آشپزي و شيريني پزي دلمه ها

طرز تهیه دلمه کلم برگ

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه دلمه کلم برگ . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
یکی از خوراک ها خوشمزه و پرطرفدار در خاورمیانه و مناطقی مثل روسیه و آسیای مرکزی ، دلمه است. کلمه دلمه در زبان ترکی به معنای پر شدن است. دلمه ها انواع مختلفی دارند. خوراک دلمه را میتوان با فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی و برگ مو و کدو و بادمجان و کلم برگ تهیه و درست کرد.

یکی از انواع دلمه های خوشمزه و محبوب ، دلمه کلم برگ است . دلمه کلم برگ را میتوان به شکل غذای کامل یا به صورت پیش غذا مورد استفاده قرار داد. این دلمه در برخی از مناطق ایران به دلمه کلم پیچ معروف است.

در ادامه طرز تهیه و آموزش آشپزی دلمه کلم برگ را با تمام نکات آموزشی آن در اختیار شما قرار میدهیم . مقدار موادی که در زیر قرار گرفته شده برای ۴ نفر است . اگر میخواهید برای تعداد بیشتری این غذا را تهیه کنید باید مقدار مواد را بیشتر کنید.

مواد لازم

کلم برگ ۱ عدد
برنج ۱ پیمانه
سبزی دلمه ای ۲۰۰ گرم
آلو خورشی ۱ پیمانه
پیاز متوسط ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
شکر نصف پیمانه
کره نصف پیمانه
زعفران دم کرده ۲ قاشق سوپخوری
رب گوجه فرنگی ۴ قاشق سوپخوری
آب‌ لیمو ترش تازه ۳ قاشق سوپخوری
دارچین نصف قاشق چایخوری
روغن ، نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه

از آلوها شروع کنید. یک کاسه مناسب انتخاب کنید. آلوها را در کاسه ریخته و روی آن ها آب بریزید. یک ساعت به آلوها فرصت بدهید تا خوب خیس بخورند. یک قابلمه انتخاب کنید. قابلمه را از آب پر کرده و سر شعله و حرارت گاز بگذارید تا به جوش بیاید.

کمی نمک به آب اضافه کنید. یک پیمانه برنج را در کاسه ای ریخته و بشویید. زمانی که آب به جوش آمد ، برنج را به قابلمه اضافه کنید. زمانی که برنج نیم پز شد ، آب آن را خالی کرده و برنج را آبکش کنید. برای تست برنج نیم پز میتوانید آن را زیر دندانتان قرار بدهید.

اگر مغز برنج نپخته و اطرافش پخته شده است ، برنج نیم پز شده است. برنج را آبکش کرده و در کناری میگذاریم تا بقیه مواد آماده شوند. یک پیاز نسبتا بزرگ را پوست گرفته و میشوییم. پیاز را با کارد به شکل نگینی برش داده و خرد میکنیم.

یک تابه مناسب انتخاب کرده و روی شعله گاز بگذارید. مقداری روغن درون تابه ریخته و صبر کنید تا روغن داغ شود. پیاز خرد شده را درون تابه ریخته و تفت میدهیم . درون یک تابه دیگر روغن ریخته و آن را روی شعله گاز قرار میدهیم

نیمی از رب گوجه فرنگی را درون تابه ریخته و کمی تفت میدهیم تا رنگش قرمز تر شود. زیر شعله را خاموش کرده و تابه را برمیداریم. پیاز ها را تفت میدهیم تا کمی سرخ و طلایی شوند. گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و به شکل مرتب و مداوم تفت میدهیم

تا گوشت رنگش تغییر کند و کمی سرخ شود ، بهتر است حرارت زیر تابه کم باشد تا گوشت نسوزد. فلفل و نمک را به گوشت اضافه و خوب ترکیب و مخلوط میکنیم تا به خورد همه گوشت برود. دو پیمانه آب به گوشت اضافه کنید.

رب گوجه فرنگی که کنار گذاشته بودید به آب اضافه کنید. حرارت گاز را ملایم کنید تا گوشت خوب پخته شود و آب هم بخار شود. زمانی که گوشت پخته شد و آب به شکل کامل تبخیر شد ، نیمی از زعفرانی که دم کرده اید و نیمی از شکر و دارچین و آبلیمو را به گوشت اضافه کنید.

همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید و کمی صبر کنید تا مواد به جوش بیاید. تابه را از شعله گاز برداشته و در تابه ی دیگری مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار بدهید تا روغن داغ شود.سبزی ها را با کارد خرد کنید و درون تابه بریزید.

دو تا سه دقیقه سبزی را تفت داده ، سپس از روی حرارت بردارید. سبزی ها را به برنج اضافه کنید. سپس برنج و سبزی را به مواد دلمه اضافه کرده و خوب با هم مخلوط و ترکیب کنید. یک قابلمه بزرگ انتخاب کرده و درونش آب بریزید.

قابلمه را روی شعله گاز قرار داده و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. کلم برگ ها را از هم جدا ساخته و بشویید. کلم برگ ها را در آبکش بریزید. وقتی آب به جوش آمد کمی نمک و کلم برگ ها را داخل آب قرار داده تا حدود نه تا ده دقیقه بجوشد.

با این کار کلم برگ ها دیگر ترد و شکننده نیستن و نرم میشوند. اگر از بوی کلم خوشتان نمی آید میتوانید مقدار کمی زنجبیل رنده کرده و درون آب جوش بریزید تا بوی برگ های کلم را بگیرد. پس از سپری شدن ده دقیقه ، کلم ها را از آب جوش بیرون آورده و درون آبکش بریزید.

زمانی که کلم خنک شد قسمت هایی که ضخامت دارند را با چاقو برش داده و ببرید. با این کار کلم بهتر رول میشود. برگ کلم ها را بر روی سطح یک تخته آشپرخانه قرار داده و مقداری از مایه دلمه تان در یک سمت برگ کلم بریزید.

اطراف برگ را تا زده و به شکل رول کردن ، میپیچانیم. دلمه ها را به این شکل آماده کنید. یک قابلمه متناسب با تعداد دلمه هایی که درست کردید انتخاب کنید و کف قابلمه را برگ کلم بچینید. دلمه ها را در قابلمه بچینید

سعی کنید دلمه ها را از سمتی که آزاد هستند کف قابلمه بگذارید. هنگامی که لایه اول را چیدیم ، لایه دوم را برعکس لایه اول بچینید. یعنی از سمتی بچینید که دلمه ها بسته هستند. به همین شکل تمام دلمه ها را در قابلمه می چینیم.

حالا زمان درست کردن سس دلمه است که در طعم دلمه کلم برگ بسیار تاثیرگذار است. یک قابلمه روی شعله گاز میگذاریم. کره را در قابلمه میریزیم تا آب شود. بقیه رب گوجه فرنگی را به کره اضافه میکنیم و تفت می دهیم.

نمک و فلفل سیاه و سه پیمانه آب به کره اضافه میکنیم و صبر میکنیم تا آب به جوش بیاید. زمانی که به جوش آمد سس آماده است. این سس را روی دلمه ها ریخته و یک بشقاب که وزنش سنگین باشد روی دلمه ها قرار دهید.

شعله زیر گاز را زیاد کرده و درب قابلمه را بگذارید تا درون قابلمه بخار جمع شود. هنگامی که بخار کرد حرارت زیر گاز را کم کرده و به دلمه ها یک ساعت و نیم زمان بدهید تا هم خوب بپزند و هم مقدار زیادی از آبشان تبخیر شود.

بعد از سپری شدن یک ساعت ، بقیه آب لیمو و دارچین و شکر و زعفران دم کرده را به دلمه اضافه کنید. همینطور آلوهایی که خیسانده بودید را با کمی از آبشان به دلمه اضافه کنید. زمانی که دلمه ها کاملا پختند ، دلمه ها را در ظرف چیده و مقداری از آبی که از سس باقی مانده را روی دلمه ها بریزید. میتوانید این غذای خوشمزه را با زرشک تزیین کرده و سرو و میل کنید.

نکته

در پخت و طرز تهیه دلمه باید از سبزی دلمه ای استفاده کنید. سبزی دلمه ای شامل تره و شوید و جعفری و ترخون و گشنیز میشود. برای تعداد چهار نفر باید ۴۰ گرم تره و ۴۰ گرم گشنیز و ۶۰ گرم جعفری و ۳۰ گرم شوید و ۳۰ گرم ترخون استفاده کنید.
طرز تهیه دلمه کلم برگ

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی