روانشناسی سبك زندگي

القای احساس گناه به چه معناست؟

تقویم فارسی اندروید

القای احساس گناه که سفر گناه هم نامیده می شود، شامل ایجاد احساس گناه یا احساس مسئولیت در شخص دیگر برای تغییر رفتار یا انجام یک اقدام خاص است. از آنجایی که احساس گناه می تواند محرک قدرتمندی برای رفتار انسان باشد، افراد می توانند از آن به عنوان ابزاری برای تغییر نحوه تفکر، احساس و رفتار دیگران استفاده کنند.

گاهی اوقات این ممکن است شامل تکیه بر چیزی باشد که شخص از قبل نسبت به آن احساس گناه می کند. در موارد دیگر، افراد ممکن است احساس گناه یا مسئولیت غیر قابل توجیه برای دستکاری احساسات و رفتارهای شخص دیگر را القا کنند.

اگر کسی تا به حال باعث شده شما نسبت به کاری که انجام داده اید (یا انجام نداده اید) احساس بدی داشته باشید و سپس از آن احساسات بد استفاده کرده تا شما را وادار به انجام کاری برای او کند، در این صورت تجربه ای در مورد احساس گناه دارید.

این مقاله علائم، انواع و تأثیر سفرهای احساس گناه را مورد بحث قرار می دهد. همچنین برخی از مراحلی را که می توانید برای مقابله با این نوع رفتار بردارید، پوشش می دهد.

القای احساس گناه

نشانه های القای احساس گناه

القای احساس گناه می تواند عمدی باشد، اما می تواند غیرعمدی نیز باشد.

گاهی اوقات می توان این رفتار را به راحتی تشخیص داد، اما همچنین می تواند بسیار ظریف تر باشد و تشخیص آن دشوار باشد. برخی از نشانه‌ های کلیدی که نشان می‌ دهد دیگران ممکن است شما را دچار احساس گناه کنند عبارتند از:

  • اظهار نظرهایی که نشان می دهد شما به اندازه آنها کار نکرده اید.
  • بیان اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده اید.
  • یاد آوری نعمت هایی را که در گذشته برای شما انجام داده اند.
  • طوری رفتار می کنند که انگار عصبانی هستند اما بعداً هر مشکلی را انکار می کنند.
  • امتناع از صحبت کردن با شما یا رفتار بی سر و صدا
  • از طریق زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره‌ شان مشخص می کنند که از کاری که انجام داده اید ناراضی هستند.
  • عنوان می کند که به آنها «مدیون» هستید.
  • درگیر شدن در رفتار منفعلانه – پرخاشگرانه
  • اظهارنظرهای کنایه آمیز در مورد تلاش یا پیشرفت خود

توجه به این نکته ضروری است که این نوع ارتباط غیرمستقیم می تواند در هر رابطه بین فردی رخ دهد. با این حال، احتمال وقوع آن در روابطی که با ارتباطات عاطفی نزدیک مشخص می شود، بیشتر است.

این می تواند در روابط عاشقانه خود را نشان دهد اما القای احساس گناه ممکن است در روابط خانوادگی، روابط والدین و حتی روابط کاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

انواع القای احساس گناه

انواع مختلفی از القای احساس گناه وجود دارد که افراد ممکن است بسته به هدف کوتاه مدت یا هدف نهایی خود از آنها استفاده کنند. برخی از اهداف مختلف القای احساس گناه عبارتند از:

  • بازیچه کردن: گاهی اوقات، هدف اصلی یک سفر احساس گناه این است که کسی را برای انجام کاری که معمولاً نمی‌خواهد انجام دهد، بازیچه کنید.
  • اجتناب از تعارض: در موارد دیگر، افراد ممکن است از القای احساس گناه استفاده کنند تا از صحبت مستقیم در مورد یک موضوع اجتناب کنند. این به آنها امکان می دهد بدون درگیری مستقیم به آنچه می خواهند برسند.
  • آموزش اخلاقی: القای احساس گناه همچنین می‌ تواند راهی برای ترغیب کسی به انجام رفتاری باشد که فرد احساس می‌ کند اخلاقی‌ تر یا «درست» است.
  • برانگیختن همدردی: در برخی موارد، احساس گناه به فرد این امکان را می دهد که با قرار دادن خود در نقش فردی که از اعمالی که قرار است فرد مقابل نسبت به آنها احساس گناه می کند، آسیب دیده، همدردی دیگران را به دست آورد.

احساس گناه همیشه چیز بدی نیست. اگرچه اغلب آزاردهنده و ناخوشایند است اما می تواند نقش مهمی در هدایت رفتار اخلاقی داشته باشد. وقتی افراد احساس گناه می کنند، می توانند اشتباهات خود را اصلاح کنند و از تکرار همان اشتباهات در آینده اجتناب کنند.

پژوهشگر کورتنی هومنی: به نظر نمی رسد که القای احساس گناه باعث ایجاد مزایای احساس گناه، مانند جبران، صداقت و درک متقابل شود.

تاثیر القای احساس گناه

احساس گناه برای تغییر رفتار یک فرد می تواند تأثیرات گسترده ای داشته باشد. چه عمداً احساس گناه اعمال شود یا نه، مانع از برقراری ارتباط سالم با دیگران می شود. برخی از فوری ترین اثرات این شکل از دستکاری روانی پنهان عبارتند از:

آسیب به روابط

تحقیقات نشان می دهد که سفر احساس گناه می تواند بر روابط نزدیک تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که از انتقاد شریک خود آسیب دیده اند، بیشتر از این احساسات آسیب دیده استفاده می کنند تا شریک زندگی خود را دچار احساس گناه کنند و از آنها کسب اطمینان کنند.

با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که شریکی که در ارائه تضمین‌ هایی دچار گناه شده بود، به احتمال زیاد احساس بدتری نسبت به رابطه داشت.

به عبارت دیگر، القای احساس گناه ممکن است برای وادار کردن شریک زندگی‌ تان به انجام کاری که می‌ خواهید جواب دهد اما هزینه‌ ای دارد. این می تواند اعتماد را خدشه دار کند و باعث شود که طرف مقابل احساس کند در حال فریب خوردن است.

رنجش

یکی از دلایلی که چرا سفر احساس گناه می تواند روابط را مسموم کند این است که می تواند منجر به احساس رنجش پایدار شود.

«سفر احساس گناه، حالت‌های تنفر آمیز همراه با احساس گناه، همراه با احساس نارضایتی از احساس انسان را تحمیل می‌ کند.

تنها یک مورد از کسی که از یک القای احساس گناه برای تغییر رفتار شما استفاده می کند ممکن است تأثیر جدی بر رابطه شما نداشته باشد. استفاده مکرر از سفرهای احساس گناه می تواند احساس تلخی در شما ایجاد کند.

اگر احساس می‌ کنید که شریک زندگی‌ تان همیشه قرار است شما را در کاری که نمی‌ خواهید انجام دهید، مقصر بداند، می‌ تواند صمیمیت را کاهش دهد، نزدیکی عاطفی را کاهش دهد و در نهایت باعث شود که از شریک زندگی‌ تان عصبانی شوید.

واکنش مقاومتی

تحقیقات نشان می دهد که توسل به احساس گناه یک نوع متداول تکنیک متقاعدسازی است. با این حال، در حالی که احساس گناه می تواند افراد را مجبور به انجام اقدامات خاصی کند، گاهی اوقات می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد.

احساس گناه در سطح پایین به افراد انگیزه می دهد تا بر اساس پیام متقاعد کننده عمل کنند. با این حال، سطوح بالای احساس گناه اغلب به دلیل آنچه محققان «واکنش» می‌ نامند، شکست می‌ خورند.

اورلین گراتون و محققان توضیح می‌ دهند: «فردی که در حالت واکنش قرار می‌ گیرد، به گونه‌ ای رفتار می‌ کند که آزادی (یا حداقل احساس آزادی خود) را بازگرداند، به عنوان مثال، با انجام رفتارهایی که بر خلاف آنچه لازم است، رفتار کند.

به عبارت دیگر، سفر احساس گناه می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و افراد را وادار کند که برخلاف آنچه که شخص دیگری می خواهد رفتار کنند. به عنوان مثال، کسی که شما را دچار گناه می‌ کند که بیشتر با او تماس بگیرید، ممکن است باعث شود کمتر با او تماس بگیرید.

رفاه ضعیف

احساس گناه بیش از حد با چندین بیماری روانی، از جمله اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس مرتبط است. قرار گرفتن در معرض سفرهای گناه ممکن است به ایجاد یا بدتر شدن چنین شرایطی کمک کند.

تجربه احساس گناه همچنین می تواند منجر به بسیاری از احساسات و علائم فوری و ناخوشایند مانند اضطراب، غم، پشیمانی، نگرانی، تنش عضلانی و بی خوابی شود.

این نوع دستکاری پنهان ممکن است گاهی اوقات به ایجاد یک عقده گناه کمک کند که یک باور مداوم است که شما کار اشتباهی انجام داده اید (یا خواهید کرد).

با گذشت زمان، احساس گناه می تواند به احساس شرم منجر شود. شرم می تواند بر تصویر شما از خود تأثیر بگذارد که پس از آن می تواند به کناره گیری و انزوای اجتماعی کمک کند.

چگونه مقابله کنیم

تعدادی تاکتیک وجود دارد که می تواند در مواجهه با یک سفر احساس گناه مفید باشد. برخی از اقداماتی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • درخواست را تایید کنید. به آنها اجازه دهید بدانند که شما درک می کنید که برای آنها مهم است. پاسخ دادن با همدلی و نشان دادن اینکه نیازهای آنها را می بینید ممکن است به آنها کمک کند احساس کنند که به سادگی نادیده گرفته نمی شوند. اعتبار بخشیدن به احساسات آنها ممکن است به کاهش شدت آن احساسات کمک کند.
  • احساسات خود را به اشتراک بگذارید. توضیح دهید که شما همچنین می بینید که چگونه سعی می کنند شما را گناهکار کنند تا شما آنچه را که می خواهند انجام دهید. سپس به آنها بگویید که این نوع دستکاری چه احساسی در شما ایجاد می کند. پیشنهاد کنید که تعامل به این طریق منجر به رنجش می شود و ارتباط مستقیم تر موثرتر خواهد بود.
  • مرزها را تعیین کنید. مرزها به شما کمک می کند تا در مورد آنچه که می خواهید و نمی پذیرید محدودیت ایجاد کنید. حتی اگر در نهایت به آنها در درخواست آنها کمک کنید، مطمئن شوید که محدودیت های خود را به وضوح بیان کرده اید و عواقب عبور از آن مرزها را توضیح می دهید. سپس مطمئن شوید که در صورت عبور از آن، محدودیت ها را اجرا می کنید.

موارد دیگری که می توانید استفاده کنید شامل محافظت از عزت نفس و فاصله گرفتن در صورت نیاز است. اگر در حال حاضر احساس بدی نسبت به خود دارید، احتمال اینکه دچار احساس گناه شوید، بیشتر است، بنابراین راهکارهایی را برای تقویت احساس ارزشمندی خود بیابید.

اگر طرف مقابل مدام سعی می کند با احساس گناه شما را تحت تأثیر قرار دهد، ارتباط خود را با او کاهش دهید یا حتی به فکر پایان دادن به رابطه باشید.

حفاظت از رفاه خود باید در اولویت قرار گیرد. شخصی که سعی می‌کند شما را با احساسات مسموم شرم و گناه تحت تأثیر قرار دهد، به منافع شما فکر نمی کند.

کمک گرفتن

اگر احساس گناه یا علائم مرتبط با اضطراب، استرس یا افسردگی را تجربه می کنید، با پزشک خود یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. آنها می توانند گزینه های درمانی مانند روان درمانی یا داروهایی را که می توانند به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کنند، توصیه کنند.

پزشک یا درمانگر شما ممکن است نوعی درمان به نام درمان شناختی-رفتاری (CBT) را پیشنهاد کند که ممکن است به کاهش احساس گناه نامناسب کمک کند. این نوع درمان می تواند به شما کمک کند افکار منفی و تحریفات شناختی را که می توانند در ایجاد احساس گناه نقش داشته باشند را شناسایی و تغییر دهید.

درمانگر شما همچنین می تواند به شما کمک کند تا علائم سفر احساس گناه را بشناسید و به شما کمک کند تا استراتژی هایی را برای مقابله با این نوع دستکاری عاطفی تمرین کنید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی