سبك زندگي موفقيت در زندگي

چگونه می توانید یک آدم باهوش و موفق باشید؟

تقویم فارسی اندروید

چگونه می توانید یک آدم باهوش و موفق باشید؟
هوش شما سطح توانایی شما در پردازش اطلاعات است و قطعا یکی از مهم ترین قابلیت هایی است که برای موفقیت تان به کارتان می آید. داشتن یک ضریب هوشی بالا در کنار دیگر عوامل قطعا می تواند موفقیت شما را تضمین کند. اما ضریب هوشی بالا تنها عامل تعیین کننده نیست. اگر ضریب هوشی را به عنوان لغت ICE یا همان یخ در نظر بگیرید می توانید بخش های تشکیل دهنده ی آن را از هم تشخیص دهید. ICE عبارت است از:

 

IQ: یا هوش شما

CQ: یا کنجکاوی و توانایی شما برای به دست آوردن اطلاعات جدید در طول دوران

EQ: یا هوش عاطفی شما که همان توانایی شما برای درک و استفاده ی به جا از احساسات است.

داشتن توانایی بالا در هر کدام از قابلیت های گفته شده می تواند کمک کننده باشد اما ایجاد یک تعادل درست بین این قابلیت ها مهم ترین رکن باهوش و موفق بودن است. باید بتوانید یک تعادل درست بین ضریب هوشی، کنجکاوی و همدلی خود برقرار کنید. داشتن چنین تعادلی به معنای این است که شما همزمان قادر به همدردی و درک مشکلات دیگران هستید درحالی که از دانش خود برای یافتن راه حل نیز استفاده می کنید. همچنین می توانید برای اجرای ایده تان بر خطراتی که وجود دارد غلبه کنید. شایان ذکر است که این صفات در افراد بزرگی مثل ادیسون یا انیشتن و ایلان ماسک و ماریسا مایر و ریچارد برانسون وجود دارد.

چرا EQ و CQ به اندازه ی IQ ما اهمیت دارد؟ دکتر “توماس چامورو” استاد روانشناسی و کسب و کار دانشگاه لندن و دانشگاه کلمبیا در ادامه از مزایای EQ و CQ می گوید:

مردم با EQ بالاتر تمایل به کارآفرینی دارند. این افراد توانایی خوبی برای بهره برداری از فرصت ها و تبدیل ایده ها به نوآوری های واقعی و موثر هستند.

CQ بهتر منجر به کسب دانش و سرمایه گذاری های موثر فکری در طول زمان است. CQ در زمینه هایی مثل آموزش و پرورش و یا هنر و خلاقیت می تواند به شما کمک کند تا بهتر عمل کنید.

همچنین “لازلو باک” معاون رئیس ارشد گوگل اعلام کرد که در هنگام استخدام افراد برای گوگل صرفا به دنبال افراد با IQ بالا نیستیم. بلکه به دنبال افرادی هستیم که بتوانند در موقعیت های حساس با ایجاد یک تعادل بین توانایی های ذکر شده تصمیمات بهتر و موثر تری بگیرند.

ICE برای شما چه معنایی دارد؟ ضریب هوشی به چه عواملی وابسته است؟

در حالی که IQ یکی از ویژگی های ذاتی شماست و چندان قابل تغییر نیست، EQ و CQ می توانند در طول زمان و با توجه به تجربیات و یادگیری های شما بهبود یابند.

CQ خود را بهبود دهید

برای بهبود حس کنجکاوی و توانایی در یادگیری خود باید سعی کنید از هر فرصتی برای یاد گرفتن مهارت های جدید استفاده کنید و هیچگاه هیچ مانعی را بر سر راه یادگیری خود قرار ندهید. حتی خستگی و کسالت نباید شما را از یاد گرفتن دور نگه دارد.
مطالعات خود را گسترش دهید. سفر بروید، سوال بپرسید، و جاها و مکان های مختلف را از نزدیک ببینید و از هر فرصتی برای یاد گرفتن استفاده کنید. همچنین می توانید با افراد مختلف ملاقات کرده و با وقت گذراندن با آن ها در برخی تجربیات شان شریک شوید. با این حال مهم ترین کار برای یادگیری بیشتر شما سوال پرسیدن است. همیشه سوال بپرسید و برای گرفتن پاسخ مصر باشید.

EQ خود را بهبود دهید

بهبود هوش عاطفی کمی سخت تر از بهبود CQ است. اما این کار نیز شدنی است. برای بهبود هوش عاطفی خود باید سعی کنید روابط تان را با دیگران بهبود داده و بیشتر با آن ها تعاول داشته باشید.

تلاش کنید تا در پرورش حس کنجکاوی خود و تعامل با دیگران و به چالش کشیدن تعصبات تان و سوال پرسیدن مکرر و ارتباطات موثر توانایی ذهنی خود را بهبود دهید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی