بیماری ها سلامت سلامت جسمي

برای درمان خانگی برخی از بیماری ها چه خوراکی هایی مناسب است؟

تقویم فارسی اندروید

هنگامی که فردی بیمار است ممکن است اشتهایش افزایش یابد اما تغذیه نامناسب می تواند باعث تشدید بیماری شود. هنگامی که احساس مریضی می کنید باید غذای مناسب میل کرده و بدن را هیدراته کنید. انواع مختلف غذا ممکن است برخی از بیماری ها را درمان کنند. به طور مثال فردی که مبتلا به گلو درد است باید غذایی بخورد که به رفع التهاب کمک کند. این مقاله به لیستی که به خوردن و اجتناب از خوردن غذاها برای درمان خانگی برخی از بیماری های شایع و البته ساده اشاره می کند.

درمان خانگی

درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا

به هنگام سرماخوردگی بهترین درمان خانگی نوشیدن چای و دمنوش گیاهیست.

1. چای های گیاهی

چای های گیاهی آب مورد نیاز بدن را تامین می کنند و سینوس ها را پاکسازی می نمایند. گرفتگی بینی، سرفه و گلو درد از علائم شایع سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. خوراکی های زیر در کاهش التهاب و افزایش ایمنی بدن کمک می کنند. افزودن مقداری زردچوبه به آب گرم می تواند درمانی برای گلو درد باشد. تحقیقات نشان می دهند که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی است. برگ چای دارای ترکیبات گیاهی فراوانی مانند پلی فنول، فلاونوئیدها و کاتچین است که سیستم ایمنی را تحریک می کنند. به خصوص کاتچین ها که می توانند از بدن در برابر برخی از ویروس های خاص آنفولانزا محافظت کنند. بسیاری معتقدند که نوشیدن چای می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد.

درمان خانگی

2. عسل

گلودرد می تواند یک عفونت باکتریایی باشد. عسل دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند به درمان این عفونت کمک کند. عسل می تواند در درمان سرفه کودکان موثر باشد هرچند نباید به نوزادان زیر یک سال داده شود. مطالعات منتشر شده در سال 2018 نشان می دهند که عسل در درمان سرفه کودکان گاهی از داروهای رایج برای سرفه هم بهتر عمل می کند. عسل نتایج مشابهی با داروهای رایج دارد زیرا مواد تشکیل دهنده آنها مشترک است.

درمان خانگی

3. مرکبات و انواع توت ها

مرکباتی از قبیل پرتقال، لیمو و گریپ فروت حاوی مقادیر زیادی از فلاونوئیدها و ویتامین C هستند که باعث کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن می شوند و در مبارزه با تب مفید هستند. فلاونوئیدها در انواع توت ها نیز یافت می شوند و می توانند در درمان انواع عفونت ها کمک کنند. آب میوه ها اغلب می توانند گلو درد را تسکین دهند.

درمان خانگی

خوراکی هایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

بسیاری معتقدند که لبنیات باعث انسداد سینوس ها می شود و بنابراین باید از خوردن و آشامیدن شان به هنگام سرماخوردگی اجتناب کرد.

کافئین هم می تواند باعث کمبود آب بدن شود. با این حال برخی از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که موجب تقویت ایمنی بدن می شوند و در بهبود بیماری تاثیر زیادی دارند.

الکل هم می تواند آب بدن را بکشد و التهاب در سرما خوردگی و آنفولانزا را تشدید نماید.

درمان خانگی تهوع، استفراغ و اسهال

هنگامی که واکنش هایی در گوارش خود حس کردید باید در خوردن و نخوردن بسیار وسواس به خرج دهید.

1. زنجبیل

تحقیقات نشان می دهند که زنجبیل می تواند به عنوان یک درمان خانگی به کاهش اثرات تهوع و استفراغ کمک کند. بدین منظور کافیست 1تا 2 قاشق چای خوری زنجبیل تازه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. با افزودن کمی عسل به آن نیز می توانید هم آن را خوش طعم تر کرده و هم خواصش را بیشتر کنید. به خاطر ترکیبات مفید آن سعی کنید به مقدار کافی زنجبیل مصرف کنید.

درمان خانگی

2. غذاهای ملایم

موز، سیب زمینی، برنج و نان تست تاثیر ملایمی بر روی معده دارند. در کل رژیم غذایی که دارای نشاسته زیاد و فیبر کم باشد می تواند در بهبود اسهال بسیار مفید واقع شود. از دیگر غذاهای ملایم که باید به رژیم غذایی اضافه شوند عبارتند از:

کراکر، بلغور جو دوسر، هندوانه و سیب زمینی آب پز

در کل سعی کنید تا می توانید مایعات بنوشید. آب بهترین نوشیدنیست و می توانید آب سیب هم در این زمان بنوشید. کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، باید گزینه های دیگری جایگزین نمایند. معمولا پس از گذشت 48 ساعت می توانید به رژیم غذایی قبلی خود بازگردید.

درمان خانگی

3. آب نارگیل

هنگامی ناراحتی معده رخ می دهد که معده ملتهب شود. ترکیباتی در آب نارگیل وجود دارد که به کاهش این التهاب کمک می کند. مقدار سدیم و پتاسیم آب نارگیل بسیار بالاست و می تواند پس از اسهال یا استفراغ، بدن را آبرسانی کند. مطالعات نشان می دهند آب نارگیل به میزانی بدن را هیدراته می کند که می تواند به عنوان یک نوشیدنی ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین سالم تر است که به آن اصلا شکر اضافه نشود.

درمان خانگی

خوراکی هایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

غذاهای چرب حاوی مقادیر زیادی چربی هستند که هضم شان دشوار است و می توانند باعث تحریک معده و بدتر شدن تهوع شوند.

چیلی حاوی یک ماده شیمیایی است که می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی شود.

کافئین به عنوان یک محرک عمل کرده که می تواند باعث گرفتگی معده و افزایش حرکات روده شود.

محصولات لبنی که حاوی قندی به نام لاکتوز هستند پس از اسهال باعث التهاب و تهوع می شود.

شیرین کننده های مصنوعی که می توانند اثر ملین داشته باشند.

درمان خانگی یبوست

کلید رفع یبوست افزایش فیبر به رژیم مواد غذایی است. فیبر می تواند باعث نرمی مدفوع شود. همچنین باکتری های روده را تغذیه می کند. توجه داشته باشید که افزودن زیاد فیبر به رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد گاز شود بنابراین سعی کنید آن را کم کم اضافه کنید تا ایجاد نفخ نکند.

1. سبوس جو

یک فنجان جو حاوی 4 گرم فیبر است که تقریبا 16% از مصرف روزانه یک فرد بزرگسال را تامین می کند. سبوس جو از بلغور جو برای هضم مفیدتر است. جو خام نسبت به جو پخته شده حاوی میزان بیشتری فیبر است و یک درمان خانگی مفید محسوب می شود.

درمان خانگی

2. میوه خشک

تمام میوه ها منبع خوبی از فیبر هستند اما میوه های خشک مانند زردآلو، انجیر و آلو معمولا دارای بالاترین سطح هستند. این میوه ها حاوی یک ملین طبیعی است که به نام سوربیتول شناخته می شود و برای ایجاد حرکت در روده مفید است. آلو و زردآلو همچنین دارای پلی فنول ها هستند که می توانند میزان باکتری های سالم را افزایش دهند. این باکتری ها به تحریک روده کمک می کنند.

درمان خانگی

3. بذر کتان

دانه کتان به خاطر داشتن فیبر زیاد، حرکات روده را منظم می کند. همچنین یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است. از بذر کتان می توانید در پخت فرنی و انواع شیرینی بهره ببرید.

درمان خانگی

خوراکی هایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

غذاهای فرآوری شده میزان زیادی چربی و نمک و مقدار کمی فیبر دارند. هضم چربی سخت است و نمک هم سطح رطوبت را در مدفوع کاهش می دهد.

غذاهای پردازش شده مانند نان سفید و برنج سفید که سبوس و باکتری از آن جدا شده اند.

کافئین و الکل که هر دو می توانند باعث کمبود آب بدن شوند و آب مورد نیاز برای مدفوع را از بین ببرند.

توصیه

تغییرات تغدیه ای در زمانی که دچار این گونه بیماری ها می شوید می تواند بسیار مفید باشد. فرد باید سعی کند رژیم غذایی توصیه شده برای علائمی که در خود می بیند را رعایت کند و در عین حال از غذاهایی که حال او را بدتر می کنند اجتناب نماید. مهم است که به یاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است. از یک رژیم غذایی سالم که شامل تمام مواد مغذی بالا می شود پیروی نمایید تا کمتر دچار بیماری هایی از این قبیل شوید.

منبع : medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی