بارداري و زايمان سلامت

راهنمای آزمایشات پیش از زایمان در دوره بارداری

تقویم فارسی اندروید

هنگامی که شما باردار می شوید، آزمایشات مختلف می توانند اطلاعاتی درباره سلامت شما و کودکتان بدهند. بدین گونه پزشکان می توانند هر نوع مشکلی مانند نقص مادرزادی و بیماری های ژنتیکی را شناسایی کنند. این نتایج می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر جهت مراقبت قبل و بعد از تولد فرزندتان موثر باشد.

آزمایشات

آزمایشات قبل از زایمان هم مفید اما بسیار مهم است که بدانید چگونه آنها را انجام دهید و تفسیر نمایید. نتیجه مثبت یک آزمایش همیشه به آن معنا نیست که نوزاد شما با اختلال همراه است. شما باید با پزشک یا ماما به درستی صحبت کنید تا در جریان مسائل به طور کامل و صحیح قرار بگیرید و آنها به شما بگویند چه کارهایی باید انجام دهید.

پزشکان توصیه می کنند که برخی از آزمایشات قبل از زایمان برای همه زنان باردار باید انجام شود اما فقط برخی از زنان نیاز به آزمایش غربالگری دیگر دارند تا مشکلات ژنتیکی خاصی بررسی شود.

آزمایشات روتین معمولی

آزمایشات مختلف پیش از تولد را شما می توانید در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام دهید. برخی از آنها سلامت مادر را بررسی می کنند و برخی دیگر اطلاعاتی درباره کودکتان به شما می دهند.

در طول بارداری شما آزمایشات معمولی را برای اطمینان از اینکه سالم هستید انجام می دهید. نمونه های خون و ادرار را برای شرایط خاصی از جمله:

  • HIV  و سایر بیماری های منتقله از راه جنسی
  • کم خونی
  • دیابت
  • هپاتیت نوع B
  • پره اکلامپسی (نوعی فشار خون بالا)

همچنین گروه خونی شما بررسی می شود و دیگر نمونه برداری ها عبارتند از:

  • آزمایش پاپ اسمیر
  • استرپتوکوک گروه B (بررسی باکتری های داخل واژن یک ماه قبل از تولد)
  • سونوگرافی، این تکنولوژی با استفاده از امواج صوتی برای بررسی تصاویر کودک و ارگان های شما می باشد. دفعه اول در زمانی نزدیک و دفعه دوم در هفته هجدهم تا بیستم سونوگرافی را انجام داده و رشد کودک را مقایسه کنید.
  • آزمایشات ژنتیکی قبل از تولد

پزشکان همچنین می توانند از آزمایشات قبل از تولد استفاده کنند و به کمک آنها علائمی که کودک شما در معرض اختلالات ژنتیکی و نقص مادرزادی دارد را ببینند. در چه صورت احتمال این مشکلات در جنین بیشتر می شود:

  • مادر بیش از 35 سال سن داشته باشد.
  • قبل از آن یک نوزاد نارس یا یک نوزاد با نقص زایمان داشته باشید.
  • اختلال ژنتیکی یا یک بیماری در خانواده یا والدین شما وجود داشته باشد.
  • یک وضعیت پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا، تشنج، اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس، سقط جنین در گذشته یا تجربه تولد نوزاد مرده را داشته باشید.
  • دیابت بارداری یا پره اکلامپسی داشته باشید.

برخی از آزمایشات ژنتیکی قبل از زایمان، آزمایشات غربالگری هستند. آنها به شما می گویند که نوزادتان دارای یک اختلال یا بیماری خاص هست یا خیر اما نمی توانند در اولین مرحله کاملا مورد اطمینان باشند. بنابراین سایر آزمایشات “تشخیصی” به شما پاسخی قطعی می دهند. معمولا پس از اینکه شما یک نتیجه مثبت در آزمایش غربالگری دریافت کردید باید به سراغ آزامایشات بعدی بروید.

برای شروع ممکن است پزشک بخواهد از پدر و مادر برای ژن هایی که باعث بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک، بیماری سلول داسی شکل و غیره آزمایش کنند. اگر هر دوی شما یک ژن برای یکی از این بیماری ها در DNA دارید، می توانید آن را به کودکتان انتقال دهید حتی اگر خود این بیماری را نداشته باشید.

پزشک شما می تواند از یک یا چند آزمایش مختلف غربالگری استفاده کند تا کودکتان از جهت مشکلات ژنتیکی بررسی شود از جمله:

سونوگرافی : (اگر در معرض خطر بارداری هستید، این آزمایش را بیشتر از قبل نیاز دارید. حدود 11 تا 14 هفته پزشکان می توانند از نگاه کردن به سر و گردن و پوست ضخیم کودک تشخیص دهند که آیا به سندرم دان مبتلاست یا خیر. در ضمن ممکن است پزشک نمونه خون شما را نیز نیاز داشته باشد.)

غربالگری یکپارچه : این آزمایش دو مرحله دارد. در مرحله اول پزشکان نتایج حاصل از سونوگرافی را با آزمایش گردن کودک و خون شما در هفته 11 تا 14 ترکیب می کنند. سپس آنها نمونه خون دوم را بین هفته 16 تا 18 می گیرند. این نتایج خطر ابتلای کودک شما به سندرم دان، اسپینا بیفیدا، اختلال مغزی و نخاع را ارزیابی می کنند.

غربالگری متوالی : اینکه در هفته 11 تا 14 این مورد بررسی می شود به این خاطر است که به شما اجازه دهد تا زودتر از خطر ابتلای کودک خود با خبر شوید. اگر غربالگری مشکلی را نشان دهد، دکتر شما آزمایش های بیشتری انجام  می دهد تا از همه چیز اطمینان حاصل کند. اگر خطر را پیدا نکند، به اتمال زیاد تست خون دوم را در هفته 16 تا 18 می گیرد تا مطمئن شود.

آزمایش سه گانه و چهارگانه

پزشکان خون شما را برای هورمون ها و پروتئین هایی که از نوزاد یا جفت می آیند بررسی می کنند. این آزمایش می تواند سه گانه یا چهار گانه باشد. مقدار آن بستگی دارد به این که نوزاد شما چه قدر احتمال دارد که نقص زایمان یا بیماری ژنتیکی داشته باشد. این آزمایش معمولا در سه ماهه دوم بین هفته 15 تا 20 انجام می شود.

آزمایش سل فری DNA

پزشکان از این آزمایش برای پیدا کردن DNA کودک در خون شما استفاده می کنند و آن را برای سندرم دان و دو وضعیت دیگر ژنتیکی، تریزومی 18 و تریزومی 13 بررسی کنند. پس از هفته دهم بارداری می توانید این کار را انجام دهید. پزشکان این را برای همه زنان توصیه نمی کنند و معمولا برای کسانیست که بارداری پر خطر دارند. ابزار این آزمایش همه جا در دسترس نیست و برخی از بیمه های درمانی هم آن را پوشش نمی دهند. در مورد اینکه آیا نیاز دارید این آزمایش را انجام دهید یا خیر باید با پزشک خود مشورت نمایید.

آزمایشات

آزمایشات دیگر

اگر در غربالگری نتیجه ای مثبت دریافت کنید، پزشک شما را به آزمایشی دیگر ارجاع می دهد.

آمینوسنتز با استفاده از یک سوزن نازک در شکم شما، یک نمونه از مایع اطراف نوزاد را بررسی می کند و آن را برای اختلالات ژنتیکی یا نقایص زایمان ارزیابی خواهد کرد. این روش بسیار خطرناک است. در حدود 1 زن در 300 تا 500 زن ممکن است با این روش ناسازگار باشند. پزشک شما به شما می گوید که این آزمایش برای شما لازم است یا نیازی به انجام آن ندارید.

نمونه برداری ویروس کرونی

پزشکان یک قطعه کوچک از جفت را به کمک یک سوزن از طریق شکم یا یک لوله کوچک از واژن می گیرند. آنها نمونه را برای سندرم دان یا اختلالات ژنتیکی آزمایش می کنند. فقط برخی از زنان که ریسک بالایی دارند نیاز به این آزمایش پیدا می کنند، زمانی که غربالگری اول خطر ابتلای نوزاد به نقص مادرزادی را نشان دهد. این روش به شما اطمینان می دهد که مشکلی وجود دارد یا خیر اما خطر سقط جنین با آمینوسنتز هم وجود دارد. در مورد اینکه باید این آزمایش را انجام دهید یا خیر حتما با پزشک مشورت نمایید.

بعد از آگاهی از نتایج چه کنیم؟

نتایج آزمایشات قبل از زایمان می تواند به شما در تصمیم گیری های مهم مراقبت های بهداشتی کمک کند اما مهم این است که به یاد داشته باشید دچار استرس نشوید زیرا بسیاری از این آزمایش ها فقط احتمالات را مطرح می کنند و 100 درصد قطعی نیستند.

در مورد نتایجی که به دست می آورید با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید معنی آن چیست. یک مشاور ژنتیک نیز می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید پس از یک آزمایش مثبت و در صورت اختلال چه کاری انجام دهید.

آزمایشات

سوالاتی که می توانید از پزشک بپرسید:

  • چرا باید این آزمایشات را انجام دهم؟
  • نتیجه آزمایش قرار است چه چیزی را مشخص کند؟
  • اگر آزمایش ندهم چه اتفاقی می افتد؟
  • آزمایشات چه قدر دقیق هستند؟
  • خطرات چه چیزهایی هستند؟
  • چه مدت طول می کشد تا نتیجه آزمایش مشخص شود؟
  • چه حسی دارد و چه قدر درد دارد؟
  • هزینه آزمایش چه قدر است؟
  • کدام بیمه این آزمایش را تحت پوشش قرار می دهد؟
  • آیا بیمه نیاز است که به نتیجه آزمایش دسترسی داشته باشد و یک نسخه از آن برایش لازم است؟
  • اگر این آزمایش را قبلا داده ام باز هم نیاز است آن را انجام دهم؟
  • کجا باید آزمایش را انجام دهم؟

منبع : webmd

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی