خواص مواد غذايي سلامت

خواص مویز برای پوست، مو و سلامتی

تقویم فارسی اندروید

یک مساله گیج کننده برای مردم مصرف تنقلات سالم است! خداحافظی با غذاهای مضر و جایگزینی آنها با آجیل و خشکبار سالم و میوه های خشک مانند مویز اولین قدم برای سلامتی است. مویز یکی از میوه های خشک محبوب است که در زبان هندی “کالی کیشمیش” نامیده می شود. مویز پر از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه، کربوهیدرات ها، کلسیم و سایر مواد مغذی کلیدی است. خواص مویز باعث شده که پزشكان آن را به مردم توصيه كنند تا بسياري از اختلالات بهداشتي را از بين ببرند. برای دانستن برخی از بهترین خواص مویز برای پوست، مو و سلامتی این مقاله را بررسی کنید.

خواص مویز

مویز چیست؟

مویز با خشک کردن انگورهای سیاه در زیر آفتاب یا خشک کردن به روش های مختلف تهیه می شود. آنها رنگ تیره تری نسبت به سایر انواع کشمش دارند و شیرین هستند. مویز در تهیه اسموتی ها، دسرها و حتی روی سالادها استفاده می شود.

آیا مویز برای سلامتی مفید است؟

مویز یکی از سالم ترین خوراکی هایی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنها حاوی مقادیر زیادی قندهای میوه مانند گلوکز و فروکتوز هستند که می توانند سطح گرسنگی شما را کاهش دهند و همچنین هوس های غذایی شما را کاهش دهند. اینها همچنین به دلیل خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شده اند. مویز می تواند سلامت روده شما را حفظ کرده و از یبوست جلوگیری کند.

چگونه مویز بخوریم؟

مویز معمولاً پس از خشک کردن، با دی اکسید گوگرد کم آب می شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از مصرف، چند ساعت آنها را در آب خیس کنید. این ماده می تواند در از بین بردن مواد معدنی غیر ضروری روی پوست بیرونی برای جذب کامل مواد غذایی واقعی کمک کند. به این ترتیب فواید مویز خیس شده در آب دو برابر می شود.

مواد مغذی مویز:

در اینجا ارزش غذایی مویز به ازای هر 1 فنجان سرو شده آمده است:

  • کل کالری: 408
  • کل کربوهیدرات ها: 107 گرم
  • فیبر غذایی: 9.8 گرم
  • پتاسیم: 1284 میلی گرم
  • سدیم: 12 میلی گرم
  • پروتئین ها: 5.9 گرم
  • ویتامین آ: 2.1٪
  • ویتامین سی: 11٪
  • کلسیم: 9.5٪
  • آهن: 26٪

خواص مویز

در زیر برخی از بهترین خواص مویز برای سلامتی، مو و پوست آورده شده است. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

1. باعث درخشش پوست می شود:

هیچ کس پوست بی عیب و نقصی ندارد و رسیدن به آن هدف و آرزویی است که هر زنی دارد. مویز برای تصفیه خون خواص طبیعی دارد. این کمک می کند تا مایعات خطرناک، سموم و خاک از سیستم بدن خارج شود. اینها معمولاً مسئول مشکلات پوستی به خصوص آکنه، لکه ها، چین و چروک و… هستند. پس از پاک شدن خون، پوست سالم، بدون مشکل و درخشان باقی می ماند.

2. ضد پیری:

محتوای آنتی اکسیدانی موجود در مویز، باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود که منجر به آسیب پوست و در نهایت پیری می شود. همچنین از پوست در برابر آفتاب و آلودگی که باعث ایجاد خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست می شود، محافظت می کند. برای جلوگیری از پیری زودرس، روزانه تعداد انگشت شماری کشمش مویز مصرف کنید.

3. از پوکی استخوان جلوگیری می کند:

مقادیر مناسب پتاسیم و کلسیم موجود در مویز برخی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت استخوان ها و اطمینان از سالم ماندن آن در برابر بیماری هایی مانند پوکی استخوان را فراهم می کند. در صورت ابتلا به این مشکل، مویز به تقویت دوباره استخوان ها و درمان بحران کمک می کند.

4. خواص مویز برای رشد مو:

آهن به گردش خون در بدن و به فولیکول های مو کمک می کند. این امر باعث می شود که امکان تقویت مو و درمان نازک شدن مو وجود داشته باشد. این باعث می شود که از ریزش موها کاملاً جلوگیری شود. این یکی از مزایای ایده آل است که همه به دنبال آن هستیم.

5. از رنگ طبیعی سیاه مو محافظت می کند:

خواص مویز برای مو خیلی خوب است. میزان ویتامین C و آهن موجود در آن به جذب مواد معدنی مختلف کمک می کند و تغذیه ای عمیق برای رشته های مو ایجاد می کند. این نه تنها سلامت کلی مو را حفظ می کند بلکه رنگ موی طبیعی را نیز حفظ می کند. مویز همچنین می تواند فولیکول های مو را ترمیم کند تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

6. کم خونی را درمان می کند:

محتوای خوب آهن موجود در مویز چیزی است که باعث افزایش سطح هموگلوبین در خون شده و کم خونی را به شکلی کاملاً مناسب درمان می کند. مصرف هر روز تعداد انگشت شماری مویز باعث می شود که روزانه آهن مورد نیاز بدن شما برآورده شود.

7. سطح LDL را پایین می آورد:

یکی از خواص مویز خاصیت کاهش LDL آن است. این ماده دارای ترکیبات ضد کلسترول به شکل فیبر محلول است که کلسترول را از بدن بیرون می کشد و به بدن سلامتی خوبی می بخشد. حتی آنزیمی وجود دارد که کلسترول را جذب کرده و در سطح بدن آن را کاهش می دهد.

8. تنظیم فشار خون:

فشار خون بالا یکی از موارد تأثیرگذار است که منجر به مشکلات جدی زیادی در بدن می شود. مقادیر غنی پتاسیم موجود در مویز باعث می شود که صبح زود بعد از خوردن آن فشار خون سرکوب شود و سدیم را در بدن پایین می آورد. سدیم یکی از دلایل مهم فشار خون بالا است. اینگونه است که تعداد انگشت شماری مویز در روز می تواند مشکل شما را درمان کند.

9. محدود کردن میل به غذا و کاهش اشتها:

با داشتن مقادیر بالای فیبر موجود در مویز، اگر به عنوان صبحانه مصرف شود، این در واقع می تواند به شما کمک کند تا مدت طولانی احساس کسیر بودن داشته باشید و از گرسنگی و کالری اضافی جلوگیری کنید. قندهای میوه طبیعی مانند فروکتوز و ساکارز موجود در مویز می توانند مدت طولانی شما را سیر کند. به همین دلیل پزشکان مصرف مویز را برای کاهش وزن توصیه می کنند.

10. از دندان محافظت می کند:

مویز برای دندان بسیار مناسب است. این حاوی یکی از مواد شیمیایی مورد نیاز بدن ما است. مویز حاوی بسیاری از عناصر طبیعی و اسید اولانولیک است که یکی از بهترین خواص مویز محسوب می شود. کاربرد آن در مراقبت از دندان نیز یکی از بهترین استفاده های مویز است. این می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و با میکروب ها و حفره ها مبارزه کند. همچنین از رشد تعدادی از باکتری ها که منجر به پوسیدگی دندان می شوند جلوگیری می کند. وجود بسیاری از مواد معدنی طبیعی، مویز را به عنوان یکی از بهترین غذاهای ارگانیک تاکنون شناسانده است.

11. خواص مویز برای یبوست:

مویز به دلیل مقادیر بالای فیبر شناخته شده است که می تواند بخش عمده ای از آب مدفوع را فراهم کرده و به راحتی در دفع آن کمک کند. این می تواند دستگاه گوارش شما را پاک کرده و معده شما را از یبوست دور نگه دارد. همچنین می تواند در کاهش نفخ و گاز شکم مؤثر باشد.

12. استخوان ها را تقویت می کند:

این یکی از بهترین استفاده های مویز است که می تواند برای سالم نگه داشتن استخوان ها استفاده شود. کشمش حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و این یکی از دلایل اصلی جایگاه مویز در سلامت به شمار می رود. در کنار مقادیر خوبی از کلسیم، حاوی بورون نیز است که یک ماده مغذیست که به مقدار کمی برای بدن لازم است اما هنوز هم باید مصرف شود. نمی توان فواید سلامتی مویز را نادیده گرفت. این برای ما بسیار سالم است و باید به مقدار کمی به طور روزانه مصرف شود.

13. برای درمان مشکلات جنسی خوب است:

کشمش می تواند باعث برانگیختگی یا تحریک جنسی شود. این حاوی اسیدهای آمینه است که اگر می خواهید اختلال نعوظ را درمان کنید، بسیار مفید است. اسیدهای آمینه همچنین در تقویت جریان اسپرم کمک می کنند. بنابراین، درست است که مویز می تواند به شما در مقاربت کمک کند و از این رو یک رابطه جنسی سالم را تضمین می کند. اسیدهای آمینه موجود در این ماده غذایی آلی می توانند شانس داشتن یک رابطه جنسی خوب را افزایش دهند. این یکی از بهترین فواید مویز محسوب می شود.

14. تب را درمان می کند:

کشمش همچنین می تواند تب را درمان کند. این ویژگی به عنوان یکی از بهترین فواید سلامتی مویز در نظر گرفته شده است. این ماده غذایی حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی است که به آن اجازه می دهد تا به طور موثر با تب مبارزه کند. مقدار مس موجود در این ماده غذایی همچنین باعث می شود که برای درمان تعدادی از بیماری ها مناسب باشد. این یک غذای فوق العاده است و تقریباً تمام مواد ضروری مورد نیاز بدن ما را به همراه مقدار کالری خوبی در بر می گیرد. به همین دلیل است که حتی پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند مقدار مشخصی از مویز را مرتباً مصرف کنند.

15. بینایی را بهبود می بخشد:

برخی از افراد چیزی از مزایای سلامتی مویز نمی دانند. این درست است که کشمش سیاه می تواند در مراقبت از چشم کمک کند. این ماده حاوی برخی از بهترین مواد مغذی گیاهی است که به علاوه دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. این عناصر برای سلامتی چشم مفید هستند و می توانند به طور موثر از چشم محافظت کنند. آسیب های ناشی از اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد چشم را بهبود می بخشد و همچنین می تواند به کاهش بینایی مرتبط با سن کمک کند. این یکی از بهترین فواید مویز است و این ویژگی خاص آن را به یکی از پرمصرف ترین و همچنین سالم ترین مواد غذایی ارگانیک تاکنون تبدیل کرده است.

16. سطح پروتئین روزانه تان را افزایش می دهد:

یک وعده مویز حاوی حدود 3٪ پروتئین است. این به ساخت عضلات شما کمک می کند و همچنین سلامت خون و استخوان را بهبود می بخشد. می توانید مویز را به عنوان میان وعده میل کنید یا برای مشاهده نتایج بیشتر، آنها را به شیک پروتئین اضافه کنید. مویز خیس نیز در تهیه اسیدهای آمینه برای نوزادان بسیار مفید است.

17. سطح انرژی را افزایش می دهد:

بسیاری از افراد ترجیح می دهند کشمش را قبل از رفتن به یک سالن بدنسازی به خاطر افزایش سطح انرژی مصرف کنند تا آنها را دوباره فعال کند. این امر به ویژه برای دانش آموزان و متخصصان شاغل که در یک روز گرم تابستان بیرون می روند بسیار مفید است. خوردن مویز خیس شده فوراً می تواند بدن را سرحال کند.

18. کلیه ها را سالم نگه می دارد:

مویز برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه شناخته شده است. با پاک کردن بدن از سموم و بیرون راندن آنها کار می کند. در این فرایند، سنگ ها همگام با نوشیدن آب زیاد و مصرف غذاهای کم کلسترول نیز از بین می روند. انجام این کار به طور مرتب می تواند تاثیر گذار باشد.

19. مشکلات اسیدیته را بهبود می بخشد:

مویز یک درمان خانگی طبیعی برای مقابله با تولید زیاد اسید معده است. این ماده حاوی منیزیم و پتاسیم است که به عنوان تنظیم کننده رفلکس ها شناخته می شود و شکم شما را تسکین می دهد. همچنین با مصرف آن کاهش تجمع گاز و نفخ را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، مویز خیس نیز معده آتشفشانی را آرام می کند.

20. خطر عفونت را کاهش می دهد:

مویز حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنلی به نام Catechins است که می تواند احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهد. این ترکیبات همچنین دارای خواص میکروبی برای مبارزه با باکتری ها یا ویروس های عفونی هستند و بنابراین بدن را از سرماخوردگی و سرفه محافظت می کنند. Catechins همچنین شناخته شده است که سرطان ها را خاموش نگه می دارد!

21. از آکنه جلوگیری می کند:

اگر فردی هستید که به طور مکرر آکنه را تجربه می کنید، زمان شروع خوردن مویز برایتان سر رسیده است. این میوه شگفت انگیز خشک سرشار از ویتامین C است که می تواند از سلول های چرکی موجود در بدن جلوگیری کند که ناشی از سموم است. مصرف مویز به بی عیب و نقص بودن پوست شما کمک می کند.

اثرات جانبی مویز

اگرچه مویز به دلیل فواید غذایی اش شناخته شده است اما در موارد خاص می تواند عوارضی ایجاد کند. با برخی از عوارض خوردن مویز بیش از حد آشنا شوید:

  • استفراغ
  • اسهال
  • زخم معده
  • اسیدیته
  • قند خون بالا
  • جهش ناگهانی انرژی
  • مشکلات تنفسی

اکنون که بسیاری از فواید سلامتی مویز را درک کرده اید، زمان آن رسیده است که آنها را به خوبی استفاده کنید. دادن مویز به نوزادان و مصرف آن برای خانم ها در دوران بارداری می تواند به آنها کمک کند با بسیاری از کمبودهای غذایی در کنار لذت بردن از یک میان وعده شیرین مقابله کنند. حتی می توانید آن را به ماست یا سالاد میوه خود اضافه کنید. خوردن آنها با رعایت اعتدال می تواند به ارتقاء بهزیستی بهتر شما کمک کند. پس چرا منتظرید؟ از همین امروز برای خوردن تعداد انگشت شماری مویز قدم بردارید!

منبع:

stylesatlife

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی