روانشناسي و سلامت روان سلامت سلامت جنسي و زناشويي

تاثیر استرس بر زندگی مشترک

تقویم فارسی اندروید

تاثیر استرس بر زندگی  مشترک

استرس

بدون شک وجود علائمی از مشکلات روانی نظیر استرس، نوسانات خلقی و نگرانی های روزمره  یا بالینی یکی از زوجین یا هر دوی آنها، می تواند باعث شکل گیری اختلالات جنسی نارضایتی جنسی و فقدان تجربه لذت بخش جنسی برای آنها شود. این مساله در پژوهش ها و مطالعات زیادی مورد بررسی قرار گرفته و به اثبات رسیده است با این حال این فرضیه که افزایش جنسی می تواند باعث کاهش فشار عصبی زوجین شود الزاما در تمام شرایط درست نیست و شواهد پژوهشی چندانی هم در حمایت  از این فرضیه وجود ندارد در بیشتر مواقع وقتی  زن و شوهری با وجود  فشارهای عصبی، اضطراب، استرس، خلق پایین و مانند آن اقدام به برقراری رابطه زناشویی می کنند، عملا به دلیل شرایط خاصی که تجربه می کنند نمی توانند از روابط خود لذت ببرند و به دنبال آن حتی ممکن است میلی به برقراری رابطه نداشته باشند  یا در یکی از مراحل رابطه زناشویی نتوانند موفق عمل کنند.

 

تاثیر رابطه زناشویی در تعدیل هیجانات منفی

رابطه زناشویی یک رابطه لذت بخش است . وقتی زوجین دارای اضطراب عملکرد جنسی هستند داشتن این رابطه نمی تواند چندان برای انها لذت بخش باشد و بالطبع هم نمی توان انتظار داشت باعث کاهش استرس شود اما اگر فشار روانی فرد ناشی از فقدان رابطه زناشویی و عدم تخلیه انرژی روانی او باشد ، برقراری رابطه می تواندبه تخلیه انرژی روانی ذخیره شده کمک کند و با عث کاهش روانی وی شود . نکته حائز اهمیت این است که فقدان رابطه زناشویی در بسیاری از افراد منجر به ذخیره سازی انرژی زیادی می شود که ممکن است انهارا عصبانی ، خشمگین ،حساس و ناراحت کند که در چنین شرایطی رابطه برقراری رابطه زناشویی می تواند به تعدیل این هیجانات منفی کمک  میکند مطالعات چند یهم نشان داده است که رابطه زناشویی روزانه می تواند باعث رشد سلول های در هیپوکامپ مغز شود که مسئول کنترل سطح استرس است. مطالعات دیگر نشان داده داشتن رابطه زناشویی روزانه به مدت 2 هفته باعث کاهش فشار خون و سطح استرس مورد بررسی می شود . با این حال این مطالعات اندک بوده و قابل تعمیم نیستند .

 

راه حل چیست؟

آنچه می توان به زوجینی که دارای فشارهای روانی و عصبی ، هستند توصیه کرد این است که در مرحله اول به دنبال ارزیابی روانشناختی و سلامت روان خود باشند به این ترتیب می توان مشکلات احتمالی را شناسایی و برای رفع ان اقدام کرد . شناسایی منشا فشار های روانی و عصبی می تواند بسیار کمک کننده باشد چرا که نوع علت در تعیین نوع مداخله بسیار موثر است وجود علایم اختلالات روانی در افراد، استرس های روز مره ،استرس ناشی از تعارضات بین فردی و مشکلات ارتباطی و عاطفی زوجین هر کدام روند روند مداخلات را به سمتی سوق می دهد . تغییر سبک زندگی ،ورزش کردن، داشتن برنامه ای تفریحی ، کم کردن بار شغلی ، پرداختن به برنامه ه8ای خاص آموزشی و نظایر ان می تواند در بهبود زندگی زناشویی کمک کننده باشد و زوجین با چنین ویژگی هایی باید بدانند پرداختن رابطه زناشویی ، در شرایط نامطلوب و استرس زا ممکن است نه تنها مفید نباشد بلکه منجر به شکل گیری مشکلات بیشتری شود و فشار روانی – عصبی را افزایش دهد . بنابراین این افراد بهتر است به دنبال کمک های تخصصی باشند و حتی با یادگیری مهارت های لازم ، زندگی ای را که باعث لیجاد نارضایتی بین انها شده و در حال از هم پاشیدن است نجات دهد .

 

گردآوری : هفت گنج

مطالب مرتبط :

ظرف شستن باعث کاهش استرس می شود !

چطور در کمتر از ۲ دقیقه استرس مان را کاهش دهیم؟…

بهترین ورزش ها برای کاهش استرس کدامند؟…

ساده ترین راه برای درمان استرس

توصیه های غذایی برای مقابله با استرس و اضطراب…

با خوراکی های ضد استرس آشنا شوید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی