اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي

اطلاعات جالب و عجيب درباره خواب و رويا

خواب دیدن یکی از مرموزترین و جالب‌ترین تجربه‌های زندگی ماست. اما حقیقتاً چه چیزهایی در مورد خواب می‌دانیم؟
تقویم فارسی اندروید

خواب دیدن یکی از مرموزترین و جالب‌ترین تجربه‌های زندگی ماست. اما حقیقتاً چه چیزهایی در مورد خواب می‌دانیم؟

خواب
خواب و رويا

افراد نابینا هم خواب می‌بینند

کسانی که پس از تولد نابینا شده‌اند نیز می‌توانند خواب ببینند. کسانی که نابینا متولدشده‌اند در خواب تصویری نمی‌بینند اما رویای آن‌ها با حواس دیگری مانند شنوایی، بویایی، لامسه و احساسات همراه است.

همه خواب می‌بینند

همه‌ی انسان‌ها خواب می‌بینند ( به‌جز افرادی که دچار اختلالات روانی شدید هستند ). اگر فکر می‌کنید خواب نمی‌بینید این‌طور نیست، شما فقط خواب‌هایتان را فراموش می‌کنید.

در خواب تنها صورت‌هایی را می‌بینیم که می‌شناسیم

ذهن ما از خود صورت اختراع نمی‌کند – در خواب ما صورت افراد واقعی‌ای را می‌بینیم که در طول زندگی آن‌ها را دیده‌ایم اما ممکن است نشناسیم و یا یادمان نیاید. همه‌ی ما در طول زندگی هزاران چهره‌ی مختلف می‌بینیم بنابراین یک منبع زیاد از شخصیت‌های مختلف در ذهنمان داریم که ذهن می‌تواند در خواب از آن‌ها استفاده کند.

خواب همه رنگی نیست

12 درصد از افراد بینا خواب‌های سیاه‌وسفید می‌بینند. باقی‌مانده‌ی افراد خواب‌هایشان رنگی است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند تعداد افرادی که خواب رنگی می‌بینند نسبت به گذشته بیشتر شده است. آن‌ها این موضوع را مرتبط با تغییر فیلم‌ها و رسانه‌های اجتماعی از سیاه‌وسفید به رنگی می‌دانند.

خواب‌ها نمادین هستند

اگر در مورد یک موضوع یا چیز خاصی خواب می‌بینید حتماً معنای خواب شما همان نیست. رؤیاها با زبانی نمادین با ما حرف می‌زنند.

بسياري از دانشمندان ابتدا اختراع خود را در رويا ديده اند

اگرچه ما حدود ۹۰% خواب هايمان را فراموش مي كنيم، اما بسياري از دانشمندان بنام و مشهور، كشفيات خود را در روياهايشان ديده و به محض بيدار شدن، آنها را يادداشت كرده اند.
از آن جمله مي توان به نيوتن، گراهام بل و حتي بسياري از شاعران معروف كه الهامات خود را در روياهايشان دريافت مي كردند، اشاره كرد.

احساسات

متداول‌ترین احساسی که در خواب اغلب افراد تجربه می‌کنند نگرانی است. احساسات منفی در خواب رایج‌تر از احساسات مثبت هستند.

خواب ها قابل كنترل هستند

همانطور كه مي دانيم، خواب مراحل مختلفي دارد تا به عميق ترين سطح خود برسد. در فاز خاصي كه به آن “روياي شفاف” مي گويند، مي توان مراحل خواب را كنترل كرده و حتي نتيجه آن را تغيير داد.

خواب هاي آشفته، مي تواند به بيماري هاي رواني منجر شود

خواب و روياي عميق در مرحله اي به نام “آر اي ام” نقش مهمي در سلامتي فرد دارد. مطالعه اي كه روي تعدادي دانش آموز انجام شده بود، نشان داد كه گروهي از آنها كه در شروع مرحله “آر اي ام” بيدار مي شوند، حساس تر و عصبي تر مي شوند و در صورت ادامه اين روند، دچار مشكلات روحي و رواني نيز خواهند شد.

خواب ها با زبان غير مستقيم صحبت مي كنند

اگرچه تحقيقات زيادي در زمينه تعبير خواب انجام شده و كتابهاي زيادي نيز در اين زمينه نوشته شده، اما واقعيت اين است كه روها به زبان نشانه ها صحبت نمي كند كه قابل تفسير و تعبير باشند. روياها در واقع معاني عميقي دارند كه تنها ضمير ناخودآگاه قادر به فهم آن است.

حیوانات هم خواب می‌بینند

تحقیقات متعددی روی حیوانات مختلف صورت گرفته و همه نشان داده‌اند که امواج مغز آن‌ها هنگام رؤیا دیدن در خواب مانند امواج مغز انسان است. به یک سگ که خوابیده است نگاه کنید. او پنجه‌هایش را مانند زمان دویدن تکان می‌دهد.

كودكان بيشتر از افراد بالغ كابوس مي بينند

مطالعات آماري، تعداد كابوس هاي شبانه كودكان نسبت به بزرگسالان را تائيد مي كند.

بدن در خواب فلج می‌شود

مرحله‌ی حرکت سریع چشم در خواب مرحله‌ای عادی از خواب است که به‌عنوان مرحله‌ی REM شناخته می‌شود. REM در خواب بزرگ‌سالان 20 تا 25 درصد از زمان خواب را شامل می‌شود، یعنی حدود 90 تا 120 دقیقه از خواب شب.
در این مرحله بدن توسط مکانیزمی در مغز که مانع حرکت بدن می‌گردد فلج می‌شود. این اتفاق در زمان رؤیا دیدن افتاده و مانع حرکت فیزیکی بدن می‌شود.

ترکیب خواب

زمانی که خواب هستیم ذهن ما محرک‌های بیرونی که حس می‌کند را تفسیر کرده و آن را تبدیل به بخشی از رویای ما می‌کند. برای مثال زمانی که خواب هستید اگر برادر شما گیتار بنوازد ممکن است در رؤیا ببینید که در یک کنسرت هستید.

حافظه ما محدود است

درباره‌ی مقداری از رؤیا که شما به یاد می‌آورید محدودیت زمانی وجود دارد. به‌طور متوسط تا 5 دقیقه پس از بیدار شدن نیمی از خواب به یاد شما می‌ماند. ده دقیقه بعد 90 درصد از خواب شما فراموش‌شده است.

اختراعات رؤیایی

باوجود چیزی که در مورد فراموش کردن خواب‌ها گفتیم بسیاری از اختراعات در رؤیا متولدشده‌اند. نیوتون، گراهام بل و حتی برخی شاعران از رؤیاهای خود الهام گرفته‌اند. آن‌ها به‌محض بیدار شدن خواب خود را می‌نوشتند تا بتوانند آن را به یاد بیاورند و روی خوابشان کار کنند.

احساسات

شما در رؤیاهای شفاف خود گاه به مرحله‌ای می‌رسید که احساسات شما بسیار قوی هستند تا جایی که می‌توانید به مرحله‌ی ارگاسم واقعی برسید. این حس مانند احساس شما در جهان واقعی است.

جهت دریافت جدیدترین مطالب هفت گنج از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده ساير مطالب اطلاعات عمومي اينجا كليك كنيد

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منابع: باشگاه خبرنگاران / 5040

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی