ازدواج دانستنی های قبل از ازدواج

رابطه موقعیتی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

آیا در موقعیتی هستید که کسی را ملاقات می کنید اما این دقیقاً یک رابطه نیست؟ شما و شریک زندگی تان با هم خوش می گذرانید و حتی ممکن است صمیمی باشید، اما به یکدیگر متعهد نبوده اید یا درباره آینده با هم صحبتی نکرده اید. شما هرگز کاملاً مطمئن نیستید که وقتی کسی از شما می پرسد که آیا با کسی هستید چه بگویید و “پیچیده است” تنها پاسخی است که مناسب به نظر می رسد. سابرینا رومانوف، روانشناس، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، می‌گوید اگر چنین است، ممکن است در یک رابطه موقعیتی باشید که اساساً یک رابطه بدون هیچ تعهدی است. او می‌گوید این شرایط به افراد اجازه می‌ دهد تا فواید یک رابطه و مجرد بودن را به طور همزمان تجربه کنند.

این مقاله ویژگی‌ های یک رابطه موقعیتی مزایا و معایب آن و برخی از مراحل بعدی را که می‌ توانید داشته باشید، بررسی می‌ کند.

رابطه موقعیتی

ویژگی های یک رابطه موقعیتی

اینها برخی از ویژگی های یک رابطه موقعیتی است:

  • رابطه تعریف نشده است: شما و شریک زندگیتان ممکن است مالمه ای درباره رابطه تان را نداشته باشید. گفتگو، برای تعریف رابطه، تعیین انتظارات و ترسیم مرزها کمک کننده است. ممکن است خیلی زود باشد که مکالمه را انجام دهید، یا ممکن است احساس راحتی نکنید که آن را مطرح کنید.
  • هیچ ثباتی وجود ندارد: به گفته دکتر رومانوف، عدم ثبات نشانه اصلی این است که شما در رابطه موقعیتی قرار دارید. ممکن است سخت باشد که بدانید از شریک زندگی خود چه انتظاری داشته باشید – برای مثال، ممکن است ندانید که بعداً چه زمانی او را خواهید دید، چقدر طول می کشد تا به یک متن پاسخ دهد، یا اینکه آیا ارتباط برقرار کردن تلاش می کند.
  • هیچ اشاره ای به آینده وجود ندارد: افراد ممکن است تا حدی برای آینده برنامه ریزی کنند، خواه در آینده نزدیک به رویدادی با هم بروند یا برنامه های بلندمدت برای حل و فصل و تشکیل خانواده داشته باشند. در این رابطه معمولاً هیچ بحثی از آینده وجود ندارد.
  • این ارتباط سطحی است: اگرچه ممکن است شما و شریک زندگی تان زمانی را با هم بگذرانید یا حتی ممکن است با یکدیگر صمیمی باشید اما ممکن است ارتباط عاطفی عمیقی ایجاد نکرده باشید. دکتر رومانوف می‌ گوید، گفتگو ممکن است سطحی باشد و ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی‌ تان هرگز از شما سؤالات شخصی نمی‌ پرسد.
  • این رابطه بر اساس راحتی است: شما و شریک زندگیتان ممکن است یکدیگر را در اولویت قرار ندهید یا برای دیدن یکدیگر از راه خود خارج شوید. درعوض، ممکن است تمایل داشته باشید که برنامه های لحظه ای را بر اساس راحتی انجام دهید، مثلاً اگر در برنامه خود شکاف دارید یا اگر چیز دیگری به نتیجه نمی رسد.
  • رابطه انحصاری نیست: شما و شریک زندگیتان ممکن است درباره انحصار صحبت نکرده باشید و یکی یا هر دوی شما ممکن است افراد دیگری را ببینید.
  • پیگیری زیادی وجود ندارد: دکتر رومانوف می‌گوید، ممکن است شما و شریک تان شخصاً در «حالت رابطه» باشید، اما وقتی دور از هم هستید، ممکن است از طریق پیامک یا تلفن به «حالت عادی» برگردید. او می‌گوید ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی‌ تان ابتکار عمل یا پیگیری زیادی با شما در گفتگوها یا برنامه‌ ها ندارد.

مزایا و معایب یک رابطه موقعیتی

به گفته دکتر رومانوف، اینها برخی از مزایا و معایب یک رابطه موقعیتی هستند.

مزایا

بزرگترین مزیتش این است که مسئولیت کمتری وجود دارد. روابط می توانند مقدار قابل توجهی از انرژی عاطفی را مصرف کنند.

افرادی که تمایل دارند به سمت رابطه موقعیتی گرایش پیدا کنند، کسانی هستند که می‌خواهند ارتباط عاطفی و صمیمیت با شریک زندگی خود را به روشی تقسیم‌ بندی‌ شده برقرار کنند. آنها می توانند حضور عاطفی و ارتباط شخصی داشته باشند اما وقتی از هم جدا هستند، می توانند آزادی خود را داشته باشند.

این رابطه می تواند راهی سرگرم کننده و بدون استرس برای لذت بردن از مزایای یک رابطه بدون تعهد عاطفی عمده باشد، مشروط بر اینکه هر دو طرف هم نظر باشند.

معایب

یک عیب عمده چنین رابطه ای این است که هر یک از طرفین ممکن است انتظارات متفاوتی از رابطه داشته باشند.

حتی اگر هر دو شریک زمانی که وارد موقعیت می شوند ممکن است در مورد رابطه به توافق برسند، ممکن است یک نفر بیشتر از آن چیزی که دیگری مایل باشد، از او بخواهد.

همچنین داشتن یک رابطه بدون ثبات می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر شروع به ایجاد انتظارات از شریک زندگی خود کنید، اما او متعهد به برآورده کردن آنها نیست.

وضعیت رابطه همچنین می تواند به هویت شما کمک کند و در پویایی اجتماعی شما نقش داشته باشد؛ ممکن است مواردی وجود داشته باشد که نداشتن یک شریک متعهد باعث شود احساس کمبود کنید.

تاثیر قرار گرفتن در یک رابطه موقعیتی بر سلامت روان

هر دو طرف ممکن است در مورد آنچه خارج از توافقشان می خواهند صادق نباشند. به طور معمول، یک نفر از جنبه گاه به گاه رابطه راضی است، در حالی که دیگری امیدوار است که ممکن است به چیزی بیشتر و ماندگارتر تبدیل شود.

تأثیر سلامت روانی می تواند برای فردی که بیشتر می خواهد بسیار زیاد باشد.

بیشتر تلاش کنید زیرا ممکن است احساس ارزشمندی خود را با جلب رضایت طرف مقابل درآمیزید.

علاوه بر این، از آنجایی که موقعیت‌ ها سطحی هستند، شریکی که رابطه بیشتر می‌ خواهد، معمولاً طرف مقابل را به خوبی نمی‌ شناسد، که باعث می‌ شود شریک زندگی خود را ایده‌ آل کرده و به نوبه خود ارزش خود را پایین بیاورد.

افرادی که به طور مکرر خود را در این نوع روابط می بینند، تمایل دارند با ارزش خود دست و پنجه نرم کنند و معمولاً جذب شریک هایی می شوند که به آنها این احساس را می دهند که باید برای به دست آوردن عشق خود را کوچک کنند.

اگر در رابطه موقعیتی هستید چه کاری باید انجام دهید

دکتر رومانوف توصیه‌ هایی را به اشتراک می‌ گذارد که می‌ تواند برای شما مفید باشد:

در مورد احساسات خود صادق باشید: مهم است که با خود صادق باشید و در مورد اهداف خود برای رابطه شفاف باشید.

آنچه را که می خواهید بگویید: اگر به یک رابطه جدی تری علاقه مند هستید، احساس خود را نسبت به آن شخص بیان کنید و آنچه را که می خواهید بگویید. یا آن‌ ها همین احساس را دارند و می‌ خواهند رابطه جدی‌ تری را با شما دنبال کنند یا این کار را نمی‌ کنند و شما می‌ توانید ترکش کنید و کسی را پیدا کنید که برای شما ارزش قائل باشد.

از رویکرد انفعالی بپرهیزید: اگر از طرف مقابل چیزی بیشتر از یک رابطه گاه به گاه می خواهید، رویکرد منفعلانه ای که در پیش می گیرید ممکن است بیش از آنچه تصور می کنید مضر باشد. گذراندن زمان بدون مشخص کردن مقاصد یا نیازهای خود این توهم را تداوم می بخشد که هنوز هم می توانید فرصتی داشته باشید، اما در واقعیت، تغییری در موقعیت شما ایجاد نمی کند.

موقعیت خود را در میان بگذارید: اگر در رابطه موقعیتی هستید و واقعاً از آن راضی هستید، مهم است که به طور مؤثر آن را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. نیازها، مرزها و انتظارات خود را از ابتدا در میان بگذارید تا از احساسات آسیب دیده در آینده جلوگیری کنید.

حرف آخر

رابطه موقعیتی یک رابطه گاه به گاه، تعریف نشده و بدون تعهد است. اگر این همان چیزی است که در حال حاضر به دنبال آن هستید، می تواند به شما فرصتی بدهد تا از مزایای یک رابطه بدون صرف انرژی بیش از حد احساسی لذت ببرید.

از سوی دیگر، اگر به دنبال یک رابطه متعهد هستید، رابطه موقعیتی می‌ تواند سخت باشد. فقدان ثبات می تواند استرس زا باشد و اگر شروع به ایجاد انتظارات کنید ممکن است ناامید شوید.

در هر صورت، ایده خوبی است که با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید و به او بگویید که چه می خواهید، بنابراین می توانید بررسی کنید که آیا هر دو هم نظر هستید یا خیر.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی