آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي مطالب اختصاصي

طرز تهيه 2 نوع شكلات ساده و خوشمزه براي عيد نوروز

در اين پست از 7 گنج، طرز تهيه 2 نوع شكلات ساده و بسيار خوشمزه و شيك را براي پذيرايي از مهمانهاي نوروزي تهيه كرده ايم. طرز تهيه اين شكلات ها بسيار ساده بوده و نياز به زمان زيادي هم ندارند. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید
در اين پست از 7 گنج، طرز تهيه 2 نوع شكلات ساده و بسيار خوشمزه و شيك را براي پذيرايي از مهمانهاي نوروزي تهيه كرده ايم. طرز تهيه اين شكلات ها بسيار ساده بوده و نياز به زمان زيادي هم ندارند. با ما همراه شويد…

1- شكلات كاراملي با روكش كاكائو:

تافي شكلاتي
زمان تهيه : 45 دقیقه

مواد اولیه :

کره1/2 فنجان – 113 گرم
خامه (پر چرب یا زده شده، 36 تا 40 درصد چربی کره)1/2 قنجان – 120 میلی لیتر
آب3 قاشق سوپخوری
شربت ذرت (بدون قند)1/4 فنجان – 60 میلی لیتر
شکر1 فنجان – 200 گرم
شکلات (ما از شکلات کم شیرین استفاده می کنیم)450 گرم
کره2 قاشق سوپخوری
نمک (دانه درشت)1/2 قاشق چایخوری
این دستور آشپزی برای تهیه ی کارامل با رویه ی شکلاتی است که نرم و چسبناک است و به خوبی در دهان آب می شود. قبل از شروع به درست کردن این کارامل ها بررسی کنید که تجهیزات لازم را آماده داشته باشید.

تجهیزات ویژه:

روغن دان کوچک ( 1 لیتری) در دار (هر چه سنگین تر بهتر) و یک دماسنج آب نبات.

طرز تهیه:

کف یک قالب نان به اندازه ی 12 در 22 سانتی متر را کمی روغن بمالید سپس یک تکه کاغذ روغنی که کف آن را بپوشاند و در کناره ها تا 2.5 سانتی متر بالا بیاید اندازه بگیرید و ببرید. سپس کاغذ روغنی را هم کمی چرب کنید و کف ظرف قرار دهید. قالب را کنار بگذارید.

كارامل با روكش شكلات

 


کره را به 8 قسمت برش دهید سپس در یک کاسه ی کوچک مناسب ماکرویو با خامه پرچرب مخلوط کنید. 1 تا 2 دقیقه در ماکروویو گرم کنید تا داغ شود و کره آب شود. مخلوط را کنار بگذارید. بعداً از آن استفاده خواهیم کرد.

كارامل با روكش شكلات

 


در یک روغن دان کوچک آب و شربت ذرت را مخلوط کنید. سپس شکر را اضافه کنید. نهایت سعی خود را بکنید که شکر به دیواره های ظرف نپاشد. حالا با یک قاشق به آرامی شکر را در آب و شربت ذرت هم بزنید تا خیس بخورد.

ظرف را روی حرارت متوسط گرم کنید تا شکر به جوش بیاید. سپس 1 دقیقه در ظرف را بگذارید. این کار باعث می شود بخار داخل ظرف جمع شود به این ترتیب هر دانه ی شکری که به لبه های ظرف چسبیده باشد آب می شود و داخل شکر جوشان می افتد.
در ظرف را بر دارید و یک دماسنج آب نبات را از کناره ی روغن دان داخل آن قرار دهید. سپس شکر را 5 تا 10 دقیقه بپزید تا به دمای 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتی گراد) برسد. در این دما شکر در دور ظرف یک رنگ کهربایی روشن پیدا می کند.

كارامل با روكش شكلات

 


لحظه ای که شکر به دمای 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتی گراد)رسید، با دقت 1/8 مخلوط کره و خامه را بریزید و با پایه ی دماسنج آب نبات آن را هم بزنید و مخلوط کنید. این کار را با بقیه ی مخلوط کره و خامه تکرار کنید. هر مرتبه 1/6 آن را اضافه کنید. وقتی مخلوط کره و خامه را اضافه می کنید شکر به شدت حباب می کند. پس با احتیاط و به آرامی اینکار را انجام دهید تا مخلوط در حال حباب کردن به لبه های ظرف نپاشد.
5 تا 10 دقیقه دیگر به پختن ادامه دهید تا کارامل به دمای 240 درجه فارنهایت (115 درجه سانتی گراد) برسد. در این دما کارامل نرمی به وجود می آید. اگر می خواهید کارامل سفت تر باشد دما را تا 245 درجه فارنهایت (118 درجه سانتی گراد) بالا بیاورید.

كارامل با روكش شكلات

 


لحظه ای که کارامل به دمای مورد نظرتان رسید آن را در قالب نانی که آماده کرده اید بریزید. سپس بگذارید 3 ساعت و نیم بماند و خنک شود.
کارامل را از قالب بیرون بیاورید. اگر کارامل نرم تر از آن است که بشود با آن کار کرد 30 تا 45 دقیقه در یخچال قرار دهید تا سفت شود. سپس با یک چاقوی بزرگ آن را به شکل مورد علاقه ی خود برش دهید. ما دوست داریم آن را به شکل مربع هایی به عرض 2.5 سانتی متر برش دهید.
کف یک سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید.
با یک چاقوی بزرگ شکلات را به تکه های کوچک برش دهید. 1/3 فنجان از شکلات ها را جدا کنید و کنار بگذارید. سپس باقی شکلات ها را در یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید. سپس کره را اضافه کنید و به مدت 30 تا 45 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید. هم بزنید و این کار را تکرار کنید تا شکلات و کره آب شوند. هر 30 تا 45 ثانیه یکبار هم بزنید. زمانی که شکلات آب شد 1/3 فنجان شکلاتی را که برداشته بودید اضافه کنید و هم بزنید تا نرم و براق شود.

كارامل با روكش شكلات

 


با استفاده از دو چنگال هر تکه کارامل را در شکلات آب شده غوطه ور کنید سپس روی کاغذ مومی قرار دهید. روی هر کدام مقدار کمی نمک بریزید سپس بگذارید شکلات خنک شود و خودش را بگیرید.

كارامل با روكش شكلات

 


کارامل ها را در پوشش پلاستیکی یا کاغذ مومی بپیچید و در یخچال قرار دهيد.

2- توپك هاي آجيلي شكلاتي:

توپک گردو و بادام

مواد لازم: 

گردو …………………………………..یک و نیم پیمانه

بادام زمینی ………………………….. یک پیمانه

شكر………………………………….. نیم الی ۱ پیمانه ( بسته به ذائقه)

شكلات تخته اي ……………….…. يك پيمانه

 

طرز تهیه: 

شکلات را خرد و روی بخار آب ذوب می کنیم.

گردو، بادام زمینی و شكر را داخل آسیاب ریخته و پودر کرده و به شكلات اضافه ميكنيم.

حالا مواد را كه به صورت خمير در آمده با وردنه پهن ميكنيم و برش ميزنيم و به صورت دلخواه تزيين ميكنيم.

همچنين مي توانيد مواد را به صورت توپک های کوچک درآورده و در پودر نارگیل و یا کنجد و … بغلتانید در يخچال نگداري كنيد.

ميتوانيد توپك ها را در شكلات ذوب شده نيز فرو برده و با رويه شكلاتي درست كنيد و سپس توپك هاي شكلاتي را در يخچال نگهداري كنيد.

 

نکات:

  • سعی کنید توپک ها را در سایز بسیار کوچک در آورید چون حالت چسبندگی داشته و در غیر این صورت خوردن آن کمی دشوار است.
  • این توپک های بی نظیر را میتوانید حداقل یک ماه در یخچال نگهداری کنید.
  • در صورت آلرژی به بادام زمینی میتوانید از فندق ، بادام درختی و … استفاده کنید.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی