داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

راهنمای مبتدیان برای طب سنتی چینی

تقویم فارسی اندروید

طب سنتی چینی (TCM) رویکردی جامع برای درمان مشکلات سلامت روانی و جسمی افراد است. هزاران سال پیش توسعه یافت و شیوه های اصلی آن از آن زمان تاکنون تغییر چندانی نکرده است.

طب سنتی چینی مبتنی بر این نظریه است که بیماری ناشی از عدم تعادل در انرژی نیروی زندگی یک فرد (معروف به چی) است. هدف TCM بازگرداندن هماهنگی درون فرد و متعادل کردن نیروهای یین و یانگ است که اجزای چی هستند.

طب سنتی چینی

طب شرقی و طب غربی

تفاوت بین طب شرقی و غربی به شرح زیر است:

  • چگونه تشخیص و کار می کند: طب شرقی به سلامت جسمی و انرژی کل فرد و محیط اطرافش نگاه می کند، نه فقط علائم جدا شده از مسائل ساختاری یا مرتبط با اعضای بدن.
  • نحوه اعمال درمان: درمان TCM برای متعادل کردن چی استفاده می شود، در حالی که طب غربی بر کاهش یا درمان علائم خاص بیماری ها تمرکز دارد.
  • روش های کشف: طب شرقی از طیف وسیعی از روش ها از جمله مشاهده، آزمون و خطا و تحقیقات بالینی استفاده می کند. طب غربی بر روی روش علمی برای آزمایش ایده های خاص متمرکز است تا ببیند آیا آنها کار می کنند یا خیر.

تاریخ اولیه

قدیمی‌ ترین نوشته‌ های منسوب به طب سنتی چینی به سلسله شانگ نسبت داده می‌ شود و قدمت آن به 3000 سال قبل می‌رسد. نوشته‌ ها که به روی لاک لاک‌ پشت و استخوان حکاکی شده‌ اند، مفهوم چی را توصیف می‌ کنند که به عنوان حرکت دایره‌ ای در بدن تعریف می‌ شود. همچنین xue یا خون را توصیف می کند. این متون توضیح می‌ دهند که چگونه افراط، کمبود، یا رکود در حرکت چی و یا xue می‌ تواند منجر به عدم تعادل و سلامت ضعیف شود.

چی چیست؟

چی کلمه انگلیسی چی است. این واژه مفهوم “نیروی حیاتی حیات” را نشان می دهد که هم در داخل و هم در خارج از بدن وجود دارد. چی به عنوان نیرویی توصیف می شود که همه چیزهای جهان را تشکیل می دهد و به هم متصل می کند.

چی از دو شاخه ساخته شده است که می تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد. یک شاخه همه چیز در مورد آنچه ما وارد بدن خود می کنیم (نفس) است و دیگری در مورد آنچه در بدن ما جریان دارد (خون). پزشکان TCM همچنین خون را یک مفهوم پرانرژی می دانند.

این دو شاخه را می توان متضاد مکمل یا یین و یانگ دانست. طبق طب سنتی چینی، عدم تعادل بین وضعیت درونی ما و دنیای بیرونی باعث ایجاد بیماری می شود.

متعادل کردن یین و یانگ

ایجاد تعادل بین یین و یانگ هدف هر درمان TCM است. TCM از این درک کار می کند که تعادل با ایجاد هماهنگی بین اندام های داخلی و عناصر خارجی خاک، آتش، آب، چوب و فلز به دست می آید.

فهرست تکنیک های درمانی

تکنیک های زیر همگی برای کمک به فرد برای بازیابی تعادل و ارتقای هماهنگی بین یین و یانگ هستند:

طب سوزنی

طب سوزنی زمانی است که پزشک با وارد کردن سوزن های نازک از طریق پوست، نقاط خاصی از بدن را تحریک می کند. این یکی از معروف ترین روش های مورد استفاده در طب سنتی چینی است، اگرچه نتایج مطالعات متفاوت است.

بررسی های تحقیقات بالینی نشان می دهد که طب سوزنی به بدن کمک می کند مسکن های طبیعی را آزاد کند و ممکن است در کاهش علائم در بیماران مبتلا به درد مزمن (مداوم) موثر باشد.

تای چی

تای چی نوعی ورزش ملایم و آهسته است که شامل حرکات بدن و تنفس متمرکز می شود. آن را «مدیتیشن در حرکت» و «دارو در حرکت» هم توصیف کرده اند.

در حالی که در ابتدا نوعی هنرهای رزمی بود، به عنوان ابزاری برای تشویق جریان مناسب چی و ارتقای تعادل بین یین و یانگ، در تکنیک های TCM اقتباس شده است.

حجامت

در حجامت که به آن حجامت درمانی نیز گفته می شود، پزشک از شیشه های گرم استفاده می کند که باعث ایجاد مکش روی پوست در نواحی خاصی از بدن (معمولاً پشت، شکم، بازوها و پاها) می شود.

حجامت پوست شما را به داخل شیشه می‌ کشد، رگ‌ های خونی ریز زیر پوست را می‌ شکند و با ایجاد این تنظیم برای جریان خون به ناحیه و تحریک فرآیند بهبود جراحات عمل می‌ کند. تحقیقات بیشتری برای تأیید دقیق نحوه عملکرد و تأثیر آن در کمک به درد مزمن، فشار خون بالا و سایر بیماری ها مورد نیاز است.

گیاهان

از گیاهان دارویی در طب سنتی چینی برای درمان کلی فرد و علائم آن استفاده می شود. گیاهان به شکل کپسول، چای یا عصاره و پودر، در فرمول های سنتی یا سفارشی تهیه می شوند. داروهای گیاهی بر خلاف داروهای مورد استفاده در طب غربی هستند که نشانه های بیماری خاص را هدف قرار می دهند. بسیاری از گیاهان ممکن است به سندرم‌ های غیرقابل تشخیص یا درمان از جمله آلرژی، ناباروری و یائسگی کمک کنند.

قبل از شروع هر مکمل گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است و با هیچ دارویی که از قبل مصرف می کنید تداخل نداشته باشد.

تضمین ایمنی

طب سنتی چینی ممکن است سابقه ای طولانی داشته باشد اما این بدان معنا نیست که همه روش ها بی خطر و کم خطر هستند یا اینکه همه افرادی که طب سنتی چینی را ارائه می دهند واجد شرایط این کار هستند.

به عنوان مثال، در حالی که گیاهان ممکن است به طور موثر برای درمان بیماری های خاص مورد استفاده قرار گیرند، این درمان ها ممکن است عوارض جانبی جدی و موارد منع مصرف داروها و سایر بیماری ها را نیز ایجاد کنند. دانستن اینکه در مورد گیاهان چه چیزی مصرف می‌ کنید، به دلیل فقدان مقررات استاندارد و شیوه‌ های برچسب‌ گذاری، دشوار است.

اطمینان از ایمنی به کار مستقیم با یک متخصص TCM واجد شرایط بستگی دارد.

در طول اولین بازدید شما چه خواهد گذشت؟

در طول اولین ملاقات شما، پزشک اطلاعاتی را جمع آوری می کند. آنها مستقیماً سؤالات می پرسند و “عناصر غیرکلامی” از جمله رفتار، صدا، صداهای بدن، چهره و نحوه حرکت بدن شما را بررسی می کنند.

آنها همچنین زبان شما را معاینه می کنند، نبض و درجه حرارت شما را اندازه گیری می کنند و نواحی را برای تون عضلانی و درد یا ناراحتی در نزدیکی یا اطراف اندام های داخلی بررسی می کنند.

با پزشک خود مشورت کنید

برای داشتن ایمنی، باید اطمینان حاصل کنید که پزشک شما در مورد تکنیک‌ های طب سنتی چینی که در نظر دارید استفاده کنید و تصمیم گرفته‌ اید کدامیک را امتحان کنید، به‌ روز باشد. این امر به ویژه در موارد بیماری مزمن، بارداری و در مواردی که داروهای تجویزی درگیر هستند، صادق است.

خلاصه

تکنیک های طب سنتی چینی مانند طب سوزنی، تای چی، حجامت و گیاهان دارویی هزاران سال است که استفاده می شود. هدف آنها این است که به فرد کمک کنند تا نیروی حیاتی زندگی خود به نام چی را متعادل کند. چی از عناصر یین و یانگ تشکیل شده است. در حالی که برخی از روش ها ممکن است مفید باشند، طب سنتی چینی بی خطر نیست و باید تنها با حمایت یک پزشک واجد شرایط اعمال شود.

کلام آخر

طب سنتی چینی نباید جایگزین طب غربی یا به تعویق انداختن امکان درمان اختلالات جدی، عفونت ها یا موارد مشابه باشد. اگر در مورد آنچه طب سنتی چینی ممکن است ارائه دهد کنجکاو هستید، قبل از امتحان هر گزینه ای در خانه، با پزشک خود و یک پزشک طب سنتی چینی صحبت کنید.

سوالات متداول

طب سنتی چینی چند ساله است؟

طب سنتی چینی هزاران سال قدمت دارد. نوشته های اولیه به 3000 سال قبل از سلسله شانگ باز می گردد. از آن زمان کمی تغییر کرده است.

هنگام خرید آنلاین گیاهان چینی چه چیزی را می توانید جستجو کنید؟

قبل از خرید آنلاین گیاهان چینی، با یک گیاه‌ پزشک چینی واجد شرایط صحبت کنید که می‌ تواند بابت نیازهای دقیق شما را راهنمایی کند. به جای خرید عمده گیاهان به صورت آنلاین، به دنبال گیاهانی باشید که از نظر کیفیت و دقت توسط شخص ثالث آزمایش شده است.

عناصر در TCM چه نقشی دارند؟

در TCM، اعتقاد بر این است که سلامت درونی فرد تحت تاثیر عناصر خارجی خاک، آتش، آب، چوب و فلز قرار می گیرد. متعادل کردن این عناصر با نیروی زندگی درونی شما هدف درمان TCM است.

چگونه فروشگاه های داروهای گیاهی چینی را در نزدیکی خود پیدا کنید؟

می‌ توانید از یک پزشک محلی (پزشک یا پزشک سنتی) در مورد بهترین مکان برای یافتن داروهای گیاهی چینی بپرسید. همچنین می‌ توانید «فروشگاه‌های محلی چینی گیاهان دارویی» یا نزدیک‌ ترین فروشگاه داروهای گیاهی و مکمل‌ های گیاهی خود را به صورت آنلاین جستجو کنید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی