سلامت سلامت جسمي

راهکارهای طبیعی برای پاکسازی ریه

تقویم فارسی اندروید

تکنیک های پاکسازی ریه ممکن است برای افرادی که سیگار می کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند و افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند که بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و کیست فیبروز مفید باشد.

پاکسازی ریه

تنفس هوای آلوده، دود سیگار و سایر سموم می تواند به ریه ها آسیب برساند و حتی مشکلات سلامتی ایجاد کند. حفظ سلامت ریه ها برای سالم ماندن بقیه بدن ضروری است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان می شود. سیگار کشیدن عامل مرگ هر یک نفر در پنج نفر در ایالات متحده است.

در این مقاله، ما برخی از روش هایی را که افراد می توانند برای پاکسازی ریه های خود استفاده کنند، مورد بحث قرار می دهیم.

آیا می توان ریه های خود را تمیز کرد؟

استنشاق بخار یا همون بخور گرفتن یک درمان رایج برای سرماخوردگی و سرفه است.

سلامت ریه ها برای سلامت کلی فرد حیاتی است. ریه ها اندام هایی هستند که خود را تمیز می کنند و هنگامی که قرار گرفتن در معرض آلاینده ها متوقف می شود، به عنوان مثال، هنگامی که فردی سیگار را ترک می کند، خود را ترمیم می کند.

پس از اینکه ریه ها در معرض آلودگی قرار گرفتند مانند دود سیگار، قفسه سینه فرد ممکن است احساس گرفتگی، احتقان یا التهاب کند. مخاط در ریه ها جمع می شود تا میکروب ها و عوامل بیماری زا را جذب کند که به این احساس سنگینی کمک می کند.

افراد ممکن است بتوانند از تکنیک های خاصی برای پاکسازی ریه ها از مخاط و عوامل محرک برای تسکین احتقان قفسه سینه و سایر علائم ناراحت کننده استفاده کنند.

برخی از این روش ها همچنین ممکن است راه های تنفسی را باز کرده، ظرفیت ریه را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد که می تواند به کاهش آثار آلودگی و دود در ریه ها کمک کند.

راه های پاکسازی ریه ها

در زیر، تمرینات تنفسی و تغییرات شیوه زندگی را بررسی می کنیم که می تواند به حذف مخاط اضافی از ریه ها و بهبود تنفس کمک کند.

1. بخار درمانی

بخار درمانی یا استنشاق بخار، شامل استنشاق بخار آب برای باز شدن مجاری تنفسی و کمک به ریه ها برای تخلیه مخاط است.

افراد مبتلا به بیماری های ریوی ممکن است علائم شان در هوای سرد یا خشک بدتر شود. این آب و هوا می تواند غشای مخاطی مجاری تنفسی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.

برعکس، بخور گرما و رطوبت را به هوا می افزاید که ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به تخلیه مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه ها کمک کند. استنشاق بخار آب می تواند تسکین فوری داشته باشد و به افراد کمک کند تا راحت تر نفس بکشند.

یک مطالعه کوچک شامل 16 مرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، یک بیماری ریوی که تنفس را دشوار می کند، نشان داد که درمان با بخور باعث کاهش ضربان قلب و تعداد تنفس می شود.

با این حال، شرکت کنندگان بهبود مداوم در عملکرد تنفسی خود را گزارش نکردند.

این درمان ممکن است یک راه حل موقت موثر باشد، اما محققان باید قبل از درک کامل مزایای بخار درمانی بر سلامت ریه، تحقیقات بیشتری انجام دهند.

2. سرفه کنترل شده برای پاکسازی ریه

سرفه کنترل شده می تواند به ارسال مخاط از طریق مجاری تنفسی کمک کند.

سرفه راه بدن برای دفع طبیعی سموم است که در مخاط محبوس شده است. سرفه کنترل شده، مخاط اضافی را در ریه ها شل می کند و آن را از طریق مجاری تنفسی ارسال می کند.

پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به COPD این ورزش را برای کمک به پاکسازی ریه ها انجام دهند.

افراد می توانند مراحل زیر را برای پاکسازی ریه های خود از مخاط اضافی دنبال کنند:

  • روی یک صندلی بنشینید در حالی که شانه ها آرام هستند، هر دو پا را روی زمین نگه دارید.
  • بازوها را روی شکم بگیرید.
  • به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
  • در حالی که به جلو خم شده اید، به آرامی بازدم کنید، بازوها را به سمت معده فشار دهید.
  • 2 یا 3 بار هنگام بازدم، دهان را کمی باز نگه دارید.
  • به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
  • استراحت کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.

3. تخلیه مخاط از ریه ها

تخلیه وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای استفاده از گرانش برای حذف مخاط از ریه ها است. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا جلوگیری از عفونت های ریه کمک کند.

تکنیک های تخلیه وضعیتی بسته به موقعیت متفاوت است:

1. به پشت

  • روی زمین یا تخت دراز بکشید.
  • بالش ها را زیر باسن قرار دهید تا مطمئن شوید قفسه سینه پایین تر از باسن است.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم کنید. هر بازدم باید دو برابر زمان دم طول بکشد که به آن تنفس 1: 2 می گویند.
  • چند دقیقه ادامه دهید.

2. به طرفین

  • از یک طرف دراز بکشید، سر را روی بازو یا بالش قرار دهید.
  • بالش ها را زیر باسن قرار دهید.
  • الگوی تنفس 1: 2 را تمرین کنید.
  • چند دقیقه ادامه دهید.
  • در طرف دیگر تکرار کنید.

3. به روی شکم

  • یک دسته بالش را روی زمین بگذارید.
  • با شکم روی بالش ها دراز بکشید. به یاد داشته باشید که باسن را بالاتر از سینه نگه دارید.
  • برای حمایت، بازوها را زیر سر تا کنید.
  • الگوی تنفس 1: 2 را تمرین کنید.
  • چند دقیقه ادامه دهید.

4. ورزش کنید

ورزش منظم می تواند باعث بهبود سلامت جسمی و روانی افراد شود و خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

ورزش ماهیچه ها را وادار به کار بیشتر می کند که باعث افزایش تنفس بدن می شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که بدن هنگام ورزش تولید می کند، کارآمدتر می کند.

بدن شروع به سازگاری می کند تا نیازهای ورزش منظم را برآورده کند. ماهیچه ها یاد می گیرند از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید می کنند.

اگرچه ممکن است ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی دشوارتر باشد اما این افراد همچنین می توانند از ورزش منظم بهره مند شوند. افرادی که مبتلا به COPD، فیبروز کیستیک یا آسم هستند، باید قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

فواید چای سبز برای تنفس

5. چای سبز برای پاکسازی ریه

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دود محافظت کند.

یک مطالعه اخیر که شامل بیش از 1000 بزرگسال در کره بود، نشان داد افرادی که حداقل 2 فنجان چای سبز در روز می نوشند، عملکرد ریه بهتری نسبت به افرادی که هیچ نوشیدنی نمی نوشند، دارند.

6. غذاهای ضد التهاب

التهاب مجاری تنفسی می تواند تنفس را دشوار کرده و باعث احساس سنگینی و احتقان در قفسه سینه شود. خوردن غذاهای ضد التهاب می تواند التهاب را برای از بین بردن این علائم کاهش دهد.

غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند عبارتند از:

  • زردچوبه
  • سبزیجات
  • گیلاس
  • بلوبری
  • زیتون
  • گردو
  • لوبیا
  • عدس

7. ضربه به سینه

ضربه زدن یکی دیگر از راه های موثر برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه ها است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا درمانگر تنفسی از یک دست بسته برای ضربه زدن موزون به دیواره قفسه سینه استفاده می کند تا مخاط محبوس شده در ریه ها را خارج کند.

ترکیب ضربات سینه و تخلیه می تواند به پاک شدن مجاری تنفسی از مخاط اضافی کمک کند.

نتیجه گیری

سموم ناشی از دود سیگار یا آلودگی هوا که وارد ریه می شود می تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد. این سموم در نهایت در داخل مخاط محبوس می شوند.

سلامت تنفسی به این بستگی دارد که آیا بدن مخاط را به طور موثر از ریه ها و مجاری تنفسی خارج می کند یا خیر.

افرادی که ریه هایشان آسیب دیده است ممکن است سخت تر از دیگران از مخاط را خارج کنند. شرایط مزمن مانند COPD، آسم و فیبروز کیستیک باعث تولید بیش از حد مخاط یا مخاط غلیظ غیرمعمول می شود که می تواند ریه ها را مسدود کند.

تکنیک های پاکسازی ریه، شامل تخلیه، ضربه های قفسه سینه و تمرینات تنفسی، می تواند مخاط را از ریه ها و مجاری تنفسی خارج کند. بخار درمانی ممکن است به افرادی که از احتقان یا شرایط مزمن تنفسی رنج می برند، تسکین موقت بدهد.

ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضدالتهاب از جمله تغییرات شیوه زندگی است که ممکن است سلامت ریه ها را بهبود بخشد و خطر بیماری ها را کاهش دهد.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی