بیماری ها سلامت

درمان سرطان سینه توسط متخصص پستان

تقویم فارسی اندروید

درمان سرطان سینه باید حتما توسط متخصص پستان انجام گیرد، پزشک بسته به پیشرفت و شدت بیماری بهترین روش درمانی را در نظر خواهد گرفت.

مراجعه به متخصص پستان بسیار مهم است؛ چرا که مهارت و تجربه کافی در خصوص درمان این بیماری را دارد و بهترین روش درمانی را برای بهبودی بیمار در نظر خواهد گرفت.

دکتر بلال دلشاد تنها فوق تخصص پستان در کرج است که به طور تخصصی تمامی عمل‌های زیبایی و درمانی از جمله انجام عمل پروتز سینه در کرج، ماموپلاستی، درمان سرطان سینه و… را انجام می‌دهند.

متخصص پستان

به طور کلی اصلی‌ترین روش درمانی که برای بیماران مبتلا به سرطان سینه در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

  • عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی‌درمانی
  • درمان هدفمند
  • هورمون درمانی

پزشک با توجه به شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد که یکی از این موارد یا چندین روش را به صورت ترکیبی برای درمان در نظر بگیرد.

بعد از درمان می‌توان پروتز سینه انجام داده که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ارتباط پروتز سینه و سرطان سینه را مطالعه کنید.

بهترین روش درمانی بر چه اساسی در نظر گرفته می‌شود؟

همانطور که گفتیم دکتر بلال دلشاد فلوشیپ فوق تخصصی پستان با توجه به برخی از موارد، بهترین روش درمانی را در نظر می‌گیرد که این موارد به شرح زیر است:

  • مرحله و درجه سرطان (میزان شدت و گستردگی بیماری)
  • میزان سلامت عمومی بدل
  • آیا یائسه شده‌اید یا خیر

بهترین روش‌های درمانی بیماری سرطان سینه

معمولا انجام عمل جراحی اولین روش درمانی است که برای بهبود سرطان سینه در نظر می‌گیرند. نوع جراحی به شدت بیماری بستگی دارد.

معمولا جراحی همراه با مواردی از جمله شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی و در برخی مواقع هورمون درمانی یا درمان‌های هدفمند نیز انجام می‌گیرد.

انتخاب بهترین روش درمانی بسته به نوع بیماری متفاوت است. پزشک بهترین راهکار درمانی را که در نظر گرفته است را با شما در میان خواهد گذاشت.

برخی مواقع شیمی‌ درمانی و هورمون درمانی از اولین روش‌های درمانی است که برای این بیماری در نظر می‌گیرند.

سرطان سینه

سرطان سینه ثانویه

اکثر سرطان‌های سینه در مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شوند؛ اما تعداد کمی از افراد پس پیشرفت بیماری و گسترش به سایر قسمت‌های بدن یا اصطلاحا پس از متاستاز، متوجه ابتلا به سرطان سینه می‌شوند. در این مواقع نوع درمانی که برای بیماری که دچار متاستاز شده است متفاوت خواهد بود.

جراحی سرطان سینه

2 نوع جراحی برای درمان سرطان سینه انجام می‌گیرد که به شرح زیر است:

  • جراحی که سینه حفظ می‌شود و تنها توده سرطانی برداشته خواهد شد.
  • نوع دیگر ماستکتومی است که در این نوع، کل پستان توسط جراح برداشته می‌شود.

در اغلب موارد پزشک سعی بر این دارد که ماستکتومی را با جراحی ترمیمی جهت بازسازی سینه انجام دهد.

نتیجه مطالعات اینگونه بوده است طی جراحی که سینه حفظ می‌شود و به دنبال آن پرتو درمانی می‌گیرد، به اندازه جراحی ماستکتومی‌ که کل سینه برداشته می‌شود، نتیجه موفقیت آمیزی را به همراه دارد.

پرتودرمانی

رادیوتراپی یا پرتودرمانی دوزهای کنترل شده‌ای از اشعه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. معمولا این روش درمانی پس از جراحی و شیمی‌ درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده کاربرد دارد.

در صورتی که پزشک این روش درمانی را تجویز کرده باشد، باید به بدن فرصت بدهید تا یک ماه پس از جراحی و شیمی‌ درمانی بهبود پیدا کند.

احتمالا سه تا پنج روز در هفته به مدت 3 تا 5 هفته جلسات پرتو درمانی را خواهید داشت. هر جلسه چند دقیقه طول خواهد کشید.

شیمی‌ درمانی

شیمی‌ درمانی از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. معمولا این روش درمانی مواقعی کاربرد دارد که طی جراحی برخی سلول‌های سرطانی برداشته نشده‌اند و از این روش کمک می‌گیرند.

در برخی مواقع ممکن است نیاز به شیمی‌ درمانی داشته باشید که اغلب برای کوچک کردن یک تومور بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چندین داروی مختلف در شیمی‌ درمانی استفاده می‌شود و معمولا دو تا سه دارو همزمان برای بیمار تجویز خواهد شد.

انتخاب نوع دارو و میزان آن، به شدت بیماری فرد بستگی دارد. پزشک با توجه به شرایط بیمار بهترین تصمیم را برای درمان خواهد گرفت.

سرطان‌ سینه

هورمون درمانی

برخی از سرطان‌های سینه توسط هورمون‌های استروژن یا پروژسترون که به طور طبیعی در بدن وجود دارد تحریک می‌شود. این نوع سرطان را به عنوان سرطان‌های گیرنده هورمونی مثبت می‌شناسند.

با هورمون درمانی سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد یا اثرات آنها متوقف می‌شود. نوع هورمون درمانی بسته به مرحله و درجه سرطان انتخاب می‌شود. 

موارد دیگری از جمله سن، تجربه یائسگی و نوع درمان دیگری که دریافت می‌کنید نیز تاثیرگذار خواهد بود. احتمالا پس از جراحی و شیمی‌ درمانی، هورمون درمانی انجام می‌گیرد. گاهی اوقات قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور و راحت‌تر برداشتن آن تجویز می‌کنند.

نکته دیگری که باید بدانید این است که اگر سلامت عمومی‌ شما مانع از انجام عمل جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی شود، ممکن است تنها هورمون درمانی را برای رسیدن به شرایط مطلوب بیمار در نظر بگیرند.

در اغلب مواقع پس از انجام عمل جراحی، به مدت 5 سال یا بیشتر نیاز به هورمون درمانی دارید.

درمان هدفمند

منظور از درمان هدفمند، داروهایی است که نحوه عملکرد سلول‌ها را تغییر می‌دهد و همچنین در جلوگیری از رشد و گسترش سرطان نیز موثر است.

هر نوعی از سرطان سینه را نمی‌توان با درمان هدفمند درمان کرد. اگر بیماری به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده باشد یا احتمال عود آن وجود دارد، ممکن است این روش درمانی پیشنهاد شود.

این روش همراه با هورمون درمانی برای بیمار تجویز می‌شود. برخی از درمان‌های هدفمند به صورت تزریقی و برخی دیگر به صورت داروی خوراکی تجویز می‌شود.

منبع: سایت دکتر بلال دلشاد 

https://drbelaldelshad.com/

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی