سبك زندگي موفقيت در زندگي

10 راهکار ساده برای جلوگیری از تنبل بودن

تقویم فارسی اندروید

10 راهکار ساده برای جلوگیری از تنبل بودن
وقتی جوان تر بودم و در اوایل 20 سالگی من در بسیاری از موارد تنبل بودم و درحالی که مدام استرس داشتم بازهم امتحانات مدرسه را در آخرین لحظه آماده کرده و هرگز برنامه ریزی درستی برای این کار نداشتم. همچنین به جای اینکه برای طبخ غذاهای سالم و مقوی وقت بگذارم مدام غذاهای حاضری می خوردم و روز به روز چاق تر می شدم و برای دستیابی به اهدافم مدام با جمله ی به زودی به تعویق می افتاد و من هیچوقت تلاش برای رسیدن به آن ها را شروع نکردم.

10 سال بعد هنوز چیزهای زیادی وجود داشت که دوست داشتم به آن ها برسم و برای شان وقت بگذارم اما تنبل بودن من همیشه مانع رسیدن به خواسته هایم بود. همین امر موجب شد تا به دنبال راهکارهایی باشم که تنبل بودن را از من بگیرند و من را به فرد اکتیو و فعالی تبدیل کنند. در این مقاله قصد دارم 10 تا از بهترین آن ها را با شما در میان بگذارم. با هفت گنج همراه باشید.

1. با خودتان مهربان باشید

هر بار که تنبل بودن تان کار دست تان می دهد و کارهای تان عقب می افتد به جای اینکه مدام به این فکر کنید که دارید برای خودتان دردسر درست می کنید و با این حرف ها و سرکوفت هایی که به خودتان می زنید عزت نفس و اعتماد به نفس تان خدشه دار شود، می توانید کمی با خودتان مهربان تر باشید و اجازه دهید تا کم کم و به مرور زمان همه چیز تغییر کند.

2. شروع فقط با یک گام به جلو

سخت ترین کارها معمولا با قدم های کوتاه و گام های آسان شروع می شود. اگر انجام یک کار برای تان بیش از حد سخت و طاقت فرساست می توانید کارهای ساده تر و آسان تر را شروع کنید. به جای اینکه گام های بزرگ بردارید خودتان را با کارهای ساده تر محک بزنید. برای مثال روزی 3 دقیقه روی تردمیل بدوید تا کم کم بتوانید تایم دوتان را به 15 دقیقه برسانید و یا روزی 5 دقیقه به بازرسی کارهای تان بپردازید تا عادت کنید در روز 20 دقیقه به ویرایش و چک کردن کارهای انجام شده تان وقت اختصاص دهید.

3. روز خود را با مهم ترین کارتان شروع کنید

آیا احساس تنبل بودن می کنید و فکر می کنید که بیش از اندازه برای انجام کارهای تان سست و خسته هستید و یا علاقه زیادی به خوابیدن ویا وقت کشی دارید؟ بسیار خوب کمی خود را آزاد بگذارید تا بتوانید از کار مورد علاقه تان لذت ببرید. برای مثل سعی کنید که تایم استراحت خوب و کاملی داشته باشید و سعی کنید از استراحتی که دارید لذت ببرید و بعد از آن خودتان را ملزم کنید که تا تایم استراحت بعدی به خوبی کار کنید همچنین باید بعد از خواب و استراحت روزتان را با مهم ترین و حیاتی ترین کارتان شروع کنید. برای مثال اگر وقتی از خواب بیدار می شوید ایمیل های تان را چک کنید یا فیس بوک را نگاه کنید در اصل بخش مهمی از انرژی تان سوخت شده است. سعی کنید برای ایجاد انگیزه روزتان را با کارهای حیاتی شروع کنید.

4. استراحت های کوتاه مدت بین ساعات کاری

این که کار روزانه تان را پشت سر هم و به طور مداوم انجام دهید دیگر نمی توانید پرانرژی و با انگیزه بمانید. باید قبول کرد که شما هم خسته می شوید و نیاز به کمی استرحات و تجدید نیرو دارید. می توانید بین ساعات کاری تان کمی به خود استراحت داده و سعی کنید با تمام وجودتان به تجدید نیرو و استراحت بپردازید. برای مثال اگر 40 دقیقه کار می کنید بین آن برای 5 دقیقه کاملا استراحت کنید. مثلا چشمان تان را ببندید و کمی کش و قوس بیایید یا راه بروید تا عضلات تان باز شود. بعد از آن 5 دقیقه می توانید دوباره سرکارتان برگشته و آن را با انگیزه کامل انجام دهید.

5. حذف مواردی که حواس تان را پرت می کند

تمرکز روی یک کار مشخص تنها برای 5 تا 20 دقیقه میسر است. بعد از آن هر چیزی می تواند حواس شما را پرت کند. ممکن است سراغ فیس بوک یا توییتر بروید یا برنامه های تلوزیون حواس تان را پرت کنند. اگر فکر می کنید که چیزی تمرکز شما را به هم می زند باید سعی کنید زمان کار آن را کنار بگذارید. برای مثال اگر رسانه های اجتماعی شما را به خود مشغول می کنند می توانید گوشی تان را در زمان کار در سر دیگر خانه گذاشته و خودتان را به کار مشغول کنید. همچنین اگر مدام برخی سایت ها را چک می کنید می توانید به کمک افزونه StayFocusd در مرورگرتان آن ها را مسدود کنید. با حذف این مواردی که مخل تمکزتان است تا 95 درصد از وقت تان حفظ می شود.

6. سوالاتی که برای تان ایجاد انگیزه می کند

همیشه از خودتان سوالاتی بپرسید که می تواند انگیزه ی شما را تمدید کند. دو مجموعه سوال وجود دارد که می تواند هر بار شما را سوخت گیری کرده و حتی اگر از تنبل بودن خودتان عاجز شده باشید باز هم به شما کمک کند تا باز به سرکارتان بازگردید.
از خود بپرسید که:

  • اگر در همین وضعیت فعلی بمانم وضعیت من تا 5 سال آینده چگونه خواهد بود؟
  • با وضعیت فعلی چقدر می توانم برای خودم و اطرافیانی که دوست شان دارم دردسر درست کنم؟

در صورتی که واقع بینانه به این سوالات جواب دهید هرچند دیدن عواقب منفی کارتان می تواند برای تان تلخ باشد اما می تواند باعث شود تا ذهن هوشیاری داشته باشید و برای بهتر شدن اوضاع تان تلاش کنید.

سپس از خود بپرسید:

  • اگر شروع به تغییر کنم زندگی من تا یکسال آینده چگونه خواهد بود؟
  • در صورتی که وضع بهتری داشته باشم چگونه می توانم زندگی خودم و اطراف یانم را تغییر دهم؟

7. زندگی تان را خلوت کنید

ممکن است کارهای زیادی برای خود انتخاب کرده باشید و به نوعی با فعالیت ها و مشغولیت های مختلف حسابی سر خودتان را شلوغ کرده باشید. با این حساب ممکن است 2 روز با سختی تلاش کنید و بعد خسته شده و در خانه بمانید و با گوشی هوشمندتان سرگرم شده یا وقت تان را به دیدن تلویزیون صرف کنید. هرگز نمی توانید معضل تنبل بودن تان را یک روزه حل کرده و به یک آدم اکتیو تبدیل شوید و همچنین هرگز نمی توانید به اندازه ی یک آدم فراطبیعی کار و فعالیت داشته باشید. سعی کنید همیشه وقت تان را صرف انجام ضروری ترین کارها کرده و از انجام فعالیت های اضافی اجتناب کنید. 2 سوال که هر روز در ذهن من تکرار می شود توانسته است کمک زیادی به من بکند. آن ها عبارتند از:

  • اگر تنها 2 ساعت وقت داشتم آن را صرف انجام چه کاری می کردم؟
  • اگر تنها 1 ساعت وقت آزاد داشتم چگونه آن را صرف می کردم؟

این سوال ها کمک می کنند تا هر زمان مهم ترین و حیاتی ترین کارها را مشخص کرده و وقت تان را صرف انجام آن ها بکنید.

8. ترس از شکست باعث تنبل بودن شما می شود

ترس از شکست باعث می شود همیشه به دنبال یک راه امن تر برای انجام کارها باشید. این ترس شما را از ریسک کردن و تغییر وضعیت تان بازمی دارد. باید بدانید شکست هم گاهی به معنای پایان راه نیست. می توانید بعد از شکست تان یک شروع بهتر داشته و با تجربه های تازه از نو استارت بزنید. همیشه بعد از هر شکستی از خود 2 سوال بپرسید

  • چه چیزی می توانم از این وضعیت یاد بگیرم؟
  • چگونه دوست یا خانواده یا همکارم می تواند در خلاص شدن از این وضعیت به من کمک کند؟

9. مراقب انگیزهای تان باشید

ذهن شما می تواند با شور و شوق و انگیزه به دنبال هدف باشد و یا می تواند تنبل بودن را انتخاب کرده و باور کند که رسیدن به برخی اهداف ناممکن است. این تنها بستگی به شما دارد که چه شرایطی را برای ذهن تان محیا کرده و چه آینده ای برایش میسر می کنید. می توانید با مردم ناامید غرغرو باشید که به هیچ چیز باور ندارند و مدام شما را به خاطر تلاش تان مسخره می کنند و یا می توانید وقت تان را به خواندن مقالات انگیزشی، تجدید قوا و معاشرت با آدم های با روحیه بگذرانید. هر چیزی می تواند در ذهن و روحیه ی شما تغییر ایجاد کند. بنابراین خودتان باید مراقب این موقعیت باشید.

10. به تعطیلات تان احترام بگذارید

ممکن است خودتان را لایق کمی استراحت و تجدید نیرو ندانید و مدام به این فکر کنید که در حال درجا زدن و وقت تلف کردن هستید و در حین اینکه در تعطیلات به سر می برید مدام استرس داشته و خودتان را آزار بدهید.  این درحالی است که حتی آدم های تنبل هم به استراحت و آرامش نیاز دارند. اگر از تنبل بودن خودتان هم خسته شدید مهم نیست. شما به هر حال به 10 دقیقه استراحت بین کارهای تان و یا یک جمعه ی خالی از دغدغه و مشغله کاری نیاز دارید. باید سعی کنید از تایم هایی که برای استراحت دارید لذت کافی ببرید و حسابی تجدید قوا کنید.

 

 

سایر مطالب مفید در این باره جهت مطالعه:

راه هایی ساده برای غلبه بر تنبلی

چگونه انرژی خود را در تمام روز حفظ کنید

4 دیدگاه

  • بنظرم خیلی عالی بود!ای کاش بتونم عمل کنم بهشون!!واقعا سرزنش بدترین چیزه!!

    • ینی آدم خودشو سرزنش نکنه بابت تنبلی ناکارامدیش!سعی کنه دوستانه با خودش حلش کنه

4 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی