جاذبه هاي ايران طبيعت و گردشگري عجايب طبيعت

باباگرگر ، چشمه اي شگفت انگيز به رنگ نارنجي !

چشمه آب معدنی باباگرگر در ١٨ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه (قوروا) قراردارد...
تقویم فارسی اندروید

چشمه آب معدنی باباگرگر در ١٨ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه (قوروا) قراردارد.
در فاصله چند صد متری این مدفن چشمه‌ای جوشان همیشه می‌خروشد که به آن “دنگز” (دهنز، دکنز) می‌گویند که یکی از مهمترین چشمه‌های آب معدنی آذربایجان (قرار گرفته در ترکیب استان فعلی کردستان) است.

باباگرگر
“تنگیز” لغتی در ترکی باستان به معنای رودخانه بزرگ، دریاچه و دریا بوده، معادل آن در ترکی نو، “دنیز” (در ترکی چوواشی، “تنگیر”) میباشد.
آب این چشمه که از دل زمین می‌جوشد، در استخری عمیق و مدور به محیط ٢٠٠ متر جمع می‌شود و منظره جالبی ایجاد می‌کند. رنگ این آب به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد در آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به نارنجی لیمویی در می‌آید. این نوع آب‌ها از دسته آب‌های کلرو بیکربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی اند و در ترکیب خود انیدرید کربنیک داشته و آرام بخش هستند و ظاهرا برای برخی بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سوء تغذیه و نیز راشیتیسم و درمان تورم امراض سودایی و پوستی بسیار موثر اند. علاوه بر اینها چشمه آب تلخ پیرصالح در محدوده شهرستان بیجار (بایجار) برای درمان بیماریهای رماتیسمی مفید است.

babagorgor-7ganj (1)
این چشمه مورد توجه اهالی محل و مسافران است و همه ساله افراد زیادی از سایر شهرستانها و استانهای هم جوار برای درمان بیماریهای پوستی و گوارشی به این چشمه مراجعه می‌کنند. چشمه دنگیز و امامزاده باباگرگر و برجستگی مربوط به اژدها در کنار آن‌، از مکان‌های طبیعی و تاریخی و از قابلیت‌های جهانگردی و زیارتی مناسب این بخش از آذربایجان و فعلا یکی از جاذبه‌ها و تفرجگاه‌های مهم استان کردستان محسوب می‌شود.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی