سلامت سلامت جسمي

علل و راههاي درمان خشکی دهان

خشکی دهان (dry mouth) مشکلی است که در آن دهان شما بشکلی غیرطبیعی خشک می شود...
تقویم فارسی اندروید

همه ما برای مرطوب کردن و تمیز شدن دهانمان و کمک به هضم غذا نیاز به بزاق داریم. همچنین بزاق دهان از با کنترل قارچ ها و باکتری های درون دهان از عفونت جلوگیری می نماید. خشکی دهان (dry mouth) مشکلی است که در آن دهان شما بشکلی غیرطبیعی خشک می شود.

خشكي دهان - 7ganj.ir

به غیر از آزار دادن، خشکی دهان می تواند باعث افزایش خطر ورم لثه، پوسیدگی دندان و عفونت زبان از جمله برفک شود. هرچند این مشکل آزاردهنده و ناراحت کننده است، اما خوشبختانه درمان هایی برای حل این مشکل وجود دارد.

چرا دچار خشکی دهان می شویم؟

موارد زیادی می توانند باعث حشکی دهان شوند. این موارد شامل:   عوارض جانبی داروها – خشکی دهان عارضه جانبی معمول بسیاری از داروها از قبیل داروهای ضدافسردگی، اضطراب، درد، آلرژی، سرماخوردگی (آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها)، چاقی، جوش صورت، بیماری صرع، فشارخون بالا، اسهال، تهوع، بیماری های روانی، بی اختیاری ادرار، آسم و بیماری پارکینسون می باشد.

همچنین خشکی دهان می تواند ناشی از استفاده شل کننده های عضلات و مسکن ها باشد.

عوارض بعضی از بیماری ها و عفونت ها

– خشکی دهان می تواند ناشی از مشکلات و بیماری هایی همچون اچ آی وی / ایدز، سندرم شوگرن، بیماری آلزایمر، دیابت، کم خونی، فیبروز کیستیک، آرتریت روماتوئید، فشارخون، بیماری پارکینسون وسکته مغزی باشد.

عارضه درمان های خاص

– آسیب دیدن غدد بزاقی، غددی که بزاق تولید می نمایند، در هنگام درمان های رادیتراپی و شیمی درمانی می تواند باعث کاهش بزاق و در نتیجه خشکی دهان شود.

آسیب دیدن اعصاب

– خشکی دهان می تواند ناشی از آسیب دیدن اعصاب سر و گردن در نتیجه ضربه و جراحی باشد.

جراحی

– برداشتن غدد بزاقی می تواند باعث این مشکل شود.

سبک زندگی

– سیگار کشیدن و یا جویدن تنباکو می تواند بر تولید بزاق تاثیر گذاشته و باعث افزایش شدت خشکی دهان شود. نفس کشیدن با دهان باز یکی دیگر از عوامل خشکی دهان است.

علایم خشکی دهان

علایم و نشانه های معمول خشکی دهان شامل:   احساس خشکی و چسبناکی دهان   تشنگی پی در پی   زخم در دهان، زخم و یا پوست بلندشده در گوشه دهان و ترک و خشکی لب   احساس خشکی برروی زبان   احساس سوزن سوزن شدن و یا سوزش در دهان بخصوص روی زبان   زبان خشک، خشن و قرمز   مشکل در صحبت کردن ویا مشکل در تشخیص مزه، جویدن و یا فرو دادن خشونت صداو یا خشک شدن مسیر بینی بوی بد دهان چگونگی درمان خشکی دهان درمان شما بسته به علت خشکی دهانتان متفاوت می باشد.

پزشک و یا دندانپزشکتان می تواند:

تغییر داروها

– در صورتیکه مشکل خشکی دهان شما ناشی از داروی مصرفی تان است،، پزشک شما می تواند دارو را تغییر داده و یا مقدار آن را کم و زیاد نماید.

محصولات افزایش دهنده رطوبت دهان

– این محصولات شامل دهانشویه ها، بزاق های مصنوعی و یا مرطوب کننده هایی هستند که دهان را مرطوب می کنند.

تجویز دارو

– اگر مشکل خشکی دهان شما شدید است، پزشک شما می تواند داروهایی همچون پیلوکارپین و یا سویملاین برای افزایش تولید بزاق تجویز نماید.

محافظت از دندان

– برای پیشگیری از خراب شدن دندان هایتان، دندانپزشکتان از خمیردندان های فلورایدی و دهانشویه های کلرهگزیدین استفاده نماید.

روشهاي درمان خانگي خشكي دهان

  • درمان خانگی خشکی دهان بعلاوه درمان توسط پزشک و یا دندانپزشک راههایی برای بهبود مشکل توسط خود شما نیز وجود دارد:
  • چشیدن آب و نوشیدنی های بدون شکر در طول روز برای مرطوب کردن دهان و نوشیدن آب حین جویدن و فرودادن غذا کمک کننده می باشد.
  • جویدن آدامس های بدون شکر و یا مکیدن آبنبات های بدون قند.
  • تنفس از طریق بینی بجای دهان
  • افزایش رطوبت هوا در شب ها   مرطوب کردن و نرم کردن لب ها برای پیشگیری و درمان ترک لب
  • اجتناب از مصرف الکل و کافئین   ترک مصرف سیگار و دخانیات
  • عدم استفاده از آنتی هیستامین و ضداحتقان ها
  • اجتناب از مصرف خوراکی های اسیدی و یا شیرین   مسواک زدن با خمیردندان های حاوی فلوراید و استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید

گردآوري: گروه هفت گنج

منبع: راستينه

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی