خواص مواد غذايي سلامت

خواص شیر بادام و طرز تهیه آن در خانه

تقویم فارسی اندروید

شیر بادام یک نوشیدنی مغذی و کم کالری بسیار محبوب است. این شیر با آسیاب کردن بادام، مخلوط کردن آنها با آب و سپس فیلتر کردن مخلوط تهیه می شود تا محصولی ایجاد شود که بسیار شبیه شیر باشد و دارای طعمی مطبوع است. معمولاً مواد مغذی اضافی مانند کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین E و ویتامین D برای تقویت محتوای غذایی به آن اضافه می شود. بسیاری از انواع تجاری آن در بازار موجود است و برخی از افراد هم خودشان آن را در خانه تهیه می کنند. این عالی است برای کسانی که نمی توانند یا نمی خواهند شیر گاو بنوشند و همچنین افرادی که طعم آن را دوست ندارند. در این مقاله نگاهی دقیق تر به مهمترین خواص شیر بادام می اندازیم.

همه چیز درباره خواص شیر بادام

خواص شیر بادام

1. کم کالری بودن آن

از خواص شیر بادام این است که کالری بسیار کمتری نسبت به شیر گاو دارد.

برخی از افراد این موضوع را گیج کننده می دانند زیرا خود بادام از نظر کالری و چربی زیاد است. اما به دلیل فرآوری شیر بادام، تنها بخش بسیار کمی از بادام در محصول نهایی وجود دارد.

این برای افرادی که مایل به کاهش کالری و کاهش وزن هستند بسیار عالی است.

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر بادام شیرین نشده حاوی حدود 30 تا 50 کالری است، در حالی که همان مقدار شیر لبنی حاوی 146 کالری است. این بدان معنی است که شیر بادام حاوی 65 تا 80 درصد کالری کمتری است.

محدود کردن کالری شما یک روش مؤثر برای کاهش وزن است، به خصوص هنگام ترکیب کردن آن با ورزش. حتی کاهش متوسطی بین 5 تا 10 درصد از وزن بدن شما می تواند به پیشگیری و مدیریت شرایطی مانند دیابت کمک کند.

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، به سادگی جایگزین کردن دو یا سه وعده روزانه لبنیات با شیر بادام باعث کاهش کالری روزانه شما تا 348 کالری می شود.

از آنجا که بیشتر استراتژی های کاهش وزن به طور میانگین توصیه می کنند تقریباً 500 کالری کمتری در روز مصرف کنید، نوشیدن شیر بادام می تواند روشی ساده برای کاهش وزن باشد.

به خاطر داشته باشید که انواع تجاری شیرین شده می توانند کالری بسیار بالاتری داشته باشند زیرا حاوی قندهای اضافی هستند. علاوه بر این، نسخه های خانگی تصفیه نشده ممکن است مقدار بیشتری از بادام در آنها باقی مانده باشد بنابراین می توانند کالری بالاتری نیز داشته باشند.

2. شکر کمی دارد

انواع شیرین نشده شیر بادام قند بسیار کمی دارند.

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر بادام حاوی فقط 1 تا 2 گرم کربوهیدرات است که بیشتر آنها فیبر رژیم غذایی است. در مقایسه، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر لبنی حاوی 13 گرم کربوهیدرات است که بیشتر آنها قند است.

لازم به ذکر است که بسیاری از انواع تجاری شیر بادام با قندهای اضافه شده شیرین و طعم دار می شوند. این گونه ها ممکن است حاوی 5 تا 17 گرم شکر در هر فنجان (240 میلی لیتر) باشند.

بنابراین، مهم است که همیشه برچسب غذایی محصول و لیست مواد تشکیل دهنده قندهای اضافه شده آن را بررسی کنید.

با این حال، شیر بادام غلیظ نشده می تواند به افرادی که سعی در کنترل قند خود دارند کمک کند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت اغلب نیاز به محدود کردن میزان مصرف کربوهیدرات روزانه خود دارند. جایگزینی شیر لبنی با شیر بادام ممکن است راه خوبی برای دستیابی به این هدف باشد.

3. ویتامین E زیادی دارد

بادام به طور طبیعی دارای ویتامین E است و 37 درصد از نیاز روزانه ویتامین E را فقط در یک اونس (28 گرم) فراهم می کند.

بنابراین، شیر بادام همچنین یک منبع طبیعی ویتامین E است، اگرچه بیشتر انواع تجاری ویتامین E اضافی را در طی فرآوری اضافه می کنند.

یک فنجان شیر بادام (240 میلی لیتر) بسته به نوع مارک آن، 20 تا 50 درصد از نیاز روزانه ویتامین E شما را تأمین می کند. در مقایسه، شیر لبنی به هیچ وجه ویتامین E ندارد و این از خواص شیر بادام به حساب می آید.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که با التهاب و استرس در بدن مبارزه می کند.

این ماده در محافظت در برابر بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند، همچنین می تواند بر سلامت استخوان و چشم اثرات مفیدی بگذارد.

از این گذشته، ویتامین E به میزان قابل توجهی در سلامت مغز سودمند است. مطالعات نشان داده اند که عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد. همچنین به نظر می رسد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و ممکن است پیشرفت آن را کندتر کند.

4. منبع خوب کلسیم

شیر و سایر لبنیات منابع اصلی کلسیم در رژیم های غذایی بسیاری از افراد هستند. یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر کامل 28 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را فراهم می کند.

در مقایسه، بادام حاوی مقدار کمی کلسیم است و فقط 7 درصد از نیاز روزانه در 1 اونس (28 گرم) را تامین می کند.

اما از آنجا که شیر بادام بیشتر به عنوان جایگزینی برای شیر لبنی استفاده می شود، تولید کنندگان آن را با کلسیم غنی می کنند.

کلسیم یک ماده معدنی مهم برای رشد و سلامت استخوان ها است. همچنین به کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان کمک می کند.

علاوه بر این، کلسیم برای عملکرد مناسب قلب، اعصاب و ماهیچه ها ضروری است.

یک فنجان شیر بادام (240 میلی لیتر) 20 تا 45 درصد از مقدار توصیه شده روزانه کلسیم را فراهم می کند.

برخی از مارک ها به جای کربنات کلسیم از نوعی کلسیم به نام تری کلسیم فسفات استفاده می کنند. با این حال، تری کلسیم فسفات به خوبی جذب نمی شود. برای دیدن اینکه چه نوع کلسیمی در شیر بادام شما استفاده می شود، برچسب مواد را بررسی کنید.

اگر خودتان در خانه شیر بادام درست می کنید، ممکن است لازم باشد منابع دیگری از کلسیم را برای تکمیل رژیم غذایی خود پیدا کنید، مانند پنیر، ماست، ماهی، دانه ها، حبوبات و سبزیجات برگ دار.

5. غالباً با ویتامین D غنی شده است

ویتامین D یک ماده مغذی مهم برای بسیاری از جنبه های سلامت از جمله عملکرد قلب، سلامت استخوان ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

بدن شما در معرض نور خورشید می تواند آن را تولید کند. با این حال، 30 تا 50 درصد از مردم به دلیل رنگ پوست، سبک زندگی، ساعات طولانی کار و یا صرفاً زندگی در محلی که نور خورشید محدودی دارد، ویتامین D کافی دریافت نمی کنند.

کمبود ویتامین D با افزایش خطر سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، ضعف عضلانی، مشکلات باروری، بیماری های خود ایمنی و بیماری های عفونی همراه است.

تعداد بسیار کمی از غذاها به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند بنابراین تولید کنندگان ممکن است غذاهایی را که دارای آن نیستند را غنی کنند. محصولاتی که غالباً با ویتامین D غنی می شوند شامل شیر، آب میوه، غلات، پنیر، مارگارین و ماست هستند.

بیشتر شیرهای بادام با ویتامین D2 که به عنوان ergocalciferol نیز شناخته می شود، غنی شده اند. به طور متوسط​، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر بادام غنی شده 25 درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین D را تأمین می کند.

شیر بادام خانگی فاقد ویتامین D خواهد بود بنابراین اگر به مقدار کافی ویتامین D از نور خورشید دریافت نمی کنید، باید به دنبال منابع غذایی دیگری باشید.

6. به طور طبیعی بدون لاکتوز است

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که در آن افراد قادر به هضم لاکتوز یا قند موجود در شیر نیستند.

این بیماری به دلیل کمبود لاکتاز، آنزیمی که مسئولیت تجزیه لاکتوز به شکل قابل هضم تر است، ایجاد می شود. این کمبود ممکن است در اثر ژنتیک، پیری یا برخی شرایط پزشکی ایجاد شود.

عدم تحمل می تواند انواع مختلفی از علائم ناراحت کننده از جمله درد معده، نفخ و گاز را ایجاد کند.

تخمین زده می شود که عدم تحمل لاکتوز تا 75 درصد از مردم در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در سفیدپوستان نژاد اروپائی رایج است و 5 تا 17 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا، نرخ آن به اندازه 50 تا 100 درصد است.

از آنجا که شیر بادام به طور طبیعی عاری از لاکتوز است، برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند، جایگزین مناسبی محسوب می شود.

7. لبنیات و وگان

برخی افراد از خوردن لبنیات به خاطر یک انتخاب دینی، بهداشتی، زیست محیطی یا شیوه زندگی مانند وگان خودداری می کنند.

از آنجایی که شیر بادام کاملاً گیاهی است، برای همه این گروه ها مناسب است و می توان از آن به جای شیر استفاده کرد.

علاوه بر این، شیر بادام عاری از پروتئین هایی است که باعث ایجاد حساسیت به شیر در حداکثر 0.5 درصد بزرگسالان می شود.

در حالی که شیر سویا یک جایگزین سنتی برای شیرهای لبنی برای بزرگسالان است، تا 14 درصد افرادی که به شیر لبنی حساسیت دارند، نسبت به شیر سویا نیز حساسیت دارند. بنابراین، شیر بادام جایگزین مناسبی محسوب می شود.

اما با توجه به اینکه شیر بادام در مقایسه با شیر لبنی از نظر پروتئین قابل هضم بسیار کم است، به عنوان جایگزینی برای نوزادان یا کودکان خردسال با آلرژی شیر مناسب نیست. درعوض، آنها ممکن است نیاز به فرمول های تخصصی داشته باشند.

8. مقدار کمی فسفر و مقدار متوسطی از پتاسیم

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه اغلب به دلیل مقادیر زیاد فسفر و پتاسیم از مصرف شیر جلوگیری می کنند.

از آنجا که کلیه های آنها قادر به درست دفع کردن این مواد مغذی نیستند، این خطر وجود دارد که آنها در خون باقی بمانند.

فسفر بیش از حد در خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، هایپرپاراتیروئیدیسم و ​​بیماری های استخوانی را افزایش می دهد. در همین حال، پتاسیم بیش از حد خطر ابتلا به ضربان قلب نامنظم، حمله قلبی و مرگ را افزایش می دهد.

شیر لبنی حاوی 233 میلی گرم فسفر و 366 میلی گرم پتاسیم در هر فنجان (240 میلی لیتر) است، در حالی که همین مقدار شیر بادام فقط 20 میلی گرم فسفر و 160 میلی گرم پتاسیم دارد.

با این وجود، ممکن است این میزان از برندی به برند دیگر متفاوت باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد برچسب آن را بررسی کنید.

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، بسته به مرحله بیماری و سطح فعلی پتاسیم و فسفر خون، ممکن است نیاز و محدودیت های فردی شما متفاوت باشد.

با این حال، شیر بادام می تواند جایگزینی مناسب برای افرادی باشد که به دلیل بیماری کلیوی بهتر است میزان مصرف پتاسیم و فسفر خود را کاهش دهند.

خواص شیر بادام

9. افزودن آن به رژیم غذایی بسیار آسان است

شیر بادام به هر طریقی که از شیر معمولی لبنی استفاده می کنید، می تواند استفاده شود.

در زیر چند ایده در مورد چگونگی گنجاندن آن در رژیم غذایی آورده شده است:

  • به عنوان یک نوشیدنی مغذی و تازه
  • با غلات یا جو دوسر هنگام صبحانه
  • در چای، قهوه یا شکلات داغ خود
  • در اسموتی ها
  • در پخت و پز مانند دستور العمل های کلوچه و پنکیک
  • در سوپ ها یا سس ها
  • در تهیه بستنی خانگی خودتان
  • در ماست بادام خانگی

10. پوست شما را درخشان نگه می دارد

شیر بادام حاوی 50 درصد از مقدار روزانه ویتامین E است که حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی برای سلامتی پوست است. به طور مثال می توان گفت از پوست در برابر آفتاب محافظت می کند و این از خواص شیر بادام به شمار می رود.

11. سرشار از آنتی اکسیدان است

علاوه بر اینکه منبع غنی از کلسیم است، یکی از خواص شیر بادام این است که پر از آنتی اکسیدان نیز هست. جریان خون ما هر زمان که بازدم می کنیم، رادیکال های آزاد به دست می آورد و آنها اثری متضاد آنتی اکسیدان ها بر روی بدن ما دارند. داشتن تعداد زیاد رادیکال های آزاد و تعداد کم آنتی اکسیدان ها می تواند ما را به سمت پیری زودرس و انقراض سلول سوق دهد. وقتی شیر بادام می نوشیم، آنتی اکسیدان های زیادی را که بدن ما نیاز دارد، دریافت می کنیم.

12. خواص شیر بادام در جلوگیری از سردرد و میگرن

هر زمان که احساس استرس می کنیم، به احتمال زیاد دچار سردرد و میگرن می شویم. در حقیقت سردرد یکی از شایع ترین علائم استرس است که به یک بیماری بسیار شایع تبدیل شده است. خوشبختانه بادام منبع غنی از ریبوفلاوین است که همچنین به عنوان ویتامین B2 شناخته می شود. این ویتامین هنگام جلوگیری از سردرد و خلاص شدن از شر آنها به طور مؤثر می تواند مفید باشد.

13. شیر بادام حاوی کلسترول نیست

یكی از خواص شیر بادام كه ​​به محبوبیت آن كمك كرده این است كه هیچ كلسترولی در آن وجود ندارد. به عنوان یک گزینه جایگزین گیاهی برای شیر، افرادی که ممکن است دچار مشکلات قلبی باشند، می توانند بدون نگرانی از آن لذت ببرند. علاوه بر این، چندین بیماری قلبی وجود دارد که با نوشیدن شیر بادام می تواند کاهش یابد که یکی دیگر از مزایای آن است.

14. خواص شیر بادام در تقویت و بهبود عضلات

اگرچه شیر بادام فقط حاوی 1 گرم پروتئین در هر وعده است اما حاوی مقدار زیادی ویتامین های گروه B مانند آهن و ریبوفلاوین است که هم برای رشد ماهیچه ها و هم برای بهبودی و ترمیم آنها در زمان ریکاوری مهم است.

شیر بادام

آیا شیر بادام سالم تر از شیر گاو است؟

از نظر کالری، شیر بادام نسبت به شیر کامل گاو از کالری کمتری برخوردار است، کالری مشابهی با شیر گاو نیمه چرب دارد و کالری بیشتری نسبت به شیر گاو کم چرب دارد.

هر دو گزینه تقریباً همان مقدار کلسیم را در هر 100 میلی لیتر (حدود 120 میلی گرم) فراهم می کنند اما شیر گاو علاوه بر آن ویتامین E یا ویتامین D نخواهد داشت که هر دو در بادام یافت می شوند یا به محصول نهایی اضافه می شوند. هر دو شیر گاو و بادام تقریباً دارای یک میزان ویتامین B12 هستند، بنابراین از نظر غذایی، شیر بادام ممکن است کمی سالم تر از شیر گاو باشد.

با این حال، اگر به مواد مغذی توجه کنید، شیر گاو حاوی پروتئین و چربی بیشتری نسبت به شیر بادام است و کربوهیدرات پایین تری دارد. اگر تمایل به خرید شیر بادام شیرین شده دارید، شیر گاو از نظر غذایی به آن ارجحیت دارد.

برای کسانی که با هضم لبنیات و تحمل لاکتوز مشکل دارند، حساسیت به شیر گاو دارند یا رژیم غذایی وگان را دنبال می کنند، شیر بادام یک جایگزین مناسب برای لبنیات است.

اندازه سالم مصرف شیر بادام چقدر است؟

یک بخش سالم حدود 250 میلی لیتر خواهد بود که میزانی کافی برای غلات یا چای و قهوه در طول روز است.

مانند شیر گاو، شما می توانید از شیر بادام در هر نوع دستور العملی که به عنوان یک ماده غذایی به شیر نیاز دارد استفاده کنید و به عنوان یک جایگزین غیر لبنی نیز مفید است.

آیا شیر بادام برای همه مناسب است؟

شیر بادام برای کسانی که حساسیت به آجیل دارند مناسب نیست و در صورت داشتن آن باید از مصرف آن خودداری کرد.

برای کودکان، شیر گاو منبع خوبی از مواد مغذی مهم است و توصیه می شود قبل از جایگزین کردن آن با شیر بادام با پزشک معالج خود صحبت کنید به خصوص که لازم است هرگونه حساسیت بالقوه آجیل را در کودکان خردسال بررسی کنید.

آیا نوشیدن شیر بادام به جای شیر لبنی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

در حال حاضر واقعاً هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که محصولات لبنی را به سرطان پیوند دهد. نوشیدن شیر زیاد و مصرف مقدار زیادی چربی حیوانی یک عامل خطر برای سرطان پروستات در مردان است اما این پیوندها برای تأیید نیاز به تحقیقات بیشتری دارند. به نظر نمی رسد که شیر نیز بر خطر ابتلا به سرطان پستان، شایع ترین سرطان در زنان تأثیر بگذارد. (در حالی که ما می دانیم، شیر سویا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد و در واقع، ممکن است آن را کاهش دهد.)

نحوه خرید بهترین شیر بادام

تهیه شیر بادام شخصی در صورت وقت داشتن همیشه بهترین گزینه است اما اگر در حال خرید انواع بازاری آن هستید، به دنبال شیرهای بادام غلیظ نشده باشید. لیست مواد تشکیل دهنده را نیز بررسی کنید زیرا بسیاری از مارک ها از شیر برنج به عنوان پایه استفاده می کنند، این به معنی محتوای بادام کمتر و بنابراین ریز مغذی های کمتر است.

سعی کنید شیر بادام خود را با دستور ما تهیه کنید.

شیر بادام خود را درست کنید

از آنجایی که این یک محصول تازه است، حتما آن را تازه مصرف کنید و بیش از 2 تا 3 روز آن را ذخیره نکنید.

مواد زیر حدود 2 فنجان شیر بادام ارائه می دهند:

مواد لازم

  • 1 فنجان بادام
  • 2.5 فنجان آب
  • دارچین
  • کمی عسل یا شیرین کننده های طبیعی دیگر

طرز تهیه:

1. بادام را یک شب خیس کنید؛ روز بعد پوست آن باید آسان جدا شود.

2. حالا بادام پوست کنده شده را درون مخلوط کن ریخته و آب را به آن اضافه کنید.

3. پس از مخلوط شدن به چیزی خمیر مانند تبدیل می شود، آن را از طریق پارچه توری فیلتر کرده و درون یک ظرف بریزید.

4. مایعی که صاف کرده اید، شیر بادام مصرفی شما است. برای شیرین کردن آن می توانید عسل یا دارچین را به صورت اختیاری اضافه کنید و در یک ظرف بسته بندی شده نگهداری کنید.

منبع:

healthline

chatelaine

chefgourmetllc

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی