جاذبه هاي ايران طبيعت و گردشگري

سفري به سرزمین آبشارها در جیرفت، هند كوچك ایران + تصاوير

نظر خیلی ها تابستان وقت خوبی برای سفر به کرمان نیست اما اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، باید در عقیده خود تجدید نظر کنید. کرمان، با وجود گرمای خشک و سوزان این روزهایش، لکه هایی از سرسبزی و زیبایی دارد که می توانید در آنها بهار را تجربه کنید...
تقویم فارسی اندروید

از نظر خیلی ها تابستان وقت خوبی برای سفر به کرمان نیست اما اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، باید در عقیده خود تجدید نظر کنید. کرمان، با وجود گرمای خشک و سوزان این روزهایش، لکه هایی از سرسبزی و زیبایی دارد که می توانید در آنها بهار را تجربه کنید.

IMG10265198

اگر تنها 25 دقیقه از گرمای داغ كویر كرمان فاصله بگیرید می توانید به سرزمینی برسید که آسمانش را ابر پوشانده و زمینش را مه. انگار یک تکه از مدیترانه جدا شده و وسط کویری ترین بخش ایران افتاده است. جیرفت که مردم به آن لقب هند كوچك ایران را داده اند با ییلاق معروفش، دلفارد، جایی است که در این گرمای تابستان می توانید به آن پناه ببرید. مسیر دلفارد برای کرمان، حکم جاده چالوس را دارد برای تهرانی ها. همانقدر سبز، خنک و زیبا.

در مسیر جیرفت به دلفارد جنگل های حفاظت شده گلپرک را خواهید دید. گلپرک یا همان انار شرطان درختچه بومی جنوب آسیا و یکی از گونه های درختی در حال انقراض است که در مناطق بیابانی و خشک در جنوب ایران به خصوص بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان می روید. در واقع جنگل گلپرکی دلفارد در جیرفت از رویشگاه‌های معروف آن در ایران است. بعد از گذشتن از کنار این جنگل ها، به دلفارد خواهید رسید.

IMG10280112

دلفارد پر است از درخت های پرتقال، گردو، انار و موز که آن را شبیه باغی از میوه های گوناگون کرده است. در دلفارد میوه های فصل گرم و فصل سرد را با هم یکجا می بینید

دلفارد پر است از درخت های پرتقال، گردو، انار و موز که آن را شبیه باغی از میوه های گوناگون کرده است. در دلفارد میوه های فصل گرم و فصل سرد را با هم یکجا می بینید. در کوهستان ها هم پسته وحشی، پونه، کهکم، ارچن، بادام کوهی، ارس، گون، درمنه، زیره و گیاهان دارویی دامنه ها را پر کرده اند.

سرزمین آبشارها

دلفار مهد آبشارها هم نامیده می شود. آبشار کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلمای دخترکش از آبشارهایی هستند که در دلفان می توانید ببینید.

Halil2012321211139358_02

آبشار دره گُلم دخترکش در فاصله 47 کیلومتری شمال جیرفت در دره ای شرقی–غربی که با چنارها پوشیده شده قرار دارد. در مناطق جنوبی استان کرمان، گُلم به معنای حوضچه آبی است که در رودخانه ها یا محل آبریز آبشارها به وجود می آید. گُلم دختر کش هم احتمالا اشاره به حادثه ای دارد که در آن دختری در حوضچه غرق شده است. این آبشار از چهار حوضچه یا گُلم تشکیل شده که گُلم دوم برزگتر از بقیه است و ارتفاع آبشار در آن به حدود 10 متر می رسد. رسیدن به آبشارهای بالاتر اما نیازمند عبور از مسیرهای سخت تری است که کوهستانی و بکر به نظر می رسد.

Halil2011814152054909_02

کمی دورتر از این آبشار، آبشار دلفارد را خواهید دید که در چهل کیلومتری شمال غرب جیرفت و در محل روستای کراه قرار دارد. آبشار کراه و چند آبشار متوالی آن از یک رودخانه دائمی به نام دلفارد سرریز می شوند که خود این رودخانه 30 کیلومتری از کوه بهرآسمان در 53 کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه گرفته و روستاهای دربا، دلفارد، دهنه زنگر، رزشیرین، رضی آباد و کولدون را سیراب می کند و در نهایت با رودخانه سگدر مخلوط می شود و رودشور جیرفت را تشکیل می دهد.

193346_381

کجا بمانیم؟

دهستان دلفارد در بخش ساردوئیه جیرفت قرار دارد و برای اقامت گردشگرانی که به آنجا سفر می کنند، یک پیشنهاد ویژه دارد. هتل بزرگ دلفارد که با همکاری بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی و گردشرگری را راه‌ندازی شده است با معماری سنتی است خود شما را به اقامت در خانه های شیروانی دار دعوت می کند. جایی که آشپزها غذاهای سنتی کرمان را جلوی چشم شما می پزند و نان تازه را از تنور هتل بیرون می آورند و سر سفره گردشگران می گذارند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی