آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي سفره آرايي و تزيين غذا

طرز تهيه هندوانه ژله اي ، مخصوص شب يلدا

برای درست کردن بعضی ژله‌ها می‌شود از میوه‌ها و سبزی‌ها هم الهام گرفت. به عنوان مثال اگر هوس هندوانه کرده‌اید و توی سیاهی زمستان هندوانه پیدا نمی‌کنید، با ژله هندوانه و چند طعم متفاوت ژله و مواد دیگر، هندوانه ژله‌ای درست کنید...
تقویم فارسی اندروید
برای درست کردن بعضی ژله‌ها می‌شود از میوه‌ها و سبزی‌ها هم الهام گرفت. به عنوان مثال اگر هوس هندوانه کرده‌اید و توی سیاهی زمستان هندوانه پیدا نمی‌کنید، با ژله هندوانه و چند طعم متفاوت ژله و مواد دیگر، هندوانه ژله‌ای درست کنید…
ژله هندوانه اي

مواد لازم

۲ بسته پودر ژله هندوانه
۲ بسته پودر ژله کیوی
۱ ق‌س نشاسته ذرت
۱ ق‌س آرد سفید
۱ عدد زرده تخم‌مرغ
۴/۱ ق‌چ نمک
۴/۱ ق‌چ وانیل
۲ ق‌س پودر شکر یا پودر قند
۱ پیمانه شیر سرد
۱ ق‌س پودر ژلاتین
۴ /۱پیمانه آب
۲۵ گرم کره
چیپس شکلات به مقدار لازم

طرز تهيه:

۱ -یک کاسه بزرگ آماده کنید و پودر ژله کیوی را در آن بریزید و با دو پیمانه آب جوش مخلوط کنید. حالا مقداری از ژله کیوی (سبز رنگ) را در یک کاسه بزرگ بریزید و بعد داخل یخچال قرار دهید تا کمی سفت و به اصطلاح نیم‌بند شود. قطر کیوی بسته شده باید حدود یک سانتی‌م‌تر باشد. مابقی مایه ژله کیوی را کنار بگذارید.
نکته: توجه داشته باشید اگر ژله خیلی سفت شود در موقع سرو کردن و جدا کردن از قالب، لایه‌ها از هم جدا می‌شوند.
۲ -بعد از کمی سفت شدن ژله، ظرف را از یخچال بیرون بیاورید. حالا کاسه سایز وسط را از یخ تا نیمه پر کنید و روی ژله در کاسه بزرگ بگذارید. از کناره‌های کاسه متوسط مابقی ژله کیوی را در ظرف بزرگ بریزید تا فضای مابین کاسه بزرگ و کاسه متوسط از ژله سبزرنگ پر شود. حالا هر دو کاسه را به‌‌ همان صورت در یخچال بگذارید تا ژله کیوی کاملا بسته و سفت شود. این روش درست کردن لایه سبز یا پوست هندوانه است.
۳- برای درست کردن لایه وسطی هندوانه (سفید رنگ) در یک قابلمه کوچک آرد سفید، شیر، نشاسته ذرت، پودر قند، نمک و وانیل را با یکدیگر مخلوط کرده و ظرف را روی حرارت بگذارید و دائم هم بزنید تا مخلوط یکنواختی به دست بیاید.
۴- زرده تخم‌مرغ را در یک کاسه کوچک با یک قاشق شیر مخلوط کرده و هم بزنید. این مخلوط را هم به قابلمه روی حرارت اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط به شکل فرنی درآید. حالا این ظرف را از حرارت بردارید و کناری بگذارید، وقتی کمی از داغی مایه کم شد کره را اضافه کرده و پودر ژلاتین را هم به روش بن‌ماری (حرارت غیرمستقیم مثل حرارت کتری) حل کرده و به مایه سفید‌رنگ اضافه کنید و هم بزنید. پودینگ سفیدرنگ لایه دوم آماده است. این لایه‌‌ همان بافت سفید روی پوست هندوانه است.
۵- کاسه بزرگ را از یخچال بیرون بیاورید. کاسه متوسطی که حاوی یخ بود از یخ خالی و آن را جدا کنید. مثل روش قبلی یک لایه یک سانتی‌متری از پودینگ را روی ژله سبز ریخته و در یخچال بگذارید تا دوباره خودش را بگیرد (نیم‌بند شود). باقی‌مانده مایه پودینگ را کنار بگذارید.
۶- وقتی پودینگ کمی سفت شد، کاسه کوچک را از یخ پرکرده، روی پودینگ بگذارید و مانند قبل از کناره‌های کاسه کوچک بقیه پودینگ وانیل را در ظرف بریزید تا به لبه‌ها برسد. حالا کاسه را در یخچال بگذارید تا لایه سوم هم سفت شود.
۷- لایه سوم ژله هندوانه است. طبق دستورالعمل، پودر ژله را در آب جوش حل کنید. بعد از کمی خنک شدن کاسه بزرگ را از یخچال بیرون بیاورید و کاسه یخ را بردارید. حالا کل فضای باقیمانده را از ژله قرمزرنگ هندوانه پرکنید. کمی چیپس شکلات داخل آن ریخته و در یخچال بگذارید. بعد از کمی سفت شدن ژله، مابقی چیپس شکلات را در آن بریزید و بعد دسر را داخل یخچال بگذارید تا سفت شود. برای سرو کردن، دسر را از قالب بیرون آورده و به شکل هندوانه برش بزنید.

فوت و فن

برای این ژله باید سه کاسه با سه سایز مختلف و مقداری یخ در دسترس داشته باشید.
نوش جان…

گردآوري: گروه 7 گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی