سلامت سلامت جسمي

روش جدید برای درمان عفونت دندان

تقویم فارسی اندروید

روش جدید برای درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان

دکتر علی علافر، جراح و دندان‌پزشک :

به درمان پالپ (مغز دندان) که در کانال (مجرای ریشه) قرار گرفته است ریشه درمانی گفته می‌شود. وقتی این کانال‌ها عفونی می‌شوند، دندان‌پزشک از روت کانال تراپی برای پاک‌سازی و بیرون کشیدن عفونت استفاده می‌کند. در صورتی که عفونت نادیده گرفته شود، ممکن است ایجاد آبسه کرده و به دیگر قسمت‌های دهان گسترش یابد. روت کانال تراپی نیازمند روش ویژه‌ای برای خارج ساختن عفونت در حین حفظ یکپارچگی و سلامت ریشه‌ی دندان است. از اینرو، بسیاری از دندان‌پزشکان ترجیح می‌دهند از روش روتاری استفاده کنند.

 

ریشه‌درمانی روتاری چیست؟

در روش روتاری برای پاک‌سازی از ابزاری چرخشی از جنس نیکل‌تیتانیوم استفاده می‌شود. عفونت ریشه‌ی دندان‌ها نیازمند درمان‌های تخصصی است. روت کانال تراپی شامل خارج ساختن بافت از ریشه‌ها یا کانال‌هایی است که پالپ و رگ‌های خونی را در خود جای داده‌اند. کارآمدی برتر ابزار روتاری در خارج ساختن عفونت و آماده‌سازی ریشه‌ها برای پر شدن نسبت به فایل‌های سنتی موجب شده بسیاری از دندان‌پزشکان استفاده از روتاری را در اولویت قرار دهند.
مزایای درمان‌ریشه با روتاری

بدون روتاری، دندان‌پزشک متکی به استفاده از فایل‌های پاک‌سازی دستی است. در شیوه‌های قدیمی از چند فایل با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین به کارگیری این روش‌ها نیز دشوارتر است. اما در روتاری از یک ابزار الکتریکی که در دست نگاه داشته می‌شود استفاده می‌شود. روتاری دارای مزایای زیر است:

•    انجام روتاری با سر و صدای زیادی همراه نبوده و فاقد صداهای مته‌کاری و تراشیدن است.
•    فایلینگ الکتریکی سریع‌تر از فایلینگ دستی است.
•    در این شیوه‌ نسبت به روش دستی خرده‌های بیشتری خارج می‌شوند.
•    روش روتاری کارایی بهتری دارد.
•    روش روتاری انعطاف‌پذیری بیشتری در پاک‌سازی دقیق کانال دارد.

 

آیا این روش برای من مناسب است؟

در صورتی که دندان‌پزشک تشخیص دهد کانا‌ل‌های ریشه دندان شما حاوی عفونت است و شما به روت کانال تراپی نیاز دارید، ریشه‌درمانی روتاری گزینه‌ی ایده‌آلی برای شما خواهد بود. اگر از ریشه درمانی واهمه دارید، بهتر است بدانید که دندان‌پزشک دندان‌ و نواحی اطراف آن را بی‌حس می‌سازد. صدا کمتر ابزارهای روتاری تجربه‌ی خوشایندتری را نسبت به شیوه‌های سنتی فراهم می‌سازد. علاوه بر این، اگر همچنان در مورد استفاده از ریشه‌درمانی مردد هستید، تیم پزشکی می‌تواند با گزینه‌های آرام‌بخشی به شما کمک کند تا در حین درمان احساس بهتری داشته باشید.

 

منبع : الو دکتر

بازنشر : هفت گنج

 

مطالب مرتبط :

درمان پیوره دندان با میوه جات

۸ اشتباه رایج در مسواک زدن دندان ها

بهترین و بدترین خوراکی ها برای سلامت دندان‌…

فواید جالب نمک دریا برای سلامت و زیبایی دندان و ناخن…

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی