روانشناسی سبك زندگي

خوب گوش دادن پیش نیاز یک رابطه ی خوب است

تقویم فارسی اندروید

گوش دادن

اگر به دنبال یک رابطه ی خوب هستید مهارت خوب گوش دادن را یاد بگیرید. گوش دادن یک فرایند عمیق است که کمی فراتر از شنیدن می باشد. شما می توانید خیلی اوقات با گوش دادن به حرف های کسی به او آرامش هدیه بدهید و یا با گفتن حرف های تان و اطمینان از اینکه او می شنود و درک می کند خودتان را از حرف هایتان خالی کنید. گاهی نیاز به تصمیم گیری های مهم دارید و یا ممکن است چیزی در محل کار یا خانه تان آشفته تان کرده باشد و یا بی دلیل دپرس شده باشید. در این مواقع دیدن یک دوست اتفاق خوبی است نه؟ زمانی که ما احساس ناراحتی کنیم بیش از هر چیزی به یک دوست نیاز داریم تا به حرف های مان گوش دهد و کمی آرام مان کند. شاید تنها گوش دادن به حرف هایتان در آن زمان کمک بزرگی به شما بکند.

فواید گوش دادن:

  • گوش دادن یک فرایند بسیار عمیق تر از شنیدن است.

    هنگامی که می شنوید فقط یک فرایند جسمی ساده انجام داده اید اما در گوش دادن باید قلب و ذهن شما هم درگیر شود. شاید بعضی اوقات پیش آمده که وقتی دوست تان حرف می زدند  و شما فقط می گویید باشه یا خب ناگهان حس می کنید که ناراحت شده یا اخم خفیفی روی پیشانی او نشسته است. چرا که شما فقط حرف های او را شنیده اید درحالی که او نیاز دارد به وی گوش دهید.

  • گوش دادن به میزان علاقه ای که شما به آن موضوع دارید هم بستگی دارد.

    نمی توان توقع داشت شما برای گوش دادن و هم صحبتی در مورد هر موضوعی متمایل باشید. اگر موضوعی که در مورد آن حرف زده می شود مورد علاقه تان باشد خودتان خود به خود جذبش شده و با علاقه گوش می دهید ولی اگر خوب نباشد شاید حتی اگر هم بخواهید هم نتوانید به آن گوش دهید. هنگامی که چیز ناخوشایندی به گوشتان می خورد ذهن شما خودش راه فراری به شما می دهد و اصلا نمی توایند تمرکز کنید. گوش دادن به میزان علاقه هم بستگی دارد. به خاطر همین است که ما درد دل کردن برای دوستان صمیمی مان که دوستمان دارند همیشه نتیجه ی بهتری دارد نسبت به وقتی که با یک غریبه حرف بزنیم.

 

  • گوش دادن حتی مهم تر از حرف زدن است.

    لازم است به طرف مقابل تان گوش بدهید تا او را بهتر بشناسید و حال و هوای این روز هایش را درک کنید. گوش دادن یکی از ارکان مهم داشتن یک ارتباط خوب است. در اکثر اوقات بهترین راه برای اینکه بفهمید چگونه باید به کسی گوش بدهید این است که به یاد بیاوردی دوست دارید بقیه چگونه به شما گوش بدهند. به یاد بیاورید که دوست دارید چگونه با شما حرف بزنند و با چه صدا و چه لحن و چه کلماتی؟ همانگونه که دوست دارید وقتی ناراحت هستید بقیه با شما همدردی کند و وقتی خوشحال هستید بقیه هم شاد شوند حتما دیگران هم همین توقع ها را دارند. پس همان چیزی را به آن ها بدهید که اگر شما جای آن ها بودید توقع داشتید دریافت کنید.

 

  • گوش دادن به خوبی قابل تشخیص است.

    کسی که به حرف های شما گوش می دهد با کسی که فقط حرف هایتان را می شنود زمین تا آسمان فرق دارد. لحن حرف زدن یا نوع کلماتی که بیان می کنید و میزان تمرکز و توجه تان این دو کار را از هم متمایز می کنند. گوش دادن حتی در زبان بدن هم تاثیر می گذارد. استایل کسی که فقط حرف هایتان را می شنود با کسی که به شما گوش می دهد بسیار متفاوت است.

 

لطفا نظر ندهید. گاهی وسط حرف های دیگران بسیار مشتاقید که نظر خود را بیان کنید یا اصلا حرف های او را قطع کرده و خود صحبت کنید. باید به شما بگوییم که این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. در آن زمان طرفتان نیاز دارد که فقط خودش حرف بزند و شما بشنوید. نظر شما نه تنها اهمیتی ندارد بلکه با قطع کردن حرف هایش می تواند آزار دهنده و اعصاب خرد کن هم باشد. بهترین مشاوران و روانپزشک ها عادت دارند حرف مراجعین خود را مگر در مواقع لزوم به هیچ وجه قطع نکنند. آن ها حتی سوالات خود را برای بعد از تمام شدن حرف های مراجع شان نگه می دارند و اجازه می دهند تا او تمام حرف هایش را بگوید.

گوش دادن یک هنر است و هرکسی توانایی انجام آن را ندارد. می توانید این هنر را به آرامی یاد بگیرید و آن را در خود تقویت کنید. لازم است برای این کار کمی عشق و محبت  علاقه از خود مایع بگذارید و اجازه دهید استعداد های خدادادیتان راه را به شما نشان بدهند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی