جاذبه هاي جهان طبيعت و گردشگري

درياچه گهر ، نگيني شگفت انگيز در رشته كوه هاي زاگرس + تصاوير

دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس حدود 150سال پیش در نتیجه یک زمین لرزه یزرگ و دراثر جنبش گسل اصلی زاگرس در قلب رشته کوه اشترانکوه تشکیل شده است و منبع اصلی آب آن چشمه های کف دریاچه وآب ورودی حاصل از ذوب برف قلل اشترانکوه از سمت شرقی آن میباشد...
تقویم فارسی اندروید

دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس  حدود 150سال پیش در نتیجه یک زمین لرزه یزرگ و دراثر جنبش گسل اصلی زاگرس در قلب رشته کوه اشترانکوه تشکیل شده است و منبع اصلی آب آن چشمه های کف دریاچه وآب ورودی حاصل از ذوب برف قلل اشترانکوه از سمت شرقی آن میباشد.

درياچه گهر

این دریاچه شامل دو دریاچه به نامهای گهربزرگ و گهرکوچک میباشد .

دریاچه گهر بزرگ در ارتفاع 2360 متری از سطح دریا قرار گرفته است و طول آن حدود 1700 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و حداکثر عمق آن 28 متر میباشد.

آب دریاچه بسیار زلال و فیروزه ای رنگ میباشد و زیستگاه ماهی قزل الای رنگین کمان و خال قرمز میباشد.

Gohar-Lake-1

گهر کوچک طولی حدود 500 متر و عرضی حدود 150 متر دارد که توسط انبوهی از درختان بید احاطه شده است و حدود یک کیلومتر از گهربزرگ فاصله دارد.

جهت دسترسی به دریاچه گهر کوتاهترین، زیباترین و ملایمترین مسیر از سمت شهرستان الیگودرز میباشد که در چند سال  اخیر مورد استفاده کوهنوردان و طبیعت گردان قرار گرفته است.

این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌ است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

این مسیر به دو بخش ماشین رو و پیاده رو تقسیم میشود که بخش ماشین رو حدود 65 کیلومتر میباشد که 45 کیلومترآن جاده آسفالته و 20 کیلومتر آن جاده شنی میباشد و حدود 6 کیلومتر پیاده روی در یک مسیر زیبا شما را به دریاچه گهر خواهد رساند.

پس از حرکت از الیگودرز میبایست روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر را پشت سر گذاشت و در انتهای مسیر آسفالته به دشت دالانی (دشت لاله های واژگون) خواهید رسید که در ماه اردیبهشت زیستگاه هزاران لاله وازگون میباشد و از اینجا به بعد جاده آسفالته به اتمام میرسد و میبایست حدود 20 کیلومتر را در یک جاده شنی ناهموار و در امتداد یک رودخانه زیبا با مناظر زیبا طی کنید تا در نهایت به بالای تپه ای به نام تابله خواهید رسید که تعدادی قبر مربوط به مردم محلی در آنجا قراردارد.

Gohar-Lake-7

از اینجا به بعد میبایست حدود 6 کیلومتر را در یک مسیر بسیار زییا با شیب ملایم و مناظر چشم نواز پیاده روی کرد و در طول مسیر درسمت چپ شما  رودخانه گهر و در سمت راست نمای جنوبی قلل اشترانکوه خودنمایی میکنند و پوشش گیاهی منحصربه فرد منطقه زیبایی آن را دو چندان کرده است.

پس ازحدود 5 کیلومتر پیاده روی به گهرکوچک خواهیدرسید که توسط انبوهی از درختان بید احاطه شده است و در نهایت به بالای تپه ای خواهید رسید که از آنجا دریاچه گهربزرگ در مقابل شما و در سمت راست شما نمای جنوبی دو قله اصلی اشترانکوه به نام های سن بران(4150متر) و گل گل (4100متر)خودنمایی میکنند.

Gohar-Lake-18

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می‌کنند.

 Gohar-Lake-15

نکات مهم در سفر به دریاچه گهر:

1-بهترین فصل اواخر اردیبهشت ماه میباشد که البته شبهایش کمی سرد است.

2-جهت عزیمت به گهر از سمت الیگودرز حتما ازماشین شاسی بلند یا نیسان یا مینی بوس استفاده نمایید.

3-تا اواسط خرداد ماهیگیری ممنوع است و پس از آن اخذ مجوز از محیط بانی سمت غرب دریاچه الزامی است.

4-جهت اسکان سمت غرب دریاچه دارای نگهبان و برق و سکوی چادرزدن میباشدو امنیت بهتری دارد.

Gohar-Lake-17

گردآوري: گروه 7 گنج

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی