آشپزي و شيريني پزي غذای محلی

طرز تهیه شامی رشتی

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه شامی رشتی . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
زمان تهیه ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای 7نفر

سبزی شامی 150 گرم
گوشت چرخ کرده250 گرم
پیاز درشت 1 عدد
گوجه فرنگی 4 عدد
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
رب گوجه ‌فرنگی 3 قاشق غذا خوری
رب انار 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

1-پیازو رنده می کنیم، کمی از پیاز و کمی از سبزی که حدود یه کاسه ماست خوری سر خالی میشه رو کنار میذاریم. بقیه پیاز و سبزی رو با گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و زردچوبه کاملا مخلوط می کنیم.

2-تابه رو کنار دستمون میذاریم و از مواد برداشته (اندازه بستگی به سلیقه خودتون داره) و تو دست گلوله و سپس پهن می کنیم و داخل تابه می چینیم، همه شامی ها رو که آماده کردیم و چیدیم تابه رو روی شعله کم(حتما باید کم باشه) میذاریم و درشو می بندیم، به روغن نیاز نداره،

3-مواد شروع به پختن و آب انداختن می کنه، هر دو طرف شامی ها رو به همین صورت روی شعله کم میذاریم تا کمی بپزه، دقت کنین که نیازی به سرخ شدن نیست، در واقع شامی ها با آب خودشون بخار پز میشن. بعد از تابه خارجشون می کنیم، هر چقدم آبشون مونده باشه خارج می کنیم.

4-داخل تابه کمی روغن می ریزیم، سبزی و پیازی رو که کنار گذاشته بودیم داخل تابه می ریزیم و با روغن تفت میدیم(به روغن زیادی نیاز نیست)، رب گوجه، رب انار، نمک و فلفل افزوده و تفت میدیم تا کمی روغن پس بده و سس آماده بشه.

5-شامی ها رو داخل تابه سس می چینیم، گوجه ها رو از وسط نصف می کنیم و نمک می زنیم و روی شامی ها می چینیم، دو لیوان آب می ریزیم، در تابه رو میذاریم و وقتی یه جوش خورد شعله رو کم می کنیم، تا جایی که آبش غلیظ شه کافیه، شامی رشتی ما آماده ست.

سایر نکات

⬅سبزی شامی: جعفری، گشنیز، وارمبو، چوچاق
⬅ چوچاق و وارمبو سبزی های محلی شمال هستن. ⬅جعفری باید بیشتر از بقیه سبزی ها باشه.
⬅ میشه فقط از جعفری استفاده کرد و خیلی کم گشنیز برای جاهایی که سبزی محلی در دسترس نیست.
طرز تهیه شامی رشتی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی