داروهاي گياهي و طب سنتي روانشناسي و سلامت روان سلامت

آیا خوراکی ها روی اخلاق و روحیه ما اثر دارند ؟

تقویم فارسی اندروید

آیا خوراکی ها روی اخلاق و روحیه ما اثر دارند ؟

https://7ganj.ir/img/2015/12/kid500-350.jpg

مدیتیشن و مثبت اندیشیدن راهکارهایی مناسب برای کاهش استرس های ناشی از زندگی مدرن هستند. اما در مورد غذا چطور؟ آیا فکر می کنید که غذایی هم که شما استفاده می کنید، می تواند روی خلق و خوی شما اثر بگذارد؟ اجازه بدهید برای شما یک توصیر غذایی ذهنی بسازیم. یک بشقاب اسفناج سبز را تصور کنید همراه با تکه های گوشت مرغ و میوه ها و سبزیجات نارنجی و قرمز رنگ که در اطراف آن چیده شده اند. در کنار آن یک لیوان شیر تازه به اضافه تکه ای نان با این تصویر سازی ذهنی حالتان تغییری کرد؟ آیا الان حس بهتری دارید یا این که روی حال روحی تان اثر منفی گذاشته است؟

محققان امور تغذیه مدت ها بود که این سوال را در ذهن داشتند که آیا می توانیم رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنیم که روی کاهش استرس اثر بگذارد؟ در همین رابطه موادغذایی حاوی امگا 3، اسیدهای چرب، منیزیم، ویتامین B و غذاهای کم قند و شکلات مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به دست آمده هرچند متفاوت است اما بیشتر آن ها بین این غذاها و بهبود خلق و خوی اسنان ها ارتباط برقرار می کند.

البته بیشتر این غذاها و ریزمغذی ها همه در یک رژیم غذایی سالم نهفته است. پر واضح است که وقتی شما غذای سالم استفاده می کنید مزایای آن را هم در جسم و هم در روح خود به دست می آورید. برای مثال وقتی شما میوه و سبزی جات تازه و غلات سبوس دار را مصرف می کنید بدن شما در طول روز سوخت و ساز می کند و قند خون شما پایین نگه داشته می شود و شما ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان لازم را دریافت می کنید.

ترکیب کربوهیدرات ها و پروتئین، ترشح ماده سروتونین را در مغز شما به دنبال دارد که این ماده خاصیت آرامش بخشی دارد و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می آورد. ساده تر این که وقتی شما بدانید که مراقب سلامت غذایی خود هستید، همین امر به شما کمک می کند تا حال روحی بهتری داشته باشید. برای مثال ما همه در مورد تأثیر آرامش بخشی برخی موادغذایی به خوبی آگاهی داریم. می دانیم خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب می تواند در داشتن خوابی راحت اثر مثبتی داشته باشد. امروز استرس ناشی از زندگی، می تواند اثرات نامطلوبی را بر روی روحیه و خلقیات ما داشته باشد. از سوی دیگر مصرف قهوه زیاد وورزش نکردن منظم هم باعث می شود که در طول روز کسل باشیم و سلامتی روحی و جسمی خود را کاهش دهیم. در نتیجه این روند استرس و کم خوابی به سراغ مان می آید. تجربه شما از مصرف خوراکی ها چگونه است؟ آیا روی شما اثری دارند؟

منبع : مجله پیام سلامت

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی