آشپزي و شيريني پزي سوپ

طرز تهیه آش دندونی

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه آش دندونی . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
ش دندونی از آش های خوشمزه و سنتی می باشد که این آش را به نشانه شادی برای رشد اولین دندان نوزاد درست می کنند و آن را بین همسایه ها و فامیل پخش می کنند. آش دندونی در سراسر ایران از جمله تهران ، تبریز ، اردبیل ، ارومیه و … با دستورهای مختلفی طبخ شود.

در حالت کلی آش دندونی با انواع حبوبات و غلات درست می شود. حبوبات این آش با توجه به سلیقه و ذائقه هر شخص می تواند متفاوت باشد اما بهتر است بدانید که پایه آش دندونی گندم است و باید حتما در طبخ این آش استفاده شود.

مواد لازم:

گندم پوست کنده ۱ پیمانه
جو نصف پیمانه
نخود نصف پیمانه
لوبیا قرمز یک چهارم پیمانه
لوبیا چیتی یک چهارم پیمانه
پیاز درشت ۲ عدد
آب قلم ۱ لیتر
آرد 4 قاشق غذاخوری
کشک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه

1. برای تهیه آش دندونی خوشمزه بهتر است گندم ، جو ، نخود و لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و در صورت امکان چند باری آبشان را عوض کنید تا علاوه بر اینکه نفخ شون گرفته شود راحت تر هم پخته شوند.

طرز تهیه آش جو ساده

2. برای شروع پیاز را خرد می کنیم و با کمی روغن در یک قابلمه تفت می دهیم سپس گوشت را اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن دو تا سه لیتر آب به قابلمه اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید. سپس گندم ، جو و حبوبات را اضافه می کنیم و بعدش حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و به مدت 2 ساعت صبر می کنیم تا همه مواد به خوبی بپزند و نرم شوند.

3. در این مرحله آب قلم را اضافه می کنیم و گوشت ها را پس از پختن از قابلمه خارج می کنیم و با دست به صورت ریش ریش خرد می کنیم و دوباره گوشت های ریش ریش شده را به قابلمه برمی گردانیم. برای اینکه آش دندونی شما غلظت خوبی داشته باشد می توانید در این مرحله 4 قاشق غذاخوری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و سپس آن را به قابلمه آش اضافه کنید و هم بزنید.

4. بعد از اضافه کردن آرد ، مقداری پیاز داغ و کشک به آش اضافه می کنیم و آش را هم می زنیم. سپس مقداری فلفل و نمک هم به آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت متوسط بپزد و به خوبی جا بیفتد. پس از اینکه آش دندونی به درجه غلظت مورد دلخواه رسید حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و پس از کمی خنک شدن ، آن را در ظرف سرو می کشیم و در صورت تمایل با پیاز داغ ، دارچین و روغن تزیین می کنیم.
طرز تهیه آش دندونی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی