سلامت سلامت جسمي

درمان کمر درد های مزمن

تقویم فارسی اندروید

کمر درد

چطور کمر درد های مزمن را شناسایی کنیم وآنها را تسکین دهیم ؟

 

وقتی کمر می شکند !

یک سوم ازجمعیت بزرگسالان در کشور های توسعه یافته حداقل ماهی یک بار کمر درد می گیرند.کمر درد (ال بی پی) پس از سرفه و سرما خوردگی، شایع ترین دلیل مراجعه به پزشک است. این عارضه دیوانه کننده است؛ با این حال اغلب افراد در عرض یک هفته بهبود می یابند. البته ممکن است  تا حدی نیز دچار گرفتگی شوند. به طور کلی 40 درصد از افراد مبتلا به کمر درد پس از 3 ماه به طور کامل بهبود پیدا می کنند.

با وجود این که روش های مختلفی از قبیل طب سوزنی،ماساژ،تزریق دارو، و جراحی برای درمان این عارضه وجود دارد ، هیچ چیز بهتر از فعالیت داشتن نخواهد بود . به توصیه پزشکان، وقتی می توانید بدون تحمل درد زیاد حرکت کنید باید فعالیتداشته باشید.

تشخیص دلیل کمر درد بسیار دشوار است. متخصصان درد، کوفتگی و سوزشی را که مبتلایان تجربه می کنند به عنوان یک درد نامشخص اسکلتی-عضلانی می شناسند.اعمال فشار بیش از حد روی نخاع ،شکستگی و انحراف مهره های کمر ،عفونت، سرطان، آرتریت های التهابی و درد سایر اندام هااز جمله عواملی هستند که باعث شیوع کمر درد می شوند. این عارضه معمولا دیسک،مفاصل ،رباط ها یا عضلات تحتانی کمر را درگیر می کند.سانتینی فونسکای فیزیوتراپ در این باره توضیح می دهد:«علت اصلی کمر درد در بیشتر موارد انحطاط زود رس ستون فقرات و مهره های کمر است که براثر کارکرد بیش از اندازه یا اعمال فشار بیش از حد ،طرز ایستادن نامناسب ،عدم استراحت کافی وتغذیه نادرست رخ می دهد» افراد چاق، سیگاری، باردار، افسردهو کسانی که داروهای حاوی استرئید مصرف می کنند. بیش از دیگران در معرض ابتلا به کمر درد قرار دارند.

 

در چه مواقعی منشا درد ، دردی نیست که به کمر می زند ؟

بسیاری از مشکلاتی که در ناحیه شکم رخ می دهند، از جمله سنگ کلیه و عفونت،پانکراتیت،زخماثنی عشرو آنوریسم آئورت (گسترش آئورت) باعث بروز کمر درد می شوند. در این موارد معمولا علائم دیگری نیز وجود دارند که بیانگر علل اصلی کمر درد خواهند بود.

 

از کجا بدانم که کمر درد م خطرناک است ؟

کمر درد در موارد نادر بر اثر اعمال فشار خطرناک روی طناب نخاعی ، بروز سرطان در ستون فقرات یا غفونت شکل میگیرد. ترومای شدید، استفاده طولانی مدت از داروهای حاوی استروئید و سابقه ابتلا به سرطان ، رایج ترین عوامل خطر مرتبط با این عارضه هستند. اگر کمردرددارید و نمی توانید بایستید، ادرار کنید یا مقعد یا آلت تناسلی خود را احساس کنید، باید سریعا به بخش فوریت های پزشکی مراجعه کنید. با این حال، دکتر کریستوفر ویلیامز هشدار می دهد که زیاد به علائم بحرانی و عوامل خطر توجه نکنید و در عوض به قضاوت شخصی خود اعتماد بیشتری داشته باشید . علائم بحرانی معمولا در غربالگری کمر درد چیزی نشان نمی دهد. اگر می خواهید از علت کمر درد خود آگاهی یابید، بهتر است به یک متخصص آموزش دیده مراجعه کنید و با او مشورت کنید.

 

آیا برای اطمینان از علت کمر درد باید عکس اشعه ایکس بگیریم؟

پاسخ منفی است. متخصصان معتقدند که عکسبراری (اشعه ایکس و اسکن) در مواردی که کمر درد کمتر از 4 هفته به طول بیانجامد ، ضرورتی ندارد و این بیماران نباید نگران کمر درد خود باشند. دکتر ویلیامز در ادامه افزود :« بهطور معمول،هیچارتباطی بین کمر درد و ساختار قابل مشاهده(به عنوان مثال برآمدگی دیسک)در عکسبرداری اشعه ایکس وجود ندارد؛ در نتیجه عکسبرداری اشعه ایکس کمک چندانی به تشخیص علل اصلی کمر درد نمی کند»

 

وقتی کمرم درد می کند چه باید بکنم؟

لسلی کالوین از متخصصانادینبورگ، در این باره می گوید :« بهترین کار ورزش کردن است .اگر از کمردرد رنج می برید، از ورزش های مناسب مانند یوگا، حرکات کششی و پیلاتس کمک بگیرید»

دکتر ویلیامز معتقد است که نبایددر بستر بمانید .شواهد نشان می دهد که داروهای مسکن باعث کاهش کمردردمی شوند، اما اثر بخشی آنها حداقلی است و روی همه افراد نیز جواب نمی دهند. استفاده از کیسه های آب گرم هم مفید است. درد کمردر اغلب افراد به سرعت فرو کش میکند .از این رو جایی برای نگرانی وجود ندارد . کالوین توصیه می کند که زیاد از داروهای مسکن قوی که حاوی کدئین هستند، استفاده نکنید. شواهد حاکی از آن است که این داروها عوارض جانبی زیانباری دارند.

 

وقتی دوره کمر درد از یک ماه می گذرد ، چه باید کرد ؟

کالوین در این باره میگوید:«فیزیوتراپی به درد هایی که بیش از 4 تا 6 هفته ادامه دارند، کمک میکند . شواهد نشان می دهد که طب سوزنی و درمان امراض استخوانی به وسیله مالش نیزتاثیر قابل توجهی در رفع کمر درد دارند. فن ماساژو جابه جا کردن ستون فقرات هم موثر است ؛ بااین حال شواهد چندانی برای اثبات این ادعا وجود ندارد اما بدان معنا هم نیست که این روش ها موثر نیستند. کمر درد طولانی مدت عوارض زیادی دارد . در این شرایط باید به عوارض فیزیکی، روانی و اجتماعی ناشی از کمر درد توج هکنید شما می توانید از طریق گفتار درمانی، طب سوزنی ،تزریقات، دارو وجراحی به روال طبیعی زندگی خود بازگردید . تحقیقات اخیر نشان می دهند که مصرف آنتی بیوتیک (داروهای ضد التهابی) به رفع کمر درد کمک می کند . با این حال، به آزمایش های بیشتری نیاز داریم.

 

در موارد زیر سریعا به مراقبت های فوری نیاز خواهید داشت :

-مشکل دفع یا کنترل ادرار

-بی حسی در نواحی پشت یا در اطراف اندام تناسلی

 

در موارد زیر به پزشک ماجعه کنید :

-درد شدید که به تدریج بدتر می شود

-تب، از دست دادن وزن،احساس ناخوشی

-سایر مشکلات مانندآرتریت روماتوئید یا سرطان

-بی حسی ، احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف در پاها

-راه رفتن نامتعادل

 

5 روش طبیعی برای درمان کمر درد

سالانه افراد زیادی به خاطر کمر درد به پزشک مراجعه می کنند تا با مصرف دارو ومسکن های تجویزی از این درد رها شوند. کمر درد شما چه به خاطربلند کردن اجسام سنگین باشد چه بخاطر ایستادن طولانی مدت یا مشکلات مزمن دیگر ، حتما لازم نیست دارو مصرف کنید تا این درد تسکین یابد. روش هایی که در ادامه معرفی شده اند،روش های ثابت شده و مطمئنی برای تسکین درد کمر هستند، از این رو دیگر نیازی نیست از دارو برای درمان کمردرد استفاده کنید .

1 – یوگا

در یک تحقیقانگلیسی که د رمجله «پزشکی داخلی» منتشرشد، افرادی که کمر درد داشتند و یک بار در هفته به مدت سه ماه کلاس یوگا می رفتند، نسبت به افرادی که درمانهای عادی مانند دارو یا فیزیوتراپی انجام می دانند، سریعتر بهبود پیدا کردند .

2 – حرکات کششی

مطالعات محققان انگلیسی ثلبت کرد که حرکات کششی به اندازه یوگا درمان کمر درد موثر هستند. کلاس های 52 دقیقه ای حرکات کششی شامل 15 حرکت هستند که تمام عظلات مهم بدن را تمرین می دهند و بیشتر بر بالا تنه و پاها متمرکز هستند .

3 – ماساژ

سعی کنید خود درمانی نکنیدو افرادی که از کمر درد مزمن رنج می برند و به طور هفتگی ماساژ درمانی می کنند، پس از 10هفته نسبت به افرادی که ماساژ انجام نمی دهند درد کمتر دارند.

4 – طب سوزنی

اگر نسبت به قرار گرفتن سوزن های متعدد روی پوستتان حس خوبی ندارید، به این فکر کنید که شاید طب سوزنی کلید حل مشکل کمردرد مزمن باشد . در یک تحقیق مشخص شد افرادی که از طب سوزنی کمک می گیرند، بیشتر از افرادی که از روش های درمانی مرسوم کمک میگیرند ، تسکین می یابند.

5 -آب درمانی

آب درمانی همان فیزو تراپی در استخر است. با این تفاوت که به جای تمرین با وزنه، از مقاومت آب برای فیزیوتراپی استفاده می کنید .
مطالعات نشان می دهند که آبدرمانی درد کمر را به میزان زیادی کاهش می دهد . در تحقیقات سال 2013، افراد بزرگسالی که تحرک نداشتند،به مدت دو ماه ،پنج بار در هفته آب درمانی کردند و در نهایت کمردرد آنها کاهش یافت و کیفیت زندگی زندگی آنها بالا رفت. در تحقیق دیگری مشخص شد که آب در مانی به زنان بارداری که کمردرد دارند نیز کمک می کند .

کمر درد درد در موارد نادر براثراعمال فشار خطر ناک روی طناب نخاعی ، بروز سرطان در ستون فقرات یا عفونت شکل می گیرد . ترومای شدید استفاده طولانی مدت از داروهای حاوی استرئید و سابقه  ابتلا به سرطان ،رایج ترین عوامل خطر مرتبط با این عارضه هستند. اگر کمر درد دارید و نمی توانید بایستسد ادرار کنید یا مقعد یا آلت تناسلی خود را احساس کنید باید سریعا به بخش فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

 

سایر مطالب مرتبط جهت مطالعه :

دلایل کمردرد و روش درمان کمردرد

راه های درمان کمردرد

نحوه مقابله با کمردرد

 

گردآوری : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی