سبك زندگي موفقيت در زندگي

روش مطالعه SQ3R چگونه درک یادگیری شما را به حداکثر می رساند

تقویم فارسی اندروید

با گشت و گذار در زمینه یادگیری، به سرعت خواهید فهمید که روش های مختلف یادگیری و مطالعه برای یک موضوع وجود دارد. روش های مهم تر و تاثیر گذارتر به محبوبیت بیشتری هم دست پیدا می کنند. یکی از آنها روش مطالعه SQ3R است.

یادگیری این روش مطالعه خیلی طول نمی کشد اما با استفاده از آن در یادگیری آینده خود، می توانید بیشترین بهره را از این روش ببرید. در این مقاله ما همه چیز را در مورد آن به شما می گوییم.

روش مطالعه SQ3R

روش مطالعه SQ3R چیست؟

خواه از این روش به عنوان روش مطالعه استفاده کنید و یا برای مطالعه، این روش روشی برای مطالعه، درک و به خاطر سپردن سریع هرگونه اطلاعات مکتوب است. روش مطالعه SQ3R اولین بار در سال 1946 در کتاب مطالعه موثر توسط روانشناس آموزش و پرورش فرانسیس پی رابینسون ذکر شد که از آن زمان چندین بار تجدید چاپ شد.

تمرکز این روش کمک به فراگیران است که به طور کارآمد و فعالانه روی خواندن و درک متون با تأکید زیاد بر متون آموزشی کار کنند. گفته می شود اگر می خواهید درک عمیق تری از چیزی داشته باشید، این روش را می توان برای هر نوع متنی اعمال کرد.

فواید روش مطالعه SQ3R

مزیت اصلی و واضح استفاده از این روش استفاده بهینه از زمان مطالعه شما است. با استفاده از پنج مرحله روش SQ3R، می توانید چیزی را فعالانه بخوانید و توانایی بهتری در به خاطر سپردن و توضیح دادن متن داشته باشید.

دومین مزیت این است که با استفاده از مرحله اول، عمداً بیشتر مطالعه خواهید کرد و روی مهمترین اطلاعات تمرکز خواهید کرد. با این کار اطمینان حاصل می کنید که مطالب را بهتر به خاطر خواهید آورد.

برخی از مزایای اضافی عبارتند از:

  • توانایی افزودن R اضافی به روش – که به عنوان SQ4R شناخته می شود، R چهارم می تواند به معنای موارد مختلفی از جمله Relate  Record، یا Reflect باشد. این مرحله اضافی به شما امکان می دهد پیوندهایی از دانش را به تجربیات شخصی خود ایجاد کنید (Relate)، خلاصه ای گسترده تر برای درک (Record) یا درک عمیق تر یک موضوع و وضوح (Reflect) انجام دهید.
  • آگاهی بالاتر از آنچه می خوانید به شما امکان می دهد درک کنید که آیا ارزش خواندن دارد یا اینکه در یک متن بر روی چه چیزی باید تمرکز کنید – این بدان معنی است که سریع تر و کارآمد خواهید خواند.
  • تمرکز و فکر بهتری در مورد موضوع یا مطالب خواهید داشت – این بدان معنی است که شما برای جذب بهتر اطلاعات به طور خودکار وارد یک ذهنیت درست می شوید. شما با هدف خاصی می خوانید و به احتمال زیاد در این امر سرآمد هستید.
  • این امر به شما امکان می دهد تا انتقال موارد جدید به حافظه بلند مدت شما راحت تر باشد – اطلاعاتی که اکنون دریافت می کنیم در حافظه کوتاه مدت ما ذخیره می شوند و حافظه کوتاه مدت ما محدود است و بسیار کوتاه زندگی می کند. ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه مدت و سپس انتقال آنها به روش طولانی مدت از طریق این روش باورنکردنی است زیرا به احتمال زیاد آن اطلاعات را حفظ و استفاده می کنیم.
  • جلوی اضافه بار اطلاعات را می گیرید – این روش شما را تشویق می کند که اطلاعات را برای مدت زمان طولانی گسترش دهید. برای کارایی این روش، نمی توانید ذهن خود را مملو از اطلاعات کنید یا بیش از حد بار کنید. این برای بسیاری از افراد بسیار مهم است زیرا اطلاعات در همه جا وجود دارد و به همین دلیل آسان است که تحت فشار قرار گیرید و مملو از اطلاعات باشید.
  • شما زمان کمتری را برای مطالعه و استفاده بیشتر از اطلاعات صرف خواهید کرد – حتی اگر این روش به نظر می رسد که مطالعه و پردازش آن زمان بیشتری را می طلبد، تحقیقات نشان می دهد افرادی که از این روش مطالعه استفاده می کنند، زمان کمتری را برای مطالعه در نهایت صرف می کنند نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند پس از این روش استفاده کنید. خارج از یک رشته دانشگاهی، این بدان معنی است که شما می توانید سریعتر از دیگران اطلاعات را پردازش کنید و بنابراین می توانید آنچه را که یاد گرفته اید نیز سریعتر به کار بگیرید.

تندخوانی

چگونه این روش را استفاده کنیم؟

روش معمول مطالعه متون یا کتاب های خودسازی برای بیشتر افراد به صورت خواندن آنها و هایلایت کردن قسمت های مهم در این راه است. گرچه این روش بدی نیست اما کارآمدترین و محرک رشد بیشتر نیست. اگر می خواهید با کارآیی بیشتری به متن ها نزدیک شوید، باید از روش مطالعه SQ3R استفاده کنید.

جایی که صحبت از SQ3R می شود، اختصار آن به صورت پنج مرحله ای است که شما انجام می دهید: بررسی، سوال، خواندن، تلاوت و بازبینی.

در زیر توضیحات دقیق هر یک از پنج مرحله آورده شده است، بنابراین می توانید روش را خودتان اعمال کنید.

1. بررسی

اولین مرحله در روش SQ3R بررسی است و در این حالت، چند دقیقه طول می کشد تا متن را اسکن کنید. ایده در اینجا این نیست که اطلاعات خاصی را به خود اختصاص دهید بلکه درکی از چیدمان، فصل ها، بخش ها، کلمات با حروف درشت و پاورقی نیز دارد. همچنین عنوان هر عکس یا نمودار موجود در آن کتاب نیز ارزیابی شود.

برای متون آموزشی، این اسکن مقدماتی به شما یک نمای کلی، ساختار و درک مطالب عمومی را می دهد. برای متن های دیگر، می توانید این را به عنوان خلاصه ای از آنچه نویسنده سعی دارد به شما منتقل کند، دریافت کنید. صرف نظر از این امر، این مرحله بنیادی را برای شما فراهم می کند که وقتی به مطالعه و تلاش برای درک متن می پردازید راحت تر آن را دریافت کنید.

2. سوال

بلافاصله پس از بررسی کتاب، باید بر اساس آن از خود سوال کنید. یکی از راه هایی که می توانید در این امر کمک کند، مشاهده عناوین فصل و تبدیل آنها به سوالات است.

حتماً این سوالات را یادداشت کنید و سپس با پرسیدن از خود و اینکه چه می دانید در مورد موضوعاتی که کتاب به آنها می پردازد شروع کنید. همچنین بسیار مهم است که از خود بپرسید هدف شما از خواندن این مقاله در وهله اول و مقایسه آن با دانسته های شما چیست. اگر برای هدفی خاص کتاب می خوانید، باید یک کتاب بتواند به این سوالات پاسخ دهد. همچنین ایده خواهید گرفت که برای درک کامل آنها باید بر کدام فصل ها تمرکز کنید.

در مرحله سوال همه چیز در مورد درک از چیزی است که نویسنده سعی در انتقال آن به خوانندگان دارد. همچنین، در صورت تمایل به نوشتن در حاشیه سمت چپ سوالات خود را بنویسید. در مرحله بعد، پاسخ ها را در حاشیه سمت راست یادداشت کنید.

3. خواندن

بعد از تمام آنچه تنظیم کردید، می توانید به مطالعه بپردازید اما نه قبل از اینکه به خاطر داشته باشید که در مراحل قبلی چه کاری انجام داده اید. هنگام خواندن، ساختاری را که در مرحله 1 داشتید و سوالات مرحله 2 را در پس ذهن خود نگه دارید.

در هنگام خواندن به فصل ها و جملاتی که با حروف درشت چاپ شده و توضیحات زیر نمودارها و تصاویر توجه کنید. هنگام خواندن، به طور فعال، مانند نوشتن سوالات اضافی، یک نکته را بخوانید و فعالانه به دنبال پاسخ سوالات قبلی باشید. این به معنای نوشتن پاسخ و توضیحات در متن است.

اگر مجبورید سرعت خود را کاهش دهید تا شرمنده نشوید. این مرحله شما را تشویق می کند که وقت خود را صرف قطعات پیچیده تر یا قسمت هایی کنید که نیاز به تمرکز بیشتری دارند. اگر لازم بود وقت بگذارید و دوباره بخوانید. در عین حال، به اطلاعات غیر مهم یا چیزهایی که قبلاً می دانید کمتر توجه کنید.

درک مطلب

4. تلاوت کردن

بعد از خواندن، تلاوت مرحله بعدی است که با خواندن و قرائت تفاوت دارد و شامل خواندن همراه با اندیشیدن می شود. شما باید از این زمان برای پرسیدن دوباره سوالاتی درباره متن از خود استفاده کنید و بر اساس آنچه از متن آموخته اید به آنها پاسخ دهید. چند زاویه دیگر که می توانید امتحان کنید مواردی مانند توضیح آنچه یاد گرفته اید برای شخص دیگر است. همچنین می توانید تهیه خلاصه ای از زبان خودتان را به عنوان پشتیبانی اضافی در نظر بگیرید.

5. مرور کردن

مرحله آخر روش SQ3R مرور کردن است. در حالی که فکر می کنید تلاوت تمام کاری است که باید انجام دهید، بازبینی یا مرور کردن یک مرحله اضافی در تقویت همه چیز است. برای اینکه اطلاعات بهتر حفظ شوند، مهم است که چندین بار بررسی و تکرار شوند – صرف نظر از اینکه این یک متن آموزشی یا یک کتاب رشد شخصی باشد.

در هر دو سناریو، شما باید یادداشت ها یا عکس هایی از متن داشته باشید و بازگشت به آنها راحت باشد. اولین باری که به یک متن نگاه می کنید، ممکن است قسمتهای سخت تری وجود داشته باشد که شما کاملاً آنها را درک نکنید اما پس از مطالعه مجدد آن قسمت های خاص برای بار دوم یا سوم، می توانید درک و یادداشت هایی را که در ابتدا تنظیم کرده اید، گسترش دهید.

آنچه قابل ذکر است این است که اگر پس از انجام چهار مرحله قبلی این مرحله نهایی را انجام دهید، این مرحله می تواند بسیار مفید واقع شود.

نکات نهایی

روش SQ3R یک روش ساختاری است که می تواند درک عمیق تری از یک متن را برای شما فراهم کند و به طور کلی درک شما از یک متن را بهبود بخشد. با استفاده از این روش، قادر خواهید بود اطلاعات بی ربط را حذف کرده و بر روی اطلاعات مهمتر تمرکز کنید. فراتر از آن، به لطف تکنیک های مختلفی که روش SQ3R اعمال می کند، قادر خواهید بود این اطلاعات را بهتر حفظ کنید.

منبع:

lifehack

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی