آشپزي و شيريني پزي سوپ

طرز تهیه آش بادمجان

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه آش بادمجان . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
آش بادمجان یکی از انواع آش های سنتی و قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصلی ترین ماده آن بادمجان است. این آش خوشمزه مانند اکثر آش های ایرانی با حبوبات طبخ می شود. جالب است بدانید که آش بادمجان علاوه بر حبوبات حاوی گوشت هم است.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۶ نفر آش بادمجان تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش بادمجان تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی آش بادمجان با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم:

پیاز ۳ عدد
سیر ۴ حبه
نخود ۱۰۰ گرم
کشک ۲۰۰ گرم
بادمجان ۱ کیلوگرم
لوبیا قرمز ۱۰۰ گرم
بلغور گندم ۲۵۰ گرم
لوبیا سفید ۱۰۰ گرم
گوشت سردست ۴۰۰ گرم
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه

ابتدا بهتر است از شب قبل حبوبات ( نخود ، لوبیا سفید و لوبیا قرمز ) را هر کدام به صورت جداگانه در کاسه ای بریزیم و تا روی آنها آب بگیریم تا صبح خیس بخورند و در صورتی که امکانش هست ۲ الی ۳ بار آب آنها را بیرون می ریزیم و مجددا کاسه ها را پر از آب می کنیم.

این کار باعث می شود نفخ حبوبات به طور کامل از بین برود. برای شروع آشپزی نخود را در قابلمه ای کوچک پر از آب می گذاریم بپزد و لوبیا سفید و قرمز را نیز در قابلمه ای دیگر می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و می گذاریم با هم پخته شوند.

یک عدد از پیاز ها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا با حرارت کم داغ شود،سپس پیازها را در روغن تفت می دهیم تا نرم شوند و گوشت را اضافه می کنیم و تفت می دهیم

زمانی که رنگ آن کاملا تغییر کرد و کمی سرخ شد ۲ لیوان آب روی گوشت می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا خوب مغز پخت شود.بلغور را نیز در قابلمه ای بزرگ می ریزیم و ۸ لیوان آب روی آن می ریزیم و صبر می کنیم تا با حرارت کم بپزد.

تا پخت گوشت بادمجان ها را آماده می کنیم اول آن ها را پوست می گیریم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا خشک شوند و سپس کمی نمک روی آن ها می پاشیم و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم نمک روی بادمجان ها بماند تا تلخی شان بیرون شود و همین طور کم تر روغن جذب کنند.

بادمجان ها را با یک دستمال تمیز آشپزخانه خشک می کنیم و از وسط نصف می کنیم و در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا داغ شود سپس بادمجان ها را در تابه می چینیم تا سرخ شوند و بعد بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ شود.

سپس در بشقابی می گذاریم تا خنک شوند و آن وقت به صورت مربع های کوچک برش می دهیم و کنار می گذاریم. گوشت پخته شده را می گذاریم تا خنک شود و سپس از قابلمه بیرون می آوریم و ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم.

حبوبات پخته شده (نخود و لوبیا سفید و قرمز) را در قابلمه ای که بلغور در حال پخت است می ریزیم و پیاز های باقی مانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا با حرارت کم داغ شود

و نصف پیازها را در روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند ،سپس در بشقابی می ریزیم تا برای تزئین استفاده کنیم و نصف باقی مانده پیاز ها را همراه با کمی زردچوبه داخل تابه می ریزیم و مجددا تفت می دهیم تا نرم شود و به مواد آش اضافه می کنیم.

سیر ها را پوست می گیریم و می شوییم و خلالی خرد می کنیم و در تابه سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. گوشت ریش ریش شده و بادمجان های خرد شده را به مواد داخل قابلمه آش می افزاییم و هم می زنیم تا مواد مخلوط شوند

و حرارت را ملایم می کنیم تا آش خوب بپزد و اصطلاحا جا بیافتد. زمانی که آش را هم زدیم و دیدیم کشدار شده است ابتدا ۱۰۰ گرم از کشک را اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم تا بخورد کل محتوای آش برود.

آش که به طور کامل آماده شده آنرا در ظرف مورد نظر می کشیم و با پیاز داغ کنار گذاشته شده و نعنا داغ یا سیر داغ تزئین می کنیم همین طور از ۱۰۰ گرم باقی مانده کشک نیز برای روی تزیین آش استفاده می کنیم.نوش جان
طرز تهیه آش بادمجان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی