنید. به دنبال افرادی باشید که نگرش ها، علایق و ارزش های مشابهی با شما دارند.
  • تشخیص دهید که تنهایی نشانه این است که چیزی باید تغییر کند. انتظار نداشته باشید که همه چیز یک شبه تغییر کند اما می توانید قدم هایی را بردارید که به شما کمک می کند احساس تنهایی خود را از بین ببرید و ارتباطاتی ایجاد کنید که از رفاه شما حمایت می کند.
  • تاثیرات تنهایی را بر زندگی خود درک کنید. تنهایی پیامدهای جسمی و روحی دارد. اگر برخی از این علائم را که بر احساس شما تأثیر می گذارد تشخیص دادید، سعی می کنید با آنها مبارزه کنید.
  • به یک گروه بپیوندید یا گروه خود را تشکیل دهید. به عنوان مثال، ممکن است سعی کنید یک گروه ایجاد کنید که افراد منطقه شما با علایق مشابه بتوانند دور هم جمع شوند. همچنین ممکن است در کلاس های محلی شرکت کنید، به باشگاه کتاب بپیوندید یا در کلاس ورزش شرکت کنید.
  • رابطه های موجود فعلی را تقویت کنید. ایجاد ارتباطات جدید مهم است اما بهبود روابط موجود نیز می تواند راهی عالی برای مبارزه با تنهایی باشد. سعی کنید با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که مدتی است با او صحبت کرده اید تماس بگیرید.
  • با کسی که می توانید به او اعتماد کنید صحبت کنید. ارتباط با کسی در زندگی برای صحبت در مورد احساسات شما مهم است. این می تواند فردی باشد که می شناسید مانند اعضای خانواده اما ممکن است خوب باشد با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید. درمان آنلاین هم می تواند یک گزینه عالی باشد زیرا به شما امکان می دهد هر زمان که برای شما مناسب است با یک درمانگر تماس بگیرید.

خلاصه

تنهایی می تواند باعث شود افراد احساس انزوا و قطع ارتباط با دیگران کنند. این یک وضعیت پیچیده ذهنی است که می تواند ناشی از تغییرات زندگی، شرایط سلامت روانی، عزت نفس ضعیف و ویژگی های شخصیتی باشد. تنهایی همچنین می تواند پیامدهای جدی سلامتی از جمله کاهش سلامت روانی و مشکلات جسمی را به همراه داشته باشد.

حرف آخر

تنهایی می تواند تأثیر جدی بر سلامت شما داشته باشد، بنابراین مهم است که بتوانید نشانه هایی را درک کنید که احساس تنهایی می کنید. همچنین مهم است به یاد داشته باشید که تنها بودن به معنای تنهایی نیست.

اگر تنهایی بر رفاه شما تأثیر می گذارد، مواردی وجود دارد که می توانید به آنها کمک کنید ارتباطات جدیدی ایجاد کرده و حمایت اجتماعی مورد نیاز خود را بیابید. روی ایجاد ارتباطات جدید کار کنید و مدتی را با افراد زندگی خود صحبت کنید. اگر هنوز در حال مبارزه هستید، درمان را در نظر بگیرید. هر کاری را که انتخاب می کنید انجام دهید، فقط به یاد داشته باشید که افرادی هستند که می توانند به شما کمک کنند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی