تناسب اندام سلامت

آیا مکمل های لپتین می توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

تقویم فارسی اندروید

لپتین هورمونی است که عمدتاً توسط بافت چربی تولید می شود و نقش بسیار مهمی در تنظیم وزن دارد. در سال های اخیر، مکمل های لپتین بسیار محبوب شده اند. آنها ادعا می کنند که اشتها را کاهش می دهند و کاهش وزن را برای شما آسان تر می کنند.

با این حال، اثربخشی مکمل با این هورمون بحث برانگیز است.

این مقاله به بررسی لپتین، نحوه عملکرد آن و اینکه آیا مکمل ها می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند، می پردازد.

مکمل های لپتین

لپتین چیست و چگونه کار می کند؟

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی تولید می شود. در طول دوره های کمبود غذا یا گرسنگی، سطح لپتین کاهش می یابد.

این هورمون در سال 1994 کشف شد و از آن زمان تاکنون برای عملکرد آن در تنظیم وزن و چاقی در حیوانات و انسان ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

لپتین به مغز اطلاع می دهد که شما به اندازه کافی چربی ذخیره شده دارید که اشتهای شما را کاهش می دهد، به بدن سیگنال می دهد که به طور معمول کالری بسوزاند و از خوردن بیش از حد جلوگیری می کند.

برعکس، وقتی سطوح آن پایین است، مغز شما گرسنگی را حس می کند، اشتهای شما افزایش می یابد، مغز به شما سیگنال می دهد که غذای بیشتری مصرف کنید و کالری را با سرعت کمتری می سوزانید.

به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان هورمون گرسنگی یاد می شود.

خلاصه

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی ترشح می شود. این به تنظیم میزان کالری که می سوزانید و چقدر می خورید کمک می کند که به نوبه خود میزان ذخیره بافت چربی بدن شما را تنظیم می کند.

لپتین بیشتر با کاهش وزن برابری نمی کند

اگر مقدار زیادی لپتین و بافت چربی در دسترس باشد، لپتین به مغز می گوید که بدن شما انرژی کافی ذخیره کرده است و می توانید غذا خوردن را متوقف کنید.

با این حال در چاقی، آنقدرها همه چیز سیاه و سفید نیست.

نشان داده شده است که افرادی که چاق هستند سطوح بسیار بالاتری از این هورمون نسبت به افراد با وزن متوسط دارند.

به نظر می رسد که سطوح بالاتر مطلوب باشد زیرا مقدار زیادی در دسترس است تا به مغز شما بگوید که بدن شما سیر است و دیگر غذا نمی خورید.

با این حال، مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که مغز شما سیگنال هورمون را نپذیرد.

این به این معنی است که حتی اگر شما بیش از اندازه کافی هورمون در دسترس و انرژی ذخیره شده دارید، مغز شما آن را تشخیص نمی دهد و فکر می کند هنوز گرسنه هستید. در نتیجه، شما به خوردن ادامه می دهید.

مقاومت به لپتین نه تنها به خوردن بیشتر کمک می کند، بلکه به مغز شما سیگنال می دهد که باید در انرژی صرفه جویی کنید که باعث می شود کالری را با سرعت کمتری بسوزانید.

از نظر کاهش وزن، لپتین بیشتر لزوماً مهم نیست. اینکه مغز شما چقدر سیگنال خود را به خوبی تفسیر می کند بسیار مهم تر است.

بنابراین، مصرف مکملی که سطح لپتین خون را افزایش می دهد، لزوماً منجر به کاهش وزن نمی شود.

خلاصه

مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی هورمون در دسترس باشد اما سیگنال آن مختل شود. بنابراین، افزایش سطح لپتین برای کاهش وزن مهم نیست اما بهبود مقاومت به لپتین ممکن است کمک کند.

آیا مکمل ها کار می کنند؟

بیشتر مکمل های لپتین در واقع حاوی این هورمون نیستند.

در حالی که مکمل‌ های متعددی به عنوان «قرص‌ های لپتین» برچسب‌ گذاری شده‌ اند، اکثر آنها حاوی ترکیبی از مواد مغذی مختلف هستند که برای کاهش التهاب و در نتیجه افزایش حساسیت به لپتین به بازار عرضه می‌ شوند.

برخی از آنها دارای ترکیباتی مانند اسید آلفا لیپوئیک و روغن ماهی هستند، در حالی که برخی دیگر حاوی عصاره چای سبز، فیبر محلول یا اسید لینولئیک مزدوج هستند.

مطالعات زیادی در مورد مکمل‌ های کاهش وزن وجود دارد اما تأثیر این مکمل‌ ها بر بهبود مقاومت لپتین و اشتها همچنان نامشخص است.

برخی تحقیقات به بررسی انبه آفریقایی یا Irvingia gabonensis و تأثیر مثبت پیشنهادی آن بر حساسیت به لپتین و کاهش وزن پرداخته اند.

عنوان شده است سطح لپتین را کاهش می دهد که ممکن است برای بهبود حساسیت مفید باشد.

علاوه بر این، برخی از مطالعات مشاهده کرده اند که انبه آفریقایی کاهش متوسطی در وزن و دور کمر ایجاد می کند. توجه داشته باشید که تحقیقات فقط به چند مطالعه کوچک محدود می شود.

در نهایت، تحقیقات بیشتری لازم است تا نتیجه گیری شود که آیا مکمل ها می توانند بر مقاومت لپتین تأثیر بگذارند یا خیر.

خلاصه

مکمل‌ های لپتین حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که گفته می‌ شود حساسیت به لپتین را بهبود می‌ بخشند و سیری را افزایش می‌ دهند اما تحقیقات انجام نشده است. انبه آفریقایی ممکن است به کاهش سطح هورمون و بهبود حساسیت کمک کند اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

راه های طبیعی برای بهبود مقاومت و ترویج کاهش وزن

تحقیقات حال حاضر برای نشان دادن اینکه پاسخ به بهبود مقاومت لپتین و کاهش وزن در یک قرص مرتبط هستند، کافی نیست.

با این حال، اصلاح یا جلوگیری از مقاومت گام مهمی در حمایت از کاهش وزن است.

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که ممکن است به بهبود مقاومت لپتین، افزایش حساسیت و تشویق به کاهش وزن بدون نیاز به مصرف مکمل کمک کند:

  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: تحقیقات در حیوانات و انسان ها نشان می دهد که انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است حساسیت به لپتین را افزایش دهد.
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های با قند بالا: رژیم های غذایی سرشار از قند بیش از حد ممکن است مقاومت به لپتین را بدتر کند. مطالعات نشان می‌ دهد که مقاومت در موش‌ ها با رژیم غذایی بدون قند بهبود یافته است.
  • بیشتر ماهی بخورید: مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از غذاهای ضد التهابی مانند ماهی ممکن است سطح هورمون خون را کاهش دهد، حساسیت را بهبود بخشد و کاهش وزن را افزایش دهد.
  • غلات با فیبر بالا: یک مطالعه نشان می دهد که خوردن غلات با فیبر بالا، به ویژه فیبر جو دوسر، ممکن است مقاومت و حساسیت را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند.
  • شب ها خوب استراحت کنید: خواب کلید اصلی تنظیم هورمون است. کمبود مزمن خواب با تغییر سطح لپتین و عملکرد مرتبط است.
  • تری گلیسیرید خون خود را کاهش دهید: گفته می شود که داشتن تری گلیسیرید بالا، ناقل لپتین را که در انتقال سیگنال توقف غذا خوردن از طریق خون به مغز نقش دارد، مهار می کند.

مصرف یک رژیم غذایی متعادل، انجام فعالیت بدنی متوسط و خواب کافی بهترین راه برای بهبود مقاومت به لپتین و تشویق کاهش وزن است.

خلاصه

افزایش فعالیت بدنی، خواب کافی، کاهش مصرف قند و گنجاندن ماهی بیشتر در رژیم غذایی برخی از اقداماتی هستند که می توانید برای بهبود حساسیت به لپتین انجام دهید. کاهش تری گلیسیرید خون نیز مهم است.

حرف آخر

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی تولید می شود. به مغز شما سیگنال می دهد که به بدن شما بگوید چه زمانی سیر هستید و باید غذا نخورید.

با این حال، افرادی که چاق هستند اغلب به مقاومت لپتین مبتلا می شوند. سطح لپتین آنها بالا است اما مغز آنها نمی تواند سیگنال هورمون را برای توقف غذا تشخیص دهد.

بیشتر مکمل های لپتین حاوی هورمون نیستند، بلکه ترکیبی از مواد مغذی هستند که ممکن است حساسیت به لپتین را بهبود بخشد.

با این حال، تحقیقاتی که اثربخشی آنها را برای کاهش وزن ثابت کند، وجود ندارد.

ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی و سبک زندگی، راه بسیار موثرتری برای بهبود حساسیت به لپتین و کاهش وزن است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی