سبك زندگي موفقيت در زندگي

راهکارهایی برای پیگیری و تحقق اهداف

تقویم فارسی اندروید

زمانی که هدفی را انتخاب می کنید یک عاملی که معمولا بسیاری از مردم از آن غافل می شوند پیگیری و بررسی آن هدف است. شما یک هدف را انتخاب می کنید و برای آن تلاش می کنید اما چند ماه بعد به خودتان می آیید و می بینید که پیشترفت تان بسیار کند است و یا حتی متوقف شده است. هر هدفی باید در زمان خاص خودش تحقق یابد والا می تواند چندان موثر نباشد. در این مقاله 6 نکته مهم برای پیگیری و تحقق اهداف به شما آموزش می دهیم. با هفت گنج همراه باشید.

پیگیری و تحقق اهداف

1. به طور موثر اهداف تان را پیگیری کنید

یکی از شایع ترین دلایلی که مردم نمی توانند به اهداف شان دست یابند این است که آن ها توانایی پیگیری و بررسی آن را ندارند. شما ممکن است یک هدف خوب انتخاب کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید اما هربار دچار بی نظمی و بی برنامگی شده و زمام امور از دست تان در برود. به این ترتیب اگر بررسی و تمرکز دائمی شما به دادتان نرسد ممکن است دیگر هرگز شانس رسیدن به خواسته تان و تحقق اهداف خود را نداشته باشید.

2. تاثیر نظم و انظباط بر تحقق اهداف

برای تحقق اهداف خود و رسیدن به هر خواسته و کاری نظم و انظباط لازم است. باید منظم باشید و خود را به انجام برنامه و زمانبندی های تان ملزم کنید.

3. بررسی منظم اهداف

اهداف تان را به طور منظم رصد کنید. باید به طور منظم آن ها را و میزان پیشترفت تان را زیر ذره بین قرار دهید. بهتر است این کار را روزانه انجام دهید. می توانید این کار را به عنوان اولین کار بعد از بیدار شدن از خواب یا اولین کار قبل از خواب انجام دهید. می توانید آن ها را روی یک کاغذ نوشته و یا روی یک اپلیکیشن ثبت کنید و هر بار میزان پیشترفت تان و مطابقت آن با زمان بندی تان را بسنجید. به این ترتیب شما ذهن تان را آموزش می دهید که هر بار از اهداف تان دور شدید به شما هشدار دهد و شما را تحریک کند که دوباره قدمی برای انجام آن بردارید.

4. تقسیم یک هدف بزرگ به اهداف کوچک

هر چقدر مسیرتان در رسیدن به یک خواسته روشن تر و مشخص تر باشد شما می توانید امید بیشتری به تحقق آن داشته باشید. به جای آن که یک هدف بزرگ برای خودتان داشته باشید که نمی دانید که می تواند تماما محقق شود آن را به اهداف کوچک تر بشکنید و منتظر عملی شدن آن ها باشید.

5. یک جنبه ی قابل اندازه گیری از هدف

اهداف تان باید مشخص و قابل بررسی و اندازه گیری باشد. مثلا اگر می خواهید یک وزن مشخص پیدا کنید می توانید به راحتی اعداد را بسنجید و میزان پیشترفت تان را اندازه بگیرید. اگر می خواهید یک کتاب را تمام کنید برای هر روز یک تعداد صفحه مشخص را تعیین کنید. اگر می خواهید کمی پول پس انداز کنید تعیین کنید که برای هرتایمی چقدر مد نظر دارید. به عبارتی همیشه پیشترفت خود را به نسبت اعداد و ارقام اندازه بگیرید.

6. یک مقدار زمانی برای اهداف غیر قابل اندازه گیری

بعضی از اهداف هم هستند که برخلاف اهداف بالا قابل اندازه گیری نبوده و نمی شود آن ها را در زمره اعدااد و ارقام گنجاند. شما در خصوص این اهداف نمی دانید که مثلا بعد از گذشت یک ماه تلاش چند واحد پیشترفت کرده اید. مثلا شاید بخواهید ذهن آرامی داشته باشید. هیچ واحد اندازه گیری برای آرامش ذهن وجود ندارد. برای همین می توانید میزان زمانی که به آن اختصاص می دهید را مد نظر قرار دهید. مثلا با خود قرار گذارید که در هفته 6 ساعت را روی آرامش ذهن خود کار کنید و 4 ساعت از آن را به مراقبه بگذرانید.

سخن آخر

مهم نیست که نوع هدفی دارید و تا چه اندازه بزرگ است. مهم این است که همیشه بررسی و پیگیری اهداف تان از اهمیت بالایی برخوردار است. با پیگیری اهداف تان می توانید در صورت پیشترفت به خود پاداش بدهید و در صورتی که از زمان بندی تان عقب ماندید خود را سرزنش کنید و سعی کنید خودتان را برسانید. این کار ممکن است در دفعات اول کمی سخت باشد اما بعد از آن می توانید آن را به یک عادت تبدیل کرده و با نهادینه کردن این رفتار در خودتان همیشه موفق تر از قبل باشید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی