سلامت سلامت جسمي

علت خواب آلودگي در طول روز چيست؟

خواب آلودگی و تمایل زیاد به چرت زدن ممکن است علائم یکی از بیماری های جسمی باشد که شما نباید آن را دست کم بگیرید ...
تقویم فارسی اندروید

خواب آلودگي و تمایل زیاد به چرت زدن ممکن است علائم یکی از بیماری های جسمی باشد که شما نباید آن را دست کم بگیرید …

خواب آلودگي
خواب آلودگي

اما غیر از دلایل و علت های پزشکی ماجرا، ممکن است علت اصلی خواب آلودگي شما در طول روز بی کیفیت بودن خواب شبانه باشد. پس اگر احساس می کنید ساعت خواب شبانه شما به اندازه است اما در عین حال در طول روز حالت خواب آلودگي و تمایل به چرت زدن دارید، کیفیت خواب خودتان را بررسی کنید و ببینید خواب آلودگی طول روز از کجا آب می خورد؟

1- آیا در خواب خروپف می کنید؟

اولین علت تمایل به چرت زدن در طول روز این است که احتمالا شب قبل، خواب خوبی نداشته اید اما این احساس خستگی علاوه بر کمیت خواب شب قبل، به کیفیت خواب هم ربط زیادی دارد. غیر از اینکه میزان ساعت های خواب شب در عملکرد جسمی و ذهنی شما اثرگذار است، کیفیت خواب تان هم در این زمینه به میزان زیادی مهم است.

خروپف کردن اگرچه به ظاهر اتفاق خنده داری است که ممکن است شما و اطرافیان تان را بخنداند اما در واقع نوعی اختلال خواب محسوب می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در خواب خروپف می کنید باید حتما به دنبال درمان این بیماری باشید چون خروپف کردن به نوعی در کیفیت و عمق خواب شما اختلال ایجاد می کند که موجب می شود شما در طول شب یک خواب آرام و عمیق را تجربه نکنید و در نتیجه روز بعد مدام خواب آلوده باشید. درباره همه علائم اختلالات خواب تحقیق کنید و آنها را نسبت به خودتان بررسی کنید. مطمئن شوید که خواب شبانه شما عمیق و با کیفیت است.

2- رفتن به دستشویی در نيمه شب

اگر نیمه های شب چند بار برای رفتن به دستشویی بیدار می شوید و این اتفاق به طور متوسط هر شب تکرار می شود، حتما به پزشک تان مراجعه کنید. ممکن است وجود یک عفونت خفیف در دستگاه ادراری شما این مشکل را برای تان به وجود آورده باشد.

وقتی دستشویی رفتن های شبانه به صورت مداوم در شب های متوالی تکرار می شود، احتمالا یک جای کار لنگ می زند. در عین حال حواس تان باشد که یکی دو ساعت قبل از خواب از خوردن مایعات و میوه های پرآبی مثل هندوانه پرهیز کنید تا مجبور نشوید نیمه های شب رختخواب گرم و نرم خودتان را به مقصد دستشویی ترک کنید.

3- گرم و سرد می شوید؟

دمای اتاق تان را چک کنید. میزان گرما و سرمای اتاق در کیفیت خواب شما موثر است. الان که رفته رفته به فصل سرما نزدیک می شویم، باید درجه هوای اتاق شما مناسب و متعادل باشد؛ یعنی اینکه اتاق تان نه گرم باشد و نه سرد که در هر دو صورت شما ناخودآگاه نیمه های شب چندین بار از خواب بیدار می شوید و معلوم نیست که چقدر طول می کشد تا دوباره خواب تان عمیق شود.

در این فصل سعی کنید با لباس های گرم تری بخوابید. اگر هم اهل پوشیدن لباس های گرم هنگام خواب نیستید، حتما یک جوراب نسبتا راحت بپوشید تا گرمای پای شما حفظ شود. با پوشیدن جوراب هنگام خواب دیگر نیمه شب احساس سرما نمی کنید.

4- چه داروهایی استفاده می کنید؟

ابتلا به بعضی از بیماری ها و استفاده از برخی از داروها ممکن است در طول روز سبب خواب آلودگی شود و تمایل شما را به چرت زدن زیاد کند. بیماری هایی مثل افسردگی، اختلال در عملکرد غده تیرویید، کم بودن آهن و روی و استفاده از داروهایی که خاصیت خواب آلودگی دارند از نمونه های شایع در این زمینه است.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید، بروشور آن دارو را بخوانید و درباره خواب آلودگی های روزانه خودتان با پزشک مشورت کنید. اگر هم تا به حال از دادن آزمایش چکاپ بابت سلامتی تان طفره رفته اید، این بار مچ خودتان را بگیرید، حتما در اولین فرصت آزمایش بدهید و از سلامت کامل جسم عزیزتان مطلع شوید.

این نکته ها را رعایت کنید تا مطمئن شوید حسابی خواب از سرتان پریده است

از آنجا که ضرب المثل پیشگیری بهتر از درمان است را آنقدر برای ما گفته اند که حالا ملکه ذهن همه ماست، بهتر است محض رضای خدا هم که شده یک بار به آن عمل کنیم. چند نکته را رعایت کنید که در کلاس چرت نزنید و خواب آلود نباشید. این راهکارها را باید قبل از شروع کلاس انجام بدهید و حواس تان به آنها باشد.

1- بدن تان را بیدار کنید

یادتان نرود که شما دیگر کودک نیستید که مادرتان پشت سر شما بدود و لقمه در دهان تان بگذارد. پس خودتان مثل یک بچه خوب با خودتان تصمیم بگیرید که صبح ها بدون خوردن صبحانه از خانه بیرون نروید. وقتی شما صبحانه می خورید انگار بدن تان را از خواب بیدار کرده اید. پس از انجام این کار دریغ نکنید لطفا!

2- نفس عمیق بکشید

برای اینکه مطمئن شوید بدن تان حتما از خواب بیدار شده و خیالتان جمع شود، حتما یک فعالیت ورزشی 30 دقیقه ای را در برنامه صبح ها قرار بدهید. تحرک و ورزش صبحگاهی حتی اگر یک پیاده روی ساده باشد، می تواند بدنه شما را فعال و سر حال کند.

تصور کنید که از خواب بیدار شوید و به فاصله چند دقیقه تند تند لباس بپوشید و در تاکسی بنشینید، آیا از بدن چنین فردی انتظاری غیر از چرت زدن دارید؟ ورزش صبحگاهی اکسیژن بیشتری به ریه های شما می دهد و موجب می شود که بدن تان نفس بکشید.

3- دوش بگیرید

دوش گرفتن صبحگاهی هم می تواند خواب را از بدن شما بیرون کند اما به شرطی که آب حمام تان خیلی داغ نباشد. صبح ها دوش بگیرید و سرحال شوید و بعد خانه را به مقصد دانشگاه یا مدرسه ترک کنید.

یادتان باشد که در روزهای سرد فاصله بین دوش گرفتن تا بیرون رفتن از خانه را بیشتر کنید. بهتر است که صبحانه را بعد از دوش گرفتن نوش جان کنید که بدن تان گرم شود. قبل از بیرون رفتن حتما موهای تان را خوب خشک کنید که سرما نخورید.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع: هفته نامه همشهری جوان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی