روانشناسي و سلامت روان سلامت

سفر درمانی ممکن است برای سلامت روان و درمان زوال عقل مفید باشد

تقویم فارسی اندروید

زوال عقل بر توانایی های بسیاری از افراد برای تفکر، به خاطر سپردن و عملکرد تأثیر می گذارد. از آنجایی که زوال عقل هیچ درمانی ندارد، مراقبت اغلب تنها حمایتی است تا به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند که تا زمانی که ممکن است کیفیت زندگی بالاتری داشته باشند. تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که گردشگری یا «سفر درمانی» ممکن است برای سلامت روان مفید باشد و ممکن است چندین مؤلفه داشته باشد که می‌ تواند بر سلامت مغز تأثیر مثبت بگذارد.

بسیاری از مردم دوست دارند برای استراحت، آرامش و الهام گرفتن سفر کنند اما ممکن است مزایای شناختی قابل توجهی نیز وجود داشته باشد.

مطالعه منتشر شده در نسخه اکتبر 2022 مدیریت گردشگری، افکار یک تیم بین رشته‌ ای متشکل از متخصصان در زمینه زوال عقل و گردشگری را ارائه می‌ کند.

این تحقیق هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است اما کارشناسان پیشنهاد کرده‌ اند که ممکن است مزایای قابل توجهی از سفر برای افراد مبتلا به زوال عقل، به ویژه در زمینه‌ های سلامت روان و رفاه کلی وجود داشته باشد.

سفر درمانی

تاثیر بر زوال عقل

زوال عقل یک اختلال عصبی است که توانایی فرد را برای تفکر، استدلال و به خاطر سپردن تغییر می دهد. اغلب، زوال عقل افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد اما در برخی موارد، ممکن است در بزرگسالان جوان تر نیز رخ دهد.

شرایط عصبی مختلفی بر مغز تأثیر می‌ گذارد که با گذشت زمان بدتر می‌ شود و بخشی از روند طبیعی پیری محسوب نمی‌ شود. بر اساس داده های موسسه ملی پیری (NIH)، بیماری آلزایمر (AD) شایع ترین شکل زوال عقل است.

علائم زوال عقل می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد اما افراد مبتلا به زوال عقل می توانند موارد زیر را تجربه کنند:

  • گیجی
  • گم شدن یا سرگردانی در مناطقی که زمانی آشنا بودند.
  • مشکل در به خاطر سپردن، از جمله نام دوستان یا اقوام
  • مشکلات حرکتی یا تکمیل وظایف
  • تکرار سوالات مشابه بارها و بارها
  • استفاده از کلماتی که برای توصیف اشیاء آشنا مناسب نیستند.

در حال حاضر، زوال عقل هیچ درمانی ندارد اما برخی داروها و درمان ها ممکن است به کنترل علائم کمک کنند. مراقبت اغلب حمایتی است، از جمله کمک به افراد مبتلا به زوال عقل تا آنجا که می توانند به تنهایی انجام دهند و کمک به آنها برای داشتن کیفیت زندگی بالاتر.

محققان هنوز در تلاش هستند تا به بهترین وجه به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کنند اما بسیاری از عناصر ارتقای رفاه کلی ممکن است مفید باشند. یکی از زمینه های مورد علاقه این است که چگونه سفر ممکن است برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد.

چگونه سفر ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد

نویسندگان این مطالعه مزایای بالقوه گردشگری را که گاهی اوقات «سفر درمانی» نامیده می شود، در درمان افراد مبتلا به زوال عقل پیشنهاد کردند.

یکی از تعریف‌ هایی که محققان از گردشگری استفاده کردند، «بازدید از مکان‌ های خارج از محیط روزمره فرد برای بیش از یک سال کامل» بود. آنها خاطرنشان می کنند که تجربه گردشگری چهار مولفه اصلی دارد:

  • چگونه بر احساسات، عواطف و خلق و خو تأثیر می گذارد (تجربه عاطفی)
  • چگونه بر افکار و خاطرات تأثیر می گذارد (تجربه شناختی)
  • چگونه بر رفتار تأثیر می گذارد (تجربه مادرزادی)
  • چگونه بر حواس تأثیر می گذارد (تجربه حسی)

نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که گردشگری ممکن است از طریق مؤلفه های مختلف تأثیر مثبت بالقوه ای بر رفاه و کیفیت زندگی داشته باشد. با این حال، ادبیات حمایت از این موضوع در درمان زوال عقل محدود است.

بر اساس بررسی های تخصصی، محققان پیشنهاد کردند که چگونه گردشگری ممکن است به اجزای مداخلات غیردارویی در افراد مبتلا به زوال عقل رسیدگی کند. گردشگری می تواند بر حوزه های زیر و بسیاری از عناصر دیگر درمان تأثیر بگذارد:

تحریک شناختی و حسی: سفر افکار و دانش را تحریک می کند که ممکن است برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد. همچنین می تواند شامل تجربه احساساتی باشد که رفتار و رفاه را بهبود می بخشد.

محیط: سفر افراد را در محیط جدیدی قرار می دهد و می تواند تعامل اجتماعی را افزایش دهد که می تواند عملکرد مغز را برای افراد مبتلا به زوال عقل تحریک کند.

ورزش: طبیعتاً سفر شامل حرکت و ورزش است. نگهداری و بهبود عملکرد فیزیکی می تواند به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند.

استفاده از موسیقی درمانی: در حالی که سفر همیشه شامل موسیقی نمی شود اما موسیقی می تواند به بهبود عملکرد مغز و تقویت خلق و خوی افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند. بنابراین سفرهایی که تمرکز بیشتری روی موسیقی دارند می توانند مفید باشند.

یادآوری خاطرات: صحبت کردن و یادآوری تجربیات گذشته می تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد. گردشگری ممکن است به تحریک خاطرات در افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند.

نویسندگان مطالعه اضافه کردند که تمرکز بر مؤلفه‌ های روان‌ شناسی مثبت، مانند کارهایی که افراد می‌ توانند انجام دهند، تجربیات مثبت و رفاه نیز ممکن است برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد. آنها چند راه را برای پیاده سازی اجزای گردشگری برای کمک به افراد مبتلا به زوال عقل پیشنهاد کردند، مانند سفرهای گروهی که تعاملات اجتماعی را ارتقا می دهد یا سفر به مکان هایی که حواس را تحریک می کند.

دکتر جون ون، نویسنده این مطالعه، مدرس گردشگری و مدیریت مهمان‌ نوازی در دانشکده تجارت و حقوق در دانشگاه ادیت کوان، به اخبار پزشکی امروز اشاره کرد:

تمام تجربیات گردشگری عناصری از پیش بینی و برنامه ریزی را ارائه می دهند که هر دوی آنها عملکرد مغز را تحریک می کنند. ورزش اغلب جزء مهمی از تجربه توریسم محسوب می شود و اغلب در برنامه های مداخله زوال عقل گنجانده می شود. تجربیات گردشگری مانند بازدید از ساحل به بیماران مبتلا به زوال عقل، تحریک حسی، تقویت خلق و خو، ورزش، موسیقی درمانی و القای حس آزادی را به عنوان مداخلات زوال عقل غیر دارویی ارائه می دهد. سفر گروهی ممکن است مداخلات روان‌ شناختی را شبیه‌ سازی کند و موسیقی در یک مقصد مطابق با برنامه‌ های موسیقی درمانی برای مبتلایان به زوال عقل است. – دکتر جون ون

زمینه هایی برای ادامه تحقیقات

در حالی که داده های محدودی وجود دارد، ایده مزایای سفر جدید نیست.

به عنوان مثال، دکتر آندریا رابینسون، در سال 2017 در یک خبرنامه روانپزشکی و سوء مصرف مواد در مورد مزایای سفر برای سلامت روان نوشت:

تعطیلات همچنین می تواند سلامت روان ما را با کاهش افسردگی و اضطراب بهبود بخشد. تعطیلات می‌ تواند با حذف افراد از فعالیت‌ ها و محیط‌ هایی که با استرس و اضطراب مرتبط است، خلق و خو را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد. یک مطالعه کانادایی روی بیش از 800 وکیل نشان داد که تعطیلات باعث کاهش افسردگی و محافظت در برابر استرس شغلی می شود. حتی یک تعطیلات کوتاه می تواند استرس را کاهش دهد. یک مطالعه کوچک ژاپنی نشان داد که یک سفر تفریحی کوتاه و سه روزه باعث کاهش سطح درک شده استرس و کاهش سطح «هورمون استرس» کورتیزول شد. – دکتر آندره رابینسون

مقاله دکتر ون ایده های زیادی را مورد بحث قرار می دهد که می تواند منجر به تحقیقات بیشتر و توسعه گزینه های درمانی متنوع تری برای افراد مبتلا به زوال عقل شود و پیشنهاد می کند که محققان بتوانند مزایای پزشکی گردشگری را به طور کامل تری بررسی کنند.

تحقیقات بیشتر می تواند بر مزایای سفر درمانی در افراد مبتلا به زوال عقل متمرکز شود. نویسندگان خاطرنشان می‌ کنند که تحقیقات محدودی در مورد اینکه چگونه سفر برای گردشگران دارای آسیب‌ پذیری‌ هایی مانند زوال عقل مفید است، وجود دارد.

مولفه دیگر این است که چگونه می توان این شیوه ها را به بهترین نحو اجرا کرد. دکتر ون توضیح داد که هر فرد مبتلا به زوال عقل نمی تواند سفر کند.

او گفت: «رویکرد تیمی برای درمان زوال عقل به اطمینان از بهترین مراقبت ممکن کمک می‌ کند و تصمیم‌ گیری در مورد گردشگری به‌ عنوان مداخله باید با مشارکت تیم کامل از جمله کادر پزشکی، مراقبان و اعضای خانواده گرفته شود.» از دیدگاه مقصد گردشگری، فرصت‌ های زیادی برای بازاریابی یک مقصد به‌ عنوان «دوستدار زوال عقل» وجود دارد.»

دکتر ون افزود که کارکنان مهمان نوازی می توانند تلاش کنند تا مهمانانی را که شرایط روانی دارند در فضایی مثبت پذیرایی کنند. او گفت: «مقصدهای خاصی ممکن است بتوانند برخی از نمایشگاه‌ های حسی اضافی را در خود جای دهند که تجربه غنی‌ تری را برای بازدیدکنندگان مبتلا به زوال عقل فراهم کند.»

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی