آشپزي و شيريني پزي شیرینی و کیک ها

طرز تهیه باقلوا ی روزنامه ( گازتا ) .

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه باقلوا ی روزنامه ( گازتا ) . . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.

مواد لازم:

شیر ولرم …………….. 1 فنجان
ماست………………… 1 فنجان
روغن مایع……………. 1 فنجان
تخم مرغ………………. 1 عدد
آب لیموترش…………… نصف یک لیموترش تازه
سرکه………………… 1 قاشق چای خوری
بیکینگ پودر…………… 1 قاشق چای خوری
آرد…………………… به مقدار لازم
نشاسته ی ذرت……….. به مقدار لازم برای باز کردن خمیر
.
مواد لازم شربت باقلوا:
آب…………………… 3 لیوان
شکر…………………. 4 لیوان
جوهرلیمو…………….. نوک قاشق چای خوری .
مواد لازم داخل باقلوا:
مغز گردو یا فندق……… 2 لیوان( ریز خرد شده)
.
مواد لازم روی باقلوا:
کره…………………… 3 قاشق غذاخوری
روغن مایع…………….. 1 لیوان
.

طرز تهیه

شیر ولرم، ماست ، روغن مایع، تخم_مرغ ، آب لیموترش و سرکه را در ظرفی به خوبی با هم مخلوط کرده و مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به آرامی و کم کم به مخلوط اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی حاصل شود که به دست نمی چسبد. روی خمیر را با پارچه ی تمیزی می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت 2 ساعت استراحت کند. هر چه قَدر خمیر بیش تر استراحت کند، راحت تر باز می شود. برای تهیه ی شربت باقلوا، آب را در ظرفی ریخته و روی شعله ی متوسط اجاق می گذاریم تا به جوش آید سپس شکر را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا شکر ذوب شود و شربت، قوام پیدا کند سپس جوهرلیمو را اضافه کرده و بعد از چند لحظه، شربت را از روی شعله ی اجاق برمی داریم. خمیرِ استراحت کرده را به 13 یا 14 قسمت مساوی تقسیم کرده و هر کدام را کمی باز کرده و در سینی قرار می دهیم و روی آن را می پوشانیم تا استراحت کند. روی هر خمیر را کمی نشاسته ی ذرت پاشیده و روی یک سطح صاف نشاسته ای، با وردنه ی خیلی باریک، خمیر را خیلی نازک، باز می کنیم. وردنه را ابتداي خمیر قرار داده و کل خمیر را به دور وردنه رول می کنیم. با دو دستمان دو طرف وردنه، کنار خمیرِ روی وردنه، را شل گرفته و با فشار کم خمیر را از دو طرف به سمت مرکز فشار می دهیم تا حالت فنری پیدا کند سپس خمیر فنری را از روی وردنه به روي یک کاغذ روغنی هُل می دهیم سپس خمیر رول شده را روی کاغذ روغنی باز می کنیم طوری که یک ورق خمیر باقلوا موج دار داشته باشیم و خمیر را با کاغذ روغنی، کناری قرار می دهیم تا کمی خودش را بگیرد. با دو قسمت دیگر از خمیر روی کاغذهای روغنی جداگانه، نیز این کار را انجام می دهیم. یکی از کاغذهای روغنی به همراه خمیر رویش را روی میز کارمان قرار داده و کاغذ روغنی دوم به همراه خمیرش را روی آن قرار می دهیم و با کمی تکان دادن کاغذ روغنی، خمیر دوم را به آرامی روی خمیر اول قرار می دهیم. به وسیله ی چاقوی تیز، چهار طرف خمیر را برش صاف می دهیم تا خمیر، شکل مستطیل بگیرد و برش های اطراف خمیر را نیز به آرامی روی خمیر می چینیم. سطح خمیر را با مغز گردو یا فندق خرد شده، کاملا می پوشانیم سپس با دو دست دو طرف سمت طول کاغذ روغنی را گرفته و به کمک کاغذ روغنی، باقلوا را رول می کنیم و به وسیله ی چاقوی تیز، باقلوا رول شده را برش هایی به طول دو بند انگشت می زنیم و هر تکه را در سینی فر ، کنار هم می چینیم. این کار را با تمام خمیر انجام می دهیم. کره را در ظرفی ریخته و روی شعله ی کم اجاق ذوب می کنیم سپس از روی شعله برداشته و روغن مایع را به آن اضافه می کنیم.
. مخلوط کره ی ذوب شده را روی تمام قسمت های باقلواهای درون سینی فر ریخته و سینی فر را درون فری که از قبل با دماغ 160 درجه ی سانتی گراد روشن کرده آیم، قرار می دهیم تا باقلوا بپزد و طلایی شود سپس از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا حرارت خود را از دست بدهد سپس شربت ولرم را روی تمام تمام قسمت های باقلوا ولرم می ریزیم و اجازه می دهیم تا شربت کاملا جذب باقلوا شود و بعد سرو می کنیم. .
شيرينانه ی1: از آن جایی که مراحل باز کردن خمیر این باقلوا روی ورق های روزنامه انجام می شود، به نام باقلوای روزنامه، معروف است ولی در این رسپی برای رعایت بهداشت به جای برگه های روزنامه از کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی استفاده شده است.
شيرينانه ی 2: برای دیدن تصاویر بیش تر از مراحل انجام کار، لطفا به پیج اصلی رفته و پستی را که در آن آلبوم مربوط به این باقلوا ارائه شده است، مشاهده بفرمایید
طرز تهیه باقلوا ی روزنامه ( گازتا ) .

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی