تغذيه سالم سلامت

با نوشیدن نوشابه رژیمی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

تقویم فارسی اندروید

مسلماً یکی از گیج کننده ترین بحث ها در حال حاضر در دنیای سلامت و تغذیه این است که کدام یک بهتر است: نوشابه معمولی یا نوشابه رژیمی. نوشابه معمولی مملو از قندهای افزوده شده است، گاهی اوقات تا 50 یا 60 گرم در یک بطری و تحقیقات نشان می دهد که با گذشت زمان، مصرف بیش از حد قند افزوده می تواند منجر به افزایش وزن، بیماری قلبی، بیماری کبد، بیماری کلیوی، دیابت و حتی برخی از سرطان ها شود. از سوی دیگر، اگرچه نوشابه رژیمی حاوی کالری یا قند افزودنی نیست، تحقیقات اخیر نیز احتمال افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به سرطان را با این نوشیدنی نشان داده است.

وقتی به تأثیرات نوشیدن نوشابه رژیمی به صورت روزانه نگاه می کنیم، این بحث حتی گیج کننده تر هم می شود. برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که نوشابه‌ های بدون قند می‌ توانند به کاهش وزن کمک کنند، در حالی که برخی دیگر دریافته‌ اند که می‌ تواند منجر به افزایش وزن شود. مطالعه دیگری نشان داد که می‌ تواند بین نوشابه رژیمی و افزایش میزان مرگ و میر ارتباطی وجود داشته باشد اما برخی از کارشناسان این یافته‌ ها را زیر سوال بردند و اشاره کردند که اگرچه نوشیدنی‌ ها می‌ توانند این ارتباط را ایجاد کنند اما سبک زندگی شرکت‌ کنندگان نیز ممکن است یک عامل مهم باشد.

سپس شما جدیدترین اخبار را در مورد نوشابه های رژیمی دارید – یعنی اعلام سازمان بهداشت جهانی در ژوئیه 2023 مبنی بر اینکه شیرین کننده اصلی بدون کالری مورد استفاده در نوشابه رژیمی و بسیاری از نوشابه های رژیمی دیگر، آسپارتام، ممکن است باعث سرطان شود. این افشاگری باعث شد بسیاری از کارشناسان و شرکت‌ های بهداشتی در مورد این موضوع دچار اختلاف نظر شوند.

بنابراین، وقتی هر روز نوشابه رژیمی می نوشید واقعاً چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟ ما با متخصصان تغذیه صحبت کردیم و جدیدترین تحقیقات در مورد این موضوع را در تلاش برای درک بهتر پاسخ بررسی کردیم. برای کشف هفت عارضه جانبی نوشیدن نوشابه رژیمی در هر روز به خواندن ادامه دهید.

نوشابه رژیمی

1. ممکن است شیرین کننده ای مصرف کنید که احتمالاً سرطان زا است

اگر نوشابه رژیمی انتخاب شماست، ممکن است از قبل با شیرین کننده اصلی آن یعنی آسپارتام آشنا باشید. این شیرین کننده صفر کالری در دایت کوکا، اسپرایت زیرو، کوکا زیرو و فانتا زیرو و همچنین برخی از انواع کریستال لایت و برخی آدامس های بدون قند یافت می شود.

مدتی است که مردم نگرانی های خود را در مورد ویژگی های بالقوه “سرطان زا” بودن آسپارتام دارند اما همانطور که در بالا ذکر شد، در جولای 2023 پس از اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسماً این شیرین کننده را “احتمالاً سرطان زا” نامید، بحث دوباره مطرح شد. این دقیقاً چه معنی می دهد؟ به گفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، وقتی به چیزی این برچسب داده می شود، به طور خودکار به این معنی نیست که به خودی خود “باعث سرطان می شود”. در واقع به این معنی است که ارتباط‌ های احتمالی وجود دارد اما تحقیقات روی انسان‌ ها هنوز برای نتیجه‌ گیری سرطان‌ زا بودن آن بسیار محدود است. بنابراین این ما را به چه نتیجه ای می رساند؟ خوب، صرف نظر از اینکه آسپارتام به طور قطعی باعث سرطان می شود، دلایل مختلفی وجود دارد که می توانید مصرف نوشابه رژیمی خود را محدود کنید و در زیر به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

2. ممکن است وزن کم کنید

بر اساس داده های منتشر شده، نوشیدن نوشابه رژیمی به جای نوشابه های معمولی با کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن، به ویژه در میان افراد چاق مرتبط است. مطالعه دیگری در ژورنال Obesity نشان داد افرادی که روزانه 710 میلی لیتر نوشابه رژیمی به مدت یک سال می نوشند، تا 7 کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

متخصص تغذیه ثبت شده، توبی آمیدور، اضافه می کند که طبق دستورالعمل های رژیم غذایی 2020 تا 2025 برای آمریکایی ها، “تحقیقات کوتاه مدت نشان می دهد که شیرین کننده های صفر و کم کالری برای کاهش وزن مفید هستند اما اثرات طولانی مدت آن هنوز قطعی نیست.” کاهش وزن خوب به نظر می رسد اما آن روی سکه معلوم نیست.

3. ممکن است وزن اضافه کنید

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2017 هر دو نوشیدنی شیرین شده با قند و شیرین شده مصنوعی را با افزایش وزن مرتبط دانست. داده های دیگر نشان می دهد که شیرین کننده های غیر مغذی ممکن است اشتها را تحریک کنند و در طول زمان منجر به افزایش وزن شوند. لارن ماناکر متخصص تغذیه، می گوید: «اما بسیاری از داده ها ماهیت مشاهده ای دارند. بنابراین، قبل از اینکه ارتباط قطعی برقرار کنیم، به مطالعات بیشتری نیاز است.»

جاستین روزادو، متخصص تغذیه ثبت شده و متخصص مراقبت و آموزش دیابت در The Nutrition Queens توضیح می‌ دهد: «شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی متفاوت از قند طبیعی هضم می‌ شوند. “آنچه سرنوشت متابولیک آنها را تعیین می کند ترکیب پیچیده آنها است که برخی از آنها کاملاً مراحل جذب و هضم معمولی را دور می زنند و غذاهای حاوی کالری تحت تأثیر قرار می گیرند.”

نکته اصلی این است که تحقیق بی نتیجه است. روزادو می‌ گوید: «بیشتر مطالعات نشان می‌ دهند که شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی تأثیرات متفاوتی بر کنترل وزن دارند، اگرچه تا حد زیادی باعث کاهش یا افزایش وزن افراد نمی‌ شوند.»

4. ممکن است حس چشایی شما ثبت کند که طعم خوبی ندارد

اگرچه این لزوما خوب یا بد نیست اما اکثر افرادی که به طور منظم نوشابه می نوشند می توانند تأیید کنند که طعم متفاوتی بین نوشابه معمولی و رژیمی وجود دارد. شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز احتمالاً اگر به نوشابه معمولی عادت داشته باشید طعم متفاوتی خواهند داشت. بر اساس تحقیقاتی که در مجله Permanente انجام شده، برخی از شیرین کننده های غیر مغذی می توانند 180 تا 13000 برابر شیرین تر از شکر باشند و ممکن است در طول زمان ترجیحات طعمی شما را تغییر دهند.

5. ممکن است به شما در مدیریت قند خون کمک کند

ماناکر می گوید: «بر خلاف نوشیدن نوشابه معمولی که مملو از قندهای اضافه شده است، مصرف نوشابه رژیمی نباید باعث افزایش قند خون شود. افرادی که دیابت دارند اما نوشابه دوست دارند، ممکن است نوشابه رژیمی را گزینه خوبی بدانند.” روزادو می‌ گوید وقتی در مقادیر متوسط مصرف می‌ شود، نوشابه‌ های رژیمی راهی مطمئن برای لذت بردن از یک نوشیدنی شیرین و در عین حال ثابت نگه داشتن قند خون هستند.

6. ممکن است استخوان های ضعیف تری داشته باشید

ماناکر می گوید: «مصرف نوشابه، صرف نظر از اینکه رژیمی باشد یا با شکر، ممکن است اثرات نامطلوبی بر تراکم مواد معدنی استخوان داشته باشد اما مطالعات نتایج متفاوتی را نشان می‌ دهند؛ به‌ خصوص نوشابه‌ های تیره به نظر می‌ رسد بیشترین خطر را دارند.» بر اساس گزارش 2020 در Nutrients، مصرف بیش از حد اسید فسفریک موجود در نوشابه ها باعث ایجاد عدم تعادل در نسبت مواد معدنی می شود که با پوکی استخوان و شکستگی ها مرتبط است.

7. ممکن است احساس انرژی بیشتری کنید

ماناکر می‌ گوید: «بسیاری از نوشابه‌ های رژیمی حاوی کافئین هستند که می‌ تواند به افراد در هنگام احساس تنبلی یا خستگی کمک کند. متأسفانه، اگر این نوشابه‌ های کافئین‌ دار را در اواخر روز بنوشید، ممکن است به دلیل تحریک، مشکل خواب داشته باشید.

منبع:

eatthis

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی