روانشناسی سبك زندگي

در دسترس نبودن عاطفی به چه معناست؟

تقویم فارسی اندروید

احتمالاً با اصطلاح «از نظر احساسی در دسترس نیستید» آشنا هستید. چه به لطف کسی باشد که با او قرار ملاقات گذاشته اید و آن را لغو کرده اید و یا چیزی باشد که به عنوان راهی برای اشاره به وضعیت رابطه خود استفاده کرده اید اما اصطلاح «در دسترس نبودن عاطفی» احتمالاً بیشتر از آنچه که باید، بدون توجه به معنای واقعی آن، به زبان می‌ آید.

ایرن فهر مربی روابط جنسی، می گوید: «در دسترس نبودن عاطفی» عبارتی است که حالتی را توصیف می کند که با احساسات خود در ارتباط نیستید و یا تمایل دارید آنها را به دیگران نشان ندهید. گویی دیواری بین شما و افراد دیگر وجود دارد که از خروج اطلاعات و تجربیات احساسی و همچنین ورود به داخل جلوگیری می‌ کند.

به دلیل استفاده بیش از حد از آن، این اصطلاح همچنین باعث شده است که کسی را به عنوان فردی که از نظر عاطفی در دسترس نیست، بدون اینکه واقعاً معنی آن را بفهمیم، چقدر عمیق است و از کجا سرچشمه می‌گیرد، بشناسیم. مانند بسیاری از چیزهایی که انسان ها تجربه می کنند، در دسترس بودن یا در دسترس نبودن عاطفی آنچنان هم خشک نیست.

در دسترس نبودن عاطفی

از نظر عاطفی در دسترس نبودن به چه معناست؟

برای درک بهتر معنای در دسترس بودن از نظر احساسی، ابتدا باید معنای آن را باز کنید.

افرادی که از نظر عاطفی در دسترس هستند تمایل دارند کارهای زیر را انجام دهند:

  • احساسات خود را تا حد امکان تجربه کنند.
  • این احساسات را با شخص دیگری در میان بگذارند و اجازه دهند تجربه درونی آنها را ببینند تا بتوانند عمیقاً ارتباط برقرار کنند.
  • حتی زمانی که احتمال ناامیدی وجود دارد، قلب خود را به روی دیگران باز کنند.
  • به خودشان اجازه دهند با وجود تجربیات گذشته که ممکن است به آنها صدمه زده باشد، عاشق شوند.
  • نیازهای واقعی خود را نه تنها به شریک زندگی شان، بلکه به همه افراد نزدیک زندگیشان بیان کنند.
  • محبت و حمایت همه افراد در شبکه خود، از شریک زندگی تا دوستان و خانواده خود را دریافت کنند.
  • به خودشان اجازه دهند تا به طور کامل رویاپردازی کنشد، سپس بتوانند آن خواسته ها را با دیگران در زندگی خود به اشتراک بگذارند.

مسلماً، در دسترس بودن از نظر عاطفی مستلزم این نیست که همه چیز را از این فهرست بررسی کنید اما بینشی را در مورد اینکه چگونه می‌تواند به نظر برسد و چه چیزی از کسی می‌ خواهسد به شما می‌ دهد.

فهر می گوید: همه از نظر عاطفی در دسترس به دنیا می آیند. این تجربیات در طول زندگی است که می‌ تواند این در دسترس بودن را بگیرد و آن را تغییر دهد. از لحظه‌ ای که به دنیا آمدید، به اطرافیان خود اجازه می‌ دهید تا نیازهایتان را بدانند تا برآورده شوند. برای مثال، در کودکی گریه می‌ کردید تا به والدین خود بفهمانید که گرسنه‌ اید یا نیاز به تعویض پوشک دارید.

فهر توضیح می‌ دهد: «کودک بدون تردید دقیقاً آنچه را که می‌ خواهد طلب می کند نه آنچه را که باید بخواهد یا مجاز است». “کودک به طور کاملاً شگفت آوری چیزها را احساس می کند و نگران ناامیدی نیست. کودکان در خواب دیدن یا اجازه دادن به عشق مشکلی ندارند، آنها جلوه عشق هستند.”

چه چیزی باعث می شود که کسی از نظر عاطفی در دسترس نباشد؟

اگر راحت و در دسترس به دنیا می آییم، پس چه اتفاقی برای کسی می افتد که از نظر عاطفی در دسترس نیست؟ فهر توضیح می دهد که این چیزی است که از طریق تجربیات منفی زندگی، اغلب در سنین پایین ایجاد می شود. وقتی بارها و بارها از چیزی که به آن نیاز دارید محروم می شوید – به خصوص در سال های شکل گیری – طبیعی است که در تلاش برای محافظت از خود از نظر احساسی بسته شوید. سپس ممکن است آسیب پذیری (با نام مستعار در دسترس بودن عاطفی) را خطرناک یا ناامیدکننده ببینید.

در حالی که جزئیات در مورد اینکه چگونه فردی از نظر عاطفی در دسترس می‌ شود متفاوت خواهد بود، هنوز هم موضوعات مشترکی وجود دارد: احساسات در خانواده به اشتراک گذاشته نمی‌ شد و نیازها، ترس‌ ها، رویاها و تجربیات واقعاً شنیده نمی‌ شد. بدون تأیید والدین یا بزرگسال مورد اعتماد برای ایجاد احساس امنیت در کودک و محافظت از احساسات طاقت‌ فرسا، کودک مجبور می‌ شود یاد بگیرد که چگونه به تنهایی این موارد را مدیریت کند که گاهی خیلی کوچک هستند. برای برخی، این به معنای خاموش شدن است. فهر می‌ گوید: «اگر احساسات یک لوله اصلی آب بود که ترکیده است و شما هیچ وسیله‌ ای برای تعمیر آن نداشتید، بهترین راه حل این است که آب را ببندید و آن را بسته نگه دارید. “بدون حمایت، کودکان یاد می گیرند برای محافظت از خود احساسات خود را خاموش کنند.”

آیا از نظر احساسی در دسترس نبودن یک مشکل است؟

اگر در این مرحله از خود بپرسید “آیا من از نظر احساسی در دسترس نیستم؟” شما باید به کشف این کنجکاوی ادامه دهید.

فهر می گوید: «ابزارهایی که در کودکی برای مدیریت احساسات غالب خود استفاده می کردید، دیگر در بزرگسالی کاربرد ندارند. “وقتی نمی توانید آنچه را که به شما آسیب می زند یا آنچه را که در ازدواج خود نیاز دارید به اشتراک بگذارید، بنابراین نمی توانید نیازهای خود را برآورده کنید یا احساس نزدیکی به شریک زندگی خود ندارید، اکنون در واقع به خود آسیب می زنید. اگر این به یک الگو تبدیل شود، به چیزی بسیار ناسالم از آنچه در ابتدا سالم و مورد نیاز بود تبدیل می‌شود.»

بسته بودن در این راه همچنین نشانه ای است که از نظر احساسی در دسترس نیستید. اما لازم نیست اینجا گیر کنید: می‌ توانید وضعیت را (اگر تمایل به ایجاد تغییر وجود داشته باشد) با درک اینکه در دسترس نبودن عاطفی در زندگی شما و در روابط بین فردی شما وجود دارد، می توانید آن را اصلاح کنید و روی شخصیت خودتان کار کنید و سپس برای غلبه بر آن تلاش کنید. در نهایت ممکن است بخواهید کار با یک درمانگر، مربی زندگی یا مربی روابط را در نظر بگیرید تا به شما در کشف احساسات مدفون و بازتر شدن کمک کند.

چگونه بفهمیم که از نظر احساسی در دسترس نیستیم؟

اکنون که فهمیدید از کجا شروع کرده اید و چگونه به جایی که اکنون هستید رسیدید، در اینجا نحوه تشخیص عدم دسترسی عاطفی در خود یا شریک زندگی شما آمده است.

افرادی که از نظر عاطفی در دسترس نیستند تمایل دارند کارهای زیر را انجام دهند:

  • به خود اجازه می دهند تا تمام احساسات آسیب دیده را احساس کنند و پشت جمله “من خوبم” پنهان شوند.
  • قلب خود را بسته نگه دارند و از ترس ناامیدی احساسات خود را با دیگران در میان نگذارند.
  • شریک زندگی خود را هم از نظر فیزیکی و هم از نظر عاطفی دور نگه دارند تا از ارتباط عمیق جلوگیری کنند.
  • به خود اجازه ندهند که عاشق شوند و نمی دانند چگونه عشق را به طور کامل دریافت کنند – چه عاشقانه و چه افلاطونی.
  • در مورد احساسات خود و آنچه واقعاً می خواهند و نیاز دارند صادق نباشند، ترجیح دهند آنچه را که فکر می کنند دیگران می خواهند بشنوند بیان کنند.
  • به خود اجازه ندهند که خواسته های خود را به طور کامل تصور کنند و در حالت “عملی” یا “واقع بینانه” باقی بمانند.

در حالی که هیچ‌ کس نمی‌ تواند شما را به خاطر محافظت از قلبتان سرزنش کند اما اجتناب از ارتباط عمیق‌ تر با اطرافیانتان می‌ تواند ناسالم و عمیقاً منجر به تنها شود، به خصوص اگر آن افراد شما را دوست داشته باشند و بخواهند که کاملاً با آنها رک باشید.

فهر می‌ گوید: «همه سطوحی از عدم دسترسی عاطفی را تجربه می‌ کنند و اغلب این یک چیز محتاطانه با غریبه‌ ها و کسانی است که با آنها آشنا می‌ شوید». “شما باید به شخصی اعتماد کنید که به شما امکان می دهد درونی ترین تجربیات خود را فاش کنید.” نکته کلیدی این است که زمانی که احساس امنیت را در خود ایجاد کردید، در نهایت اجازه دهید این محافظ از بین برود.

چگونه بفهمیم که شریک زندگی مان از نظر احساسی در دسترس نیست؟

در حالی که برخی از همان نشانه‌ ها را می‌ توان در اینجا به کار برد، در دسترس نبودن عاطفی ممکن است در فردی که با او قرار می‌ گذارید متفاوت به نظر برسد. برخی از سیگنال ها عبارتند از:

  • آنها از تعارض اجتناب می کنند، به جای اینکه بفهمند چه چیزی آنها را آزار می دهد، به گفتن “من خوبم” روی می آورند.
  • آنها تعارف یا نشانه های عشق را از شما دور می کنند.
  • آنها چیزی را که بی دلیل به نظر می رسد سرزنش می کنند زیرا نمی توانند ترس از صدمه دیدن را به زبان بیاورند.
  • آنها از گفتگو در مورد احساسات خود و شما اجتناب می کنند.
  • آنها در انجام دادن کار برای دیگران زیاده روی می کنند اما اجازه نمی دهند دیگران از آنها حمایت کنند یا به آنها کمک کنند.

آیا باید با کسی قرار بگذارید که از نظر عاطفی در دسترس نیست؟

از خود بپرسید: اگر در این سناریو شما آن شریک احساسی بودید که در دسترس نبودید آیا می خواهید کسی به شما فرصت بدهد؟

فهر می‌ گوید: «اساساً، فردی که از نظر عاطفی در دسترس نیست، هنوز عمیقاً از احساسات خود می‌ترسد. این همچنین به این معنی است که در گذشته، راحت عنوان کردن احساسی برای او امن نبوده است. “در نتیجه، افرادی که از نظر عاطفی در دسترس نیستند، برای ایجاد روابط عمیق عاطفی مشکل دارند اما کاملاً می توانند یاد بگیرند که در آنها رشد کنند فقط اگر تمایل به انجام آن داشته باشند.»

اگر این تمایل وجود داشته باشد، اولین قدم برای ایجاد یک ارتباط عاطفی این است که شما اولین حرکت را انجام دهید تا کاملاً با آنها راحت باشید. هر گونه احساساتی که دارید دریغ نکنید. به این فکر کنید که راه را برای آنها هدایت می کنید، در را باز می کنید و فضای امنی ایجاد می کنید تا بتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. با این حال، درک این نکته مهم است که در دسترس شدن از نظر عاطفی با شریکی که از نظر عاطفی در دسترس نیست، یک کار یکباره نیست و یک فرآیند مداوم را می طلبد.

همچنین درک این نکته مهم است که برخی از افرادی که از نظر احساسی در دسترس نیستند، ممکن است به سادگی حاضر نباشند کاری را انجام دهند تا در دسترس شوند. با دانستن این موضوع، اگر همچنان تصمیم به برقراری رابطه با آنها دارید، انتظار واکنش متقابل را نداشته باشید. آنها پروژه ای نیستند که در نهایت با رخ دادن نقاط عطف خاص یا با ماندگاری طولانی، به نتیجه برسند. افرادی که نمی خواهند تغییر کنند، نمی خواهند و تحت فشار قرار دادن آنها برای انجام این کار نتیجه معکوس خواهد داشت.

در دسترس بودن از نظر عاطفی به این معناست که به خود اجازه دهید کاملاً زندگی کنید اما بدانید که اگر هنوز در آن نقطه نیستید یا کسی که شروع به دیدن او کرده اید برای رسیدن به آن نقطه نیز به حمایت نیاز دارد، یعنی همه در حال پیشرفت هستند و این اشکالی ندارد. احترام گذاشتن به گذشته به شما امکان می دهد از آن درس بگیرید و به عنوان یک شخص و در روابط خود رشد کنید. در انجام این کار، امید این است که بهتر بتوانید عشق را به هر شکلی بدهید و دریافت کنید.

منبع:

happierhuman

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی