سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

در مورد آکوتان و ریزش مو چه چیزهایی را باید بدانید؟

تقویم فارسی اندروید

آکوتان Accutane یک نام تجاری برای داروی ایزوترتینوئین بود که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای معالجه آکنه های شدید از آن تجویز می کردند. این دارو می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و برخی از مردم این نگرانی را دارند که مصرف ایزوترتینوئین می تواند به ریزش مو منجر شود. اگرچه آکوتان دیگر تحت این نام تجاری موجود نمی باشد، اما ایزوترتینوئین ماده فعال آن هنوز تحت نام های دیگر و مارک های دیگر موجود است. خواندن این مقاله را ادامه دهید تا بیشتر بدانید که رابطه آکوتان و ریزش مو چه می تواند باشد و درباره کاهش ریزش مو هنگام استفاده از محصولات آکوتان یا محصولات مشابه را بیشتر بدانید.

آکوتان و ریزش مو

چرا ممکن است آکوتان و ریزش مو به هم مرتبط باشند؟

ایزوترتینوئین موجود در آکوتان ممکن است به نازک شدن موها کمک کند. ایزوترتینوئین نوعی ویتامین A مصنوعی است که به سرکوب تولید سبوم در پوست برای کاهش آکنه کمک می کند.

آكوتان ممكن است بدن را از راه هاي تاثيرگذار در ريزش مو دچار تغییرات کند. به عنوان مثال ممکن است روی شاخه های مو و خود فولیکول ها تأثیر بگذارد.

بیشتر اوقات هرگونه ریزش مو موقتی است و موهای نازک باید با گذشت زمان دوباره شروع به ضخیم شدن کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف ایزوترتینوئین متوجه تغییرات دائمی در موهای خود شوند.

آنچه تحقیقات می گوید:

ایزوترتینوئین همچنین ممکن است روی سطح هورمون تأثیر بگذارد که می تواند یکی دیگر از دلایل نازک شدن موها یا ریختن موها در برخی از افراد باشد.

یکی از منابع معتبر 2011 مطالعه نشان داد که ایزوترتینوئین هورمون ها را در غدد هیپوفیز سرکوب می کند. اگرچه این ممکن است برای آکنه مفید باشد اما ممکن است هورمون هایی را نیز تغییر دهد که روی رشد مو تأثیر می گذارد.

یک مطالعه دیگر که نتایج آن در مجله Advances in Dermatology and AllergologyTrusted Source آمده است، اثرات مصرف آکوتان برای درمان آکنه را اندازه گیری کرده است.

اگرچه این محصول معمولاً آکنه شرکت کنندگان را از بین می برد اما باعث ایجاد تغییراتی در موهای آنها می شود. به عنوان مثال برخی از افراد موهای خود را از دست داده اند، در حالی که برای برخی دیگر موهایشان نازک تر و متراکم تر می شود.

البته این یک مطالعه کوچک 30 نفره بود و نتایج آن هیچ مدرک محکمی در مورد اثبات این اثر در هر زمان ارائه نمی دهد.

ایزوترتینوئین همچنین می تواند در تعدادی از موارد دیگر نقش داشته باشد و محققان خواستار درمان فردی و نظارت دقیق در هر مورد شدند.

یک تحقیق جدیدتر که مورد اعتماد واقع شده است، نشان می دهد که ایزوترتینوئین در واقع نمی تواند باعث ریزش مو یا ریزش مو شود.

بعد از 3 ماه استفاده طبیعی، برخی از افراد دارای آکنه متوسط ​​تا شدید که ایزوترتینوئین مصرف می کردند، تغییراتی در موهای خود مشاهده کردند. با این حال، این تغییرات از نظر آماری به اندازه کافی مهم نبودند که محققان نتیجه بگیرند که این دارو باعث نازکی مو یا ریزش مو می شود.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که فقط شخصی که دوزهای بسیار بالایی از ایزوترتینوئین مصرف می کند ممکن است رشد موهای خود را تجربه کند. این نکته همچنین حائز اهمیت است که ایزوترتینوئین ممکن است بر هر شخص متفاوت باشد، به همین دلیل پزشکان دوز مناسب را برای هر فرد تجویز می کنند.

با توجه به ماهیت متفاوت تأثیرات ایزوترتینوئین روی مو، هنوز هم ممکن است برای بعضی از افراد اثرات ماندگاری در مصرف دارو داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است که یک شخص خیلی زیاد مصرف کرده باشد، یا مدت زیادی است که آن را مصرف می کند.

نکته مهم این است که مستقیماً با پزشک یا متخصص پوست و مو همکاری کنید تا در هر مورد برنامه درمانی مجزا تجویز کند.

آکوتان و ریزش مو

کاهش ریزش مو هنگام استفاده از آکوتان

هنگام استفاده صحیح از آکوتان، عوارض جانبی ایزوترتینوئین باید خفیف باشد. اگر فردی نازکی مو یا ریزش مو داشته باشد، معمولاً این اثرات موقتی است.

متخصصان پوست، درمان را برای هر فرد به طور انحصاری تنظیم می کنند. آنها می خواهند با دوز كمتری شروع كنند و بر واكنش شخص نسبت به دارو نظارت كنند تا ببینند آیا نسبت به اثرات آن بسیار حساس هستند یا خیر.

آنها ممکن است با استفاده از کمترین دوز موثر، به طور کلی طی چند ماه، یک برنامه درمانی ایجاد کنند.

همچنین مواردی وجود دارد که شخص می تواند برای محدود کردن هرگونه عوارض جانبی احتمالی انجام دهد. به عنوان مثال، افراد می توانند:

داروهای اضافی دیگری مصرف کنند

بسته به واکنش فرد، پزشكان ممكن است دستور دهند داروهای اضافه بر مصرف ایزوترتینوئین مصرف كنند.

به عنوان مثال، اگر فردی نسبت به تغییرات هورمونی که باعث ریزش مو می شود حساس است، پزشک ممکن است داروهایی مانند فیناستراید (Propecia) را نیز تجویز کند که ممکن است باعث رشد مو شود.

یک رژیم غذایی سالم بخورید

برای کمک به جلوگیری از کمبود ویتامین، رژیم غذایی سالم هنگام مصرف ایزوترتینوئین ممکن است از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

خوردن یک رژیم غذایی سرشار از همه چیز، یعنی غذاهای طبیعی و طیف گسترده ای از سبزیجات و میوه ها و باید اطمینان حاصل کنید که مو مواد مغذی مورد نیاز خود را برای محکم ماندن دریافت می کند.

مجموعه ای از ویتامین B مصرف کنید

یکی از منابع معتبر مطالعه ای نشان داد که درمان با ایزوترتینوئین ممکن است کمبود ویتامین B، به ویژه ویتامین B-12 و ویتامین B-9 یا اسید فولیک ایجاد کند.

محققان این مطالعه پیشنهاد می کنند قبل از درمان با ایزوترتینوئین، مکمل ویتامین B مصرف کنید. همچنین مطمئن باشید که مجموعه ویتامین B شامل ویتامین های B-12 و B-9 است.

از ویتامین A خودداری کنید

اگرچه پزشکان ممکن است در طول درمان از مکمل ویتامین استفاده کنند اما به احتمال زیاد به فرد می گویند که از مصرف ویتامین A خوداری کند، از آنجا که ایزوترتینوئین نوعی ویتامین A مصنوعی است، افزودن بیشتر این ویتامین به بدن ممکن است عوارض و خطرات خاص خود را داشته باشد.

استرس را کاهش دهید

استرس همچنین ممکن است روی سطح هورمون تأثیر بگذارد که به طور بالقوه می تواند علائم ایزوترتینوئین را بدتر کند.

یافتن راه هایی برای کاهش استرس بسیار مهم است. به عنوان مثال، فرد می تواند تمرینات تنفسی، گذراندن اوقات خارج از منزل یا یوگا را امتحان کند.

مراقبت از مو

مراقبت از مو در حین درمان به ویژه برای تقویت موهای فرد و جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم است.

برخی از نکات کلی درباره مراقبت از مو شامل موارد زیر است:

  • مرطوب نگه داشتن موها با استفاده از روغن های تغذیه کننده یا نرم کننده طبیعی
  • اجتناب از مواد شیمیایی خشن یا محصولاتی که پوست سر را خشک می کند مانند سولفات ها
  • پرهیز از فرآیندهای سخت مانند خشک کردن، فر کردن یا استفاده از حرارت بسیار گرم برای موها

خلاصه

آکوتان که حاوی ایزوترتینوئین است، ممکن است در بعضی از افراد که به آن حساس هستند، نازکی مو یا ریزش مو را ایجاد کند.

ارائه دهندگان بهداشت و درمان تمایل دارند ایزوترتینوئین را برای موارد بسیار شدید آکنه تجویز کنند، اگرچه فرد عوارض جانبی نامطلوبی را تجربه کند اما ممکن است گزینه های دیگری وجود داشته باشد.

مدیریت سایر عوامل ممکن است در هنگام استفاده از آکوتان به کاهش ریزش مو کمک کند. هرکسی که درباره درمان یا عوارض جانبی آن مطمئن نیست، می تواند با پزشک صحبت کند.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی