بیماری ها سلامت

راه های درمان مدفوع خونی و دلایل وجود خون در مدفوع

تقویم فارسی اندروید

اگر متوجه شدید که مدفوع شما خونی است، طبیعی است که بترسید در بدن شما چه می گذرد. یافتن خون در مدفوع شما می تواند ترسناک باشد و سوالات زیادی را ایجاد کند از جمله سوال نه چندان جزئی و بسیار فوری “چرا من دچار مشکل مدفوع خونی شده ام؟”

مدفوع خونی

اگر در اینترنت چیزی مانند “چرا مدفوع من خونی است؟” را جستجو کنید. شما بسیاری از توصیه های مشابه را دریافت خواهید کرد که می گویند به پزشک مراجعه کنید. ما حتی آن را نیز گفته ایم با این حال، اگر ما در این مورد صادق باشیم، اکثر مردم وقتی کمی خون در مدفوع یا روی دستمال توالت خود مشاهده کنند، به مطب پزشک نمی روند مخصوصاً اگر این اتفاق فقط یک یا دو بار رخ دهد و سپس ناپدید شود.

با این حال، همانطور که می دانید، خونریزی مقعدی یک چیز معمولی نیست. بنابراین چگونه می توانید بفهمید که می توانید آن را کنار بگذارید یا نیاز دارید که بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید؟ ما از برخی متخصصان در مورد اینکه چرا ممکن است خون دفع کنید، پرسیدیم.

واقعاً مدفوع خونی چیست؟

مطمئنا، دفع خون بسیار ساده به نظر می رسد اما در واقع بسته به اینکه خون از کجا می آید می تواند چند معنی متفاوت داشته باشد. خوني كه در مدفوع يا هنگام پاك كردن خود مشاهده مي كنيد مي تواند از راست روده، دستگاه گوارشی تحتانی يا ساير نواحي دستگاه گوارش شما باشد. به عنوان مثال، کلینیک مایو توضیح می دهد که “خونریزی راست روده” معمولاً به خونریزی ناشی از دستگاه گوارشی تحتانی یا راست روده مربوط است. مقدار کمی از خون قرمز که ممکن است در مدفوع، لکه شدن دستمال توالت یا چکیدن آن در کاسه توالت متوجه آن شوید، بیشتر از راست روده یا رکتوم وارد می شود. اما خون در مدفوع شما همچنین می تواند از مناطق دیگر دستگاه گوارش شما وارد شود. به عنوان مثال: زخم معده که یک زخم باز است که در دیواره داخلی معده ایجاد می شود می تواند باعث خونریزی در G.I شود (مجرایی که منجر به دفع خونین می شود.)

دلایل مدفوع خونی

مگر اینکه تصادفاً متخصص گوارش باشید در غیر این صورت تشخیص اینکه چرا در مدفوع خون دارید، به تنهایی مشخص نیست. به همین دلیل توصیه “به پزشک خود مراجعه کنید” بسیار مکرر مطرح می شود.

به طور کلی، هرگونه خونریزی در دستگاه گوارش شما به این دلیل رخ می دهد که رگ های خونی در معرض دید و خونریزی در دستگاه گوارش رخ داده است. این همیشه غیر معمول است و ارزش بررسی دارد اما دلیل اصلی این خونریزی بر اساس روند بیماری و محل آن متفاوت است. این وظیفه پزشک شما است که به شما در تشخیص آن کمک کند.

اگرچه به سختی می توانید دلیل مدفوع خونی را تشخیص دهید اما هنوز هم خوب است که تصور کنید که با چه چیزی سر و کار دارید. در اینجا شایع ترین دلایلی وجود دارد که ممکن است باعث دفع خون شود.

1. شما هموروئید یا بواسیر دارید

طبق گفته کلینیک مایو، تقریباً از هر چهار بزرگسال، سه نفر با این توده های متورم وریدهای مقعدی مقابله می کنند. بنابراین اگر هموروئید دارید، در یک شرایط به طور بالقوه ناراحت کننده هستید.

طبق گفته کلینیک مایو، هنگامی که بیش از حد فشار می آورید، هنگام توقف نشستن یا مدت طولانی روی توالت نشستن یا اسهال یا یبوست دارید، می توانید دچار بواسیر شوید. بارداری که اغلب باعث یبوست می شود و فشار را در قسمت تحتانی بدن (از جمله مقعد) افزایش می دهد، یکی دیگر از علل اصلی است و افزایش وزن بدن نیز می تواند یک عامل خطر باشد.

به گفته کلینیک مایو گاهی اوقات حتی متوجه نمی شوید که هموروئید دارید اما فشار برای مدفوع – و تحریک ناشی از آن – می تواند باعث ایجاد خونریزی بواسیر شود. در اینجا برخی از علائم دیگر بواسیر آمده است:

  • مقعد خارش دار یا تحریک شده
  • درد در ناحیه مقعد شما
  • مقعد متورم

اشکان فرهادی، پزشک متخصص گوارش و مدیر پروژه بیماری های گوارشی گروه پزشکی MemorialCare در کالیفرنیا می گوید: خون ناشی از بواسیر معمولاً قرمز روشن است.

2. شقاق مقعد دارید

مقعد شما با بافت نازک و مرطوب پوشانده شده است که به نام مخاط شناخته می شود و هنگامی که یک پارگی سطحی در مخاط ایجاد می شود، به آن شقاق مقعد می گویند. طبق گفته کلینیک مایو ، شما معمولاً هنگام دفع مدفوع فوق العاده سخت یا بزرگ دچار شقاق مقعد می شوید. همانطور که می توانید تصور کنید، این می تواند باعث درد و خونریزی شود. خون ناشی از شقاق مقعدی که در در توالت مشاهده خواهید کرد به احتمال زیاد قرمز روشن است، مانند بواسیر.

طبق گفته کلینیک مایو ، سایر دلایل شقاق مقعد شامل یبوست، اسهال مزمن و حتی زایمان است.

3. دیورتیکولوز دارید

دیورتیکولوز وجود کیسه های کوچک در روده بزرگ است که گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی شود. به گفته کلینیک کلیولند، عوارض این کیسه های رایج شامل خونریزی مقعدی است. این کیسه ها در صورت فرسایش در عروق خونی می توانند باعث خونریزی شوند.

4. پولیپ روده بزرگ دارید

پولیپ توده کوچکی از سلول ها است که می تواند در غشای روده بزرگ تشکیل شود. اگرچه هرکسی می تواند دچار پولیپ شود اما بیشتر در افراد بالای 45 سال، دارای اضافه وزن یا سیگاری، یا با سابقه شخصی یا خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده شایع است. داشتن پولیپ روده بزرگ بدون علائم طبیعی است اما برخی از افراد مبتلا به پولیپ دچار خونریزی مقعدی و مدفوع قرمز یا سیاه می شوند.

5. شما E. coli دارید

دکتر استالر می گوید: “برخی عفونت ها می توانند باعث التهاب روده بزرگ شوند که منجر به خونریزی می شود و شامل عفونت ناشی از E. coli یا ای کولی می شود.” برخی از گونه های E. coli – معمولاً آنهایی که دردسر ساز هستند – می توانند منجر به اسهال خونی و بعداً منجر به نارسایی کلیه شوند.”

بر اساس اعلام موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی (NIAID)، E. coli که به طور رسمی به Escherichia coli معروف است، نوعی باکتری است که در حال حاضر به طور طبیعی در روده شما زندگی می کند. این ممکن است شگفت آور به نظر برسد زیرا شما ممکن است E. coli را با مسائل منفی دستگاه گوارش مرتبط کنید. اما مقدار سالم E. coli در واقع کلیدی برای عملکرد خوب دستگاه گوارش است اما برخی از گونه های E. coli می توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شوند از جمله موارد زیر:

  • اسهال که می تواند از نظر شدت متفاوت باشد؛ ممکن است یک مورد جزئی باشد که فقط آبکی یا شدید باشد و حاوی مدفوع خونین باشد.
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ

6. زخم معده دارید

زخم معده یک زخم باز است که در قسمت داخلی معده یا قسمت فوقانی روده کوچک شما (زخم اثنی عشر) ایجاد می شود. این زخم ها می توانند به دلیل عفونت های باکتریایی و استفاده از داروهای مسکن مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم رخ دهند.

در حالی که اکثر افراد مبتلا به زخم معده هیچ علامتی ندارند اما شایع ترین علامتی که ممکن است تجربه کنید درد شکمی است. با این حال در موارد کمتر معمول و شدیدتر، شما همچنین می توانید خون سیاه در مدفوع خود داشته باشید. گیل بونگیووانی متخصص گوارش و پروفسور فوق تخصص در بخش بیماری های گوارشی در کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی، می گوید: “این می تواند شبیه قیر باشد. براق و چسبناک است و بوی خاصی دارد.” این مدفوع تیره به نام ملنا نیز شناخته می شود و می تواند مانند کره بادام زمینی قوام داشته باشد. اگر متوجه آن شدید، نشان می دهد که برای تعیین محل خونریزی نیاز به ارزیابی دستگاه گوارش فوقانی خود دارید.

7. شما مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسروز هستید

اگرچه این دو شکل مختلف بیماری التهابی روده (IBD) هستند، هم کرون و هم کولیت اولسروز می توانند باعث التهاب مزمن در دستگاه گوارش شما شوند که منجر به خونریزی می شود، بنابراین خون را دفع می کنید.

در صورت عدم آشنایی با آن، بیماری کرون یک بیماری مزمن است که باعث التهاب و سوزش در دستگاه گوارش شما می شود، معمولاً در روده باریک و ابتدای روده بزرگ ایجاد می شود. کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن است که باعث تحریک یا تورم و زخم هایی در پوشش داخلی روده بزرگ شما می شود.

8. خون در مدفوع شما می تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد

به گفته انجمن سرطان آمریکا، خونریزی مقعدی به رنگ قرمز روشن گاهی اوقات به دلیل سرطان روده بزرگ است. تشخیص سرطان روده بزرگ دشوار است زیرا ممکن است علائم فوری نداشته باشد و در صورت بروز، خونریزی مقعد می تواند به تنهایی یا با سایر مشکلات خود را نشان دهد. همچنین ممکن است مواردی مانند اسهال، یبوست، تمایل مداوم به مدفوع، تغییر در شکل یا اندازه مدفوع (یعنی نازک شدن)، درد شکم، ضعف و خستگی و کاهش ناخواسته وزن را تجربه کنید.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، عوامل خطرساز سرطان روده بزرگ شامل سابقه شخصی یا خانوادگی پولیپ روده بزرگ، سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری روده تحریک پذیر مانند کولیت کرون یا کولیت اولسروز، سیاه پوست بودن و بالای 45 سال بودن است. (با این حال، میزان سرطان روده بزرگ در افراد جوانتر از این هم افزایش قابل توجهی دارد.)

هنگام دیدن خون در مدفوع چه باید کرد

توصیه کلی ما “با پزشک خود تماس بگیرید” است. با این وجود، گاهی اوقات می توانید چند مورد را به تنهایی امتحان کنید. البته، بسته به آنچه که ممکن است با آن سر و کار داشته باشید، توصیه ها کمی متفاوت است.

اگر هموروئید است:

اگر خون در مدفوع خود می بینید و بیش از 45 سال سن دارید، سیاه پوست هستید یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید، قبل از تصمیم گیری در مورد بواسیر، باید به پزشک مراجعه کنید تا سایر علل را رد کند.

با این حال اگر شما هموروئید دارید، معمولاً خود به خود برطرف می شود. دکتر فرهادی می گوید با این حال، آنها می توانند باعث خونریزی مداوم شوند. اگر هموروئید واقعاً مشکل شما است، دکتر فرهادی توصیه می کند که غذاهای پر فیبر بخورید تا مدفوع شما نرم شود تا برای دفع آن به تلاش زیاد نیازی نداشته باشد. (حتماً به اندازه کافی آب بنوشید، زیرا بدن آن را جذب کرده و کمک می کند تا مدفوع نرمتر و دفع آن راحت تر شود.)

اگر شقاق مقعد است:

کریستین لی متخصص گوارش در کلینیک کلیولند، شقاق مقعد را شبیه بریدن کاغذ روی باسن شما می داند. خوشبختانه آنها معمولاً به خودی خود بهتر می شوند، اگرچه می توانید از پزشک بپرسید که کدام کرم را توصیه می کند تا در عین حال درد را کاهش دهد. همچنین می توانید به نشستن در وان حمام و افزایش مصرف فیبر خود کمک کنید.

اگر پولیپ روده بزرگ است:

اکثر این پولیپ ها بی ضرر هستند اما بخش کوچکی از آنها می توانند با گذشت زمان به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. پزشکان پولیپ های روده را با برداشتن آندوسکوپی (با استفاده از دوربین انعطاف پذیر با نور که آندوسکوپ نیز نامیده می شود) درمان می کنند و سپس مطمئن می شوند که سرطانی نیستند.

اگر دیورتیکولوز است:

خونریزی دیورتیکولار گاهی خود به خود متوقف می شود. اگر این برای شما صادق نیست، پزشک شما ممکن است کولونوسکوپی را انجام دهد تا بفهمد خونریزی در کجا اتفاق می افتد تا بتواند به آن پایان دهد.

اگر E. coli است:

خبر خوب این است که بزرگسالان سالم معمولاً در عرض یک هفته از E. coli بهبود می یابند. به طور کلی، استراحت و نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن اصلی ترین کار است. خبر بد این است که E. coli که باعث اسهال خونی می شود، می تواند افراد را آنقدر بیمار کند که در بیمارستان بستری شوند. در بیمارستان می توانید در صورت لزوم مراقبت های حمایتی مانند مایعات IV، تزریق خون و دیالیز کلیه دریافت کنید.

کلینیک مایو هشدار می دهد حتی اگر E. coli شما آنقدر رام است که بتوانید در خانه بهبود یابید، از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید. این سیستم گوارش شما را کند کرده و از دفع سموم از بدن شما جلوگیری می کند.

اگر زخم معده دارید:

پزشکان ممکن است داروهایی را برای خنثی سازی اسید تحریک کننده معده تجویز کنند یا داروهایی برای محافظت از بافت های پوشاننده معده و روده باریک تجویز کنند. در صورت خونریزی زخم گوارشی، شما نیاز به یک روش معروف به آندوسکوپی فوقانی دارید تا متخصص گوارش بتواند خونریزی را درمان کرده و از خونریزی مجدد جلوگیری کند.

اگر مشکوک به بیماری کرون یا کولیت اولسروز هستید:

به گفته مایو کلینیک، دوره های درمانی IBD از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می تواند شامل مصرف داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها برای مهار التهاب، سرکوب کننده های سیستم ایمنی برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به دستگاه گوارش و دارو برای مبارزه با علائمی مانند اسهال و یبوست باشد. اگر سایر درمان ها آنطور که باید کمک نکرده باشند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. به خاطر داشته باشید که گزینه های درمانی شما ممکن است با گذشت زمان بر اساس تحقیقات جدید و درمان های جدید موجود تغییر کند. اطمینان حاصل کنید که در حال گفتگوهای مداوم با پزشک خود هستید که کدام گزینه های درمانی برای شما مناسب است.

اگر نگران هستید ممکن است سرطان روده بزرگ باشد:

در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، به ویژه اگر یکی از عوامل خطرناک ذکر شده را دارید.

درمان و آزمایش مدفوع خونی

اگر خون در مدفوع شما وجود دارد، پزشک شما باید کمی تحقیق کند تا به آنچه در پشت آن وجود دارد کمک کند. پزشک شما ممکن استکارهای مختلفی برای تشخیص انجام دهد:

معاینه فیزیکی. این شامل گوش دادن به صداهای شکم با گوشی پزشکی و لمس مناطق خاصی از بدن شما می شود.

آزمایشات آزمایشگاهی. شما می توانید یک آزمایش خون برای تعیین میزان خونریزی و کم خونی خود انتظار داشته باشید، وضعیتی که در آن نشان می دهد گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت های بدن خود ندارید.

آندوسکوپی. این آزمایش تشخیصی شامل یک متخصص گوارش است که یک اندوسکوپ را در دستگاه گوارش شما قرار می دهد. هنگامی که از طریق دهان انجام می شود، به عنوان آندوسکوپی فوقانی شناخته می شود. هنگامی که از طریق مقعد انجام می شود، کولونوسکوپی است. اگر در مدفوع خود خون قرمز مشاهده می کنید، متخصص گوارش معمولاً با کولونوسکوپی شروع می کند. اگر مدفوع شما خون سیاه یا تیره دارد، متخصص گوارش معمولاً با آندوسکوپی فوقانی شروع می کند. البته استثنائاتی در این قوانین وجود دارد.

آزمایشات تصویربرداری. این موارد می تواند شامل C.T شکمی باشد. اسکن، و دستگاه گوارش بالا رونده یا پایین رونده، جایی که شما مایع گچی به نام باریم را می بلعید و سپس تحت اشعه ایکس قرار می گیرید تا به پزشک کمک کنید تا ببیند در دستگاه گوارش شما چه می گذرد.

شستشوی معده. این روشی است که در آن پزشک شما لوله ای را از بینی یا دهان شما به داخل معده شما می فرستد تا علت خونریزی شما را بیابد. این روزها غالباً انجام نمی شود اما در موارد نادر پزشکان هنوز در هنگام تمایز بین خونریزی در دستگاه گوارش بالا رونده و پایین رونده این کار را انجام می دهند.

عمل جراحي. اگر هیچ یک از آزمایش های دیگر به تشخیص کمک نکرد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای تشخیص آنچه اتفاق می افتد تحت عمل جراحی قرار بگیرید. این می تواند شامل لاپاروتومی باشد، جایی که جراح شکمی در شکم شما ایجاد می کند و ناحیه را کاوش می کند یا لاپاراسکوپی، جایی که جراح با استفاده از لاپاراسکوپ برش های کوچکی در شکم شما ایجاد می کند و سپس ابزارهای ویژه و دوربین را برای پیدا کردن آن وارد می کند. و منبع خونریزی را درمان می کند.

پیشگیری از مدفوع خونین

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به مدفوع خونین در آینده بستگی به آنچه در پشت علائم دارید دارد.

اگر به دلیل چیزی مانند شقاق مقعد یا بواسیر دچار مدفوع خونی شده اید، تمام تلاش خود را برای خوردن غذاهای حاوی فیبر زیاد و نوشیدن آب زیاد انجام دهید زیرا می تواند به کوچک نگه داشتن مدفوع و کنترل آن کمک کند و در هنگام خروج کمتر به شما آسیب برساند. کنترل کردن مصرف داروهای مسکن در طولانی مدت ممکن است در آینده از زخم معده جلوگیری کند و مصرف نکردن شیر غیر پاستوریزه و غذاهای نپخته مانند گوشت گاو می تواند خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا مانند E. coli را که می تواند منجر به دفع خون آلود شود کاهش دهد.

متأسفانه شما نمی توانید از بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، پولیپ روده بزرگ و دیورتیکولوز جلوگیری کنید – این شرایط تا حد زیادی توسط چیزهایی خارج از کنترل شما تعیین می شود، مانند ژنتیک یا افزایش سن. اما با همه این شرایط خوردن رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم ممکن است به کنترل علائم کمک کند.

زمان مراجعه به پزشک برای مدفوع خونی

همانطور که ممکن است در بالا دریافته باشید کمی خون قرمز روشن در مدفوع شما به طور معمول دلیل زیادی برای نگرانی ندارد. دکتر لی می گوید، اگر از سلامت کامل برخوردار بوده اید و فقط یک بار مقدار کمی خون قرمز روشن مشاهده کرده اید و خونریزی خود به خود برطرف شده است، احتمالاً نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارید. این خونریزی به احتمال زیاد به دلیل بواسیر یا شکاف مقعد است. باسن شما کار سختی دارد، بنابراین گاهی اوقات خونریزی می تواند با این قلمرو همراه باشد.

اما اگر خون در مدفوع شما تیره است، مقدار زیادی از آن را مشاهده می کنید یا علائم عجیب دیگری را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی شما چند روز ادامه پیدا کند یا برطرف شود و ظاهراً به طور تصادفی بازگردد، همین امر صادق است. حتی اگر اینطور نباشد، باز هم خوب است دفعه بعد که به پزشک خود مراجعه می کنید به آن اشاره کنید. و باز هم، در صورت مشاهده خون در مدفوع خود و هر گونه نگرانی مبنی بر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم دیگر شما نیز اهمیت دارد. اگر خونریزی دارید و همچنین با تنگی نفس، درد شکم، درد قفسه سینه، سرگیجه، خستگی و تب دست و پنجه نرم می کنید، می تواند نشانه ای از خونریزی در دستگاه گوارش باشد. این زمان دیگری است که خونریزی مقعدی باید به معنای مراجعه فوری به مطب پزشک باشد.

اگر قبلاً به بیماری مبتلا شده اید که می تواند باعث ایجاد خون در مقعد شما شود، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسروز، دکتر فرهادی می گوید لازم نیست هر بار که کمی خون مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. با این حال، مهم است که آن را در زمینه قرار دهیم. اگر قبلاً هر دو ماه یکبار دچار جرقه ای کوچک از این مشکل می شدید و ناگهان مقدار قابل توجهی خون در مدفوع خود مشاهده می کردید و بیشتر از حد معمول بود، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در نهایت، مراقب مدفوع تیره باشید

اگر مدفوع شما تیره است، این پرچم قرمز بزرگی است که می تواند نشانه خونریزی داخلی باشد. به گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، خوردن چیزهایی مانند شیرین بیان سیاه، بلوبری، چغندر یا مصرف مکمل های آهن یا داروهای خاص می تواند منجر به دفع مدفوع تیره شود. بنابراین ، قانون کلی: اگر مدفوع شما سیاه است و اخیراً هیچ کدام از این غذاها یا داروها را مصرف نکرده اید، در هر صورت سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

self

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی