خواص مواد غذايي سلامت

با عوارض و خواص روغن سیر آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

پیش از ظهور طب مدرن، نیاکان ما برای حفظ سلامتی به شگفتی های طبیعت اعتماد داشتند. یکی از محبوب ترین داروهای سنتی روغن سیر است که یکی از رایج ترین غذاها و مواد طعم دهنده در سراسر جهان محسوب می شود. سیر به دلیل توانایی چشمگیر خود در مبارزه با بیماری های بیشمار مشهور است. در مقیاس کوچک، روغن سیر با خرد کردن و خیساندن میخک سیر در روغن نباتی تهیه می شود. برای تهیه مقدار بزرگ تر، با تقطیر بخار تولید می شود. روغن سیر نیز مانند خود سیر دارای ارزش درمانی بالایی است و خواص روغن سیر ممکن است به رشد مو، بهبود سلامت قلب و معالجه برخی از بیماری های پوستی کمک کند.

خواص روغن سیر

برای آگاهی بیشتر در مورد خواص روغن سیر و راههای استفاده از آن با ما همراه باشید.

روغن سیر: منشا و اهمیت آن

سیر در آسیای مرکزی سرچشمه گرفته است. گیاه آن از زمان بسیار قدیم به عنوان ماده معطر کننده و داروی سنتی استفاده میشد. این گیاه نه تنها به دلیل عطر و طعم بلکه به دلیل خاصیت هضمش شناخته شده است.

سیر به عنوان یک داروی ادرارآور، دیافورتیک و محرک استفاده می شود. از این گیاه برای درمان سل، سرفه و سرماخوردگی در داروهای کهن استفاده شده است. عصاره سیر فعالیت ضد باکتریایی و ضد قارچی با طیف گسترده ای را نیز نشان داده است.

در این مقاله، ما به روغن سیر خواهیم پرداخت. روغن های اساسی سیر دارای مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد هستند. خواص دارویی سیر به فراوانی ترکیبات حاوی گوگرد نسبت داده شده است.

علاوه بر این، روغن سیر به دلیل خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و حشره کش شناخته شده است.

لیست مزایای سلامتی که می توانیدبرای آنها از این روغن استفاده کنید را در ادامه بررسی نمایید.

خواص روغن سیر برای سلامتی

از درمان عفونت مزمن گوش گرفته تا تقویت ایمنی بدن، روغن سیر فواید بسیاری دارد. ممکن است فشار خون را کنترل کرده و درد دندان را تسکین دهد. چگونه و چرای آن در زیر آمده است.

روغن سیر

1. تحریک رشد مو و تقویت قدرت آن

آلوپسی یا ریزش مو به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. گرایش های ژنتیکی، محرک های محیطی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، داروها، استرس اکسیداتیو و بیماری طولانی مدت از مواردی از این دست هستند.

یکی از محرک های آلوپسی که قابل اصلاح است، کمبود تغذیه ای می باشد.

مواد معدنی مانند روی، کلسیم، آهن، مس، کروم، ید و منیزیم برای ساختن فیبر مو ضروری هستند. بیوتین، ویتامین B (اسیدفولیک، پیریدوکسین و اسید پانتوتنیک)، ویتامین A و ویتامین E سلامت پوست سر و ریشه را حفظ می کنند.

گنجاندن مکمل آنها در رژیم غذایی شما ساده ترین راه تحریک رشد مو است. اسفناج، کلم بروکلی و سیر سرشار از این ریز مغذی ها هستند. بنابراین، خوردن سیر یا استفاده از روغن سیر به عنوان ماسک می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

آروماتراپی با روغن سیر نیز گزینه خوبی است. این می تواند گردش خون در پوست سر شما را بهبود بخشد. روغن سیر به دلیل ترکیبات فیتوشیمیایی دارای فعالیت ضد باکتریایی است. می توانید آن را مستقیماً روی پوست سر خود بمالید یا چند حبه سیر را خرد کنید و آنها را با ماست مخلوط کنید تا به عنوان ماسک استفاده شود.

2. داروی موثر برای بیماری های پوستی و زخم ها

روغن و عصاره سیر دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، فیبرینولیتیک و ضد زخم هستند که ممکن است آن ها را به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک های کلاسیک و ضد عفونی کننده ها تبدیل کنند.

مصرف روغن سیر در موش های صحرایی ماده باعث کاهش التهاب بعد از عمل می شود. ترکیبات حاوی گوگرد موجود در عصاره سیر، تشکیل بافت جدید را تسریع می کند و خون را برای ایجاد زخم های باز فعال می کند.

عصاره سیر همچنین در بهبود انواع مشکلات پوستی مانند درماتیت آتوپیک، آکنه، پسوریازیس، عفونت های قارچی، زخم، چین و چروک و سایر علائم پیری مؤثر هستند.

3. خواص روغن سیر در بهبود سلامت قلب

روغن سیر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. مؤلفه فعال آن، دیالیل دی سولفید، مسئول اثرات ضد آترواسکلروتیک آن است. این ماده فعالیت فیبرینولیتیک را در بیماران و افراد سالم افزایش می دهد (از لخته شدن خون جلوگیری می کند).

جمع شدن پلاکت ها اولین گام در تشکیل لخته های خون است. هنگامی که این لخته ها در عروق کرونر یا مغز شما رخ می دهد، می تواند منجر به آنفارکتوس میوکارد یا سکته مغزی ایسکمیک شود. رژیم غذایی غنی از سیر می تواند از تجمع پلاکت یا ترومبوز جلوگیری کند.

روغن سیر همچنین باعث افزایش خاصیت ارتجاعی رگ های خونی و گردش خون می شود. از این رو، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

4. درمان عفونت و بیماری های قارچی

مطالعات تجربی نشان داده است که روغن سیر دارای فعالیت ضد قارچی بسیار خوبی است. این گیاه از رشد گونه های قارچی مانند کاندیدا آلبیکانس و پنی سیلیوم جلوگیری می کند.

روغن سیر می تواند به غشای اندامک های قارچی نفوذ کند. مشاهدات میکروسکوپی نشان داده است که روغن سیر به میتوکندری قارچی و خلاء آسیب می رساند. در واقع برخی از ژن های اساسی که در عملکردهای نظارتی اساسی و بیماری زایی قارچ ها دخیل هستند را تغییر می دهد.

از روغن سیر و سایر فرمولاسیون های سیر برای درمان کاندیدیازیس می توان استفاده کرد. سایر بیماری های قارچی، مانند tinea pedis (عفونت پا)، میکوزهای سطحی (عفونت پوستی) و otomycosis (عفونت گوش) نیز با این روغن یا عصاره آن قابل رفع هستند.

5. تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی

روغن سیر و سایر مشتقات سیر دارای اثرات ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این می تواند تولید پیام رسان های سلولی ضد التهابی مانند نیتریک اکسید (NO)، پروستاگلاندین ها و اینترلوکین ها را سرکوب کند. ترکیبات گوگرد آن بر روی سلول های سیستم ایمنی بدن است که باعث تولید چنین مولکول هایی می شود.

اسید آراشیدونیک پیشرو چندین ترکیب ضد التهابی مانند پروستاگلاندین ها است. ثابت شده است که روغن سیر یک مهار کننده قوی اسید آراشیدونیک است. همچنین ممکن است آنزیم های موجود در سنتز پروستاگلاندینها و سایر ایکوزانوئیدها را مهار کند.

مطالعات حیوانی اثرات سیستم ایمنی روغن سیر را اثبات کرده است. طبق گزارش ها، درمان با این روغن تعادل سلول های Th1 و Th2 را به سمت سلول های Th2 تغییر می دهد.

در حالی که سلول های Th1 وظیفه تولید ترکیبات التهابی را دارند، سلول های Th2 پاسخ ایمنی را برای خنثی کردن التهاب تحریک می کنند. این مرحله شامل آنتی بادی ها و سلول های تعیین شده است و اثر ضد التهابی را به همراه می آورد.

6. ممکن است از بروز بیماری های عصبی جلوگیری کرده و سلامت مغز را بهبود بخشد

روغن سیر مقطر حاوی ترکیبات مختلف گوگردی مانند دیالیل دی سولفید (DADS) و دیالیل تری سولفید (DAT) است. این ترکیبات آلی از اکسیداسیون و تجمع کلسترول جلوگیری می کنند.

پراکسیداسیون لیپیدها یکی از عوامل مهم پیری است. کلسترول اضافی/لیپیدها می توانند اکسیده شوند و پلاک های آمیلوئید یا لخته هایی در مغز، قلب و جریان خون ایجاد کنند.

پلاک های آمیلوئید می تواند رگ های خونی را باریک کرده و باعث لخته شدن خون شود که در نهایت ممکن است باعث تخریب نورون ها شود. مرگ سریع سلول عصبی منجر به از دست رفتن حافظه یا زوال عقل می شود. در مراحل بعدی، می تواند منجر به بیماری آلزایمر (AD)، عارضه عروقی و آترواسکلروز شود.

7. خواص روغن سیر در تسکین مشکلا دهان و دندان

سیر به دلیل داشتن خواص دارویی معمولاً به عنوان ادویه آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد. جویدن حبه سیر، روغن های اساسی و فیتوشیمیایی را داخل حفره دهان آزاد می کند. این عناصر فعال می توانند زخم های دهان، درد لثه و درد دندان را درمان کنند.

سیر دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی با طیف گسترده ای است. به طور مستقیم با استفاده از خمیر تهیه شده از سیر روی دندان های آسیب دیده می توانید لثه را تسکین دهید. همچنین با مهار باکتری های دهانی می تواند از تشکیل پلاک دندان جلوگیری کند.

8. ممکن است پاتوژن های روده را از بین ببرد

روغن سیر فعالیت ضد میکروبی با طیف گسترده ای را در برابر عوامل بیماری زای روده نشان می دهد. همچنین می تواند باکتری های روده ای که باعث مسمومیت غذایی می شوند را مهار کند.

آلیسین و سایر ترکیبات ارگانوسولور موجود در این روغن به عنوان عناصر فعال شناسایی شده و اثرات مهار کننده در برابر هلیکوباکتر پیلوری – پاتوژن های روده دارند که باعث سرطان معده و چندین اختلال گوارشی (GI) می شوند.

با این وجود، فعالیت ضد میکروبی آن ممکن است در محیط اسیدی روده کاهش یابد. احتمالاً به همین دلیل است که این خاصیت روغن سیر به خوبی تحقیق نشده و مستند نشده است.

9. ممکن است فعالیت ضد ویروسی داشته باشد

عصاره سیر فعالیت ضد ویروسی دارد. ویروس سیتومگالوی انسانی (HCMV)، ویروس آنفلوانزا B، ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1، ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2، ویروس Parainfluenza نوع 3، ویروس واکسینیا، ویروس استوماتیت وزیکولار و چند ویروس دیگر هستند که به این عصاره حساسند.

آزمایشات همچنین ثابت کرده اند که مکمل های حاوی آلیسین می توانند از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنند. آجوئن، آلیسین و آلیتریدین چند ترکیب ضد ویروسی هستند که در عصاره سیر یافت می شوند.

آنها باعث افزایش فعالیت سلول های NK (سلولهای طبیعی قاتل) می شوند. این سلول های سیستم ایمنی بدن سلول های آلوده به ویروس را نابود می کنند.

فیتوشیمیایی های سیر همچنین ژن های مهم ویروسی را غیرفعال می کنند و تولید آنتی بادی های خنثی کننده را در خون شما تقویت می کنند.

10. ممکن است خاصیت حشره کشی و کنه کشی داشته باشد

روغن سیر به عنوان یک ماده دافع کننده قوی شناخته شده است. این ماده اثر ضد تغذیه ای در برابر انگل های خون دهنده (بندپایان خونساز) نشان می دهد. در آزمایشات مختلف روغن سیر توانست به عنوان یک حشره کش قوی عمل کند فقط برخی مطالعات نشان می دهد که روغن سیر در برابر پشه های بالغ بی اثر است.

روغن سیر همچنین باعث کاهش باروری (توانایی تولید مثل) کنه ها می شود. کنه های عنکبوتی، سوسک ها و سایر گونه های حشرات حساس به روغن سیر هستند. چند مطالعه نشان داده اند که روغن سیر به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده بهتر از روغن رزماری، روغن جوجوبا یا ترکیب روغن آفتابگردان و سویا عمل می کند.

مانند سایر عصاره های سیر، روغن سیر همچنین می تواند به عنوان یک علف کش، نماتید و ضد قارچ عمل کند.

مهمتر از همه، روغن سیر تأیید شده است که به طور کلی به عنوان یک ماده غذایی، چاشنی یا طعم دهنده توسط FDA ایالات متحده شناخته می شود.

خلاصه اینکه می توانید از روغن سیر برای پخت و پز استفاده کنید. این می تواند به عنوان نرم کننده پوست، تونیک مو، ماده ضد ویروسی و ضد باکتری و سموم دفع آفات کار کند.

آیا می دانید؟

منبع بوی سیر حاصل از تبدیل آلیین فیتوشیمیایی به آلیسین است.

این تبدیل توسط آنزیم آلیناز حاصل می شود. این تبدیل آنزیمی فقط در برش یا خرد کردن غلاف سیر صورت می گیرد.

به دلیل قدم متوسط ​​تبدیل آنزیمی، بیوشیمیست ها تمایل ندارند روغن سیر را به عنوان یک روغن “ضروری” تلقی کنند.

حتماً با عوارض جانبی بسیاری از سیر روبرو شده اید. آیا روغن سیر نیز عوارض جانبی دارد؟

آیا روغن سیر اثرات جانبی دارد؟

گرچه تحقیقات زیادی در مورد عوارض جانبی سیر انجام شده است اما در مورد مضرات استفاده از روغن سیر هنوز تحقیق یا مطالعه ای انجام نشده است.

مطمئناً نمی توانیم بگوییم که برای ما کاملاً بی خطر است. دلیل این امر این است که روغن سیر حاوی فیتوشیمیایی مانند آلیسین است که در دوزهای زیاد برای کبد شما مضر است.

شواهد، اثرات حاد سلامت انسان ناشی از این ترکیبات فعال زیستی را نشان می دهد. برخی از علائم شامل موارد زیر است:

  • درماتیت
  • حلالیت
  • آسم
  • عملکرد انعقادی
  • بیماری قلبی عروقی
  • اختلال عملکرد دستگاه گوارش
  • اگزما
  • تحریک برای باز کردن زخم ها

مصرف غلاف کامل سیر نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

با این حال، روغن سیر و عصاره سیر به عنوان مواد غیر سمی طبقه بندی می شوند. آنها برای انسان غیر سمی هستند و اهداف دفع کنندگی فقط برای پرندگان و حشرات دارند.

همچنین، روغن سیر و عصاره سیر توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) به عنوان ماده ای سرطان زا شناخته نمی شود. این نشان می دهد که همه ما می توانیم از روغن سیر استفاده کنیم.

چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم تا یک واکنش نامطلوب ایجاد نکند؟ دوز توصیه شده روغن سیر و نکات استفاده از آن را در ادامه بخوانید.

چگونه از روغن سیر استفاده کنیم؟ چه مقدار از آن توصیه می شود؟

برای استفاده از روغن سیر هیچ مقدار مشخص یا دوز خاصی توصیه نشده است. امن ترین گزینه مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی است.

در مورد اینکه چرا مایل به استفاده از این روغن هستید بحث کنید. مزایا و خطرات را بررسی کنید. دوز تعیین شده توسط آنها را برای بهترین نتیجه دنبال کنید.

روغن سیر خالص محصولی از تقطیر بخار سیر است. اگرچه خوراکی است اما بوی تندی دارد.

کپسول های روغن سیر نیز گزینه ای بدون بو است. آنها کاربر پسند و کارآمد هستند.

همچنین می توانید روغن سیر را در خانه درست کنید. با این حال، این یک آمادگی نیاز دارد.

در اینجا دستور تهیه روغن سیر آمده است.

تهیه روغن سیر

طرز تهیه روغن سیر در خانه

  1. چهار عدد سیر باز کنید و آنها را مستقیماً در یک قابلمه گرم بیندازید.
  2. در آن نصف فنجان (120 میلی لیتر) روغن زیتون بریزید.
  3. حبه سیر را از طریق یک پرس سیر یا یک ملاقه به طور مستقیم درون تابه فشار دهید. (شما لازم نیست سیر را قبل از فشار دادن پوست بگیرید. لایه برداری در مراحل بعدی انجام می شود.)
  4. سیر و روغن زیتون را با هم هم بزنید تا سیر به طور مساوی در تابه پخش شود.
  5. مخلوط را روی حرارت متوسط ​​کم به مدت 3 تا 5 دقیقه گرم کنید.
  6. مخلوط را بپزید، گاهی اوقات آن را هم بزنید تا سیر قهوه ای روشن و کمی ترد شود.
  7. نگذارید روغن به جوش بیاید. (از خوردن سیر خودداری کنید. اگر خیلی تیره شد، آن را خیلی زیادی پخته اید و روغن آن تلخ می شود.)
  8. ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و مخلوط را درون یک ظرف بریزید.
  9. بگذارید مخلوط کاملاً خنک شود.
  10. اگر تکه های ریز سیر را در روغن خود نمی خواهید، می توانید وقتی مخلوط را درون ظرف می ریزید ، آن را از صافی رد کنید. گذاشتن قطعات سیر در روغن باعث طعم قوی تری خواهد شد زیرا با گذشت زمان به گرفتن طعم ادامه می دهد.
  11. محتویات را به یک ظرف در بسته انتقال داده و محکم آن را مهر و موم کنید.
  12. روغن را تا 5 روز در یخچال نگه دارید.
  13. حالا ظرف را تکان دهید و بعد هم بزنید تا طعم ها به خورد هم بروند.

همچنین می توانید روغن سیر را بدون پخت و پز و برشته کردن آماده کنید. با این حال کمی بیشتر طول خواهد کشید.

اگر اینطور می خواهید اینجا کارهایی که باید انجام دهید آمده است:

  1. 8 تا 10 سیر با اندازه متوسط ​​را با پشت چاقوی خود باز کنید.
  2. غلاف خرد شده را پوست بگیرید. از دستان خود برای به حداقل رساندن هدر رفتن روغن استفاده کنید.
  3. سیرهای خرد شده را به شیشه نیم تا یک لیتری در بسته منتقل کنید.
  4. حدود دو فنجان (450 تا 500 میلی لیتر) روغن زیتون اضافه کنید. (می توانید روغن زیتون را با روغن مورد نظر خود جایگزین کنید. همچنین می توانید گیاهانی مانند رزماری، آویشن و جعفری را به حبه سیر برای عطر بیشتر اضافه کنید.)
  5. شیشه را محکم ببندید و به مدت 2 تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید. بطری روغن گیاهی سیر شما آماده است!

احتیاط

  • اگر از آن استفاده نکردید برای ایمن بودن و جلوگیری از خوردن باکتری های خطرناک، روغن سیر خانگی را بعد از پنج روز دور بریزید.
  • اگر می خواهید بیشتر دوام داشته باشد روغن سیر را تا یک سال می توانید فریز کنید.
  • هرگز روغن سیر را در دمای اتاق نگهداری نکنید. این می تواند باعث ایجاد بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی کشنده شود.
  • سیر و گیاهان را در اسید سیتریک 3٪ در دمای اتاق به مدت 24 ساعت خیس کنید. به این ترتیب، اسید به طور کامل به داخل مواد نفوذ می کند و محیط نامناسبی را برای رشد باکتری های بوتولیسم ایجاد می کند.

برای راهنمایی بیشتر درباره ذخیره این روغن ها، خواندن را ادامه دهید.

نحوه ذخیره روغن سیر

همه روغن های گیاهی در دمای سرد و به دور از نور، کیفیت خود را بهتر حفظ می کنند.

روغن های آغشته به گیاهانی مانند ریحان، سیر، پونه کوهی و رزماری را می توان با خیال راحت در دمای اتاق نگهداری کرد. با این حال، اگر آن را در یخچال یا فریزر ذخیره کنید، طعم روغن برای مدت زمان طولانی تری حفظ می شود.

همچنین بهتر است از روغن در برابر نور محافظت کنید. آنها را در بطری های تیره نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که بطری ها تمیز و ضذ عفونی شده هستند تا برای مواد غذایی مناسب باشند.

نتیجه گیری

سیر و روغن آن دارای ارزش درمانی استثنایی است. دیالیل دی سولفید، دیالیل تری سولفید، آنیل، آلیین، آلیسین، متیل آلسیل تری سولفید، آلی سولفید، سیترول، ژرانیول، لینالول و … ترکیبات اصلی روغن سیر هستند. آنها مسئول لیست طولانی مزایایی هستند که روغن سیر ارائه می دهد.

از آنجایی که این ماده غیر سمی محسوب می شود، می توان از روغن سیر به شکل خوراکی و موضعی استفاده کرد.

همچنین در بهداشت عمومی و کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با پزشک خود مشورت کنید و راه های گنجاندن این روغن همه کاره را در رژیم غذایی خود بشناسید.

پاسخ های کارشناسان برای سوالات خوانندگان

آیا روغن سیر برای پوست مفید است؟

بله روغن سیر برای پوست شما مفید است. سیر دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده برای درمان انواع بیماری های پوستی است.

آیا می توانم یک شب روغن سیر را روی صورتم بگذارم؟

خیر، سیر ممکن است در صورت طولانی ماندن روی پوست باعث سوزش پوست و سوختگی شود.

آیا خاصیت ضد پیری از خواص روغن سیر است؟

بله، سیر خاصیت ضد پیری دارد. سیر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند باعث جوانسازی پوست شود.

منبع:

stylecraze

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی