خواص مواد غذايي سلامت

خواص پنیر فتا چیست و آیا به راستی ضد سرطان است؟

تقویم فارسی اندروید

خبر خوب این است که همه پنیرها برای شما مضر نیستند بنابراین اگر عاشق پنیر هستید، مطمئن شوید که سالم ترین پنیر موجود در بازار را انتخاب می کنید که همان پنیر فتا است.

پنیر یک افزودنی لذیذ و خوش طعم برای بسیاری از غذاها است اما همگام با افزایش محبوبیت لبنیات فرآوری شده، به محصولی تبدیل شده است که بسیاری از افراد هنگام رعایت یک رژیم غذایی سالم از آن اجتناب می کنند.

پنیر فتا که از شیر گوسفند یا بز (اغلب ترکیبی) تهیه شده است، یک گزینه غنی از مواد مغذی برای به دست آوردن طعمی است که به دنبال آن هستید آن هم بدون احساس گناه. هضم فتا آسان تر و نسبت به پنیرهای شیر گاو کمتر حساسیت زا و التهاب زا است که برای افرادی که ممکن است به محصولات لبنی حساس باشند دلگرم کننده است.

مانند اکثر محصولات غذایی، خام آن بسیار بهتر است. اگر می توانید از پنیر فتا که از محصولات شیر پاستوریزه تهیه شده است اجتناب کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که پنیر فتا، سرشار از سدیم و چربی اشباع شده، باید به مقدار کم و نه هر روز استفاده شود.

پنیر فتا

پنیر فتا چیست؟

کلمه “فتا” که توسط یونانیان برای توصیف این پنیر بسیار محبوب استفاده می شود، از کلمه ایتالیایی fetta به معنای “برش” گرفته شده است. در حال حاضر می توان پنیر “فتا” را در بسیاری از نقاط جهان یافت که از شیر گاو یا گاومیش تهیه می شود.

فتا پنیر نرمی است که دارای حفره های کم، طعم تند و بدون پوست است. ارزش غذایی پنیر فتا دقیقاً به برند و نوع فتا بستگی دارد. فتای سنتی یا از شیر خالص گوسفند یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز (بیش از 30 درصد شیر بز) تهیه می‌ شود.

ارزش غذایی

یک وعده پنیر فتا (با وزن حدود 28 گرم) حاوی موارد زیر است:

  • 74 کالری
  • 6 گرم چربی
  • 260 میلی گرم سدیم
  • 1.2 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم پروتئین
  • 1 گرم شکر
  • 0.2 میلی گرم ریبوفلاوین/ویتامین B2 (14 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)
  • 140 میلی گرم کلسیم (14 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)
  • 312 میلی گرم سدیم (13 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)
  • 94 میلی گرم فسفر (9 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)
  • 0.5 میکروگرم ویتامین B12 (8 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)
  • 0.1 میلی گرم ویتامین B6 (6 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)
  • 4.2 میکروگرم سلنیوم (6 درصد از نیاز توصیه شده روزانه)

فواید سلامتی

1. در برابر سرطان از بدن محافظت می کند

شاید این یکی از جالب ترین فواید تغذیه پنیر فتا باشد؟ این یک غذای ضد سرطان است. پنیر فتا به عنوان یک غذای غنی از کلسیم به شما امکان می دهد از مزایای تحقیقاتی که نشان می دهد کلسیم (همراه با ویتامین D) از بدن در برابر انواع مختلف سرطان محافظت می کند، استفاده کنید.

فراموش نکنید که منیزیم برای جذب کلسیم حیاتی است. اگر کمبود منیزیم دارید، بدن شما کلسیم مصرفی شما را به درستی جذب نمی کند، به این معنی که از مزایای سلامتی کامل آن بهره مند نخواهید شد.

اما فقط کلسیم موجود در تغذیه پنیر فتا نیست که از سرطان محافظت می کند! پروتئین آلفا لاکتالبومین نیز در این پنیر یونانی یافت می شود و زمانی که به یون های کلسیم و روی متصل می شود، خواص ضد باکتریایی و ضد توموری دارد.

2. از سلامت استخوان ها حمایت می کند

احتمالاً می دانید که کلسیم برای استخوان های شما مفید است. چه اتفاقی می‌ افتد و چرا ممکن است فتا یکی از پاسخ‌ های سؤال کلسیم و لبنیات باشد؟

اول از همه، این درست است. کلسیم از استخوان های شما حمایت می کند. اوج توده استخوانی را به خصوص در کودکان و نوجوانان تا ۲۰ سالگی افزایش می دهد. هرچه اوج توده استخوانی شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان و سایر مشکلاتی که شامل از دست دادن توده استخوانی است کمتر می شود.

با این حال، شیر می‌ تواند به استخوان‌ های شما آسیب برساند زیرا شیر گاو پاستوریزه یکی از بدترین موارد برای دریافت بیشترین کلسیم است و گرایش به ایجاد اسیدوز (سطح بالای اسید در بدن) دارد. در عوض، سایر غذاهای پرکلسیم (مانند فتا) را بیابید و سعی کنید غذاهای قلیایی بیشتری مانند جعفری، اسفناج و کدو سبز در رژیم غذایی خود وارد کنید.

3. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

پروتئین دیگری که در تغذیه پنیر فتا یافت می شود هیستیدین نام دارد. این پروتئین در ابتدا فقط برای سلامت نوزاد مهم تلقی می شد اما بعداً در بزرگسالان نیز ضروری اعلام شد.

هنگامی که هیستیدین با ویتامین B6 (همچنین در پنیر فتا یافت می شود) ترکیب می شود، تحت یک فرآیند مولکولی قرار می گیرد تا به هیستامین تبدیل شود. این ترکیب بخشی از فرآیند التهابی است. اگرچه به طور کلی حذف غذاهایی که باعث التهاب می شوند از رژیم غذایی شما مهم است اما درجه کمی از التهاب چیزی است که به سیستم ایمنی شما اجازه می دهد با بیماری مبارزه کند.

خوردن غذاهایی مانند پنیر فتا به مقدار کم، همراه با رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان برای محافظت در برابر آسیب التهاب اضافی، می تواند سیستم ایمنی سالمی را تضمین کند که آماده مبارزه با بیماری است، همانطور که در ابتدا طراحی شده بود. (به علاوه، به عنوان یک جایزه، پنیر فتا حاوی پروبیوتیک است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با عفونت و بیماری مبارزه کند!)

4. به شما کمک می کند روده ای سالم داشته باشید

یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد تغذیه پنیر فتا این است که پروبیوتیک های مفیدی برای شما فراهم می کند! پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که روده شما را می پوشانند. هنگامی که آنها از بین می روند، بدن شما به محلی برای رشد باکتری ها، مخمرها، قارچ ها، انگل ها و بسیاری از چیزهای ناپسند دیگر تبدیل می شود.

پروبیوتیک ها نه تنها تقویت کننده ایمنی هستند، بلکه این امکان را می دهند که افراد روده ای سالم داشته باشند و از بسیاری از مشکلات گوارشی رایج در سبک زندگی پر استرس، به ویژه در کسانی که به طور منظم غذاهای شیرین مصرف می کنند و در معرض آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی خطرناک هستند، دور شوند.

5. از سردردها از جمله میگرن جلوگیری می کند

پنیر فتا منبع خوبی از ویتامین B2 یا “ریبوفلاوین” است. ویتامین B2 برای مدت طولانی به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع سردردها، از جمله میگرن شناخته شده است.

رژیم غذایی غنی از ویتامین B2 (و مکمل های ریبوفلاوین، در صورت نیاز) می تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه برای محدود کردن میگرن و سایر انواع سردرد مزمن عمل کند.

6. از چشمان شما محافظت می کند و از بیماری های دژنراتیو چشم جلوگیری می کند

ریبوفلاوین برای بیش از یک قسمت از سر انسان خوب است! مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از ویتامین B2 است در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های دژنراتیو چشمی مانند آب مروارید، قوز قرنیه و گلوکوم (که همگی با افزایش سن مرتبط هستند) می باشند.

7. بخشی از درمان طبیعی کم خونی

کم خونی به مشکلی در سلول هموگلوبین مربوط می شود که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند. وقتی بدن شما نتواند اکسیژن کافی به سلول ها و بافت ها برساند، ضعیف و خسته می شود.

کم خونی در ارتباط با سطوح پایین آهن، اسید فولیک یا ویتامین B12، می تواند به طور طبیعی با غذاهای خاص و مکمل های مواد مغذی درمان شود. بنابراین، ویتامین B12 (و مقدار کمی آهن) موجود در پنیر فتا می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی برای مبارزه با کم خونی باشد.

خواص لبنیات

حقایق جالب

اولین اشاره مستند به تولید پنیر فتا در یونان در قرن هشتم قبل از میلاد بود. فناوری توصیف شده در ادیسه هومر برای ایجاد این پنیر از شیر گوسفند و بز در واقع مشابه روشی است که چوپانان مدرن استفاده می کنند. پنیر فتا که در یونان باستان رایج بود، برای غذاهای یونانی حیاتی بود.

با این حال، آنچه ما امروزه پنیر فتا در نظر می گیریم، برای اولین بار در امپراتوری بیزانس با نام “prósphatos” به معنی “تازه” ثبت شد. ذخیره سازی و بازاریابی آن بعدها توسط یک بازدید کننده ایتالیایی از جزیره کرت توضیح داده شد.

جالب اینجاست که پنیر فتا در دهه‌ های اخیر منبعی برای مبارزه قانونی بوده است. در اتحادیه اروپا، دانمارک در مقطعی چیزی را تهیه کرد که آن را “پنیر فتا” می نامیدند اما از شیر گاو سفید شده تهیه می شد. از سال 2002، به نشانه حل و فصل این پرونده، اتحادیه اروپا اصطلاح “فتا” را به عنوان PPO یا “محصول حفاظت شده مبدا” یونان در نظر گرفته است.

یکی دیگر از توافقات اخیر در سال 2013 بین اتحادیه اروپا و کانادا، نام “پنیر فتا” را از استفاده محافظت می کند، مگر اینکه به پنیر شیر گوسفند/بز وارداتی از یونان اشاره شود. اکنون تولیدکنندگان کانادایی ملزم به برچسب گذاری محصول مشابه خود به عنوان “پنیر به سبک فتا” هستند.

این اختلافات عمدتاً از این استدلال سرچشمه می گیرد که نژادهای خاص گوسفند و بز در یونان همان چیزی است که به فتای واقعی عطر و طعم متمایز آن را می بخشد.

دستور تهیه

به طور کلی از فتا به عنوان رویه سالاد و دیگر انواع غذا استفاده می شود. می توانید از پنیر فتا به صورت خام یا پخته استفاده کنید. بسیاری از دستور العمل ها شامل خرد شدن پنیر فتا هستند اما شما همچنین دستور العمل های بسیاری را خواهید یافت که از برش های فتا استفاده می کنند.

همچنین می‌ توانید از فتا در بسیاری از رژیم‌ های غذایی مدیترانه‌ ای لذت ببرید. فقط مقداری کرامبل فتا خام را به همراه فلفل قرمز روی خیار برش داده شده با حمص قرار دهید.

ترکیب این پنیر در انواع ساندویچ ها هم طعمی بی نظیر دارد.

خطرات و عوارض جانبی

در حالی که پنیر فتا به طور قابل توجهی کمتر از پنیر به دست آمده از شیر گاو حساسیت زا است اما هنوز هم ممکن است به شیر بز یا گوسفند حساسیت داشته باشید. حدود 90 درصد از افراد مبتلا به آلرژی تشخیص داده شده به شیر گاو متوجه می‌ شوند که بدنشان همان پروتئین‌ های موجود در شیر بز را تشخیص می‌ دهد.

با این حال اگر به شیر گاو حساس هستید اما حساسیت ندارید، احتمالاً محصولاتی مانند فتا را جایگزینی عالی خواهید یافت!

احتیاط بالقوه دیگر هنگام مصرف پنیر فتا برای کسانی است که از عدم تحمل هیستامین رنج می برند. باز هم، هیستامین یک پروتئین حیاتی در دوزهای کوچک برای کمک به بدن شما برای مبارزه با عفونت است اما مقدار بیش از حد آن باعث التهاب بیش از حد می شود. افرادی که از عدم تحمل هیستامین رنج می برند، بر خلاف بسیاری از افراد، زمانی که هیستامین به میزان بالایی در بدن وجود دارد، بسیار برایشان سخت است و ممکن است هنگام مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین هیستامین، علائمی شبیه آلرژی را تجربه کنند.

اگر علائمی مانند کهیر، تعریق یا تورم پس از مصرف پنیر فتا یا سایر فرآورده های شیر بز/گوسفند را تجربه کردید، مصرف آن را متوقف کرده و فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

پنیر فتا ویتامین های B، کلسیم، فسفر و غیره را تامین می کند.

مزایای تغذیه ای پنیر فتا شامل توانایی آن در محافظت در برابر سرطان، حمایت از سلامت استخوان، تقویت ایمنی، حفظ سلامت روده، جلوگیری از سردرد، محافظت از چشم ها و کمک به درمان کم خونی است.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی